Pagina 1 van 2

evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: do 07 jul 2022, 8:43
door svdaele
Bij mijn zoektocht naar een nieuwe ligfiets, kom ik tot de vaststelling/vraag: is de (Europese) ligfietsmarkt aan het opdrogen?
Enkel op het gebied van velomobielen lijkt er nog wat te bewegen.

Als ik kijk naar enkele van de 'grotere' merken van weleer:
* Optima is al lang gestopt met de productie
* Nazca blijkt onlangs ook gestopt
* Op de website van Challenge/Elan is het al jaren stil

Enkel M5 (uit het reeksje van de traditionele Europese/NL merken) lijkt mij nog te produceren?

Of is de markt opgevuld met allerlei andere spelers die ik niet ken omdat ik een paar jaar uit de ligfietswereld ben?

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: do 07 jul 2022, 9:15
door Wouter D
De elektrische fiets en zeker ook de speedpedelec hebben een grote slag thuisgehaald, waar vroeger een gemiddelde forenzer koos voor een ligfiets om sneller en minder moe op het werk te komen, wordt deze behoefte elektrisch ingevuld.

Bachettaen cruzbike hebben nog wel een paar leuke modellen... Informeer eens bij Maia Ligfietsen Dordrecht.
Trikes doen het ook nog redelijk goed,
Naar gewone ligfietsen ga je beter zoeken op de tweedehandsmarkt.
Enkel de échte liefhebbers rijden nu nog op een tweewielligger :)

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: zo 10 jul 2022, 23:35
door Maddox
Het Tjechische Azub heeft nog een volledige collectie 2wiel liggers.

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: ma 11 jul 2022, 14:31
door bicky
2dehands kan je wel mooie fietsen vinden. soms voor een schandalig lage prijs. soms voor een schandalig hoge prijs.

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: wo 27 jul 2022, 10:21
door CapoJan
Als het om tweewielige ligfietsen gaat: HP Velotechnik en enkele andere Duitse fabrikanten zijn ook nog volop aan het ontwikkelen. Zo is er nu de Speedmachine in S-pedelec uitvoering. Maar ook bij HP Velotechnik ligt de nadruk duidelijk op de trikes: het aanbod daarin is veel groter dan de drie modellen tweewielige ligfietsen die ze hebben. Azub heeft ook nog een mooi aanbod zoals gezegd.

Nazca (Nederland) is gestopt omdat de eigenaars op rust zijn en er geen kandidaat was voor de overname. Flevobike is gestopt omdat ze sowieso al een nichespeler waren (Greenmachine en Orca) met topkwaliteit en bijhorende hoge prijzen. Van Optima las ik dat zij tot het besluit kwamen dat de toekomst aan de e-bikes is. Ook zij maken dus al een hele poos geen ligfietsen meer. Challenge is een wat duister verhaal, maar in de praktijk is de voorraad stilaan opgedroogd. Hoe het in de rest van Europa (vooral Frankrijk en Duitsland) en de wereld zit, weet ik zo niet.

Tweedehands kan je echt koopjes doen, mits wat geduld. Ik kocht zo vorig jaar een Nazca Paseo (toerligfiets 20/26) voor € 150... Telt al wat jaren, maar de fiets ziet er zo goed als nieuw uit.

Kort: amper of geen nieuwe ontwikkelingen en ook amper of geen vraag/markt meer. Dat is dus gunstig indien je een tweedehands ligfiets wil kopen: de verkopers merken dat de vroegere vraagprijzen niet meer haalbaar zijn.
Dit gaat zeker niet op voor trikes en velomobielen. Daar zit nog volop evolutie in (Bülk, Alpha 7 en opvolgers, meerdere vierwielige prototypes).

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: za 06 aug 2022, 19:33
door joop
Maia zit tegenwoordig in Zevenbergen. Ze hebben een prachtige winkel met veel trikes en ook de tweewiel modellen van HP. Een van de laatste winkels met een mooi assortiment.

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: ma 08 aug 2022, 13:03
door Samural
De Duitse merken Toxy, Flux en Zox Bikes produceren nog tweewielers.

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: di 16 aug 2022, 17:06
door svdaele
joop schreef: za 06 aug 2022, 19:33 Maia zit tegenwoordig in Zevenbergen. Ze hebben een prachtige winkel met veel trikes en ook de tweewiel modellen van HP. Een van de laatste winkels met een mooi assortiment.
Op weg naar mijn vakantie in de Veluwe even gestopt in Zevenbergen. Vriendelijke mensen en inderdaad een mooi assortiment. Ik heb me zitten verlekkeren (en een testrit mogen doen) met de Cruzbike V20. 't Is dat hij zo prijzig is of k had hem bijna zeker gekocht. Nog steeds niet helemaal uitgesloten, moet ik toegeven, (al ben ik iets meer op zoek naar een wat lager model). het MBB-fietsen viel me wel beter mee dan verwacht.

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: zo 13 nov 2022, 15:42
door Kimmeke
Enkel op het gebied van velomobielen lijkt er nog wat te bewegen.
Lijkt het enkel zo of beweegt het ook daadwerkelijk? :?
Ik kom hier niet zoveel op het forum maar ook daarbuiten merk ik weinig op.
Ik hoop alvast met de energiecrisis dat er toch nog meer in beweging komt. (zowel technisch als op regel-/wetgeving)
Fietsen om te fietsen doe ik zelden, maar fietsen om ergens naartoe te gaan meermaals per week (winkel, werk, sportles, uitgaan, bezoek vrienden/familie,..).
De bukker is me vaak de meest aangewezen oplossing en ook de auto komt nogal eens van stal wanneer ik toch liever een ecologischer alternatief zou gebruiken.
Buiten mijn fiets-aanhangwagen die ik elektrisch heb aangedreven heb ik voor de rest nog geen elektrische aangedreven vervoermiddelen.
Sinds een 3tal jaar heb ik een 2de hands Quest XS en aangezien ik hier niet volledig tevreden van ben kijk ik zou af en toe eens of er nog ontwikkeling gaande is naar de ideale velomobiel. Maar persoonlijk zie ik weinig beweging in die richting. Van de DF4 heb ik ook al enige tijd niets nieuws meer gehoord.

Wat me wat stoort aan mijn huidige velomobiel-configuratie:
- te weinig opbergruimte (zelfs voor woon werkverkeer is het me te klein)
- grotendeels te wijten aan vorige punt -> te weinig bewegingsvrijheid
- niet volledig af te sluiten -> racekap i.p.v. schuimrubber zou dit eventueel kunnen oplossen; of gewoon een maatschappij waarbij het normaal is dat je andermans spullen met rust laat. :evil:
- toegankelijkheid (naar opbergruimte en voor herstellingen/onderhoud)
- is het mogelijk om met elektrische ondersteuning jezelf in de winter warm te trappen zonder te zweten? Dan zou een wettelijke mogelijkheid tot ondersteuning tot 40-45 km/u ook op mijn wensenpakket staan.

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 10:36
door fcapri
opbergruimte hangt ook af van fiets tot fiets, ik heb niet tekort in mijn FAW (en de latere zijn nog groter), en als ik meer moet meenemen had ik er 2 fietstassen op. ik rijd regelmatig zwaar geladen naar het werk. en dat is dan 2 hele grote winkeltassen dat ik meeneem. geraakt er allemaal in, met ook nog mijn ondersteuningsaccu, mijn boterhammen doos, mijn banaan en manderijntjes, mijn muts/handschoenen, sjaal, werkgereedschap en reserveonderdelen.

afsluitbaar zou handig zijn, vroeger was mijn bagageruimte afgesloten met sleutel, maar door het nieuwe zitje kon dat deksel niet meer erin, dus is open nu.

ondersteuning, de mijne doet een 35-40km/h ondersteund, volgens de europese wetgeving kan een velomobiel niet herklassificeerd worden. dus ook al rijd je harder dan 25, heb kan geen speed pedelec worden aangezien die 2 wielen heeft, en het kan geen motorvoertuig worden aangezien het altijd een rijwiel is europees (omdat je pedalen hebt)

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 11:55
door CapoJan
Het evolueert, er komen nieuwe modellen, maar het aanbod lijkt meer en meer in de richting van sportieve velomobielen te gaan (Bülk, de Alpha's, Tuna...). Praktische modellen voor alledaags gebruikt - met voldoende en toegankelijke bergruimte - zijn er niet zoveel. Ik vermoed dat er daar gewoon onvoldoende vraag naar is.

Daarnaast is er inderdaad een probleem met onze Belgische wetgeving, waardoor een velomobiel nooit als speedpedelec kan beschouwd worden. Anderzijds is er jaren geleden een uitspraak geweest door een politierechtbank (Mechelen?) waarin de velomobielrijder gelijk kreeg dat zijn ondersteuning hoger mag ondersteunen dan 25 km/u. Ik heb geen idee van de motivatie van het vonnis. Ergens in de historiek van het forum is daar wel wat over te vinden. Het had iets te maken met Europese wetgeving.

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat je met ondersteuning zelf kiest hoeveel inspanning je levert, net als bij een andere elektrische fiets. Of je zal zweten door de inspanning, bepaal je dus zelf. In elk geval: vorige week was de kou niet echt een probleem voor mij.

Wat grijpgrage vingers betreft: dat is inderdaad een probleem en daar valt niet direct iets aan te doen. Op de Orca zit ook een dak uit textiel en schuim, maar aangezien ik heel het deksel afsluit (kabel en slot), is er niet veel kans dat iemand erin neust.

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 13:03
door Obelix
Het sportievere marktsegment wordt inderdaad goed gesoigneerd qua nieuwigheden en dergelijke. Hoewel de QV het bijzonder goed doet bij de praktische fietsers onder ons, denk ik.

Ook de stijgende prijzen doen er geen goed aan, denk ik. Toen ik mijn Strada kocht was die standaard een kleine 6.000 euro. Nu gaat dat boven de 9.200 euro...

Een andere insteek heeft m.i. ook te maken met het moeilijk aanboren van een jongere publiek... Een jonge collega merkte onlangs laconiek op: "Rijden er eigenlijk mensen jonger dan 40 rond in zo'n ding?" Ik had bijna geantwoord 'tuurlijk, ik', maar ook mijn min-40-periode ligt ook al een twee jaar achter me. Van alle mensen die ik ken met een ligfiets/VM kan ik er weinig echt jonge mensen uithalen. Jong van geest dan weer wél :D

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: ma 19 dec 2022, 23:04
door jantje
Obelix schreef: ma 19 dec 2022, 13:03 Een andere insteek heeft m.i. ook te maken met het moeilijk aanboren van een jongere publiek... Een jonge collega merkte onlangs laconiek op: "Rijden er eigenlijk mensen jonger dan 40 rond in zo'n ding?" Ik had bijna geantwoord 'tuurlijk, ik', maar ook mijn min-40-periode ligt ook al een twee jaar achter me. Van alle mensen die ik ken met een ligfiets/VM kan ik er weinig echt jonge mensen uithalen. Jong van geest dan weer wél :D
Je mag nog 5 jaar naar mij verwijzen ;)

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: di 20 dec 2022, 20:28
door Maddox
Obelix schreef: ma 19 dec 2022, 13:03 Een andere insteek heeft m.i. ook te maken met het moeilijk aanboren van een jongere publiek... Een jonge collega merkte onlangs laconiek op: "Rijden er eigenlijk mensen jonger dan 40 rond in zo'n ding?" Ik had bijna geantwoord 'tuurlijk, ik', maar ook mijn min-40-periode ligt ook al een twee jaar achter me. Van alle mensen die ik ken met een ligfiets/VM kan ik er weinig echt jonge mensen uithalen. Jong van geest dan weer wél :D
De aankoopprijs is een struikelblok. Ook is comfort geen bekommernis voor jongere mensen.

Re: evolutie ligfietsmarkt?

Geplaatst: za 28 jan 2023, 10:20
door blackarmor
de leeftijd is eerder een gevolg van prijs en ook denk ik een deel imago . met de huidige evolutie naar verplicht elektrisch rijden als je nog een centrum in wil ( wat nu ook niet het ideale biotoop is voor een vm of ligfiets ) gaan er meer meer mensen moeten veranderen naar andere transport middelen . maar voor de meeste is dan de prijs van ondertussen rond de 10000 voor een vm net een stap te ver tegen over een speed pedelec . alsook en waar moet ik darvoor op onderhoud enz ( ook een beetje kip ei situatie ) . Ook bij mij op het werk heb ik een paar collegas die speed pedelecs hebben gekocht ipv een vm ( rij er al 10 jaar mee ondertussen ) wegens volgens hunzelf of hun familie / vrouw te gevaarlijk . ik heb ene die me ooit vertelde dat hij zich zou doodschamen als hij in zo iets gezien zou worden . :|

dacht dat de motivatie voor de uitspraak in mechelen ivmde vm die op de busband reed op de haachtse steenweg. gebaseerd werd dat de gemiddelde velomobiel zijn kruissnelheid zoizo al boven de 30 a 35 km per uur ligt . probleem is dat belgie niet met precendenten werkt en je dus bij een probleem dat wel kan aanhalen maar de rechter dit niet moet volgen .