Eindelijk heb ik me "geout"...

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#16 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef: Dat is inderdaad de beste oplossing. Misschien moet ik gewoon dezelfde oplossing overwegen. Waar stop je die tweede batterij dan wel?
Nja, de ene accu die je hebt zit op de ene wielkast. Je hebt nog een 2e wielkast aan de voorkant. Marrianne en ik hebben allebei 2 accu's; op elke voorwielkast 1. De Versatile is er ook op voorbereid op een extra accu. Bij de lege wielkast kan je een los stukje bedrading vinden welke al ter voorbereiding is aangebracht in je V.
Alleen maak ik geen gebruik van die extra draad; tenminste je hebt een + en een - draad op die plek zitten; 2 draden dus. Maar ik heb een extra draad getrokken naar die 2e accu. Dit heb ik omdat ik dat schakelkastje heb aangebracht. Je mag namelijk niet tegelijk die 2 accu's aansluiten op de 2 aansluitingen in je fiets (Waarvan de ene dus nog een stekker moet krijgen). Tijdens het rijden is stekkers wisselen geen optie. Vandaar dat ik een schakelaar heb aangebracht om te wisselen.
En hoe zit dat dan met dat display van je (waar ik toch twee rijen ledjes zag)?
2 LEDjes? M'n schakelkastje heeft er 22. Voor beide accu's heb ik elk 10 LEDs voor de spanningsmeter en 1 voor 'actief'; die laatste geeft aan welke accu is ingeschakeld. Zie de bijgevoegde foto.
Ik heb inmiddels wel 2 wijzigingen aangebracht:
1) De 12V aansluiting heb ik vervangen door een versie met klepje
2) Boven de zekeringhouder heb ik 2 aansluitingen gemaakt waarin ik LEDs-aan-2-meter-snoer kan prikken om bijvoorbeeld de fiets bij te lichten als ik in het donker bandje moet vervangen ofzo.
Als ik me echter niet vergis, is het bij NiMH-batterijen niet zo'n echt groot probleem als die eens bijgelaad worden nog voor ze volledig leeg zijn. Ik veronderstel toch niet dat je met een NiCd-accu rondrijdt (dan MOET je je batterij zeker altijd leegrijden).
Nee, het zijn NiMh accu's. Die heb jij ook.

Nu je dit zegt, ben ik voor de zekerheid aan het zoeken gegaan op internet. En wat lees ik op 2 pagina's die ik achtereenvolgens bezoek?
Eigenlijk werken NiMh accu’s het beste wanneer zij zeer frequent geladen worden. Om die rede is het raadzaam de accu zowel voor als na ieder gebruik te laden.
Ik heb het dus bij het verkeerde eind als ik dit zo lees.... Dat wordt dus gewoon elke keer aan de lading hangen zodra ik de fiets in de garage zet.
Bijlagen
accudoos.jpg
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

dag van de be/verwondering

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

"Stuur je me dan een kaartje vanop de maan?" vroeg een leerling me schertsend.

Naar vaste gewoonte was de avondstudie ietwat na zes afgelopen. Door een wat lang uitgelopen vergadering en wat napraten in de leraarskamer (leraren houden toch nooit op met babbelen... maar van de leerlingen eisen we wel stilte :oops: ) stond ik met de Versa rond diezelfde tijd buiten. Grote beroering natuurlijk. Algauw stond een hele troep leerlingen rond m'n velomobiel, terwijl wat verder staande groepjes de zaak lachend stonden te bekijken. "Raketmobiel", "raketfiets", "rare banaan"... flarden gesprek kwamen tot me. Wie rond mij stond, keek verwonderd in de nu openstaande Versa. De commentaar was niet uit de lucht. Schertsend en toch wel wat subtiel vroeg een van de leerlingen me dan of ik hem een kaartje zou sturen vanop de maan. Met die "raketmobiel" overbrug je ongekende afstanden...

