te breed of te laag?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

te breed of te laag?

#1 Bericht door paulheyndrickx »

Het gerucht gaat; ik typ dit met één hand. Ik ben op 1 juli, toen ik met de vtx onderweg was, van links achter aangereden door een auto; ik lig sindsdien in het uz gent.
Linker onderbeen in verschillende stukken, gebroken enkel, knie en in de schouder; linker middelvinger uit de haak en gebroken.
Ik ben al meermaals geopereerd: orthopedisch maar ook weefsel- en huidtransplantatie; en het is nog niet gedaan!

Een jonge chauffeur zonder veel rijervaring wou me inhalen op een plek waar dat echt niet verstandig is: te smal en er kan elk moment een tegenligger van achter de hoek komen. Hij ontkent mij geraakt te hebben!
Ik draag op de ICE VTX altijd mijn helm met knipperlicht. Als ik het verhaal vertel krijg ik uiteraard vaak de reactie: ah, een ligfiets, zo gevaarlijk.
Mijn fiets is door de politie aangeslagen; ik heb wel kunnen zien dat een voorwiel en de voorbrug geplooid waren, maar ik verwacht nog veel meer schade.

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#2 Bericht door Markske »

Wow! Dat is wel een heel forse aanrijding geweest, getuige het resultaat! Klinkt als een typisch geval van een gehaast figuur in een auto, zoals ge er dagelijks velen tegen komt.

Enkele maanden geleden ook zo'n dom figuur gehad die mij per se voorbij moest met een dikke SUV op een moment dat er een tegenligger kwam. Het was een smalle weg waar de auto's al op de ribbelstrook aan de kant moeten rijden om elkaar te kruisen. Gelukkig heb ik een QV en geven 4 wielen genoeg vertrouwen om snel uit te kunnen wijken en de berm liet dat gelukkig ook toe, want natuurlijk kwam die naar rechts toen hij mij nog maar half voorbij was :roll: Ik was natuurlijk not amused, en heb geprobeerd die terug in te halen, wat uiteindelijk nog lukte ook, dankzij een sluis die open stond een paar km verder :lol: Toen zag ik dat het een bompa van een jaar of 80 was. Het raamke open doen durfde hij niet toen ik eens tikte om de aandacht te krijgen, maar ik denk dat mijn blik en vermanende vinger genoeg zeiden. Ik was eerder weg aan de sluis toen ze terug toe was, en ik heb 'm niet meer gezien :lol:

Het verkeer blijft een gevaarlijk iets, vooral door chauffeurs van zware voertuigen die geen secondes willen missen (zijn die dingen dan zo oncomfortabel?) of bezig zijn met andere dingen dan besturen. Moest er een test zijn voor dit soort gedrag, er zouden nog weinig mensen overblijven die geschikt blijken voor autorijden :twisted:

In elk geval veel sterkte met revalideren, want dit klinkt als een langdurig pad...
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
daf46
Junior
Berichten: 48
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 11:05
Postcode: 9090
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#3 Bericht door daf46 »

paulheyndrickx schreef: do 14 jul 2022, 11:00 Als ik het verhaal vertel krijg ik uiteraard vaak de reactie: ah, een ligfiets, zo gevaarlijk.
Victim blaming is om kwaad van te worden :shock:

Veel sterkte met de genezing !

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#4 Bericht door rik »

Beterschap, hopelijk herstel je er volledig van. Een ligfiets is niet gevaarlijk, het zijn de idioten op de baan die gevaarlijk zijn.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#5 Bericht door Obelix »

Dit zijn de berichten die je hier niet wil lezen... vreselijk voor je Paul.

We komen dat soort gasten (jong of oud, ervaren of onervaren, maar bijna altijd te gehaast) allemaal meermaals tegen als we onderweg zijn met onze fiets. Meestal kunnen we anticiperen op zulk gedrag, maar laat het bericht van Paul een les zijn om zo mogelijk nog meer uit onze doppen te kijken. Het is immers sneller gebeurd dan je denkt.

Het feit dat hij u al dan niet geraakt zou hebben, doet er voor de juridische afwikkeling niet echt toe denk ik. Hij maakt een onnodig en gevaarlijk manoeuvre en brengt anderen in gevaar. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik mijn dashcam nooit ga moeten gebruiken om dit soort discussies te beslechten. Laat het zeker niet na om een deftige raadsman onder de arm te nemen, Paul.

Hopelijk kan je na uw revalidatie weer fietsen. Veel moed!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#6 Bericht door Wouter D »

Hallo Paul,
Wij hoorden elkaar reeds aan de telefoon,
Ik ben blij dat het het hier kan neerschrijven, dat je het verhaal kon doen aan te telefoon. Het doet me terugspringen in de tijd naar treffen 2018 waar ik vooruit uit de neus van mijn quest kroop na die grote klap

Brokken kan je lijmen en fietsen vervangen, breuken en wonden kunnen genezen maar je leven vervang je niet. Ik hoop van harte dat je volledig mag herstellen en we je binnen afzienbare tijd terug mogen spreken op een van onze tochtjes.
Steek Pascal en je kinderen een hart onder de riem... Een Heyndricks krijg je niet zomaar klein!
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#7 Bericht door Maddox »

Spoedig herstel gewenst.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#8 Bericht door bicky »

De titel van de het onderwerp dekt alvast de lading niet.
Kan je ook de vraag stellen of autos niet te groot en de zwaar zijn?

