Pagina 3 van 8

Re: waw 019

Geplaatst: di 25 apr 2006, 21:07
door Gast
't Is een grapje Paul. Het verkeersreglement geldt enkel op de openbare weg. Een oprit naar een privé-woning is geen openbare weg.

MAAR.

De regels van het stilstaan en parkeren zoals die voor een auto gelden, gelden eveneens voor een velomobiel. Dus niet stilstaan of parkeren op het trottoir, ... Kijk naar de artikelen 23 tot 25 van het verkeersreglement en je weet meteen al iets.
Een uitzondering is parkeren met een parkeerschijf. Die geldt enkel voor een auto. De velomobiel valt daarbuiten.

Geplaatst: wo 26 apr 2006, 18:37
door Jef
De regels van het stilstaan en parkeren zoals die voor een auto gelden, gelden eveneens voor een velomobiel.
Heu... is een velomobiel dat alleen staat, zonder berijder, dan geen fiets?

Geplaatst: wo 26 apr 2006, 19:10
door quattrovelootje
JefS schreef:Heu... is een velomobiel dat alleen staat, zonder berijder, dan geen fiets?
Nee, een velomobiel is geen fiets, wel een rijwiel. Dat vind je terug in de wegcode, KB 01/12/75 art. 2.15.1 :

"Rijwiel" : een fiets, een driewieler, een vierwieler, die door middel van pedalen door één of meer van zijn berijders wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

Bevestiging van een elektrische hulpmotor die slechts kan werken als de pedalen worden gebruikt, waarvan het vermogen niet hoger mag zijn dan 0,3 kW, brengt evenwel geen wijziging in de classificatie van het voertuig.

De niet-bereden fiets wordt niet als voertuig beschouwd.


De bepaling van een "voertuig" vind je terug in hetzelfde KB, maar dan onder artikel 2.14 :

"Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

En vermits de velomobiel geen fiets is, wordt die dus onbereden wél als een voertuig beschouwd. Om die reden dien je je velomobiel dus als een voertuig te behandelen en je ook zodanig te schikken naar het verkeersreglement.

Tihamér -snapt zelf ook niet altijd de logica van de wetgever, maar ja :oops:

Geplaatst: wo 26 apr 2006, 21:23
door Jef
En zo leer ik weer wat bij :lol:

Thnx Allewedertje.

222 km: eerste onderhoud en een confrontatie met een paard

Geplaatst: ma 08 mei 2006, 17:18
door paulheyndrickx
Vorige zaterdag met de WAW naar Dries. De teller stond op 222km. Tijd voor het eerste onderhoud. De voorbije week was er een "klik" in de trapas geslopen. Dries nam zijn tijd en de moeite om te zoeken wat er mis was. De trapas is opnieuw zorgvuldig gemonteerd. Weg is de "klik" en het zaakje draait prima rond.

's Ochtends op weg naar Gent raakte een groepje paarden op een wei nogal opgewonden bij het zien van de WAW. Eéntje sprong zelfs over de afsluiting. Meteen waren de nabije bewoners gealarmeerd. Het bleek nog moeilijker de eigenaar te pakken te krijgen dan een paard te vangen. Toen ik 's middags terugkeerde was er geen paard meer te zien.

Geplaatst: zo 14 mei 2006, 19:57
door paulheyndrickx
Vandaag de waw wat aangekleed. Er moest wat reflectiemateriaal op en een strip ruwe klitteband om het kapje op vast te maken. Ziehier het resultaat. Ik heb er ondertussen ook witte reflectoren op gemonteerd.

Geplaatst: ma 15 mei 2006, 8:18
door Edje
Met oog voor detail gedaan Paul :wink:

Geplaatst: ma 15 mei 2006, 11:51
door Frank D
werkt dat eigenlijk goed, zo van dat zwarte reflectiegedoe?

Geplaatst: ma 15 mei 2006, 12:11
door //M5
paulheyndrickx schreef:Vandaag de waw wat aangekleed. Er moest wat reflectiemateriaal op en een strip ruwe klitteband om het kapje op vast te maken. Ziehier het resultaat. Ik heb er ondertussen ook witte reflectoren op gemonteerd.
Knappe waw :D

Geplaatst: ma 15 mei 2006, 18:14
door Jef
Knap werk.

Geplaatst: ma 15 mei 2006, 19:06
door paulheyndrickx
@ Edje: voor het detail doe ik beroep op mijn vrouw. Ze boetseert wel eens een beeld of draait wel eens een pot ik klei, maar voor een waw draait ze ook haar hand niet om.

@ Frank D: ik hoop dat dat reflectiemateriaal goed werkt! Het reflecteert wel degelijk. Bij kunstlicht ziet het er helemaal anders uit dan in de zon.

Geplaatst: ma 15 mei 2006, 21:49
door Filip
Paul,

Tof bakske!

Geplaatst: wo 31 mei 2006, 14:02
door skywise
Paul, heb je lakbescherming voorzien voor de plaats waar het kapje op de vooplecht rust? Ik heb dat namelijk niet gedaan en op bepaalde plaatsen zit ik al door de lak. Ik heb van Dries speciale plakband meegekregen die carrossiers blijkbaar gebruiken voor plaatsen die veel afzien, maar heb wat problemen gehad bij het herspuiten van mijn neus (spuitkop verloren gegaan bij vervoer per velomobiel tussen Gent en Hamme, waardoor ik een ander moest gebruiken met veel verfverlies en gedrup als gevolg) en heb nog niet de tijd gehad om een nieuwe bus te kopen... Lui zijn heeft zo zijn gevolgen.

Geplaatst: wo 31 mei 2006, 14:39
door Edje
Weet niet maar misschien is dit iets dat een oplossing kan brengen.

http://www.snidersproducts.com/paint3.html

Geplaatst: wo 31 mei 2006, 15:26
door paulheyndrickx
skywise schreef:Paul, heb je lakbescherming voorzien voor de plaats waar het kapje op de vooplecht rust? .
Dat heb ik niet gedaan. Ben even gaan controleren en inderdaad: enkele krasjes. Ik heb nog maar enkele keren met de kap op de neus gereden. De kap zit bovendien stevig vast met dit systeem: ik heb het oppervlak van de klitteband expres zo groot mogelijk gemaakt, wat toelaat de kap stevig vast te zetten.
Herspuiten lijkt me niet aangewezen want de krassen keren toch weer. Weet nog niet wat ik met de eventuele slijtplekken ga doen.