Wat is Rissen

herkennen jullie hier ook in?

Ja
38
90%
Neen
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#46 Bericht door PatRecumbent »

trikelover schreef:
PatRecumbent schreef:Bestaat er een term voor een racebukker die wegens totaal gebrek aan inzicht in aerodynamica probeert in "het wiel" van een velomobiel te geraken om dan vast te stellen dat het niets oplevert? :P :D
VISen (velomobiel inhaal syndroom). Alleen nog een enkele gezien dit dit kn
Ik heb er wel één gezien, in mijn spiegels. Ik reed rustig naar huis, mijn werkdag overpeinzend. Toen zag ik een bukker die in mijn zog wou komen. Zonder bijtrappen van mijn kant had hij al snel door dat het niet werkte.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#47 Bericht door NL-ligger »

Toch zijn er (amateur)racefietsers die zelfs solo erg hard gaan....ik ben rijdend in een rangeerdeel(trein) vandaag naast een racefietser gaan rijden, en die ging de 2km dat het spoor de weg bleef volgen nog net geen 50 km/u op de vlakke weg rijden. Snelheidmeters van treinen zijn geijkt en dus vrij exact....had ik die in de spiegels van mijn Strada gehad, had die zeker een "VIS" kunnen scoren. :shock: :shock:

Ik kan wel boven de 50 km/u komen met mijn Strada....maar wel iets van 10 seconden :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#48 Bericht door trikelover »

Zo heb ik er ooit een duo gehad die dit wel geprobeerd heeft ik reed toen ze de weg opkwamen al tussen de 40 à 45km/h heb ze eerst laten bijkomen en ben dan gaan versnellen. De eerste loste toen ik 50km/h reed voor de 2 heb ik toch tot 56km/h moeten gaan. toen ik daarna in de spiegels keek zag die 2e er wel kapot uit en ik denk dat ze hun lesje wel geleerd hebben want een aantal weken later ben ik ze terug tegengekomen en hebben ze niet eens de moeite gedaan om achter mij aan te rijden ook al reed ik maar 45km/h.

Ik denk dat de meesten die dit geprobeerd hebben dit toch na 1 of 2 keer weten dat dit niet mogelijk is.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#49 Bericht door rik »

NL-ligger schreef:Toch zijn er (amateur)racefietsers die zelfs solo erg hard gaan....ik ben rijdend in een rangeerdeel(trein) vandaag naast een racefietser gaan rijden, en die ging de 2km dat het spoor de weg bleef volgen nog net geen 50 km/u op de vlakke weg rijden. Snelheidmeters van treinen zijn geijkt en dus vrij exact....had ik die in de spiegels van mijn Strada gehad, had die zeker een "VIS" kunnen scoren. :shock: :shock:
Liep daar geen grote kwaaie hond achter??? :-P :lol: :-"
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#50 Bericht door eeuwige reiziger »

NL-ligger schreef:Fietser is 78kg, 188cm, temperatuur is 20 graden en geen wind. Deze cijfers zijn voor de Quest. bron : http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/sne ... vergeleken" onclick="window.open(this.href);return false;

75 watt = 24,9 km/u 100 watt = 30,3 km/u 150 watt = 38,9 km/u 200 watt = 45,5 km/u 250 watt = 51,2 km/u

Vergelijk dat eens met :

Als we op een windstille dag op de vlakke weg onderin de beugel van de racefiets zitten, zien we het volgende verband tussen vermogen en snelheid: 50W: ± 20 km/u, 150W: ± 30 km/u, 350W: ± 40 km/u, 600W : ± 50 km/u, 1000W: ± 60 km/u bron : http://www.velofilie.nl/vermogen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit wil dus zeggen dat een racefietser maarliefst 350 watt moet leveren om een Questrijder die ietsje meer dan 150 watt trapt bij te houden. 350 watt is al erg veel, niet zomaar iedereen kan dat leveren.....600 w wordt al helemaal belachelijk en 1000 w zullen wij vast niet zien bij amateur wielrenners....