Algauw kwam er ook een man aangelopen die, naar wat hij me vertelde, familielid was van een van de Gentse Liggers. Wat is de wereld toch wel klein... om het met een platitude te verwoorden! Ook onze onderdirecteur wou de zaak van dichterbij bekijken, terwijl enkele toeristen - in gebroken Engels - enkele vragen op me afvuurden.

Onder het oog van zoveel blikken stapte ik in om langs m'n vast traject de Brugse binnenstad uit te rijden (Guido Gezelleplein, Dijver, Eekhoutstraat en Gentpoortstraat). Ook op de Dijver veel belangstelling. Een groep breedglimlachende Japanners beantwoordden mijn groetend hoofdknikje met bijna heuse buigingen. Ondertussen flitsten, natuurlijk, de fototoestellen en liepen de camera's... Een mens zou wel ijdele trekjes beginnen te krijgen! :lol:

Dan opgestoomd naar de Baron Ruzettelaan. Aan de Kleine Katelijnebrug zag ik dat het verkeer, naar bijna vaste gewoonte, er stokte. Dus besloot ik maar het fietspad te gebruiken. Bij druk verkeer en niet teveel fietsers rij ik daar meestal sneller dan de wagens. Dan geef je al die koekenblikkenrijders het nakijken! Halfweg de laan stak me een blauwe VW-busje me voorbij. Enkele seconden later zag ik hem remmen om dan naast me te rijden. Een groep zuiders uitziende (Italianen? Grieken?) klopte op het ruitje en zwaaiden naar me. Ik zwaaide terug. "Goed, even mijn kunsten tonen", dacht ik bij mezelf. Goed doortrappend ging ik naar 45 km/u (pufpufpuf...). De wagen reed de hele tijd naast me, terwijl een van de inzittenden ondertussen de camera had bovengehaald. Op het einde van de laan nam de wagen al toeterend afscheid van me. Best wel leuk.

De wagen was nog maar niet verdwenen of daar riep een bovenstaande vrouw: "Heeee, stop eens!" Remmen dicht. Ik wist onmiddellijk waar de wind vandaan kwam en dus vroeg ik onmiddellijk: "Moet je "het" even binnenin zien?" "Ja!" was het prompte antwoord, waarop ze onmiddellijk haar zonen riep die met grote ogen kwamen aangelopen. Na wat gebabbel me weer tussen het verkeer gewrongen. Rond dat uur is het best druk op de invalswegen van Brugge, wat het eigenlijk niet echt aangenaam maakt met de velomobiel.

