stretching nuttig ?

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

stretching nuttig ?

#1 Bericht door marksje »

Zoals hier ergens te lezen is had ik gisteren last van stramme spieren. Ik weet niet of het gaat helpen maar ik het plan opgenomen telkens voor ik fiets en telkens ik stop met fietsen een paar stretchoefeningskes te doen met de beentjes (de klassiekers zoals muurke duwen voor de kuitspier en beentje plooien en voetpunt omhoogtrekken voor de dijspier - de goeie techniek weet ik nog van vroeger tijdens mijn actieve volleybal-loopbaan).
Gezien ik nog nooit ne coureur zien stretchen heb weet ik niet of dit helpt tegen stramheid, kramp, en dergelijke ten gevolge van fietsen.
Iemand ervaring met strechting en fietsen ?
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#2 Bericht door Proes »

Niet specifiek met fietsen maar wel met lopen.
Hoe meer je sport en traint hoe meer je moet stretchen.
Want trainen betekent een beetje "verkrampen".

Je moet alleen ervoor zorgen dat je na een zware inspanning (wedstrijd) niet nog eens gaat stretchen. Als je spieren hoog belast zijn geweest moet je die miniscule scheurtjes niet nog extra gaan rekken!

Ook tijdens koude doe je er goed aan om eerst rustig wat te fietsen en dan pas je stretchoefeningen te doen (na enkele kilometers opwarming).
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Over dat alles gesproken... Is het goed/nuttig/aan te bevelen om na het sporten een warme douche of bad te nemen?

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: stretching nuttig ?

#4 Bericht door Wijnandt »

marksje schreef:Iemand ervaring met strechting en fietsen ?
Ja, ikke.. :D

Van alleen maar fietsen zonder cool down en stretch oefeningen wordt 'n mens stram. 'k Ben blij dat ik een roeibank (Concept2 indoor rower) en een roeifiets heb, want die twee apparaten dwingen me om te buigen en te strekken, wat dus ook al een vorm van stretchen is 8) .

Na een stevige training op de roeibank (vooral 's winters 15-25 minuten, meestal 20 of 25 minuten, en dit 5 a 6 maal per week) doe ik een serie cool down en stretch oefeningen waarbij ik m'n 'zwakke plekken' een beurt geef. Er zijn trouwens veel manieren om dat stretchen aan te passen aan je behoeften.

Door de bijwerkingen van de medicijnen die ik vanaf medio 2003 gebruik, heb ik meer van zulke stretchoefeningen nodig dan de gemiddelde fietser op dit forum, en in de loop der jaren heb ik geleerd om goed naar m'n lichaam te luisteren. De gevolgen zijn merkbaar: ik ben voor m'n leeftijd (67 jaar) tamelijk soepel, en ik verwacht nog vele jaren zonder problemen in en uit m'n WAW te kunnen klimmen.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

#5 Bericht door babl »

Stretchen na de inspanning is zeker nuttig, want door te sporten verkort je je spieren -- maar na een zware inspanning (wedstrijden enzo) kan je 't toch maar beter laten (om je al zwaar belaste spieren niet nog erger te laten lijden).

Tijdens je opwarming stretchen is minder goed -- afhankelijk van wie je daarin gelooft ligt het ergens tussen nutteloos en contra-productief...

Wat ronduit slecht is is het stretchen van koude spieren: als je wil stretchen op een dag dat je niet sport kan je best eerst een fikse wandeling maken of een paar keer de trap oplopen (en terug naar beneden wandelen).

Bart

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#6 Bericht door Proes »

Over dat alles gesproken... Is het goed/nuttig/aan te bevelen om na het sporten een warme douche of bad te nemen?
Ik dacht dat dat niet té heet mag zijn, 'k heb daar eens iets over gelezen maar ben niet zeker.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#7 Bericht door hugo »

wielrenners rekken weldegelijk zelfs rijdend
krijgen ook massage
dier bvb kat rekt zich ook

rek niet te ver
u merkt zelf wel of u er baat bij hebt of niet

ik sluit niet uit dat rekken een invloed heeft op het vloeien van
de kniegewricht-smeervloeistof (synovia)

door training verkorten spieren

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#8 Bericht door geertalders »

In de wetenschappelijk literatuur zijn er nog wel ettelijke verschillende meningen te vinden over wanneer en hoe lang te stretchen... en of je wel moet stretchen.

In het algemeen denk ik dat volgende richtlijnen te volgen zijn:

- stretch nooit zonder opwarming
- na een zware inspanning kan je best de dag erop stretchen na een lichte maar voldoende inspanning

Verder heb je om je spieren op lengte te houden (of om ze wat langer te maken indien ze verkort zijn) genoeg aan 3 x per week te stretchen genoeg. Per keer stretch je de spier dan 3 x 15 seconden. Dit is wat algemeen in de literatuur als voldoende wordt beschouwd.

Let natuurlijk ook wel op dat je door de ene spier te stretchen geen andere spieren of gewrichten overbelast. Het klassieke "muurtje duwen" zoasl het hier hierboven ook al genoemd werd is nogal eens slecht voor de rug als je hierbij krom gaat staan.

Verdere vragen beantwoord ik natuurlijk met de glimlach...


Groetjes Geert

Gebruikersavatar
PatrickW
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 15 jan 2006, 22:16
Fiets: Challenge Focus Sport
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

#9 Bericht door PatrickW »

Een (Engelstalig) artikel hier: http://www.cptips.com/stretch.htm

Gebruikersavatar
PatrickW
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 15 jan 2006, 22:16
Fiets: Challenge Focus Sport
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

#10 Bericht door PatrickW »

Stretching
 
Whenever you exercise, be sure to stretch.

Stretch first after your warm-up, when your muscles aren't so tight, and again after the cool-down period. Stretching for five minutes after you warm up will improve your workout and help prevent injuries.

Why? Because repetitive exercise tends to reduce muscle flexibility. Also, tissues like muscle and skin lose elasticity with age. So if you increase the intensity or duration of your workouts, maintaining muscular flexibility in your lower legs, thighs, gluteals and back will become even more important.

Without proper stretching, your range of motion will become limited, which will adversely affect your running and swimming technique. For example, tightness in the upper shoulder area will reduce the effectiveness of the pull and glide part of your freestyle swim stroke, slowing you down. And tightness in the hamstrings can decrease your stride length in running, forcing you to expend more energy to make up the difference.

There are stretching techniques for almost every major muscle group. If you aren't familiar with different techniques, consult any sports physiologist or coach for advice. Below are some tips to help you stretch properly no matter what technique you use.

Stretching Tips
Never stretch cold muscles. Be sure to warm them up before stretching.
Hold each stretch for 30-60 seconds to give your muscle time to adapt to the stretch.
Never bounce in a stretching pose or force a muscle into a position that causes pain.
Relax and breathe deeply and slowly while holding each stretch position.
If you are stretching your arms, legs or sides, remember to stretch both sides.

Bronvermelding: Polar.

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#11 Bericht door geertalders »

PatrickW schreef:
Stretching Tips
Never stretch cold muscles. Be sure to warm them up before stretching.
Hold each stretch for 30-60 seconds to give your muscle time to adapt to the stretch.
Never bounce in a stretching pose or force a muscle into a position that causes pain.
Relax and breathe deeply and slowly while holding each stretch position.
If you are stretching your arms, legs or sides, remember to stretch both sides.

Bronvermelding: Polar.
Die 30 tot 60 seconden is nergens goed voor hoor. Het maximale effect wordt normaalgezien bereikt na 15 seconden. Langer stretchen heeft geen verhoogd effect...

Groetjes G

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#12 Bericht door Proes »

Volledig akkoord met Geert.

En vooral erop letten dat je (zoals gemeld op de site) niet in stoten begint te rekken, wat kwetsuren kan veroorzaken.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Eddey
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 2:59
Fiets: M5 26/28
Locatie: Trondheim, Noorwegen
Contacteer:

#13 Bericht door Eddey »

wat ook goed helpt is de dag na een zware inspanning een hersteltraining te doen; gewoon een uurtje rustig fietsen. Dat verhoogt de doorbloeding van je spieren zodat afvalstoffen afgevoerd worden, en je rijdt ook lekker los.

Plaats reactie