Dat RIS'en ( met een Quest ) is dus eigenlijk een beetje flauw. Maar dat was natuurlijk al geweten... :mrgreen:
Cijfertjes zijn echter niet alles. De werkelijkheid komt vaak veel genuanceerder over, want, geef nu toch toe, onze wegen waar we fietsen, zijn nu eenmaal niet altijd kaarsrechte verbindingen zonder vertragende elementen. Bij m'n woon-werkverkeer heb ik het geluk flink wat rechte, verkeersvrije stukken te hebben. De verleiding om de lycramannetjes in te halen is dan ook zo goed als altijd onweerstaanbaar aanwezig. Nog geen blauwtje opgelopen, maar het is vaak een helse klus wanneer er scherpe bochten en vertragende elementen in de route komen. Daar wordt de velomobiel in het defensief geduwd en blijkt de racefietser er een voordeel uit te halen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#51 Bericht door NL-ligger »

Ik vraag me af, racefietsers hebben dus op veel VM'ers een "RIS" effect en de racefietsers bijten daarbij vaak maar niet altijd in het (opgeworpen) stof van de VM....tot mijn vermaak zag ik op Youtube dat racefietsers ook al het opgeworpen stof moeten happen van snelle ligfietsers, die kennelijk ook aan "RIS" lijden...

Maar wat nu als een snelle VM een snelle lowracer ligfiets tegenkomt ? Dan kon het toch al aardig eens neerkomen op de beste man ( of vrouw ) lijkt mij.....Hebben jullie daar weleens Youtube filmpjes van gezien ? :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#52 Bericht door trikelover »

NL-ligger schreef:Maar wat nu als een snelle VM een snelle lowracer ligfiets tegenkomt ? Dan kon het toch al aardig eens neerkomen op de beste man ( of vrouw ) lijkt mij.....Hebben jullie daar weleens Youtube filmpjes van gezien ? :mrgreen:
Ik denk dat er tussen VM en ligfietsers een soort respect bestat en dat er veel minder competotoe drang tussen hen bestaat.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#53 Bericht door bicky »

Ik dacht vandaag een ligfietser te zien 200 meter voor me en was van plan hem voorbij te schezen met een sprintje van +45km/u :twisted:
twas jammergenoeg een ander type fiets #-o


Het was goed weer om te rissen, eerst een peloton voorbijgeraast aan 45km/u en beetje verder een topsporter met vol achterwiel en aerohelm. :mrgreen:

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#54 Bericht door NL-ligger »

bicky schreef:Ik dacht vandaag een ligfietser te zien 200 meter voor me en was van plan hem voorbij te schezen met een sprintje van +45km/u :twisted:
twas jammergenoeg een ander type fiets #-o


Het was goed weer om te rissen, eerst een peloton voorbijgeraast aan 45km/u en beetje verder een topsporter met vol achterwiel en aerohelm. :mrgreen:
^^ Kijk....met jou valt te praten hehe :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jeroen Vercruysse
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 9:13
Postcode: 8800
Fiets: Quest xs
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#55 Bericht door Jeroen Vercruysse »

trikelover
Berichttitel: Re: Wat is RissenGeplaatst: ma 26 maart 2012, 18:55

NL-ligger schreef:
Maar wat nu als een snelle VM een snelle lowracer ligfiets tegenkomt ? Dan kon het toch al aardig eens neerkomen op de beste man ( of vrouw ) lijkt mij.....Hebben jullie daar weleens Youtube filmpjes van gezien ?


Ik denk dat er tussen VM en ligfietsers een soort respect bestat en dat er veel minder competotoe drang tussen hen bestaat.
Moet eerlijk zijn, denk dat de respect eerder gebaseerd is op exacte wetenschap: een velomobiel IS sneller dan een open ligger. Was na de doortrapperstocht van maart 'rustig', maar toch relatief snel huiswaarts aan het trappen, toen een gele Quest mij voorbijsnelde... :twisted: Ware het niet van het rode licht dat hem wel deed stoppen en mij negeerde... :twisted: :twisted: Gelukkig kwam het volgende rond punt met mijn afslag vrij snel, alhoewel ik vermoed dat de persoon achter mij niet echt last had van LIS [-o< 't Was eerder langs de Leie ook al duidelijk, een VM die doorgaat is over meerdere km's niet te houden. Zelfs als ligger niet :?
"Ligfietsen is niet gevaarlijk: Het is de auto die het gevaarlijk maakt en niet het type fiets..." Birger Bicky Landuyt

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#56 Bericht door wout »

Ik kom regelmatig racefietsers tegen en ik rij ze er ook allemaal af, soms zit ik wel te hopen dat ze vlug afslaan zodat ik het wat rustiger aan kan doen. Maar er is er eentje die ik er vorig jaar nooit af kreeg, een leuke kerel in lotto omegapharma outfit, nl Frederik Willems die bij ons in de buurt woont en rijdt.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#57 Bericht door NL-ligger »

Vandaag op de lelystad-enkhuizen dijk een wel erg afwijkende RIS gemaakt, namelijk een "lage snelheids" RIS :mrgreen:

Daar zwabberde halverwege de lengte van de dijk door het ijsselmeer een vermoeide racefietser met ik schat nauwelijks 15 km/u tegen de wind in, en ik zoefde hem voorbij aan slechts 33 km/u omdat ik wel kon inschatten dat zwabberende fietsers geen achtervolging gaan inzetten..... :shock:

De tegenwind was maar 4 bft. Maar die ijsselmeerdijk is wel apart : aan weerszijden "eindeloos" wateroppervlak zover het oog kan zien en de wind wordt door niets afgeremd en valt dus toch nog tegen. Bovendien gaat die dijk tussen het "eindeloze" water voor het oog eindeloos lang door zonder vaste land te zien....dat maakt fietsers denk ik wel moedeloos bij vermoeidheid en laag moreel hehe....mijn voorbijzoeven alsof ik geen last heb van tegenwind ( wel natuurlijk ) zal hem wel niet bepaald hebben gemotiveerd...

Dan te bedenken dat ze hier jaarlijks een race houden, en in extreem snelle tijden die dijk op en neer rijden voor de lol !
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#58 Bericht door Wouter D »

bicky schreef:

Het was goed weer om te rissen, eerst een peloton voorbijgeraast aan 45km/u en beetje verder een topsporter met vol achterwiel en aerohelm. :mrgreen:
huh, peloton inhaal syndroom, is dat dan euh, pissen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jeroen Vercruysse
Junior
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 9:13
Postcode: 8800
Fiets: Quest xs
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#59 Bericht door Jeroen Vercruysse »

=D> LOL [-X
"Ligfietsen is niet gevaarlijk: Het is de auto die het gevaarlijk maakt en niet het type fiets..." Birger Bicky Landuyt

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wat is Rissen

#60 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Zo heb ik er ooit een duo gehad die dit wel geprobeerd heeft ik reed toen ze de weg opkwamen al tussen de 40 à 45km/h heb ze eerst laten bijkomen en ben dan gaan versnellen. De eerste loste toen ik 50km/h reed voor de 2 heb ik toch tot 56km/h moeten gaan. toen ik daarna in de spiegels keek zag die 2e er wel kapot uit en ik denk dat ze hun lesje wel geleerd hebben want een aantal weken later ben ik ze terug tegengekomen en hebben ze niet eens de moeite gedaan om achter mij aan te rijden ook al reed ik maar 45km/h.

Ik denk dat de meesten die dit geprobeerd hebben dit toch na 1 of 2 keer weten dat dit niet mogelijk is.
Iets gelijkaardigs, gefilmd door een bukker. Wel een vrij oud filmpje, maar het kwam pas onlangs voorbij op het Franse forum:

https://www.youtube.com/watch?v=1BnypQPpR3E

http://velorizontal.bbfr.net/t18525p600-quest-cantalou
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie