Eindelijk heb ik me "geout"...

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Eindelijk heb ik me "geout"...

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Ik wist het zelf al een tijdje, maar "dat hang ik nog niet aan de grote klok", dacht ik bij mezelf. Slechts enkele medebroeders "in de misdaad" wisten ervan. Voor de overigen bleef het nog een goed bewaard geheim. De reactie logen er zondag dan ook niet om. Daarom is er sedert zondag geen ontkomen meer aan: de sluier werd opgelicht, alles werd onthuld. Nu is er geen weg meer terug. Nooit meer.

Het brandmerk staat in mijn hart en op mijn voorhoofd (misschien daardoor dat de haargrens zo stilaan onrustwekkend begint op te schuiven ;-) ). Het virus heeft me aangegrepen en de gevolgen zijn sedert twee weken in alle hevigheid losgebroken.

Ja, ik beken: ik ben velomofiel. Is het aangeboren? Is het een merkwaardig overdraagbaar virus? Ik gok op het laatste, daar ik de kriebels voor het eerst in september 2004 voelde, tijdens de velomobielentestdag op de Blaarmeersen. 2005, een jaar later. Een normaal virus zou een mens al lang uitgezweet hebben, maar niet zo met dat vervaarlijk en meedogenloos vm-virus. Ondertussen overspoelt het de Lage Landen en raken mensen in Vlaanderen en Nederland erdoor aangestoken. Artsen staan machteloos: er is geen tegenmiddel. Wie er eens door besmet raakt, zit ermee voor de rest van z'n leven. En wat meer is: het maakt een mens alleen maar gelukkiger. Rare jongens toch, die velomofielen.

Eenmaal. Tweemaal. Driemaal. Ja, dat kleine kerkje in een onooglijk dorpje in Gelderland had ik ondertussen wel al gezien. Zoekend naar de Lindelselaak. In de stratengids van Nederland had ik Wichmond niet gevonden. Een kaart ervan in mijn toch wel uitgebreide verzameling Nederlandse gemeentekaarten al evenmin. Gelukkig had ik een beschrijving opgestuurd gekregen, maar, zoals dat vaak bij mij gaat, ging het op het einde fout en reed ik langs een totaal andere weg Wichmond binnen. Geen mens op straat te zien, dus dan maar even toeren. Gelukkig is Wichmond maar een speld groot in vergelijking met Amsterdam! Dus vond ik na het nodige heen- en weergedraai toch de Lindelselaak. Ik was nog maar nauwelijks die straat ingereden of daar kwam een man zwaaiend het huis uit. Jan Engels. Daar moest ik zijn.

Na de gebruikelijke begroetingen en een losse babbel, tijd om de waar te inspecteren. Die zag er verbazend mooi en in goede staat uit. Toch had die geen stof vergaard, daar de eigenaar met trots kon vertellen dat hij zomaar eventjes een slordige 10.000 kilometer bijeen had verzameld. Heel fraai! En de velomobiel was er even fraai bij! Gewikt, gewogen en beslist.

Dan kwam de volgende delicate stap: hoe krijgen we die uit zijn voegen gegroeid monster in de auto. Met een gerust hart had ik het bestelwagentje genomen, denkend dat het een fluitje van een cent zou zijn. Nou, moe! Dat was dan eventjes buiten de waard gerekend. Eerst probeerden Jan en ik de vm met het achterste vooraan in de laadruimte te duwen. Ging uitstekend... Ja, tot Jan de deurtjes achteraan wou dichtdoen. 't Feest ging niet door. De neus van de Versatile (jawel, dat was de aard van het beestje) stak een vijftal centimers te ver uit. Met open achterdeur rijden is nu niet onmiddellijk een leuk vooruitzicht. De vm zou misschien wel eens plotseling een eigen leven kunnen gaan leiden. "Daaaar gaat ie... en zoveel snelheid heb 'k nog niet gezien...." En de vele brokstukken en splinters waarschijnlijk ook niet...

