Knieproblemen - mijn eerste 70 km

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Knieproblemen - mijn eerste 70 km

#1 Bericht door marksje »

Ik ligfiets 3 jaar, doch enkel woon-werk (2 x 13 Km per dag). Nu zondag laatst de eerste keer 70 Km gefietst (op de gordel-mee, hier bij ons) en had van de toerders graag geweten wat ik goed of verkeerd deed.

Het parcours : Over boerenwegen, meestal in niet te beste staat, steeds glooiend parcours met enkele korte, iets stijlere, klimmetjes, enorm veel draaien en keren (rechte stukken van + 200 m waren op één hand te tellen) en met bochten ofwel vol vuiligheid ofwel hoge mais zodat doorfietsen in de bochten niet echt mogelijk was en er telkens opnieuw geaccelereerd diende te worden.

Het weer : Zon, niet echt warm omwille van een meer dan strakke wind (volgens weerbericht van 50 a 60 Km/Hr) en hoe raar ook, nooit echt in het voordeel wel altijd ergens schuin of op kop.

materiaal : mijne verbouwde batavus, 23 Kg licht, 7v, ongeveerd, de V's monte carlo op 6 Kg, pedalen met SPD koppeling.

gezelschap : mijn sportieve schoonzoon Miguel op zijn Granville koersvélo (± 6 kg zwaar)

De rit : geen problemen tot km 25, dan het gevoel in de rechter kuit dat ik er alle momenten krampen ga in krijgen. Een kleine kilometer uitgeklikt gereden en krampgevoel weg. Onder weg regelmatig gedronken (gewoon water). Rond km 35 kleine pauze van 10 minuten, colaatje gedronken, muslibar en banaan gegeten. Weer op weg. Op de stijlere klimmekes fiets Miguel vrolijk van mij weg; ik zit te zwoegen met een veel te grote (maar helaas mijn kleinste) versnelling, op de andere stukken fietsen we tussen de 25 en 35 km per uur naargelang het terrein en de wind. Naar het einde krijg ik pijn aan de binnenkant van de linker knie (en dat doet vandaag ook nog pijn). Aankomst. Op mijn teller 70,67 km, bij Miguel 70,55 (blijkbaar niet slecht afgesteld), gemiddelde snelheid 23,2 Km.

eindresultaat : tevreden gevoel, nen kreeftenroden vebranden kop, en... een pijnlijke linker knie (binnenzijde, het onderste van die twee uitstulpingskens)

evaluatie : al bij al viel alles wonder wel mee, de conditie (den adem) viel fantastisch mee, geen spierpijn, maar....één groot minpunt die linker knie. Wat is er mis gegaan, wat is de oorzaak, kan het zijn dat ik "te lang" zit, gewoon een slecht knie, wat ????
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: mijn eerste 70 km

#2 Bericht door Ward De Meyer »

Heb je op het laatst een binnenweg genomen of hoe komt dat 80km ineens 70 werd? :D
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#3 Bericht door graddus »

Als er veel bochten zijn kun je ook ontzettend veel binnenbochten pakken he Ward :twisted:

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Die linkerknie kan te maken hebben met een verkeerde houding op de fiets. Je kan misschien eens proberen om de plaatjes onder je schoenen ietske meer naar binnen of naar buiten te zetten.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: mijn eerste 70 km

#5 Bericht door marksje »

Ward De Meyer schreef:Heb je op het laatst een binnenweg genomen of hoe komt dat 80km ineens 70 werd? :D
die 80 waren er uiteindelijk 75. Het was in feite het parcours van de 45 met daarbij een aantal extra lussen. We moeten ergens een lus gemist hebben maar ik denk dat we meer dan dat gemist hebben want plots zaten we op het parcours van de 35 en zelfs ne keer op het wandelparcours. Al bij al zijn we maar twee keer moeten terug keren omdat we iets teveel gemist waren en geen pijltjes meer vonden ; 't is dan wel genant dat ge twee keer, en zelfs drie keer dezelfde mensen inhaald die wel de juiste pijltjes volgden.
"Zere rien en goe opletten goan nie tope verzekers"
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#6 Bericht door marksje »

Johan Clerx schreef:Die linkerknie kan te maken hebben met een verkeerde houding op de fiets. Je kan misschien eens proberen om de plaatjes onder je schoenen ietske meer naar binnen of naar buiten te zetten.
'k ga dat zeker eens bekijken. Ik heb mij ook opnieuw iets korter gezet. Ik had een 14 dagen terug mijn pedalen iets verder gezet om reden ik vond dat ik tekort zat en te weinig kon uitduwen. Ik vermoed dat ik iets teveel vooruit ben gekomen, mijn knie was maar lichtjes meer geplooid en dat is vermoedelijk te belastend. Ik moet wel zeggen nu vandaag, 2 dagen na 't spel, is de pijn zo goed als weg ook als ik fiets voel ik haast niets meer.
Ik zal zien bij de volgende raid wat de andere positie van pedalen en schoenplaatjes brengen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

een trukje hierbij is dat je met je hiel net nog de verste trapper moet kunnen raken.

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#8 Bericht door Jwn »

Hey,

Ik ligfiets zelf ook zo nu en dan maar (moet voor mijn werk de wagen gebruiken, en ik heb geen karakter :? om regelmatiger te fietsen)...

...en ik heb hetzelfde probleem na zo'n 60 km... pijn in mijn knieen, en als ik 100 km durf te doen loop ik 2 dagen mank.... en daarna geen pijn meer.

Alle tips dus meer dan welkom. Ik heb een tijdje geleden nieuwe schoenen aangeschaft, heb mijn trappers ook al iets verder gezet.... ik hoop tijdens de schakeltocht dat ik geen pijn krijg! :roll:

Jwn

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#9 Bericht door Jwn »

Bij mij is het gebrek aan training, daar ben ik zeker van ;-)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

Snel genoeg terugschakelen kan ook helpen. Probeer de kracht die je op de trappers moet zetten zo laag mogelijk te houden.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#11 Bericht door marksje »

Gebrek aan training voor meer km's kan ik zeker inkomen; ik fiets wel alle dagen doch dat is telkens maar 2 x 13 Km.
Wat betreft de te hoge versnelling, was dit zeker zo voor de steile klimmekes omdat ik niets lager heb en ik hier ook nie meer ga aan prutsen omdat ik volgend jaar vernieuw. Anders rijd ik, denk ik, niet te hoog; ik heb wel geen toerenteller maar ik weet in welke versnelling ('t zijn der maar zeven) en met welke snelheid ik rond de 80 a 85 toeren draai, en ik dacht, naar volgens ik zo hier en daar al las, dat dit een goed economisch toerental is. De versnelling is een Nexus 7 en schakelt perfect en ik ben daar in geen luiaard ik schakel heel veel, misschien wel teveel (in het optrekken schakel ik bijna als met ne auto, 1 2 3 4 5 = 28 Km/Hr = 83 t. = mijn kruissnelheid)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#12 Bericht door Wouter D »

nu ja is al gepasseerd wsk, mor dus afstand van uw trap-buis is nogal crussiaal (of hoe schrijf je da) da kan op een halve cm aankomen om kniepijn, dan wel spierpijn of achillepeespijn te voorkomen.
wat ook een rol kan spelen is de stand van de klik-plaatjes op je schoenen, als je die hebt natuurlijk. heb je die niet, dan zzit je toch vooral die knieen te belasten.
terug naar die klikpedalen, toen ik een paar dagen terug mijn plaatjes vervangde van onder mijn schoen, vroe ik me af waarom ik geen pijn heb gekregen, mijn plaatjes stonden nl een cm verschoven tov elkaar, nu ja, ze waren op hoor. vervangen en juust gezet. gisteren op eerste 100km in drie weken geen last gehad (of toch niet toch ik stretchedte) en vandaag ook geen stijve spieren.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#13 Bericht door Duckjibepete »

ma go schreef:ik rond de 80 a 85 toeren draai,
Veel te weinig, zeker als je knieklachten hebt! Zet maar een gewoon computertje met magneetje op je buis en trapper, en zorg dat je minstens 90 haalt. Goekoper dan kraakbeen en die smeervaatjes te laten verwijderen en een maand of twee echt te sukkelen :wink:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#14 Bericht door Johan Clerx »

peter schreef:
ma go schreef:ik rond de 80 a 85 toeren draai,
Veel te weinig, zeker als je knieklachten hebt! Zet maar een gewoon computertje met magneetje op je buis en trapper, en zorg dat je minstens 90 haalt. Goekoper dan kraakbeen en die smeervaatjes te laten verwijderen en een maand of twee echt te sukkelen :wink:
Awel peter, dat lukt mij dus niet. 80 wel maar tis precies of mijn benen niet soepel genoeg zijn om 90 keer per minuut rond te draaien.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#15 Bericht door Wouter D »

ge moet uw benen ook beetje tijd geven te wennen aan hoger toerental he, beetje bij beetje komt dat wel, ge gaat bvb volgende keren tegen éénentachtig toeren rijden en na een tijd nog eentje hoger en zo komt ge er langzamerhand zenne
nu ja, ik rij enkel nog negentig toeren als ik goesting heb.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gesloten