Tot mijn verwondering fietste ik vandaag het langste woon-werktraject met een heel mooie snelheid af. Op alle mooie stukken haalde ik 35 km/u en op het rechte stuk Beernem - Sint-Joris gaf ik met m'n 38 km/u twee ijverige wielrenners het nakijken. Ik sta van mezelf versteld. Of beter van de velomobiel, daar ik met de trike dergelijke kruissnelheden nooit haalde. De stroomlijn van velomobielen werkt dus echt, iets wat ik vroeger altijd met een zekere sceptisch bekeek. Nu, soms gaat het ook langzamer. Een brug bestormen gaat aan een slakkengang waarbij ik soms maar tussen de 10 en 20 km/u haal. Op het langste traject heb ik drie vrij steile bruggen te "bemeesteren", waarvan er bij de aanloop van twee ervan geen snelheid kan worden gemaakt. Die twee beginnen juist aan het kruispunt waar ik eerst halt moet houden. Dan is dat iedere keer optrekken en met soepel getrap de helling op. De beentjes doen dan hun werk, maar ook de sluizen van de poriën staan dan volop open...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#18 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:mooi mooi, ik haal toch zo geen snelheden met de limit.
Vandaag ging het wat langzamer... Op de ononderbroken stukken reed ik tussen 30 en 32 (meestal naar de 30 dan naar de 32). Omdat ik het bijzonder leuk rijden vond, heb ik maar een ommetje gemaakt: Brugge, Beernem, Oedelem, Knesselare, Aalter en dan weer naar Ruiselede. Op dat traject liggen er nogal wat oude betonwegen. Niet echt aangenaam rijden en het vertraagt ook de snelheid. Liever asfalt! Mij is het nog steeds een raadsel gebleven waarom ze dan ook de fietspaden zo vaak in betonplaten gieten. Zou dat goedkoper misschien zijn? Of is er een of andere machtige betonlobby aan het werk?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#19 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef: Vandaag ging het wat langzamer... Op de ononderbroken stukken reed ik tussen 30 en 32 (meestal naar de 30 dan naar de 32).
Zo te horen rijden wij ongeveer even hard. Ik rijd doorgaans ergens tussen de 30 en de 35 km/h. Beetje afhankelijk van het wegdek uiteraard. Maar 33 is voor mij een normale snelheid. Echter, snelheden zoals je in je eerdere bericht noemt, probeer ik ook regelmatig te rijden. Maar dan wel op lange, rechte stukken op redelijk goed tot goed asfalt.
Omdat ik het bijzonder leuk rijden vond, heb ik maar een ommetje gemaakt: Brugge, Beernem, Oedelem, Knesselare, Aalter en dan weer naar Ruiselede. Op dat traject liggen er nogal wat oude betonwegen. Niet echt aangenaam rijden en het vertraagt ook de snelheid. Liever asfalt! Mij is het nog steeds een raadsel gebleven waarom ze dan ook de fietspaden zo vaak in betonplaten gieten. Zou dat goedkoper misschien zijn? Of is er een of andere machtige betonlobby aan het werk?
Ik ken de betonwegen bij jullie niet. Hier in Nederland zijn er ook wel plekken waar ze van die grote betonplaten gelegd hebben voor fietspad. Tussen Kampen en Dronten ligt ook kilometers van dat soort fietspad. Ik vind het heerlijk rijden. Doet niet onder voor gemiddeld asfalt.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#20 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Zo te horen rijden wij ongeveer even hard. Ik rijd doorgaans ergens tussen de 30 en de 35 km/h. Beetje afhankelijk van het wegdek uiteraard. Maar 33 is voor mij een normale snelheid. Echter, snelheden zoals je in je eerdere bericht noemt, probeer ik ook regelmatig te rijden. Maar dan wel op lange, rechte stukken op redelijk goed tot goed asfalt.
Sedert vier september de Versa ingestapt. Ongetwijfeld dus nog wat oefenen en mijn gewone kruissnelheid gaat in dezelfde richting als de jouwe. Ondertussen heb ik toch al 755 kilometer bij elkaar geharkt.

WFvN schreef:Ik ken de betonwegen bij jullie niet. Hier in Nederland zijn er ook wel plekken waar ze van die grote betonplaten gelegd hebben voor fietspad. Tussen Kampen en Dronten ligt ook kilometers van dat soort fietspad. Ik vind het heerlijk rijden. Doet niet onder voor gemiddeld asfalt.
Heel veel betonwegen dateren uit de jaren zeventig en tachtig en door gebrek aan goed onderhoud zijn er veel platen verzakt, gescheurd of zijn de groeven tussen de platen veel te groot geworden. Je dendert er dab over net als een trein over treinsporen in de winter.

Afbeelding

Voor de fietspaden heeft men dan van die kleinere betonplaten gebruikt die in veel gevallen nog veel meer verzakt zijn...

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#21 Bericht door marksje »

Ik heb twee weken geleden over die "betonnen" fietspaden gereden in Nederland, dat zijn daar biljarttafels, geenszins te vergelijken met wat wij hier hebben. een fotoken ter illustratie.
Bijlagen
100-0007_IMG.JPG
100-0060_IMG.JPG
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#22 Bericht door WFvN »

Okee, jullie hebben me overtuigd.

De betonplatenfietspaden hier in Nederland zijn inderdaad 'biljartlakens' vergeleken met de 'bende' die jullie laten zien op de foto's.

Ik ken hier in de omgeving (binnen 30 kilometer van Zwolle) 4 plekken met betonplaten (er zullen er vast meer zijn). Alle 4 plekken is héérlijk rijden.

Ik mekker over redelijk wat dingen hier in Nederland maar gemiddeld genomen mogen wij Nederlanders denk ik wel aardig blij zijn met onze fietspaden.

Hoewel... http://www.fietsersbond.nl en dan klikken op 'Meldpunt: Mijn slechtste fietspad' ; links in beeld onder het kopje 'Actie'. (helemaal leuk: kijk je bij de top-10 van klachten, dan zie je bovenaan staan met een ruime eerste plek de stad Zwolle.....)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

kilometervreten

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

Vandaag was het zo ver! Toen ik om tien voor zeven voorbij de kerk van Maria-Aalter - een klein dorp in de buurt van het nog kleiner gehucht waar ik woon - voorbij reed, overschreed ik de kaap van m'n eerste duizend kilometer met de Versatile.

Op zondag 4 september uit Nederland "gesmokkeld" en nog diezelfde dag flink ingereden. Ondertussen zijn we 24 dagen later en 1.005 kilometer op de teller. 14 van 18 afgelopen werkdagen gependeld. Eenmaal een tochtje gemaakt naar de Vlaamse Ardennen (waarover later meer) en een enkele maal de Versatile volgeladen bij de supermarkt in de buurt.

Ik begin me zo stilaan al vergroeid te voelen met de Versa. Merkwaardig genoeg had ik in het begin altijd het gevoel dat ik m'n gordel niet aan had... net alsof ik dacht dat ik in een auto zat. :lol:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#24 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Nu je dit zegt, ben ik voor de zekerheid aan het zoeken
gegaan op internet. En wat lees ik op 2 pagina's die ik
achtereenvolgens bezoek?
Eigenlijk werken NiMh accu's het beste wanneer zij zeer frequent
geladen worden. Om die rede is het raadzaam de accu zowel voor als na
ieder gebruik te laden.
Ik heb het dus bij het verkeerde eind als ik dit zo lees.... Dat wordt
dus gewoon elke keer aan de lading hangen zodra ik de fiets in de
garage zet.
Vandaag ben ik even bij De Munter, speciaalzaak voor alles wat van ver of van dicht met batterijen te maken heeft, langs geweest. Een bijkomend NiMh-batterij besteld voor de Versatile. Een hogere opslagcapaciteit (4000 mAh) dan het huidige accuutje en ook een flink stuk goedkoper dan bij Tempelman.

Van de gelegenheid maakte ik gebruik om de zaakvoerder te vragen wat er allemaal van aan is. Op het net lees je immers de meest uiteenlopende en soms tegengestelde informatie. Mag of moet je NiMh-batterijen volledig ontladen? Mag of moet je die iedere avond aan de lader hangen? Welnu, zo vertelde hij mij, iedereen heeft gelijk en ook ongelijk. Alles hangt er immers van af over welk type NiMh men het heeft.

Ruw ingedeeld zijn er twee groepen: de Europese en niet-Europese (lees: hoofdzakelijk Chinese) NiMh. De NiMh van Europese oorsprong heeft een kleinere opslagcapaciteit, maar wel een lange levensduur. Ook zijn de batterijen vaak stabieler dan die van Chinese oorsprong. Hij drukte me op het hart en herhaalde het wel enkele keren: Europese NiMh mag je NOOIT volledig ontladen, anders ben je er aan voor de moeite. Kortom, NiMh's van SAFT en VARTA leg je best iedere avond aan de elektrische papfles.

Voor wie het verhaal verder wil horen: de Chinese batterijen hebben het voordeel dat ze in het begin een heel grote opslagcapaciteit hebben, terwijl ze evenwel heel slecht scoren als het op levensduur aankomt. Al heel vlug daalt hun opslagcapaciteit. Om dit enigszins te vermijden, is het noodzakelijk de batterij bijna volledig te ontladen. De man goochelde met allerlei voltage, maar die zijn niet blijven steken in geheugen. Teveel gebalde informatie op 'n korte tijd.