Dus, huiswerk opnieuw doen. Daarom probeerden we het nu omgekeerd: met de neus vooraan. Daar kwam het nodige duw- en trekwerk aan te pas. Nu tilden we de neus over de neergeslagen rechterstoel, duwden enkele van de meegebrachte grote stapel oude kussen onder de voorwielen en daar stak de vm helemaal in de wegen. Goed en stevig. Nu nog het uit de kluiten gewassen kleintje omzwachtelen met een stapel dekens. Een goede voorzorg voor het geval ik misschien eens stevig moest remmen. Je weet immers maar nooit in die verkeersjungle.

Jan Engels wierp nog een laatste blik op z'n trouwe weggezel. Daar vertrok die dan naar onbekende oorden. "Hij wordt het wel gauw gewoon", grapte Jan nog.

Het was al donker toen ik thuis kwam. Als een klein kind dat een sinterklaasgeschenk openscheurt, opende ik bestelwagen en haalde er de vm uit. Instappen, klep dicht, licht aan en, hop, daar vloog het grind van de inrijlaan de lucht in. Even door het dorp rijden. Eventjes maar. Dat eventjes liet wel wat uit en na afloop had ik bijna een uur gefietst, gereden, gevlamd. Een paar keer door de hoofdstraat van het dorp (nu ja, er zijn maar drie straten hier... :lol: ) en dan word je natuurlijk zo opgemerkt. Enkele mensen waren buiten gekomen om dat wonderlijk gevaarte dat toch "zo rap gaat" te zien. Ik besloot even een praatje te maken. Eerste vraag natuurlijk: "Waor zit dà moteurke?" Geen "moteurke", wat de verwondering natuurlijk alleen maar groter maakt.

5 september, de maandag erop. Moment van de echte waarheid. Eerste keer naar het werk met Versatile. Al een tijdje geleden had ik al uitgekeken naar een goede en veilige staanplaats voor de trike en gelukkig ook gevonden. Navraag gedaan bij de verantwoordelijk en, ja hoor, ik moest "die vreemde fietsen" daar met een gerust hart stallen. Alweer een zorg minder.

Die maandag was het merkwaardig windstil en tegelijkertijd heerlijk warm. Ideaal weer. Het schemerde nog, dus voor de zekerheid toch de lichten aan. De tocht verliep heel vlot. En langs het kanaal Gent-Brugge dat ik meestal vanaf "de Gevaerts" (tussen Oostkamp en Beernem) neem tot aan de binnenstad van Brugge, was het heerlijk zoeven. Ik trapte goed door en zag het tellertje boven de veertig gaan. Nu ben ik wel geen snelheidsduivel, maar het gaf toch wel een goed gevoel. En bij aankomst voelde ik tevredenheid. Over meerdere stukken op het traject was ik echter veel minder tevreden. De afgelopen dagen was men blijkbaar in een of andere opbreekwoede gestoken en op verschillende punten van m'n gewone reisweg had men de weg opengebroken. Vertragen, remmen, zachtjes over de rand om dan door het opengewoelde deel te rijden. Dan weer remmen, een andere rand over en weer optrekken. Niet altijd even plezierig (met dat gewicht van de Versatile, weet je wel... :lol: ).

's Avonds besloot ik een ander traject te nemen: vanaf Steenbrugge aan de andere kant van het kanaal, over Moerbrugge dan weer naar de westkant van het kanaal om zo naar Beernem te rijden. Van Moerbrugge tot aan Beernem ligt het jaagpad er niet zo denderend bij: de asfalt is op vele plaatsen met boomwortels dooraderd. Ideaal om de vering op z'n deugdelijkheid te testen. En die test doorstond de Versatile met glans, zodat ik dan ook de indruk had dat de vering bij "mijn" Versatile (vreemd gevoel dit nu te mogen zeggen) zachter staat afgesteld dan die bij Bruno's V.

