Alfine 11

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Alfine 11

#1 Bericht door Maddox »

Grey Ghost heeft een Alfine 11. Leek me een goed compromis. 3 versnellingen minder dan de Rolhoff, maar wel een derde van de toeslag bij aankoop.

Nu, Alfine 11 heeft regelmatig onderhoud nodig met nogal speciale olie en specialistische gereedschappen. Ook dat is geregeld.

Maar, op 1 jaar tijd en minder dan 8K km heb ik vandaag mijn 2de in de soep gereden.

De eerste is begrijpelijk. Dat is mijn eigen schuld.
Maar de huidige is niet aanvaardbaar. Plots werkt de hoofdveer voor de schakelselectiekeuze niet meer.

Nu kan het een productiefout zijn, maar dat maakt totaal niet uit. Er is niets mee gedaan dat het geheel kon beschadigen. Ben volledig binnen de parameters gebleven. (heb geleerd van mijn eerste fout)

Welke optie is er voor me? Mijn wensen zijn simpel. Kunnen schakelen bij stilstand en weinig onderhoud.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#2 Bericht door fcapri »

ik heb een nexus inter 8. gekocht voor 146€ ingespaakt in een 20" wiel (taylerwheels googlen).
op 6000km heb ik het vet vervangen, van fabriek zit er echt heel weinig in. teller staat nu op 19917km zonder 1 mankement. wel maar 8 versnellingen maar wel geen olie in de naaf maar lithium vet
ook gewoon standaard materiaal voor die uit elkaar te trekken, geen speciaal gereedschap nodig.
smering van fabriek:
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN3557.JPG

smering van mij:
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN3558.JPG
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... CN3559.JPG

bij mij was het een budget aankoop om te zien of naaf beter werkte dan derailleur... die naaf is er niet meer uit geweest :mrgreen:

wat je wel hebt: er is 1 versnelling die VERSCHRIKKELIJK slecht is, en 1 heeeeeeeeeeeeel goeie. je moet je tandwielverhouding aanpassen zodat je bij je cruize snelheid in die ene goeie zit (direct drive zonder tandwielen), bergaf heb je dan de zwaardere die minder efficient zijn (je gaat toch al bergaf), en bergop heb je de andere lichtere en die ene slechte

de groene lijn is de nexus, de rode is jouw affline. speedhub is een rohloff, die zijn wel veel efficienter maar de prijs is er ook naar. de nexus heeft 2 betere versnelling dan de affline, de rest is gewoon veel slechter
Afbeelding

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#3 Bericht door Maddox »

Bedankt voor dat stukje informatie. Ik was ook aan't kijken naar de 5 versnellings naven. De Nexus en de Sturmey Archer.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#4 Bericht door fcapri »

De mijne heeft nu ook al 10 000km gereden met die bafang motor die ook een 400-500w bij duwt

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#5 Bericht door Maddox »

Zo, wiel en naaf besteld. Kost all in minder dan een losse Alfine 11 naaf.

Nu alleen werk vinden voor die 2 Alfines.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#6 Bericht door fcapri »

nexus gekocht?
ik had vroeger eerst naar rohloff gekeken, tja, die prijs was wat teveel voor een oude alleweder.
nunvinci had ik ook bekeken en dat traploos leek me ook wel leuk. en dan kwam ik een volledig wiel met nexus voor 146€ tegen. was direct verkocht.
ik had verwacht dat het ding ferm ging tegenvallen of vroegtijdig overlijden, maar zelf zonder enig onderhoud blijft dat ding gaan

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#7 Bericht door Maddox »

Ondertussen het probleem op de Alfine opgelost. De veer die het geheel onder controle houd was gewoon uit het nokje. Langs de andere kant, waarom was die los?