Ook deze keer weer veel belangstelling voor de Versatile op de Gentse wegen. Tijdens het fietsen sprak er me een "krakerskoppel" aan dat ook door de stad fietste (over de staat van hun fietsen zal ik maar even zedig zwijgen). Ze toonden zich zo geïnteresseerd dat ik besloot even aan de kant halt te houden. Even uitstappen. Buiten- als binnenkant laten bewonderen... Ze zelf even laten plaats nemen. Ongelooflijk hoe mensen toch de meeste gekke kapriolen maken wanneer ze voor de eerste keer in een vm stappen. Nochtans leg ik het iedere keer met handen en voeten uit, maar misschien schieten m'n uitlegcapaciteit tekort. Kortom, het werd een mini-velomobieltestdag.

Tijdens de heenrit heb ik de voor de zoveelste keer kunnen merken hoe angstig bepaalde paarden wel reageren bij het zien van die "flitsende banaan". Lustig kachelde ik aan 32 km/u langs het kanaal Gent-Brugge, toen ik ter hoogte van Lovendegem in de tegengestelde richting twee amazones te paard zag afkomen. Ik minderde vaart en ging uiterst links rijden, om de paarden niet te laten schrikken. Dat dacht ik toch...

Dat liep wel eventjes anders. Een van de merries had nog maar het vreemde gevaarte in de gaten gekreg of daar maakte het in volle paniek rechtsomkeer en spurtte hals over kop weg. De andere merrie volgende haar angstige gezel. In volle galop. Van het jaagpad af, recht de zachte berm in. In alle richtingen vlogen de kluiten aarde onder de vlug trappelende hoeven omhoog, terwijl de berijdster er maar niet in slaagden de paarden tot stilstand te brengen. Ondertussen was ik al gestopt en de Versatile in de linkerberm geparkeerd.

Vele tientallen meters verder waren ze uiteindelijk toch tot stilstand gekomen. Men maakte rechtsomkeer. Zodra dat ene paard de Versatile (of was het mij misschien? :wink:) weer in de gaten kreeg, blokkeerde het. Er moesten veel lieve en minder lieve woordjes van de berijdster aan te pas komen vooraleer het paard verder durfde te gaan. "'t Es ë wree schöne masjiene, maor dë peerd'n zein d'r schui van", riep een van de amazone me toe terwijl ze me een knipoogje gaf. Kortom, dat laatste maakte m'n dag weer goed. Waar een man al niet gelukkig van wordt...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#25 Bericht door Johan Clerx »

Leuke info over die batterijen eeuwige. Ik was al de hele tijd aan het twijfel op ik er nu al dan niet goed aan deed om de varta's iedere avond op te laden. Goed om te weten dat dit kan en dat je er zelfs goed aan doet. Altijd vollenbak licht en uw het is nog goed voor uw batterij ook.

Wat die paarden betreft hebben toy en ik ook eens een dergelijk verhaal meegemaakt. Toy had toen net WAW10 voor een weekske gehuurd. De waw stond gewoon stil naast de kant van de weg en het paard was der met geen stokken langs door te krijgen. Rare beestjes die paarden he.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

Juist toen ik deze namiddag de rotonde bij Steenbrugge wou oprijden, kwam er een wagen met tamelijk hoge snelheid aangereden. Vlam! Alle remmen dicht. "Krak!" hoorde ik plotseling en onmiddellijk voelde ik hoe ik de rechterrem tot aan het handvat had dichtgeknepen. 't Moest er eens van komen, natuurlijk. En eigenlijk mag ik me wel gelukkig prijzen, daar het bij sommige Versatiles al na een paar luttele kilometers prijs was. Bij de Versatile 009 is de remkabel dus pas gebroken na bijna 18.000 km. 't Kon erger... :wink:

Ondertussen is er ook een eind gekomen aan het sprookje van het lekbestendig rijden. Midden februari voelde ik bij het naar huis rijden dat de Versatile plotseling zo zwaar trapte. 't Kostte me de inspanning van mijn leven nog snelheid te halen. Toen ik stopte en de banden even nakeek, zal ik onmiddellijk de boosdoener: de linkervoorband was ondertussen al halfleeg. Gelukkig hoefde ik nog maar een kilometertje te voet... Ruim 5.500 km gereden zonder een lek. Ook dat kon erger...

Plaats reactie