Naar de brug van Beernem gaat het jaagpad plotseling tamelijk fel naar beneden. Leuk natuurlijk! De haren (of wat er van overblijft) in de wind. Je hoort nog het zacht geronk van de naaf, net een kat die in alle geluk haar middagdutje doet. Plotseling echter een knal. Boem! Ik schrik me rot. Wat is me dat? Ik rem onmiddellijk. De Versatile staat stil. Nu had ik wel niet gezien dat men onder de brug, waar het jaagpad onderdoor gaat, ook aan het werken was gegaan. De asfaltlaag was meerdere centimeters afgeschraapt, zodat ik in alle snelheid en met alle hevigheid naar beneden was gegaan. Schade? Neen. Ik zag toch niets abnormaals. De banden hadden de schok wonderbaarlijk overleefd, een Lourdesmirakel waardig!

Dan maar de brug op om aan de andere kant van het kanaal tot in Sint-Joris te rijden. Na de inspanning om naar je velomobiel naar boven te hijsen, dan de ontspanning bij de neerwaartse duik. O wee! Ook aan de andere kant was men aan het putjes graven gegaan! Gromgromgrom! Ik begon zowaar te denken dat ze het met opzet deden. Dan maar een ommetje gereden en me tussen nog andere werken gelaveerd, tot ik uiteindelijk die fijne maar toch heel rustige betonbaan kon bereiken. Flink op de trappers. Een heerlijk recht stuk, met op het einde een kruispunt. Er naderde een auto en dus wou ik even toeteren. Rood knopje. Geen geluid echter. Nog eens proberen. Niets! Geen kik! Alle remmen dicht. De klep open. Wat bleek? De vakje waar normaal de batterij zat, was leuk. Uitdagend leeg! Toen "viel mijn frank"! Toen de Versatile daar in Beernem plotseling onzacht naar beneden was gekomen, was het accuutje door de klap er waarschijnlijk uitgeslingerd. En dat bleek - terug dus maar - inderdaad het geval te zijn. Jammer genoeg was de accu gebarsten en ernstig beschadigd. Geen sprake dus om het nog te gebruiken.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op do 02 mar 2006, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Oef, eindelijk! Ik heb me "geout"...

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Alvast enkele fotootjes van "Gent fietst" waar de Versatile zich prima thuisvoelde naast al die andere soorgenoten:
Bijlagen
Gent fietst_3.jpg
Gent fietst_2.jpg
Gent fietst_1.jpg

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

Mooi

#3 Bericht door fred101060 »

Ziet er goed uit, en welkom bi de velomovielen het is niet zo erg om dat te zijn. Maar het is wel erg om het steeds maar uit te leggen dat je in zo'n ding gewoon voor de lol fietst en dat elke dag.

Fred-die dat al weer een tijdje doet-de Blok


P.S. let op gaten en scheuren in de weg je ziet ze niet maar ze zijn er wel.
www.kingstar.nl
mijn sponsor

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Eeuwige,

Ik was aangenaam verrast toen ik hoorde dat jij die Versa gekocht hebt. Alhoewel ik maar een paar honderd meter met je VM heb kunnen rijden wil ik grif toegeven dat de vooroordelen tov het gewicht van de Versatile al even overroepen zijn dan de vooroordelen tov het instappen in een Mango of een Quest.

Heel veel geluk met je nieuwe aanwinst en ik hoop dat we nog dikwijls samen kunnen fietsen.

Trouwens, velomofiel zijn doet over het algemeen echt geen pijn. Weet jij toevallig of er ergens een velomofielenbar is waar we eens naar toe kunnen gaan :lol:

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#5 Bericht door tom peeters »

Ik had zondag de eer om in jouw buurt de rijden met de Leiba. In de namiddag mocht mijn Leiba naast de Versatile van Bruno VDB staan. Ik geef het grif toe : zo'n Versatile is een prachtding ! Succes ermee.
tom peeters

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Stilaan wordt het duidelijk dat het jaargetijde weer aan het wisselen is. Gisteren en vandaag was het al flink koud toen ik om kwart na zes de Versa indook om op te stomen naar Brugge. Vanochtend was het ietsje warmer dan gisteren. Maandag heb ik dan maar het Goretex-bivakmutsje uitgehaald en mijn hoofd erin geduwd ("geperste kop"). Vandaag ook. Lekker warm. De mist ging zwaar over de velden, waardoor de zichtbaarheid op bepaalde plaatsen niet al te best was. Ondanks de koude buiten was het heerlijk fietsen. Vooral genoot ik van de trip langs het kanaal. Als een deken lag de mist over het kanaal. Geen zuchtje wind.

