koude - energie - conditie ?

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#16 Bericht door Luc Willaert »

hugo schreef:luc

is na opwarming ook nog zoveel snelheidsverlies te merken
of is dit enkel in het begin van de rit
In de loop van de rit beterd dat wel, maar toch raak je niet volledig opgewarmd vind ik.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#17 Bericht door Proes »

Je kan het verschil in snelheid berekenen met volgende tool:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#18 Bericht door Johan Clerx »

de bakker schreef:thermisch ondergoed zal heel wat van de verloren snelheid goedmaken. De luchtstroom die bij een velomobiel binnenkomt is koud en nog niet gewarmd ter hoogte van de knieën. Terwijl ik rondbol in t-shirt rij ik toch met zo'n broek onder mijne loopbroek. loopbroek houd de wind buiten en ondergoed de warmte binnen.

natuurlijk zo leuk of het cabrio rijden tijdens de zomer zal het nooit worden.
Zijn er bepaalde merken van dat thermisch ondergoed die jullie kunnen aanbevelen?

Gast

#19 Bericht door Gast »

Bepaalde merken weet ik niet echt, tot nu toe heb ik verschillende gehad en kan ik zeggen dat de onderbroek van Reskin me het best bevallen is. Al waren de anderen zeker niet slecht, maar kwaliteit kost geld. Ooit eens eentje gekocht in de Aldi en die is jammergenoeg niet lang meegegaan, gekrompen in een gewone was.

Dus voor een goeie moet je geld op tafel leggen.

Mvg,

Bjiwke

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#20 Bericht door Edje »

Johan Clerx schreef:Zijn er bepaalde merken van dat thermisch ondergoed die jullie kunnen aanbevelen?
Bioracer en odlo vind ik goe qua thermisch ondergoed,
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#21 Bericht door de bakker »

Medima is wat ik lees op de zaken die ik gebruik. inderdaad goedkoop is anders.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#22 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef:Zijn er bepaalde merken van dat thermisch ondergoed die jullie kunnen aanbevelen?
Ik gebruik al jaren de merken CRAFT en ODLO. Idd niet van de goedkoopste, maar ze verslijten nauwelijks (allee, die van mij dan toch).

Tihamér -verlangt naar de temperaturen waar jullie van bibberen :wink: !
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#23 Bericht door Johan Clerx »

Dit weekend vanuit zutendaal naar Hamme gefietst en terug (zo'n 130km enkel).

Heenreis op zaterdag. Mist, vrieskou, bevroren wipers, ijsvorming op de mango, witte buff ... toch de gemiddelde snelheid langs het albertkanaal rond de 33 kunnen houden, maar met meer moeite dan anders.

Terugreis op zondag. Vrieskou, verder mooi weer. Eerste 50km geen probleem. Laatste stuk bij momenten zwaar miserie. Het leek wel alsof ik al 200 km achter de rug had ipv 50. Spieren die niet meer meewillen, krampen, ge kent dat wel he. Ik heb nochthans al langere afstanden afgelegd op een dag.

Zou de kou hier iets mee te maken kunnen hebben?

jonathan

#24 Bericht door jonathan »

Om hierop terug te komen,

Volgens M5(en die doen metingen) zou je met dit weer tot 5% trager moeten rijden dan normaal.

Dat lijkt te kloppen, normale kruissnelheid met Q(voor het zo koud en regenachtig was) zat tussen de 40-45 met stukken naar de 50 toe.

Nu zit ik tussen de 38-43 met te stukken tegen de 46-47 te rijden, dacht eerst dat ik mijn sporing naar de vaantjes had gereden maar het valt mee ;-)

Allesinds, voor zij die zich zorgen maakte tis normaal :-)

Jonathan - die zich nogal opfokt als het niet vlotjes gaat....

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#25 Bericht door Vital »

Ik ben ook al enkele weken niet vooruit te branden maar heb al enkele oorzaken gevonden gisteren. Nl. de kettingrollen op de trekkende kant schuurden tegen mijn stoel en van eentje zijn de lagers stuk, rv had ik een hoogteslag van enkele mm door een gescheurde hieldraad en lv ook 2 wiellagers die niet meer willen draaien... Hopelijk volgende week mijn nieuwe lagers binnen (gelijk overal terracycle rollen besteld) en dan nog een testen.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#26 Bericht door Pleeboy »

Jep het gaat wat trager in de winter, maar EINDELIJK kan ik met de kap oprijden zonder 2 liter zweet / min te produceren. Dus mijn snelheid blijft dezelfde :)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#27 Bericht door Jef »

allewedertje schreef:Tihamér -verlangt naar de temperaturen waar jullie van bibberen :wink: !
Dan krijg je nu je zin, en ikke twee lagen Odlo denk ik :lol:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#28 Bericht door marksje »

Ja, deze morgen eventjes verrast, 't was kouder dan ik gedacht had; mijn beentjes (vooral het plaatske waar de beentjes eindigen :wink:) en mijn vingertjes hadden het koud. Gezien de voorspellingen voor volgende week zal ik de thermospullen en de dikke handschoenen maar al klaar leggen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#29 Bericht door ssj3gohan »

Ik heb 's winters vooral last van het voldoende danwel teveel opwarmen van sommige delen, en het permanent te koud blijven van andere delen. Heb ook het idee dat veruit het grootste deel van het snelheidsverschil in de winter aan mezelf te wijten valt. Vandaag 52 km gefietst, en twee keer stilgestaan. Dan op gang komen is lastig, en sowieso word je al heel snel koud. Op de terugweg echter ging het heel goed, bijna als altijd met een kruissnelheid van ~27 km/h (windluw/lichte meewind)
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

jonathan

#30 Bericht door jonathan »

nu de nattigheid minder is maar de koude erger, lijkt het terug vlotter te gaan???

ik snap de balle van, volgens mij plakken die moiree's als de pest bij nat weer en ging ik daarom trager?

Jonathan- oliebollen here I come!

Plaats reactie