échte oplossing voor knieproblemen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#16 Bericht door marini »

alleweder, is de afstand van je pedalen tov elkaar dan minder groot?
ik dacht het niet, en je blijft met de cirkelvormige beweging zitten tov je kader , en dat is nu juist wat die trappers oplossen. die trappers zullen ook werken op een VM hoor.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#17 Bericht door quattrovelootje »

marini schreef:alleweder, is de afstand van je pedalen tov elkaar dan minder groot? ik dacht het niet, en je blijft met de cirkelvormige beweging zitten tov je kader , en dat is nu juist wat die trappers oplossen. die trappers zullen ook werken op een VM hoor.
Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar ik meen te begrijpen dat die TDP pedalen lateraal ook bewegen, dus over de pedaalas schuiven. Dat maakt dat dat op een bepaald punt van de draaibeweging de pedalen ff naar buiten "schuiven", waardoor de afstand tussen de pedalen voor even groter wordt. Als mijn uitleg klopt, denk ik niet dat ik die pedalen in mijn FAW zou kunnen gebruiken, omdat de trapruimte in de breedte vrij beperkt is ....

Tihamér -kan er helemaal naast zitten natuurlijk :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#18 Bericht door Duckjibepete »

Is maximum anderhalve centimeter dacht ik, kan je zelfs instellen, die plaats zal je toch wel hebben in een vm.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#19 Bericht door nestofdragons »

Ik vermoed dat wel weet wat het probleem is met mijn knieën.

Mijn familie, Van de Kerckhove, heeft een eigenaardige eigenschap. We lopen nogal met onze voeten onder een hoek. Ik bedoel: onze schoenpunten wijzen van elkaar weg. Ben dat per toeval te weten gekomen bij een familieuitstap. Al mijn broers hebben dat ... en ik ook. Jaja, lach maar ... of noem me maar "Kwak Kwak". God weet hoe ge leert uw voeten zetten. Toen ik het leerde kende ik nog het bestaan van God niet!

Dus ... een klikschoen met een hoekafwijking van 30 à 45 ° lijkt ideaal voor mij. :wink:
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#20 Bericht door Jwn »

Awel misschien moet gij dan dat andere soort pedalen gebruiken:

www.speedplay.com

allez dat denk ik toch...

Jwn

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

#21 Bericht door nestofdragons »

Welk type bedoelt ge dan? Frog, Zero?
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#22 Bericht door marksje »

Duckjibepete schreef:Is maximum anderhalve centimeter dacht ik, kan je zelfs instellen, die plaats zal je toch wel hebben in een vm.
Bij mij gaan die 1 cm heen hen weer. Ik weet niet of dit in stellen is, is volgens mij een vaste afstand.

Zie hier op foto

http://gentseliggers.net/forum/download.php?id=851

http://gentseliggers.net/forum/download.php?id=852
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#23 Bericht door quattrovelootje »

ma go schreef:
Duckjibepete schreef:Is maximum anderhalve centimeter dacht ik, kan je zelfs instellen, die plaats zal je toch wel hebben in een vm.
Bij mij gaan die 1 cm heen hen weer. Ik weet niet of dit in stellen is, is volgens mij een vaste afstand.
Dat maakt dus al 2 of 3 cm in totaal voor beide pedalen. Heb die ruimte wel voor mijn voeten, maar dan moeten de benen ook wat meer uit elkaar. mijn bovenbenen (billen zeg maar) passen net tussen de wielkasten van mijn FAW, ben er dus nog niet zo zeker van of dat wel zou kunnen .... Maar zoals ik al eerder schreef : ik heb gelukkig nergens last van dus kan ik met SPD's rijden.

Tihamér -had het dus toch goed begrepen
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#24 Bericht door Jwn »

Iemand enig idee in welke fietswinkel in antwerpen ze die dingen verkopen ?

Ik heb de mijne indertijd op e-bay gekocht... en ondertussen zijn ze stuk (waardoor ik vandaag mijn geplande fietstochtje moet staken verdoemme).

Je kan ze met een faxformulier aankopen via www.tdp-pedals.com, maar da's dan toch weer 2 weken alvorens alles rond is en je ze hebt he...