Vandaag speelde de mist een leuk spelletje op een bepaalde plaats: die was blijkbaar zo lichtvoetig dat mistwolken net boven de Versa hingen. Ik reed een tijdlang onder de mist door. Waarvoor ligfietsen niet allemaal goed is, nietwaar ;-).

Gisteravond moest ik het accuutje weer opladen. Vorige week maandag opgeladen. Zou dat de normale duur zijn? Groot nadeel vind ik wel dat er geen enkele aanduiding is op het batterijtje. Het is wat raden hoe vol of hoe leeg die eigenlijk is. En dat is heel vervelend, wat ik gisterenochtend ondervonden heb. Ik was al goed halfweg toen het licht van de sigma's plotseling fel verzwakte en enkele minuutjes later was de pret volledig gedaan. Gelukkig was het nog af te leggen stuk autovrij en, eens in Steenbrugge, begon het al te dagen. Zomaar in het donker rijden is niet zo'n prettig gevoel, zeker niet als je begint te denken aan de boete die als het zwaard van Damokles boven je hoofd hangt... Je weet immers nooit met die overijverige agenten :wink:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

tom peeters schreef:Ik had zondag de eer om in jouw buurt de rijden met de Leiba. In de namiddag mocht mijn Leiba naast de Versatile van Bruno VDB staan. Ik geef het grif toe : zo'n Versatile is een prachtding ! Succes ermee.
Op een bepaald moment wedijverden Versa en Leiba in een snelle spurt naar Wetteren met elkaar. Wouter liet ons toen eventjes vrij en als jonge honden stormden we langs de Schelde. Eventjes er veel uitpersen! Was wel leuk, nietwaar Tom?!

Eigenlijk heeft de Leiba iets charmants over zich, al kan ik niet echt onder woorden brengen wat juist.

De toeter vind ik wel leuk, maar is bovenal veel doeltreffender dan het piepstemmetje van de Versa. Dat fijne gepiep is gewoonweg niets waard: het wordt nauwelijks opgemerkt en meestal wordt het door de fietsers niet geassocieerd met een fiets of een of ander rijdend voorwerp. Ik heb al mensen naar boven zien kijken wanneer de Versatoeter afging.

Wilfred, schreef jij niet ergens dat er een V-rijder een andere, doeltreffender toeter had ingebouwd?

Een heel nuttig iets bij de Leiba is dat remlicht. Eigenlijk zou dat bij iedere vm ingebouwd moeten worden. Toen de Leiba voor me reed tijdens de tocht, keek ik soms gewoon naar dat remlicht om mijn snelheid te bepalen.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#8 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef: De toeter vind ik wel leuk, maar is bovenal veel doeltreffender dan het piepstemmetje van de Versa. Dat fijne gepiep is gewoonweg niets waard: het wordt nauwelijks opgemerkt en meestal wordt het door de fietsers niet geassocieerd met een fiets of een of ander rijdend voorwerp. Ik heb al mensen naar boven zien kijken wanneer de Versatoeter afging.

Wilfred, schreef jij niet ergens dat er een V-rijder een andere, doeltreffender toeter had ingebouwd?
Niet zozeer een doeltreffender toeter maar een extra toeter wat het geheel doeltreffender maakt

Ik heb er nu 2 redelijk vergelijkbare toeters in zitten. Verschil is de toonhoogte; deze verschilt wat. De tonen afzonderlijk zijn wel hoorbaar maar niet altijd even effectief. Beide tonen samen levert een 'vibrerende' toon op welke uitermate irritant is met ook nog eens een grotere geluidssterkte.