Ik ken ook zo een bocht in Tielt waar autos maar al te graag mijn kinderen voorbijrijden zonder te kunnen zien of er een auto uit de andere richting komt.
Onvoorstelbaar dat mensen soms niet even kunnen wachten.

Het geluk is je niet goed gezind. Enkele jaren na je ongeval met de fietsbrug mag je terug revalideren. :cry:
Ik wens je alvast een spoedig herstel.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#9 Bericht door CapoJan »

Oei. Jonge, onervaren chauffeur. Dan zou je denken dat die extra voorzichtig zal zijn, maar neen. Zoals andere ook schreven: hopelijk zo spoedig mogelijk een volledig herstel. Dat is het allerbelangrijkste.
En sterkte met alle administratieve en juridische rompslomp die ongetwijfeld volgt.
En de reactie van de jonge bestuurder is klassiek: victim blaming. Bij ligfietsers nog opvallender: mensen zwaaien, lachen, maken opmerkingen... ze zien je dus maar al te goed. Tot er iemand tegen je knalt, dan was je plots onzichtbaar... :?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

TM48
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Hurricane
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#10 Bericht door TM48 »

Beste Paul,

Wat vreselijk voor je;
al enige tijd heb ik het forum niet gevolgd en dan over je ongeval lezen...
Hoe stel je het ondertussen? Zware wonden genezen traag, maar ik hoop dat je zonder pijn tot volledig herstel kan komen.
Wanneer ik je verslag las, blijkt dat je een heuse boterham te verwerken krijgt.
Heb je enige vooruitzichten op wat je nog dient te overwinnen? Je hebt toch geen blijvende lichamelijke schade, hopelijk? (buiten de littekens)
Na een verkeersongeval met ook zo'n jonge automobilist in 2009,neem ik nog steeds pijnstilling. Ik kan me enigszins in je situatie verplaatsen en zulke gebeurtenissen wenst men zijn ergste vijanden niet toe...
In elk geval wens ik je veel wilskracht toe en geduld bij je herstel!

Nog een tip:
wanneer je bij de gerechtsdokter mag komen, neem dan een raadsman/advocaat mee. Dan ben je ook achter gesloten deuren vertegenwoordigd want bij de consollidering mag je niet bij zijn . Die verzekeringen proberen alles gunstig te laten verlopen, maar enkel in eigenbelang.
Zeg niet te gauw dat alles goed genezen is en vraag desnoods meerdere opininies van verschillende artsen bij blijvende letsels.
Zorg dat er een clausule in de uitspraak komt, welke je toestaan om medisch verzorgd te worden indien dit nog nodig zou zijn.
Teken niets vooraleer je volledig krijgt waar je recht op hebt.

Sterkte hoor!

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#11 Bericht door paulheyndrickx »

Zeven weken en een zestal operaties later loop ik met één kruk. Maar er zal blijvende schade zijn: mijn linker hand, maar ook de littekens van de verwondingen en de transplantaties. 'Gelukkig' ben ik niet gewond aan het hoofd of intern. Ik weet nog niet wat het langetermijneffect zal zijn. Ik ben 65 en was in prima conditie. Die conditie heeft me al erg geholpen bij het herstel, maar het vermogen om lange afstanden en tegen een behoorlijke snelheid te fietsen ben ik nu wel kwijt. Ik ben snel uitgeput en kan niet zonder pijnstilling.
De VTX staat/ligt in de garage. Die is er ook erg aan toe. De hele procedure voor vaststellen van de aansprakelijkheid en de schadevergoeding moet nog beginnen. Bij bijna elk contact, ook met artsen en verpleegkundigen, zit het 'victim blaming' toch wel verdoken of uitdrukkelijk in de conversatie. Verder is de expertise in UZ Gent wel top.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#12 Bericht door fcapri »

snel beterschap gewenst alvast.

als je kan, probeer van je verzekering toch ook het wrak te behouden.
ik heb al veel 'recht' gekregen, veel waar menig technieker zelf niet wil aan beginnen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#13 Bericht door paulheyndrickx »

Afbeelding

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#14 Bericht door Maddox »

Woha, en je kan het nog navertellen.

Ik hoop dat de verzekering niet te moeilijk gaat doen, maar die gaan altijd proberen te ontduiken.

Wat ik wel weet, als ligfietser mag je nog 100 vlaggen boven je hoofd laten wapperen, dan nog gaan mensen afkomen "maar ze zien je niet". Mijn antwoord: " dan zien ze een 10 jarige op een kinderfiets ook niet, mijn hoofd zit op dezelfde hoogte.".
En uit ervaring (zo'n 30 jaar ervan), als motorfietser, het is minstens 1 keer per jaar dat ik de opmerking krijg "Ik zag u niet".

Ik wil gerust meehelpen om die VTX te herstellen. Maar ik vrees dat het een Herculiaanse taak gaat worden. Cool, een uitdaging.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: te breed of te laag?

#15 Bericht door fcapri »

is dat staal of alu frame?
die linkse staaf naar het wiel is geknikt,

Plaats reactie