Jwn

PS: stuk wil zeggen: na een tijd lopen die pedalen blijkbaar 'vast', en door de draaibeweging met je voet schroef je de pedaal gewoon van je fiets af! en daar sta je dan met een SPD schoen met een losse pedaal op! en maar vloeken ;-). en maar hopen dat ik de schroefdraad niet te hard heb beschadigd! damn!

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#25 Bericht door Cycle Maniac »

nestofdragons schreef:Ik vermoed dat wel weet wat het probleem is met mijn knieën.

Mijn familie, Van de Kerckhove, heeft een eigenaardige eigenschap. We lopen nogal met onze voeten onder een hoek. Ik bedoel: onze schoenpunten wijzen van elkaar weg. Ben dat per toeval te weten gekomen bij een familieuitstap. Al mijn broers hebben dat ... en ik ook. Jaja, lach maar ... of noem me maar "Kwak Kwak". God weet hoe ge leert uw voeten zetten. Toen ik het leerde kende ik nog het bestaan van God niet!
Herken ik helemaal. Ik heb dat ook. Bij ons in Den Nederlanden :D, noemen we dat O-benen.
Ik heb een half jaar spd-pedalen geprobeerd bij de spinning op de sportschool. En kreeg daar ook pijnen bij in m'n knieën. Heel vervelend! Normaal gesproken maakt de binnenkant, van m'n beider schoenzolen, een zijwaartse beweging naar buiten van het pedaal af. M'n knieën volgen deze beweging, en draaien dus ook zijwaarts weg. Het is maar een heel klein bewegingkje. Maar als ik zoals met spd, op de klikpedalen gefixeerd sta, kan ik dat bewegingkje dus niet maken.

Voor m'n fietsvakanties heb ik daarom wellgo platform pedalen (zie plaatje) gekocht, bij de ATB-fietsenzaak. Vooral geschikt voor mountainbiken. Maar ook voor fietsvakanties, omdat ik met wandelschoenen (*) wil fietsen. Er zitten kleine pennetjes op de pedalen, die als het ware in het profiel van m'n schoenzolen haken; En zo heb ik dus meer grip.
Een nadeel - Die pennetjes; daar kan ik me ook aan openhalen. Gewoon als ik al naast me fiets sta, en er per ongeluk langs komt.

(*) Deze wandelschoenen hebben harde schoenzolen, en daarmee geen energieverlies.

Afbeelding



Bevalt deze optie je niet, dan heb ik nog een tip: Zelf heb ik de pennetjes er nu afgehaald. En er Power grips op bevestigd. En zie hier hoe makkelijk je in en uit de power grips stapt.
De power grips zijn online te koop bij het Duitse Globetrotter.
En ook bij het Nederlandse Singlespeed. Op de website van deze laatste staan de power grips nog niet vermeld, maar deze wordt binnenkort bijgewerkt.

Afbeelding



Noot 1: Ook platform pedalen van Planet X Clingon moeten heel goed zijn. Voor 39 euro bij The Barracuda Company. Dezen hebben echter niet de optie om er eventueel power grips op aan te brengen. En dat geldt overigens voor alle NIET-Wellgo-pedalen.
Wellgo maakt overigens ook pedalen zonder de pennetjes (zie het plaatje hier direct boven), maar die zijn kleiner. En volgens mij heb je, zeker als je met zachte schoenzolen fietst, meer energieverlies.

Noot 2: Ik gebruik de platform pedalen/power grips op m'n recht-op fiets. Op de ligfiets heb ik er geen ervaring mee (*). Maar het lijkt mij allicht het proberen waard.

Groeten, Marco :wink:

(*) Ik ben voorlopig even geen-ligfietser. Helaas... Maar zo'n ligger komt er ook wel weer.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#26 Bericht door Jwn »

Heeft iemand enig idee in welke fietswinkel ik TDP pedalen kan kopen ?

De service van tdp-pedals.com trekt precies op geen kl*****

Jwn

PS Nu heb ik terug wat tijd om te fietsen, nu dit.... lap!

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#27 Bericht door graddus »

[quote="Cycle Maniac]...[/quote]

Het nadeel van die pedalen op een ligfiets is het gebrek aan neerwaartse steun, ofwel bij elke hobbel zul je moeten corrigeren omdat je voet naar beneden wil glijden. Dat is voor de meesten onder ons nu juist de reden om met klikpedalen te rijden (probeer anders voor de aardigheid maar eens op een flevo te rijden zonder klikpedalen, bij iedere correctie maak je meteen een onvermoede bocht :wink: )

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#28 Bericht door Cycle Maniac »

In dit filmpje zie je hoe je je schoenen SCHUIN in de powergrips draait. Om te gaan trappen, zet je je schoenen RECHT op de pedalen. Waarmee dezen zichzelf 'vast' zetten. Op m'n rechtop trekking fiets werkt het echt fantastisch.
Op dit moment heb ik even geen ligfiets. Maar als ik er wel weer één koop (*), en ik ga ermee op fietsvakantie dan wil ik dit wel met de powergrips gaan proberen.

(*) Nou ja, kopen; Eerst maar even testrijden... :wink:

Groeten, Marco
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#29 Bericht door Cycle Maniac »

Graddus, mogelijk moet ik je toch gelijk geven... Dat wil zeggen: Ik heb de power grips nog niet op een ligfiets uitgeprobeerd (ik heb nu even geen ligfiets, zoals ik hier boven al zei). Maar meer ligfietsers wijzen me op de zwaartekracht die de voeten van de pedalen zou doen glijden.
Edje schreef:
WFvN schreef:Wat is nou het verschil tussen SPD en TPD?
Conventionele fietspedalen, en de voeten die erop vastzitten, maken cirkelvormige bewegingen in een vlak evenwijdig met het fietskadervlak. Dit belemmert de natuurlijke driedimensionale beweging.

Door het toevoegen van een extra beweging loodrecht op de cirkelvormige, creëert het TDP-systeem (Three Dimensional Pedal) een natuurlijke diagonale beweging.

Er komt een zijwaartse beweging in het trappen bij :wink:
@Edje, die extra beweging die jiij noemt, die kan toch ook met frog-pedalen worden gemaakt?

@Jwn: Je begon dit draadje op 11 Dec 2005. En anderhalf jaar later moet je alweer nieuwe bestellen... Vervelend voor je! Ze gingen dus kapot, doordat ze 'vast' draaiden. Maar blijkbaar is dat dus niet meer te repareren? Zijn ze naar jouw indruk wel degelijk, voldoende robuust?
Als ze na anderhalf jaar al kapot gaan, komt bij mij 'n twijfel over die robuustheid... Maar ja, in elke fabriek loopt er van de lopende band natuurlijk een bepaald percentage van misproducten.

Had je overigens ook de Speedplay Frog pedalen geprobeerd?

Gr. Marco
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#30 Bericht door Jwn »

Cycle Maniac schreef:@Jwn: Je begon dit draadje op 11 Dec 2005. En anderhalf jaar later moet je alweer nieuwe bestellen... Vervelend voor je! Ze gingen dus kapot, doordat ze 'vast' draaiden. Maar blijkbaar is dat dus niet meer te repareren? Zijn ze naar jouw indruk wel degelijk, voldoende robuust?
Als ze na anderhalf jaar al kapot gaan, komt bij mij 'n twijfel over die robuustheid... Maar ja, in elke fabriek loopt er van de lopende band natuurlijk een bepaald percentage van misproducten.

Had je overigens ook de Speedplay Frog pedalen geprobeerd?

Gr. Marco
Hoi,

Ik heb ze toen via ebay gekocht, het was een reeds zeer versleten paar. Mogelijk zijn ze te herstellen, ik ga ze zeker niet weggooien... maar een nieuw paar leek me momenteel geen slechte investering...

Ik ben gegaan van niet meer deftig kunnen lopen na een fietstocht van 40 km naar een fietstochtje van 100 km zonder enig probleem... meer nog, als ik eens last heb van mijn knie (na een avondje dansen of zo) moet ik gaan fietsen en de pijn gaat weg!

Dus.... zelfs als ze om de 5000 km kapot gaan, is het voor mij zeker zijn geld waard...

Grtz

Jwn

PS Ondertussen heb ik ze eindelijk kunnen bestellen! 't Gaat wel niet al te snel bij die fabrikant tssss...

Plaats reactie