Maar ja, een Nexus 26" wiel gekocht. Als de Alfine de test van de week houd, gaat de Nexus onder de aangekochte (voor mijn echtgenote ) HP Scorpion FS.
Als zij tevreden is, ga ik ook over naar de Nexus. Indien niet, dan gaat het pijn doen, en 2 Rolhoffs worden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Alfine 11

#8 Bericht door CapoJan »

Belangrijk onderscheid tussen die naven is het bereik. Dat de Rohloff kwalitatief de beste is, weten we al. Dat mag ook voor die prijs. Maar die naaf heeft ook het grootste bereik. Niet zo belangrijk in een vrij vlakke omgeving: je past gewoon de tandwielen aan zodat je in je normale snelheidsbereik een comfortabele trapfrequentie haalt.
Maar als je flink moet kunnen klimmen of zware lasten trekken en ook relatief hoge snelheden wil halen op vlakke wegen (bij een afdaling laat je de boel gewoon lopen, zonder mee te trappen), heb je een groot bereik nodig. Bij versnellingsnaven kom je dan uit bij Rohloff en Alfine 11 voor zover ik weet. Of je combineert een naaf met twee of drie bladen vooraan (of met een Schlumpf, maar dat is wat exotischer).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#9 Bericht door fcapri »

de nexus 8 heeft een bereik van 307%, de oudere nexus 7 had maar 244%
de affline 11 zit op 408% en de rohhloff 526%

ter vergelijking,
een derailleur 7 speed 13/30 cassette heeft een ratio van 240% met single blad vooraan.
met een dubbel blad 42/52 heb je een bereik van 286%
dus het bereik van die nexus op straat is meer dan voldoende

met een dubbel blad 42/52 en een shimano megadrive 13/34 waar ik ooit mee reed, had ik 301% ratio. dus die ene nexus hub zit daar nog steeds boven. en met die megadrive was niet te rijden omdat het verschil tussen de laatste 2 versnellingen een te grote sprong was (28->34T) waardoor je in bergop gewoon vast zat in die hele lichte versnelling.

en als je ondersteuning hebt, schakel je al helemaal niet meer. met die nexus kan ik tot een 70km/h gaan, en klimmen doe ik nu max met 3-4 versnellingen lichter. ik gebruik ze alle 8 al lang niet meer

zelf een 12speed cassette campagnole met 11/29 tandwielen heb je 264% . wil je beter dan de nexus, moet je dan al een 12speed sram red force hebben met 10/33 verhouding (330% ratio)

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#10 Bericht door Maddox »

Met de Alfine kom ik zelden boven versnelling 8 uit, en dat is al met een 40-20. De dagen van snel rijden zijn achter me.
En ik heb een dubbelkrans vooraan op de Bafang. De 32 gebruik ik alleen als ik in publiekgevoelige gebieden en ondersteuningsloos rondkruip, of als ik per ongeluk de Mount Blanc wil oprijden.

Toen ik de keuze aan't maken voor mijn naafversnelling, was de Rolhoff al bekeken, zelfs al koop je die voor het leven, het blijft €1200. En 14 versnellingen, leuk als je zonder ondersteuning door de Ardennen wil toeren. Maar ik heb ondersteuning, dus kwam Azub zelf met het idee van de Alfine 11 af.
Niet iets dat ze standaard monteren, maar ze monteren alles als je betaalt.

Maar ik vrees dat de combinatie van een zware belasting (letterlijk gewicht, niet de snelheid) en sterke ondersteuning teveel is voor de arme Alfine 11.

Maar dus binnenkort, testen met de Nexus 8. Ja, mijn eindsnelheid gaat theoretisch 10% zakken, joepie, ipv 60km/u is het nog maar een mooie 50. Die ik alleen haal in stevige afdalingen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#11 Bericht door fcapri »

kan je gewoon uw tandwiel wisselen hoor.
dacht dat er origineel 19T op zat, ik had ondertussen al 18T gestoken, en denk dat ik nu zelf met 16T rijd door de ondersteuning zodat de bafang iets minder toeren draait

ik was eens gaan googlen wat de shimano hubs aankunnen van vermogen. doch enkel vermeldingen gevonden maar geen concrete cijfers.
GGoodrum wrote:
I think the strongest Nexus hub is either the "red stripe" Nexus-8, or the newer Alfine, which is also an 8-speed hub. From what I've read, these are the ones the DH guys and other "heavy users" have used.
The 11 speed Alfine seems quite delicate compared to its 8 speed. You shouldn't gear it lower so it' s probably the same max input requirement
enige verschil dat ik vond is dat de affline gemaakt is voor disc brakes, en de nexus voor roller brakes. ook zou de ene default naar zijn laagste versnelling gaan, en de andere default naar zijn hoogste.
de as zelf is quasi gelijk
Afbeelding

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Alfine 11

#12 Bericht door CapoJan »

'enige verschil dat ik vond is dat de affline gemaakt is voor disc brakes, en de nexus voor roller brakes.'
Om het juist te formuleren:
- Nexus bestaat in uitvoeringen voor V-brakes, schijfremmen en rollerbrakes
- Alfine is er niet voor rollerbrake. Er wordt een afdekkap voor de Centerlockaansluiting (remschijf) meegeleverd, dus kan die evengoed met een V-brake gecombineerd worden.

Her en der lees ik dat de lagering en afdichting verschillend zou zijn, maar of dat in de praktijk veel verschil uitmaakt?
Hier vind je ook behoorlijk wat info. Belangrijk is dat een Alfine technisch anders in elkaar zit en dus (helaas zonder cijfergegevens) meer vermogen lijkt aan te kunnen.
Een interessante naaf is de Nexus 5: specifiek voor elektrisch ondersteunde fietsen.

En scroll eens naar onderaan die pagina. Daar vind je de 'transmissiefactoren' en het bereik per naaf.

Tenslotte: ooit eens een afbeelding gezien van een verdeler die op een beurs een paneel gezet had met naast elkaar een Rohloff en een Alfine 11 compleet uit elkaar gehaald. Zo illustreerde hij waar het prijsverschil vandaan komt. Hier vind je wat info daarover.
Maar er staat een flink prijsverschil tegenover. Vandaar dat een Rohloffnaaf wel eens overgezet wordt naar een volgende fiets, als de rest versleten is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Alfine 11

#13 Bericht door fcapri »

ik rijd nu al 30 000km met mijn nexus naaf rond waarvan 10 000km waar die serieus op zen donder krijgt van een bafang middenmotor en dit alles in een 60kg zware alleweder met 88kg zware rijder erin. die houd dat gewoon vol

en de nexus zou de zwakkere versie zijn van de affline.
wat ik wel vermoed, als het aantal versnellingen kleiner is, dat de tandwielen dikker kunnen zijn. dus zo een affline 11 zal waarschijnlijk ook minder vermogen aankunnen dan een affline 8.
en bij rohhloff zitten er 14 versnellingen in, dat maakt de kost ook al veel hoger.
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 15 dec 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Alfine 11

#14 Bericht door Maddox »

De Alfine 11 houd het, maar de geluiden die er uit komen na 1500 km in versnelling 3-4-5 zijn niet echt bemoedigend, en de drek die ik na 500 en 1000 km eruit heb getapt geven me al helemaal geen goed gevoel.

Daar boven op, de Nexus 8 bij Babeth's HP Scorpion FS, heeft een probleem bij het downshiften. Tenzij ze helemaal naar 1 terugschakelt, is het zeer onbetrouwbaar.
Ik heb het hele buitendeel en de kabel al doorgesmeerd met fijn machinevet (noem het dikke olie), maar het helpt niets.

Wat betreft de Nexus 5, die start met een 1-1, wat een klein voorblad bijna noodzakelijk maakt. (op zichzelf geen probleem, ik kan desnoods een 32-46 voorblad maken)

Dan lijkt de SA RX-RK5 een bruikbaar alternatief. Maar die komt bijna nergens negatief of positief naar voor in verband met high end Ebikes.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Alfine 11

#15 Bericht door CapoJan »

Hangt blijkbaar nogal sterk samen met het vermogen van de aandrijving. Bosch motoren worden beperkt tot ongeveer 50 Nm in combinatie met Alfine of Nexus naven, want meer vinden ze niet leuk. Geen idee van wat een Alfine 11 kan hebben, maar het is duidelijk dat de meerprijs voor een Rohloff er niet zomaar is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie