smog
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Aangezien je de lucht door een filter moet "trekken" zal het volgens mij niet zo vlot ademhalen zijn; komt daarbij dat de uitgeademde lucht door die twee zwarte ventieltjes naar buiten moet en dus weerstand ondervind, gewoon lastig.
Ik heb enige ervaring met een klassiek gasmasker (zelfde principe als dit hier, inademen door een filter, uitademen langs ventieltjes) en als je daar een inspanning moet mee doen is dat gewoon sterven, dat is gewoon sleuren om aan adem te komen en duwen om je lucht weer kwijt te raken + zweet je als zot, gevolg, dan zie je er na 1 minuut zo dus, uit.
Ik heb enige ervaring met een klassiek gasmasker (zelfde principe als dit hier, inademen door een filter, uitademen langs ventieltjes) en als je daar een inspanning moet mee doen is dat gewoon sterven, dat is gewoon sleuren om aan adem te komen en duwen om je lucht weer kwijt te raken + zweet je als zot, gevolg, dan zie je er na 1 minuut zo dus, uit.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Ligchris
- Neo Prof
- Berichten: 183
- Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
- Postcode: 2500
- Fiets: Versatile 68
- Locatie: Lier
- Contacteer:
marksje schreef:dan zie je er na 1 minuut zo dus, uit.
Ik heb in 't leger ook met gasmasker moeten lopen e.d. Dat was toch veel erger dan ik nu ervaar met mijn stofmasker.
Maar het kan natuurlijk dat het gevoel van een masker met echte koolstoffilter in de buurt van een gasmasker komt.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.
en fiets de file een auto korter.
- Bjorn
- Helper
- Berichten: 286
- Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
- Postcode: 9130
- Fiets: WAW 004
- Locatie: Kieldrecht
- Contacteer:
Ik vermoed dat het filtertje dat je gebruikt een stofmasker is.
Hierin zijn nog verschillende klassen beschikbaar : P1,P2,P3 .
Hoe hoger het getal hoe fijner de stofdeeltjes dat het tegenhoud.
Ervaring leert dat er bij dit type maskertjes er altijd stof mee binnenkomt op de plaatsen waar het maskertje aansluit op het gezicht. (vooral aan de neus). Zet als test maar eens je maskertje op en slijp thuis maar eens in wat simpele baksteen.Snuit daarna je neus maar eens in een witte zakdoek je zal schrikken wat je ziet.
De enige filters die effectief zijn voor de toepassing waarvoor jij ze wilt gebruiken zijn i.d.d. maskers met aktieve kool patronen en daar wil je echt niet mee fietsen. Je zal snel in ademnood komen.
Tevens is het een dure zaak omdat deze filters verzadigen na verloop van tijd. Deze tijd is niet zo lang , je filter verzadigd zelfs als je de filteropenigen niet afsluit en je masker zo weglegt.
Dat je niet de gezondste lucht inademt als je fiets in de spits is een feit maar die maskertjes (zoals ik veronderstel dat jij een gebruikt) zal echt geen invloed hebben op de kwaliteit van de lucht die je inademt.
grtz Bjorn
Hierin zijn nog verschillende klassen beschikbaar : P1,P2,P3 .
Hoe hoger het getal hoe fijner de stofdeeltjes dat het tegenhoud.
Ervaring leert dat er bij dit type maskertjes er altijd stof mee binnenkomt op de plaatsen waar het maskertje aansluit op het gezicht. (vooral aan de neus). Zet als test maar eens je maskertje op en slijp thuis maar eens in wat simpele baksteen.Snuit daarna je neus maar eens in een witte zakdoek je zal schrikken wat je ziet.
De enige filters die effectief zijn voor de toepassing waarvoor jij ze wilt gebruiken zijn i.d.d. maskers met aktieve kool patronen en daar wil je echt niet mee fietsen. Je zal snel in ademnood komen.
Tevens is het een dure zaak omdat deze filters verzadigen na verloop van tijd. Deze tijd is niet zo lang , je filter verzadigd zelfs als je de filteropenigen niet afsluit en je masker zo weglegt.
Dat je niet de gezondste lucht inademt als je fiets in de spits is een feit maar die maskertjes (zoals ik veronderstel dat jij een gebruikt) zal echt geen invloed hebben op de kwaliteit van de lucht die je inademt.
grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button
http://users.telenet.be/alleweder/
http://users.telenet.be/alleweder/
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
nu, het schijnt ongezonder te zijn om met de wagen door smog te rijden dan met de fiets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Vital
- Road Runner
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
- Postcode: 3680
- Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
- Locatie: Maaseik
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Gewoon nieuwsgierig, hoe komen jullie hierbij??? In de duurdere wagens wordt alle lucht die het interieur binnenkomt eerst gefilterd door lucht en koolstoffilters dus hoezo is dat ongezond, dat zijn gewone hele grote gasmaskers met ingebouwde airco...Pleeboy schreef:idd spruitje: in de auto is het ongezonder dan erbuiten...
Happiness is not a destination, it is a way of life
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Vital: levensduur koolstoffilter? kwaliteit koolstoffilter: de filter ligt gewoon in een bak, met 0.5cm speling aan alle kanten, zoals isoleren met een enorme koudebrug... Een verzadigde koolstoffilter is ongezonder dan geen filter...
Maar das maar een klein deel: als de auto stilstaat, staat hij in een "wolk" van zijn eigen uitlaatgassen, daarom bleek de luchtkwaliteit slechter in de auto dan op een afstand van 0.5-1 meter. Dus de chinezen in hun goedkope autos kunnen beter ook een masker opzetten, niet alleen de fietsers daar
Maar das maar een klein deel: als de auto stilstaat, staat hij in een "wolk" van zijn eigen uitlaatgassen, daarom bleek de luchtkwaliteit slechter in de auto dan op een afstand van 0.5-1 meter. Dus de chinezen in hun goedkope autos kunnen beter ook een masker opzetten, niet alleen de fietsers daar
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/bedui ... 34223.html
Beduidend meer babysterfte bij pieken fijn stof
04/06/2009 08:00
De luchtvervuiling in Vlaanderen veroorzaakt beduidend meer sterfte bij zuigelingen tussen één en vier weken oud. Als er meer fijne stofpartikels in de lucht zijn, is het risico op sterfte 5 procent hoger. Bij vervuilingspieken loopt dat op tot 11 procent, zo blijkt uit de eerste resultaten van het Parhealth-onderzoeksprogramma, dat baby's onderzocht over een periode van tien jaar. Dat schrijft De Morgen donderdag.
Volgens Nemery, professor bij de onderzoekseenheid longtoxicologie van de KU Leuven, wil een en ander niet zeggen dat de vervuiling de rechtstreekse oorzaak is van het overlijden, wel dat ze daartoe bijgedragen heeft. "Het is duidelijk dat vervuiling ook invloed heeft op de zuigelingensterfte", zegt Nemery.
Op jaarbasis liggen de Vlaamse PM10-waarden onder de Europese grens van 40 microgram, maar we scoren slechter op het vlak van het maximale aantal piekdagen: in 2007 werd in 21 van de 31 meetstations de piekgrens van 50 microgram meer dan de 35 keer overschreden, zo blijkt uit het recentste jaarrapport van de VMM. 2009 is nog maar vijf maanden oud en al 11 meetstations zitten qua piekdagen in het rood. Bij het smogalarm afgelopen winter werd meer dan 70 microgram gemeten.
Beduidend meer babysterfte bij pieken fijn stof
04/06/2009 08:00
De luchtvervuiling in Vlaanderen veroorzaakt beduidend meer sterfte bij zuigelingen tussen één en vier weken oud. Als er meer fijne stofpartikels in de lucht zijn, is het risico op sterfte 5 procent hoger. Bij vervuilingspieken loopt dat op tot 11 procent, zo blijkt uit de eerste resultaten van het Parhealth-onderzoeksprogramma, dat baby's onderzocht over een periode van tien jaar. Dat schrijft De Morgen donderdag.
Volgens Nemery, professor bij de onderzoekseenheid longtoxicologie van de KU Leuven, wil een en ander niet zeggen dat de vervuiling de rechtstreekse oorzaak is van het overlijden, wel dat ze daartoe bijgedragen heeft. "Het is duidelijk dat vervuiling ook invloed heeft op de zuigelingensterfte", zegt Nemery.
Op jaarbasis liggen de Vlaamse PM10-waarden onder de Europese grens van 40 microgram, maar we scoren slechter op het vlak van het maximale aantal piekdagen: in 2007 werd in 21 van de 31 meetstations de piekgrens van 50 microgram meer dan de 35 keer overschreden, zo blijkt uit het recentste jaarrapport van de VMM. 2009 is nog maar vijf maanden oud en al 11 meetstations zitten qua piekdagen in het rood. Bij het smogalarm afgelopen winter werd meer dan 70 microgram gemeten.
-
- Helper
- Berichten: 298
- Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
- Postcode: 2920
- Locatie: kalmthout
- Contacteer:
Re: smog
http://totobobo.com/buy.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Spijtig dat deze maskers alleen via internet te verkrijgen zijn anders zou ik toch wel es ééntje willen testen.
Vooral 'savonds in bebouwde kom krijg ik veel te veel fijn stof en uitlaatgassen binnen naar mn zin,ik krijg er soms hoofdpijn van.
'tis eigenlijk ongelofelijk hoe de mens zichzelf vergast en volhardt.Vlaanderen stinkt
Spijtig dat deze maskers alleen via internet te verkrijgen zijn anders zou ik toch wel es ééntje willen testen.
Vooral 'savonds in bebouwde kom krijg ik veel te veel fijn stof en uitlaatgassen binnen naar mn zin,ik krijg er soms hoofdpijn van.
'tis eigenlijk ongelofelijk hoe de mens zichzelf vergast en volhardt.Vlaanderen stinkt
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer: