Voorstel route in buurt van "De ligfiets" te Gent

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

Voorstel route in buurt van "De ligfiets" te Gent

#1 Bericht door David »

Aangezien ik niet weet waar deze topic best te plaatsen heb ik hem hier maar gezet. Sorry indien dit beter onder een andere topic (evt. fietsroutes) had gestaan.

Ik ga morgen samen met een kameraad bij "De ligfiets" te Gent elk een ligfiets huren. Tenminste ik hoop dat het nu in orde is want de eigenaar of werknemer (weet ik niet) ging me nog een antwoord op mijn mail sturen rond 19.00 en dit is er nog steeds niet. Alleszins leek het me aan de telefoon toch in orde (nu niet meer bereikbaar) dus zal ik daar zeker om 9.00 staan. Ik wacht nu al lang genoeg om eens te proberen en hoop dus dat mijn geduld niet nog langer op de proef wordt gesteld.
Maar dit topic is er dus eigenlijk om te vragen of er iemand het ideale tochtje weet voor ons van wie geen van beiden reeds enige ervaring heeft met ligfietsen en ook dus alle andere beginnelingen die eens een ligfiets huren te Gent? Liefst een beetje gedetailleerd indien mogelijk aangezien ik te Gent nog niet zoveel weet zijn.

Alvast bedankt,
David

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Voorstel route in buurt van "De ligfiets" te G

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Rij naar de Coupure en vervolg dan langs het kanaal (er is een van de rijbaan gescheiden fietspad, heel veilig dus). Al die tijd hou je het water rechts van je. Dan kom je in Mariakerke uit. Je blijft al die tijd aan het kanaal. Wat verder moet je over de Speybrug. Juist over de Speybrug ga je links en beneden de brug weer links. Dan rij je langs het kanaal Gent-Brugge, waarvan het jaagpad grotendeels volledig autovrij is. Ideaal dus om te testen. Je kan dan rijden tot waar je wil... tot Brugge.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#3 Bericht door Filip »

Dit is alvast al een mooi baantje.

Je kan het baantje langs het kanaal Gent-Brugge ook blijven volgen en zo links meedraaien om verder het Kanaal van Schipdonck te volgen tot in Deinze.

Ik ben e's benieuwd of de afspraak met De Ligfiets niet mislopen is.

Als je wil kunnen we hier alvast nog gedetailleerder beschrijving van nog geestige baantjes geven:
- Vanuit Gent rechts langs de Schelde richting Oudenaarde (vanaf Zwijnaardebrug)
- Vanuit Gent links langs de Schelde richting Dendermonde (je moet wel rekening houden met onderbrekingen van Heusden tot Melle en best even de Schelde verlaten tussen Schellebelle en Uitbergen)

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#4 Bericht door David »

Bedankt voor de antwoorden. Ik hoop ook dat de afspraak met de ligfiets in orde is want geen mail niet meer ontvangen. Ben er toch ook niet helemaal gerust in.

mvg,
David

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

Ik zou effe bellen naar de ligfiets. (tel num op www.ligfiets.be). Dan ben je zeker. Daar kan je ook de openingsuren vinden.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#6 Bericht door Luc Willaert »

David schreef:Bedankt voor de antwoorden. Ik hoop ook dat de afspraak met de ligfiets in orde is want geen mail niet meer ontvangen. Ben er toch ook niet helemaal gerust in.

mvg,
David
Mailen en bellen zijn ze niet echt goed in, maar meestal komt het wel in orde.

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#7 Bericht door David »

Ik had zowel gemaild als gebeld. Telefonisch was er afgesproken maar dit ging nog eens bevestigd worden via mail omdat het nog geen 100% zeker was dat alles in orde was, wat dus niet meer gebeurd is.
Deze morgen wel telefoon gekregen om te zeggen dat alles dus in orde was maar ik was ondertussen wel al op weg naar Gent om er tijdig te geraken.

Alleszins dus vandaag een hurricane en een fujin kunnen testen en beiden zeer aangenaam bevonden met een grote voorkeur voor de fujin. Grootste nadeel van deze laatste was dat mijn broek helemaal onder de kettingsmeer zat en dat er achteraan niet echt een deftige plaats is voor een toptas op het bagagerek. Hierom denk ik zeer sterk om een taifun te bestellen tenzij er echt grote verschillen tussen de fujin en deze zouden zijn qua rijgedrag (had oorspronkelijk de taifun besteld om te huren maar deze was niet in Gent dus was de fujin voor mij ook wel goed). Iemand die met beiden misschien ervaring heeft. Ik weet dat het grote wiel van de fujin voor iets meer comfort zorgt maar andere verschillen?

Wat de route betreft heb ik het voorstel van eeuwige reiziger gevolgd, echter zijn we er - ik denk te Nevele - in geslaagd een aftakking te volgen en zo uiteindelijk via Deinze in Kortrijk te belanden en zaten we dus niet meer op de oorspronkelijke bedoelde route. Maar ook deze gevolgede route was zeer aangenaame.

Conclusie van de dag: laatste twijfels weggenomen omtrent het ligfietsen en zonder te vallen meteen een 93 km gereden (ergens in terugkomen na van pad af te gaan om iets te gaan drinken er niet meer op geraakt en dan maar overal wat gereden). Zeer geslaagd avontuur dat smaakt naar veel meer.

mvg,
David

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#8 Bericht door Filip »

David schreef:Wat de route betreft heb ik het voorstel van eeuwige reiziger gevolgd, echter zijn we er - ik denk te Nevele - in geslaagd een aftakking te volgen en zo uiteindelijk via Deinze in Kortrijk te belanden en zaten we dus niet meer op de oorspronkelijke bedoelde route. Maar ook deze gevolgede route was zeer aangenaame.
Voor richting Brugge moet je in Durmen, deelgemeente van Nevele, het jaagpad even verlaten door linksaf te slaan om de brug over het Kanaal van Schipdonck te nemen, en zo het Kanaal Gent - Brugge te kunnen blijven volgen.

Je volgde de 'aftakking' die ik bedoelde (eigenlijk is dit in Durmen gewoon het jaagpad meevolgen).

In Deinze kunt ge ook afstappen in Café Aubisque, ooit opengehouden door de vader van mijn meter: Lucien Buysse die in 1926 de Ronde van Frankrijk won met 1u20min voorsprong op de 2de... :wink: =D>

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#9 Bericht door lmoens »

David schreef: Hierom denk ik zeer sterk om een taifun te bestellen tenzij er echt grote verschillen tussen de fujin en deze zouden zijn qua rijgedrag (had oorspronkelijk de taifun besteld om te huren maar deze was niet in Gent dus was de fujin voor mij ook wel goed). Iemand die met beiden misschien ervaring heeft. Ik weet dat het grote wiel van de fujin voor iets meer comfort zorgt maar andere verschillen?
Als een bagagedrager echt belangrijk is (en dit is het volgens mij) dan ga je beter voor een hurri ipv voor een taifun. Volgens mij heeft een taifun niet veel meer te bieden dan een hurri behalve misschien een iets hogere graad aan sportiviteit. Als je de eis van het bagagerek laat vallen (wat ik persoonlijk NIET zou doen) kies je misschien het best voor een Fujin maar let op, deze is langer (transportproblemen bvb bij het vervoeren op de trekhaak) en je moet steeds 2 soorten banden mee nemen en in voorraad houden.

Dit is mijn visie. Ik zou ook twijfelen tussen een hurri en een fujin maar niet tussen die twee en een taifun. Maar ja, ieder zijn meug.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#10 Bericht door Wouter D »

voor wat doel je die fiets te gaan gebruiken, als het voor rekreatief toeren is, heb je em niet nodig

wil je er ook mee gaan reizen, en je wil geen aanhangwagen, dan heb je hem natuurlijk wel he

maar op de hurri gebruik ik nu de zijtassens aan het zadel, er bestaan ook medium banaantassen voor op het stoeltje en die passen op elke challenge stoel, daan heb je nieks bagagedrager voor nodig dacht ik.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

#11 Bericht door Koen »

Ik heb niet met de Fujin gereden, maar ben wel trotse bezitter geweest van een Taifun. Toen ik die fiets moest bestellen twijfelde ik tussen Hurri en Taifuin. Fujin bestond toen nog niet, maar daar zou ik niet aan gedacht hebben omwille van de twee verschillende wielmaten, wat zeker een nadeel is als je niet zonder reservemateriaal op fietsreis zou willen gaan (in mijn geval).

Het comfort op de Tai is vergelijkbaar met de Hurri, dus als de Fujin meer comfi aanvoelt dan de Hurri zal dat ook zo zijn tov de Tai, maar ik vermoed dat beide fietsen geen plezant gevoel geven op de kasseien, en op alle ander wegdek vind ik het comfort van de 2x20-inchers voldoende goed.
Ik heb toen voor de Tai gekozen omwille van zijn meer sexy look tov de Hurri, en qua bagage heeft de Tai het nadeel dat de grootste zijtassen van Radical Design in de bochten ook het asfalt kussen en dat allicht iets sneller zullen voorhebben dan de Hurricane. Maar met mijn Hurri nu (op laagste zithoek ingesteld) heb ik dat ook al voorgehad.

Nu heb ik een Hurri omdat die 2ehands veel goedkoper was dan de Taifun die ik bijna had besteld.

PS: Goeie raad: investeer in een goed slot, maar maak hem niet vast aan iemands poort ;-)
Tai: april 2002 - november 2003
Hurri: februari 2006 - ...

David
Neo Prof
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 10 aug 2005, 13:14
Postcode: 1005
Fiets: Taifun
Locatie: Paris Area
Contacteer:

#12 Bericht door David »

Zou deze fiets vooral gebruiken voor recreatief touren, maar ook wel een weekje of iets langer om er een fietsreisje mee te maken. Die toptas leek me gewoon zeer praktisch om iets mee te nemen zoals een jasje en iets om te eten of te drinken, ook op gewone tourtjes. Ik gebruikte ook steevast een klein rugzakje op mijn racebukfiets aangezien ik zeer veel water drink en dus niet toekom met 1 of 2 bidons.
Het verschil dat een 26" wiel tegenover een 20" geeft qua comfort is voor mij geen reden om voor 26" te kiezen. De reden waarom ik de fujin leuker vond was hoofdzakelijk dat ik meer het gevoel had van te liggen dan op de hurri, wat voor mij als leuker ervaren werd. Ook mijn kameraad die mee was vond de fujin qua houding leuker. Echter weet ik niet of je op de taifun hetzelfde ligt als op de fujin. Het voordeel van de taifun voor de toptas is dat het bagagrekje daar veel lager staat zodat deze achter het stoeltje staat (zoals bij de hurri dus).

mvg,
David

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#13 Bericht door marksje »

Als het enkel is om wat reservemateriaal (bij mij is dat een serieuze doos), een regenjasje + broek, wat mondvoorraad, wat extra drank, portefeuille, Gsm, enz... mee te nemen vind ik het tasje dat ik heb zeer handig. Is met velcro te bevestigen en past op zowat alle bagagedragers, ook op het kleintje van de Fujin (vraag het maar aan FIKO). En als ge ergens binnenstapt zijn er nog twee handige handvatjes aan.
Te verkrijgen bij elke fietsenhandelaar die Shimano Pro produkten verkoopt.

Afbeelding

ook te vinden op : http://www.pro-bikegear.nl/2006/

kost ± 30,00 €.

Zo te horen zweert u echt bij Challenge, nooit aan een ander merk gedacht ?
bvb de nieuwe Nasca Fuego. Naar ik hoorde bij Nasca heeft de ligfiets Gent (antwerpen) wel nog geen probeermodellen besteld (hint hint).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#14 Bericht door Filip »

Marksje,

Lijkt interessant.
Kan jij eens de afmetingen L X B X H daarvan geven ?
Want deze staan blijkbaar niet op de site.

Filip

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#15 Bericht door GeertJ »

denk dat houding tussen tai en fujin zeer weinig verschilt, fujin is tenslotten een tai met een groter achterwiel in.
Wat betreft de tai, die kan ik je alleen maar aanraden, rij er zelf ook mee rond, en ben daar heel content van...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Plaats reactie