Schijfremmen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Schijfremmen

#1 Bericht door Maddox »

Remmen.

Momenteel zitten er 160mm Tektro schijven met Avid BB7 remmen op Grey Ghost. Maar het lijkt erop dat ik elke week wel een hoop tijd nodig heb om ze te reinigen, af te stellen en zo bruikbaar te houden.

Nu, mijn boeleke is zwaar belast, met alle opties die eraan hangen, maar dan nog.

Opzoekwerk geeft bijvoorbeeld de Shimano Saint M820 als "de beste optie". Maar da's een verrek dure optie. Ook is de ombouw naar Hydraulisch niet zo mijn wens.

Iemand ideen? Uitgezonderd gewoon de uren werk te aanvaarden.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#2 Bericht door blackarmor »

welke remblokken zitten erop ? want wekelijks aftellen is naturrlijk ook geen plezierige zaak . of doe je enorm veel km in zanderige of slijkerige omstandigheden ?
ipv de saints kan je anders ook eens zien naar de magura mt5 die kome voor de moment denk ik redelijk goed kwa prijs prestatie .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#3 Bericht door bicky »

Mijn roets met BB7 remmen moet ik nooit bijregelen of reinigen

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#4 Bericht door Maddox »

Momenteel zitten er "originele" plaatjes op, me zo verkocht door een lokale fietsenhandelaar.

En ik doe dagelijks toch een paar 100 meter smerige modder en wegenwerken. Als ik niet dagelijks even schoonspuit rij ik eerder rond met een piep en kraakconcert. (gelukkig hebben we op't werk een lauw waterspuit hangen)

In alle geval, morgen ga ik de remmen eens volledig uit elkaar halen, zien dat ik er niets van kan maken.

Mare, is hydraulisch dan zoveel beter voor lig-trikes?

TM48
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Hurricane
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#5 Bericht door TM48 »

Hey Maddox,
Vraag bij fietser.be of trikeshop.be of je lokale handelaar naar een setje in jouw prijsklasse. Waarschijnlijk zal men je hydraulische versie voorstellen, daar de oliedruk de remkracht evenredig verdeelt tijdens 't remmen.
Het zelf onderhouden en ontluchten is dikwijls een smeerboeltje, maar oefening maakt meester, uiteindelijk. Zorg enkel dat je gemorste olie niet op je ogen/huid of op je mooie lakwerk terecht komt.(kan agressief inwerken)
Het lijkt me overbodig een set van 400€ aan te schaffen. Een 150€ à 250€ zal je zowiezo kwijt zijn door de kunstmatig hoge prijzen van onderdelen...
Misschien kan je de Bb7 es nalopen om te zien of je remkabels wel vrij genoeg zitten om een optimale werking te garanderen;alvorens een nieuwe set te kopen?
Zelf zoek ik ook naar nieuwe set om verouderde remmen te vervangen.Om dezelfde reden als jij, zou ik kabelbediende remmen verkiezen. Bovendien wens ik de kabel door fietskader te geleiden,echter zijn de hydraulische remmen die men koopt, meestal al gevuld en ontlucht. Dus dien ik deze apart aan te schaffen:de calipers, kabels, en hendels.Om nadien te vullen met de remolie...
De remhendels van Magura liggen zeer prettig in de hand en zijn ook mooi qua afwerking, vind ik.De mechanische schijfremmen van Trp zitten zo rond de 60€, dacht ik.Dus met nieuwe kabels en remhendels erbij, ga je toch ook naar de 100€ per rem...

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#6 Bericht door CapoJan »

Je kan natuurlijk ver zoeken; er zijn heel veel opties, heel veel merken. De gouden standaard blijft Shimano: altijd waar voor je geld. BB7 is al vrij oud en de techniek is geëvolueerd. Kijk bijvoorbeeld eens naar de (toch hydraulische) Shimano MT-200 met dubbelzuigerklauwen. Niet duur, wel goed.
Op mijn bukker werk ik al jaren met hydraulische remmen en daar heb ik geen omkijken naar. Op de trike (oude Thorax) zitten trommels, maar wel hydraulisch bediend (gekoppeld systeem van Magura). Ook daar heeft het hydraulische systeem in meer dan 15 jaar nooit gefaald.
Het enige is: indien je met een hydraulisch systeem problemen krijgt, is het wat complexer dan een kabel bediend systeem nalopen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#7 Bericht door fcapri »

ik heb ook schijfremmen en gebruik hydraulische olie (van een krik) ipv remvloeistof. remvloeistof van een auto is een alcohol en heeeeeeeeeeeeeeeeeeel aggressief. vreet alles kapot van rubbers en lak

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#8 Bericht door paulheyndrickx »

Maddox schreef: za 21 aug 2021, 20:33 Momenteel zitten er "originele" plaatjes op, me zo verkocht door een lokale fietsenhandelaar.

En ik doe dagelijks toch een paar 100 meter smerige modder en wegenwerken. Als ik niet dagelijks even schoonspuit rij ik eerder rond met een piep en kraakconcert. (gelukkig hebben we op't werk een lauw waterspuit hangen)

In alle geval, morgen ga ik de remmen eens volledig uit elkaar halen, zien dat ik er niets van kan maken.

Mare, is hydraulisch dan zoveel beter voor lig-trikes?
Zowel op de sprint als op de vtx zitten mechanische schijfremmen. Ik was aanvankelijk ook wat kritisch omdat ik dacht dat hydraulisch (zoals op mijn mtb) zoveel beter was. Maar nee, mechanisch gaat prima. Na een plas of modderstrook 'slepen' schijfremmen een beetje, maar dat geeft eigenlijk nauwelijks weerstand en het gaat snel weer over. Het geluid moet je er dan bijnemen.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#9 Bericht door Maddox »

Zo, een middag knutselen later.

Heb de BB7's volledig uit elkaar gehaald. Alle componenten grondig gereinigd en terug in elkaar gestoken. Hier en daar een drupje olie aangebracht op delen die wel bewegen, maar niet bij de remplaatjes of schijven komen.
Nieuwe remplaatjes (cheapo's van Cyclotech)
Het systeem an sich is simpel genoeg.
En de gedeelde constructie is gemakkelijk om mee te werken.

Ben benieuwd hoe lang ik nu kan rijden vooraleer ik die Torx 25 ter hand moet nemen.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#10 Bericht door Maddox »

2 weken, en de rotzakjes doen weer moeilijk.

Ik denk dat ik een winterstop en dus een grote beurt mag plannen.

En voor €150 aan onderdelen is het niet de grote ramp om de remmen te vervangen. (ga dan in 1 keer enkel-hendel vooraan, en parkeerrem achteraan)

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#11 Bericht door Samural »

Het probleem met de BB7 is dat ze maar 1 zuiger hebben en dat bij het remmen, de zuiger de schijf scheeftrekt. Dit veroorzaakt een asymetrische slijtage van de remblokjes waardoor een afstelling regelmatig nodig is.

De TRP Spyre zijn mechanische schijfremmen met dubbele zuigers, hierdoor zijn er veel minder problemen met de afstelling en ze zijn dan ook krachtiger. Ze zijn helaas heel moeilijk te verkrijgen op dit moment.
Afbeelding

Als alternatief op de TRP Spyre zijn er de Tektro MD-C550:
Afbeelding

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#12 Bericht door Maddox »

Ik heb mijn BB7's vervangen door een verkrijgbare copie van de Tektro MD-550's. (die lijken wel even verkrijgbaar als Shimano spullen).

Geen succes. De redelijk goedkope remklauwen leken ok, maar kunnen de wielen niet locken op een goede ondergrond. Laat staan remmen op een redelijke afstand.
Ligt het nu aan de even betaalbare remplaatsjes, of aan de hele constructie van de klauwen, of aan de materiaalkeuze, daar ga ik me even niet over uitlaten.

Ik passeer eerst even langs een fietsenhandel om alternatieve plaatjes te halen, om te voelen dat dat een verschil maakt.

Maar het blijft een probleem. Zeker omdat 1 van de BB7's gewoon uit elkaar viel tijdens demontage. Ik voel me plots een absolute kluns.... Anders had ik die vandaag terug geplaatst.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#13 Bericht door fcapri »

de schijven al eens ontvet? misschien dat er tijdens de werken verontreiniging op gekomen is.
remblokjes maken ook veel uit, vooral de samenstelling. zachte blokjes remmen heel goed, maar verslijten heel snel.
hardere blokken zullen langer meegaaan, maar uw schijf sneller kapot maken.

circuit ook goed ontlucht? 1 luchtbel en dan krijg je idd ook dat je de remmen niet gelocked krijgt omdat lucht samendrukbaar is.
ik dacht dat ik de fiets moet kantelen om te ontluchten (weet nu niet meer of dat voor de hendel of voor de klauw was)

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#14 Bericht door Samural »

Het zijn mechanische schijfremmen, deze hebben dus geen ontluchtingsproblemen...

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Schijfremmen

#15 Bericht door Maddox »

Yep, de schijven waren prima ontvet (heb 70% isopropanol voor zulke zaken).

Nieuwe blokjes met 15 km achter de kiezen. Geen succes.

Gelukkig dat Yvo nog BB7's heeft liggen, dus kan ik die terug plaatsen tot de MD-550's (of soortgelijk) terug leverbaar zijn.

Ik voel me niet geroepen om hydraulisch te gaan.

Plaats reactie