Knieproblemen - mijn eerste 70 km

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gast

#46 Bericht door Gast »

Dat Wist ik op voorhand dat ik niet zou meekunnen. Wat afstand betreft niet en ook wat snelheid betreft niet.

Heb eenvoudigweg nog te weinig kilometers met mijn ligger en de snelheid gaat langzaam maar zeker naar omhoog. Zal voor een volgende gelegenheid zijn.

Was wel tof de ganse bende te zien voorbijsjeezen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#47 Bericht door Wouter D »

ik weet niet of jullie robert lammerts kennen, maar die had nog maar 75km geligfietst met zijn hurri toen hij SBS lee fietste, en heeft em toch uit gereden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#48 Bericht door marini »

mijn indruk is ook dat het meer tegen 25per uur is dan tegen 35
,
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#49 Bericht door Johan Clerx »

Ik ben ook verschrokken van het tempo tijdens de 11steden en heb af en toe serieus op mijn tanden moeten bijten. Persoonlijk had is zoiets van: "bwah, af en toe je grensen wat verleggen kan geen kwaad zekerst..."

Had bij aankomst in Brugge 4 cola's nodig om te voorkomen dat ik letterlijk omver zou vallen. De laatste 10km waren een marteling. Ik was misselijk van te diep te gaan, kon alleen nog maar de weg voor me zien en moet eerlijk zeggen dat ik niet eens meer zeker weet wie er toen langs me fietste. Een zin ging telkens door mijn hoofd: "niet afgeven, niet afgeven, niet afgeven, niet afgeven, ..."

Vanmorgen op de weegschaal gaan staan: -1.5 kilo. Ik heb onderweg nogthans twee keer mijn camelbak van 2l leeggeslurpt en regelmatig gegeten.

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#50 Bericht door DY »

Mooi, mooi, mooi Johan.

Wij hebben tussen Ieper en Brugge altijd in elkaars buurt gereden en kan me vinden in wat jij schrijft. Heb ook op mijn tanden moeten bijten. Maar is dat niet prachtig achteraf. Ondertussen weet ik nu al op momenten dat je jezelf vervloekt het achteraf de mooiste herinneringen zullen zijn.
Het was mijn eerste grote rit met mijn WAW en ik hoop dat ie nu zal aangepast zijn op mijn beenspieren.

@MARK (Ma Go): wat is je ervaring met die TDP-pedalen??????????
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#51 Bericht door marksje »

DY schreef:@MARK (Ma Go): wat is je ervaring met die TDP-pedalen??????????
Tot hiertoe goed, geen pijn meer gehad, maar ik heb er slechts nog maar één keer 50 km mee gereden. Ik zal het eventuele voordeel later, wanneer ik eens een iets grotere afstand doe, maar pas kunnen ondervinden.
Het is wel zo dat die heen en weer beweging niet echt voelbaar is en dus zeker niet abnormaal aandoet, wel is het zo dat het inderdaad niet verder kan dan je knieën sparen, je onderbeen gaat in feite steeds links- rechts en ik veronderstel dat door die beweging de druk in je knie steeds verlegd wordt en niet steeds op die ene plaats duwt.

Ik ga er eens een paar foto's van nemen het zal dan wel duidelijker zijn.

PS ik zag ook dat één van onze Nederlandse vrienden op zijn M5 ronde koppelingen had (Amerikaans volgens zijn zeggen). Hij kon zijn voet over een vrij grote ruimte links en rechts draaien zonder uit te klikken. Leek mij ook zeer interessant.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#52 Bericht door Frank II »

Johan,

11 steden tocht : -2.5 kg


Wie doet beter?


Misschien eens een Weight Watchers Ride organiseren? Of een Ride for (against) the Kilos .

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#53 Bericht door Luc Willaert »

Ik was er 2 kwijt.

Ondertussenal terug bijgekregen.

Luc

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#54 Bericht door Duckjibepete »

:!: Mago, hou er rekening mee dat je altijd dezelfde kant van het pedaal inklikt hé, of het ding werkt averechts! Beste is om de kant die je niet mag gebruiken (omdat hij in de verste stand naar binnen gaat) dat je daar zo een adapterpedaal inklikt.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#55 Bericht door Jwn »

peter schreef::!: Mago, hou er rekening mee dat je altijd dezelfde kant van het pedaal inklikt hé, of het ding werkt averechts! Beste is om de kant die je niet mag gebruiken (omdat hij in de verste stand naar binnen gaat) dat je daar zo een adapterpedaal inklikt.
Amaai! Wat een uitleg ;-)

Dus als ik het goed begrijp zeg je dat je je linkervoet niet in je rechterpedaal mag klikken, want dat je dan averechts moet fietsen... of vergis ik me ? :roll:

En je kan dus best de kant die je niet mag gebruiken, gebruiken ? Jawadde! :lol:

Jwn

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#56 Bericht door Frank II »

Is dat zoiets als met gekruiste armen fietsen op een bukker?
Ik denk dat iedereen dat ooit al wel eens heeft geprobeerd :D

Gast

#57 Bericht door Gast »

Yep in het doorrijden: "kijk mama zonder handen" en in het terugkeren "kijk mama zomdm tamdem" :wink:

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#58 Bericht door marksje »

Neen, hetgeen Peter schrijft is nog zo dom niet (weer een pint verdiend), maar het zijn koersvéloTDPpedalen en maar langs ene kant te gebruiken. Bij het monteren moet ge zien dat, bij de positie pedaal dichtbij het pedaal volledig in is, en bij de positie veraf de pedaal uit is. Alles is dan met een borgmoer vast te zetten. Hierbij de fotokes
Bijlagen
101-0111_IMG.JPG
101-0112_IMG_2.JPG
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#59 Bericht door Gast »

Ik las ooit een tekst over kniepijn bij fietsers. Dat blijkt een moderne ziekte te zijn, ook bij sommige racefietsers.
Telkens men bij het duwen (bij belasting) het been strekt, wil de knie iets naar buiten - naar links voor de linkerknie .... Vroeger, bij de koersschoenen met plaatjes onderaan, zat men in de 'riempjes' vast maar er was speling mogelijk. De voet volgde, of kon die buitengaande beweging van de knie volgen en zo de torsie opvangen.
Met de moderne klikpedalen is dit niet meer mogelijk. De voet hangt muurvast aan de pedaal, en er is geen beweging mogelijk (tenzij met de hiel van links naar rechts maar dat is het niet).
Dat 'tegenwringen' zou de oorzaak van kniepijn zijn.

Blijkbaar zit daar waarheid in. Ik herinner mij dat na bergritten de buitenkant van mijn voetzolen pijn deed. Ook weet ik nog dat bij controle van de schoenplaatjes de buitenkant van de gleuf (van de plaatjes) afgesleten was.

Een firma heeft dit proberen op te vangen met het maken van klikpedalen met een conische as. De roterende beweging wordt kunstmatig gecreëerd waardoor de knie als vanzelf naar de buitenkant toe gaat bij het duwen. Hoe ver het met die pedalen zit weet ik niet. Als ik de pedalen van Marc zie dan schuiven die heen en weer op een rechte as. Ben ik juist?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#60 Bericht door marksje »

Patrick Pevenage schreef: Als ik de pedalen van Marc zie dan schuiven die heen en weer op een rechte as. Ben ik juist?
Dat is juist. Links rechts links rechts, enz. binnen éénzelfde vlak, het onderbeen slingert als het ware telkens van links naar rechts, waarbij de knie vast punt is. Die slingerbeweging is nu niet spectaculair het gaat hem over een tweetal centimeter maar ik denk wel dat in de knie hierdoor de druk niet telkens op één punt komt maar meer verspreid wordt over gans het gewricht en........uw knie dan overal pijn doet in plaats van op één punt :lol:
Wat het verder geeft zal ik moeten ondervinden maar voorzichtig opbouwen denk ik dat dat nog het beste zal zijn.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gesloten