échte oplossing voor knieproblemen
- Jwn
- Neo Prof
- Berichten: 186
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
- Fiets: Hurri
- Locatie: Hoboken (Antwerpen)
- Contacteer:
échte oplossing voor knieproblemen
Ik weet uiteraard niet of het voor iedereen gaat werken, maar ik kan tdp-pedals aan iedereen aanbevelen die knieproblemen heeft.
't Is een investering, maar bij mij gaat het van pijnlijke knieen op 20 km naar geen, niks, nihil pijn
Tot nu toe nog maar 70 km aan een stuk gefietst, maar dat kon ik daarvoor nooit zonder 4 dagen serieus te vloeken & te manken...
Ik denk da'k aandelen gaan kopen
http://www.tdp-pedals.com
Jwn
't Is een investering, maar bij mij gaat het van pijnlijke knieen op 20 km naar geen, niks, nihil pijn
Tot nu toe nog maar 70 km aan een stuk gefietst, maar dat kon ik daarvoor nooit zonder 4 dagen serieus te vloeken & te manken...
Ik denk da'k aandelen gaan kopen
http://www.tdp-pedals.com
Jwn
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Conventionele fietspedalen, en de voeten die erop vastzitten, maken cirkelvormige bewegingen in een vlak evenwijdig met het fietskadervlak. Dit belemmert de natuurlijke driedimensionale beweging.WFvN schreef:Wat is nou het verschil tussen SPD en TPD?
Door het toevoegen van een extra beweging loodrecht op de cirkelvormige, creëert het TDP-systeem (Three Dimensional Pedal) een natuurlijke diagonale beweging.
Er komt een zijwaartse beweging in het trappen bij
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Mja, dat heeft SPD ookEdje schreef:Conventionele fietspedalen, en de voeten die erop vastzitten, maken cirkelvormige bewegingen in een vlak evenwijdig met het fietskadervlak. Dit belemmert de natuurlijke driedimensionale beweging.WFvN schreef:Wat is nou het verschil tussen SPD en TPD?
Door het toevoegen van een extra beweging loodrecht op de cirkelvormige, creëert het TDP-systeem (Three Dimensional Pedal) een natuurlijke diagonale beweging.
Er komt een zijwaartse beweging in het trappen bij
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
TDP is geen vervanging voor SPD. TDP zit in de as van je pedaal, SPD gaat over de manier waarop je je schoen aan je pedaal bevestigt.
Bij het TDP-systeem wordt je as van je pedalen voortdurend langer en korter. Langer als je voet op het verste staat, en korter als je voet dichtbij is. Je trapt dus niet recht voor je uit, maar schuin naar buiten toe.
Leg ik het juist uit?
Bij het TDP-systeem wordt je as van je pedalen voortdurend langer en korter. Langer als je voet op het verste staat, en korter als je voet dichtbij is. Je trapt dus niet recht voor je uit, maar schuin naar buiten toe.
Leg ik het juist uit?
Willem Van Besien
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
De afstand zal vast niet het probleem zijn als het gaat om pijn in je knieën. Vermoeidheid en andere vervelende dingen kunnen wel optreden maar kniepijn komt echt door andere dingen:
1) Trappers niet op de juiste lengte afgesteld
2) Teveel kracht gezet
3) Eventueel voeten die niet genoeg kunnen draaien op de pedalen
Ik rijd zelf maar 24 km per dag; niet veel dus. Toch is het voor mij totaal geen probleem om 100+ kilometers op een dag te fietsen.
Ik weet niet helemaal meer hoeveel ervaring jij hebt; hoe lang ligfiets je al?
Als je nog niet zo lang ligfietst, is de kans vrij groot dat je gewoon teveel kracht gezet hebt; beginnersfout bij veel beginnende ligfietsers.
Wel weet ik dat je voor het eerst ervaring hebt met een velomobiel. Bedenk wel dat je daarbij wel een 20 kg extra in gang moet brengen. Wil je dat met dezelfde versnelling doen, dan kost dat ook extra kracht.
Oorzaak 1 en 3 kunnen het ook nog zijn maar ik denk echt dat je gewoon te hard van stapel bent gelopen; oorzaak 2 dus.
1) Trappers niet op de juiste lengte afgesteld
2) Teveel kracht gezet
3) Eventueel voeten die niet genoeg kunnen draaien op de pedalen
Ik rijd zelf maar 24 km per dag; niet veel dus. Toch is het voor mij totaal geen probleem om 100+ kilometers op een dag te fietsen.
Ik weet niet helemaal meer hoeveel ervaring jij hebt; hoe lang ligfiets je al?
Als je nog niet zo lang ligfietst, is de kans vrij groot dat je gewoon teveel kracht gezet hebt; beginnersfout bij veel beginnende ligfietsers.
Wel weet ik dat je voor het eerst ervaring hebt met een velomobiel. Bedenk wel dat je daarbij wel een 20 kg extra in gang moet brengen. Wil je dat met dezelfde versnelling doen, dan kost dat ook extra kracht.
Oorzaak 1 en 3 kunnen het ook nog zijn maar ik denk echt dat je gewoon te hard van stapel bent gelopen; oorzaak 2 dus.
Laatst gewijzigd door WFvN op ma 12 dec 2005, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Wilfried, ik ben sinds eind oktober bezig met ligfietsen en sinds begin deze week om afstanden te fietsen langer dan 8 km. Dus, wees gerust ... ik weet nu wat de oorzaak is:
ikke wille tonen dat ikke kanne volge ... en nu met de gebakken peren zit.
ikke wille tonen dat ikke kanne volge ... en nu met de gebakken peren zit.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- WFvN
- catering
- Berichten: 1538
- Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
- Postcode: 8043
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Zwolle (NL)
- Contacteer:
Nja, in dat geval gewoon zorgen dat je voor je gevoel in een te lage versnelling rijdt; dat is knap vermoeiend in het begin maar wel een stuk beter voor je knieën. Verder tussen de oortjes zorgen dat je niet te snel wil optrekken; neem de tijd.
Om lekker vlot rond te trappen kan je een kadansmeter gebruiken. Deze valt gemakkelijk zelf te 'maken' met behulp van een doodgewone fietscomputer die je misschien nog ergens ongebruikt in een lade hebt liggen. In plaats van aan je spaken, monteer je de boel nu aan je trappers. De wielomtrek moet je dan instellen op 1667 mm als ik me niet vergis.
Probeer dan lekker vlot rond te trappen; bij voorkeur ergens tussen de 90 en 100 omwentelingen per minuut.
Om lekker vlot rond te trappen kan je een kadansmeter gebruiken. Deze valt gemakkelijk zelf te 'maken' met behulp van een doodgewone fietscomputer die je misschien nog ergens ongebruikt in een lade hebt liggen. In plaats van aan je spaken, monteer je de boel nu aan je trappers. De wielomtrek moet je dan instellen op 1667 mm als ik me niet vergis.
Probeer dan lekker vlot rond te trappen; bij voorkeur ergens tussen de 90 en 100 omwentelingen per minuut.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]
- Jwn
- Neo Prof
- Berichten: 186
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
- Fiets: Hurri
- Locatie: Hoboken (Antwerpen)
- Contacteer:
Hela,
- trappers stap voor stap verder gezet
- kadansmeter gekocht en altijd >90 omwentelingen
- niet meer "optrekken"
Allemaal geprobeerd alvorens ik die pedalen heb gekocht. Niks hielp. Ik moet wel toegeven dat ik zeer weinig fiets. En ik heb per definitie (wegens ongeval toen ik klein was) slechte knieën.
Die speciaal pedalen is het eerste waar het helpt bij mij.
Grtz,
Jwn
- trappers stap voor stap verder gezet
- kadansmeter gekocht en altijd >90 omwentelingen
- niet meer "optrekken"
Allemaal geprobeerd alvorens ik die pedalen heb gekocht. Niks hielp. Ik moet wel toegeven dat ik zeer weinig fiets. En ik heb per definitie (wegens ongeval toen ik klein was) slechte knieën.
Die speciaal pedalen is het eerste waar het helpt bij mij.
Grtz,
Jwn
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Goed voor je ! Het systeem kende ik al, maar lijkt me minder praktisch in een velomobiel, waar de zijwaartse trapbeweging beperkter is dan zeg maar op een "open" fiets. Zelf rij ik al jaren met volle tevredenheid met SPD'sJwn schreef:Die speciaal pedalen is het eerste waar het helpt bij mij
Tihamér -ook geen last van de knieën gelukkig
i ride my bikes to ride my bikes