Ik heb zojuist het geluid opgenomen maar het is me gebleken dat de toon soms variëert. 1 van de 2 toeters variëert soms wat van toonhoogte. Misschien dat temperatuur een oorzaak is maar dat durf ik niet te zeggen. De opname geeft helaas niet een duidelijke weergave van de werkelijkheid. Je hoort op de opname maar 1 toon helaas. Mocht ik nog een keer een betere opname kunnen maken dan zal ik deze wel eens posten.

Maar wat voor toeter zit er in de Leiba? Een brommerclaxon? Zo ja: die heb ik in m'n Alleweder gehad (die zit er overigens nog steeds in) maar die verbruikte flink veel energie. Een stroom van 1 A van de brommerclaxon tegenover de 40 mA van de pieper. Daarbij doet de pieper het zelfs bij een vrij lege accu; dat redt de brommerclaxon niet. Geef mij toch maar die piepers.... maar dan wel in een setje van 2 zoals ik nu heb. Die extra pieper komt trouwens bij jullie Belgen vandaan: het is zo'n witte Vellemantuter.
Een heel nuttig iets bij de Leiba is dat remlicht. Eigenlijk zou dat bij iedere vm ingebouwd moeten worden. Toen de Leiba voor me reed tijdens de tocht, keek ik soms gewoon naar dat remlicht om mijn snelheid te bepalen.
Remlicht zou ik ook nog wel willen aanbrengen op m'n V.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Mooi

#9 Bericht door quattrovelootje »

eeuwige reiziger schreef:Nu, ik moet wel bekennen dat het 's ochtends soms wel eens wat wilskracht vraagt. Bij nog anderen ook wel, denk ik zo. Of ben ik de enige uitzondering?
Dat gebeurt af en toe, vooral in de winter als het nat en koud is en ik met de vroege sta of als ik de nacht af kom en nog naar huis moet trappen. Maar dat gevoel verdwijnt meestal snel na een paar pedaalslagen en eens je op temperatuur bent ....

Tihamér -verlangt naar een echte winter
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#10 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef: Gisteravond moest ik het accuutje weer opladen. Vorige week maandag opgeladen. Zou dat de normale duur zijn?
Ik heb het nog niet bijgehouden hoe lang een accu meegaat.

Theoretisch gezien zou een Sigmalamp zo'n 7 uur moeten branden op een volle accu. Met 2 lampen wordt dat gereduceerd naar zo'n 3,5 uur. Gebruik de richtingaanwijzers (en claxon) en de tijdsduur gaat nog meer achteruit.

Maar je doet dus ruim een week met 1 lading? Niet gek. Ik rijd elke dag ongeveer een uur. Daarbij heb ik veel zuinigere verlichting maar wel een auto-alarm die continu stroom vraagt. Ik geloof dat ik ook ongeveer een week met een lading doe. Maar ik gebruik mijn richtingaanwijzers vrij veel op mijn woonwerkroute.
Groot nadeel vind ik wel dat er geen enkele aanduiding is op het batterijtje. Het is wat raden hoe vol of hoe leeg die eigenlijk is. En dat is heel vervelend, wat ik gisterenochtend ondervonden heb. Ik was al goed halfweg toen het licht van de sigma's plotseling fel verzwakte en enkele minuutjes later was de pret volledig gedaan. Gelukkig was het nog af te leggen stuk autovrij en, eens in Steenbrugge, begon het al te dagen. Zomaar in het donker rijden is niet zo'n prettig gevoel, zeker niet als je begint te denken aan de boete die als het zwaard van Damokles boven je hoofd hangt... Je weet immers nooit met die overijverige agenten :wink:
Ik heb 2 accu's. Daarvoor heb ik een heel duidelijke reden:
Een niet-lege accu bijladen is bij dit type accu niet zo verstandig zo heb ik begrepen. Leegrijden is verstandiger. Vandaar een 2e accu. Ik kan dan 1 accu gewoon volledig leegrijden en vervolgens overschakelen op de ander om thuis de lege weer op te laden.

Ik zit er nog over te denken om een super-laag-verbruik verlichting aan te brengen in de neus die meteen als dienst moet doen om ook vanaf de zijkant beter gezien te worden. Het achterlicht geeft in alle richtingen licht maar de Luxeon voorlichten doen dat niet echt. Ik denk erover om in de zijkant van de Versatile bij de neus nog een stel witte LEDs te zetten. 2 of 4 aan beide kanten. Die kunnen direct dienst doen als bermlichten. Bij 4 LEDs aan beide kanten komt dat neer op 1W verbruik. Dat geeft vreemdgenoeg toch al aardig leuk licht. Maarja, dan kan ik beter 2 1W luxeons inbouwen; meer licht met evenveel verbruik. Maar goed, ik zie nog wel.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Theoretisch gezien zou een Sigmalamp zo'n 7 uur moeten branden op een volle accu. Met 2 lampen wordt dat gereduceerd naar zo'n 3,5 uur. Gebruik de richtingaanwijzers (en claxon) en de tijdsduur gaat nog meer achteruit.

Maar je doet dus ruim een week met 1 lading? Niet gek. Ik rijd elke dag ongeveer een uur. Daarbij heb ik veel zuinigere verlichting maar wel een auto-alarm die continu stroom vraagt. Ik geloof dat ik ook ongeveer een week met een lading doe. Maar ik gebruik mijn richtingaanwijzers vrij veel op mijn woonwerkroute.
Naar gelang de "goesting", het weer, de omstandigheden en de beschikbare tijd heb ik verschillende trajecten.

De kortste weg is net ietsje meer dan 25 km enkel en daar doe ik meestal 40 tot 50 minuten over (in het beste geval dus een totale reistijd van ietsje meer dan een anderhalf uur). Zoals je wel kunt merken, ligt de gemiddelde snelheid niet zo hoog. Op dat traject zijn er nogal wat kruispunten waar ik gewoon halt moet houden, vooraleer ik in alle zekerheid kan oversteken (zeker bij minder helder weer of bij duisternis). Gelukkig liggen tussen die kruispunten wegen waar ik dan wel goed kan doorrijden en die ofwel tamelijk verkeersluw zijn. Daar ik rond kwart na zes al vertrek, rij ik sedert begin september al met licht. 's Avonds (meestal rij ik pas rond vijf of zes uur naar huis, daar ik al het schoolwerk op school doe) gaan de lichten ook op enkele donkere plekken aan (enkele straten gaan door bos en dan verkies ik om gezien te worden). Bewegende lichtjes werken altijd alarmerend op het brein van de autobestuurder.

Op bepaalde stukken in mijn reistraject weet ik dat een blik op vier wielen een grote zeldzaamheid is. 's Ochtends rij ik daar dan maar met één lichtje aan. Zodra ik een auto in het oog krijg, gaat het andere lichtje aan.

Richtingaanwijzers heb ik slechts in de binnenstad van Brugge nodig en, indien ik de grotere route neem, op een verbindingsweg waar er overal snelheidsremmende heuveltjes heeft gemaakt aan de rechter- en linkerkant van de weg. Dan moet ik vele malen eerst naar links uitwijken om dan weer naar rechts over te trekken. 't Is niet zo druk op die weg, maar voor alle zekerheid doe ik het toch maar.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Ik zit er nog over te denken om een super-laag-verbruik verlichting aan te brengen in de neus die meteen als dienst moet doen om ook vanaf de zijkant beter gezien te worden. Het achterlicht geeft in alle richtingen licht maar de Luxeon voorlichten doen dat niet echt. Ik denk erover om in de zijkant van de Versatile bij de neus nog een stel witte LEDs te zetten. 2 of 4 aan beide kanten. Die kunnen direct dienst doen als bermlichten. Bij 4 LEDs aan beide kanten komt dat neer op 1W verbruik. Dat geeft vreemdgenoeg toch al aardig leuk licht. Maarja, dan kan ik beter 2 1W luxeons inbouwen; meer licht met evenveel verbruik. Maar goed, ik zie nog wel.
Is het geen ideetje helemaal onderaan de neus verlichting te voorzien? Een beetje zoals bepaalde getuned wagens?

Dan de Versa een beetje verlagen en een spoiler erop... :lol: Alle gekheid op een stokje, onderverlichting lijkt me persoonlijk toch niet zo'n slecht idee.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Mooi

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:
eeuwige reiziger schreef:Nu, ik moet wel bekennen dat het 's ochtends soms wel eens wat wilskracht vraagt. Bij nog anderen ook wel, denk ik zo. Of ben ik de enige uitzondering?
Dat gebeurt af en toe, vooral in de winter als het nat en koud is en ik met de vroege sta of als ik de nacht af kom en nog naar huis moet trappen. Maar dat gevoel verdwijnt meestal snel na een paar pedaalslagen en eens je op temperatuur bent ....

Tihamér -verlangt naar een echte winter
Inderdaad, de eerste kilometer(s) is het op gang komen. Daarna vlot het echter en naar het einde heb ik iedere keer weer het gevoel "Jammer, 't is al gedaan".

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

WFvN schreef:Ik heb 2 accu's. Daarvoor heb ik een heel duidelijke reden:
Een niet-lege accu bijladen is bij dit type accu niet zo verstandig zo heb ik begrepen. Leegrijden is verstandiger. Vandaar een 2e accu. Ik kan dan 1 accu gewoon volledig leegrijden en vervolgens overschakelen op de ander om thuis de lege weer op te laden.
Dat is inderdaad de beste oplossing. Misschien moet ik gewoon dezelfde oplossing overwegen. Waar stop je die tweede batterij dan wel? En hoe zit dat dan met dat display van je (waar ik toch twee rijen ledjes zag)?

Als ik me echter niet vergis, is het bij NiMH-batterijen niet zo'n echt groot probleem als die eens bijgelaad worden nog voor ze volledig leeg zijn. Ik veronderstel toch niet dat je met een NiCd-accu rondrijdt (dan MOET je je batterij zeker altijd leegrijden).

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#15 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef: Naar gelang de "goesting", het weer, de omstandigheden en de beschikbare tijd heb ik verschillende trajecten.

De kortste weg is net ietsje meer dan 25 km enkel en daar doe ik meestal 40 tot 50 minuten over (in het beste geval dus een totale reistijd van ietsje meer dan een anderhalf uur).[knip]
Okee, dus zes dagen fietsen met verlichting. 1,5 uur per dag maakt 9 uur. Ik ben uitgegaan van 5W voor de Sigma's maar ben niet zeker van het vermogen.

Maar 6 dagen rijden op 1 acculading vind ik een mooie score.
eeuwige reiziger schreef: Is het geen ideetje helemaal onderaan de neus verlichting te voorzien? Een beetje zoals bepaalde getuned wagens?
Dat kan helemaal geen kwaad als je die schuin op de berm richt. Tenminste, als je regelmatig last hebt van tegenlicht van koekblikkers. Een velle spot op de berm kan je dan in ieder geval op de weg houden.

Echter wil ik dat eventueel nieuwe verlichting een ander doel krijgt: in eerste instantie moet ik beter zichtbaar zijn. Hoe lager, hoe groter de kans dat de verlichting achter een struik ofzo 'verdwijnt'. Hoe hoger hoe liever dus.

Ik denk er nog even over na; het gaat een nieuw gat in m'n bak betekenen; die doe ik het liefst in 1x goed als ik het doe.
Vandaar dat ik denk aan 2 LEDs aan beide kanten van de fiets onder de achterste hoeken van de ruitjes van de lamp maar dan wel in de onderbak. Dit zou 0,3W betekenen bij 4 LEDs, 2 aan elke kant bij een stroom van 12,5 mA door de LEDs. Zelfs als de accu flink ver leeg getrokken is, heb ik dan toch nog zowel voor als achterverlichting. Daarmee mag ik dan in ieder geval nog legaal rijden. Maar goed, ik heb ook 2 LEDs-met-snoer in m'n fiets liggen; 1 rood en 1 wit welke ook als verlichting kunnen dienen indien de nood aan de man is.
Laatst gewijzigd door WFvN op di 20 sep 2005, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie