Cruzbike Q45

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Cruzbike Q45

#1 Bericht door KarelJ »

Heeft er iemand ervaring met een Cruzbike Q45?
https://cruzbike.com/products/q45

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Cruzbike Q45

#2 Bericht door Brechtix »

Ik heb wel een paar keer op een MBB gereden op een beurs en dat viel toch tegen. Maar de Flevobike had indertijd ook hevige fans dus mss went het wel?
Anyway voor wie nu een tweewielige ligfiets wil is het tegenwoordig feest op de tweedehandsmarkt.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Cruzbike Q45

#3 Bericht door KarelJ »

Bedankt voor de reactie Brecht.

+90% van mijn km's doe ik op de trike (ice sprint tour x die ik bij jou kocht).

Die Q45 lijkt mij wel een toffe fiets/een uitdaging.

Een flevobike (volledig met voeten sturen) vind ik wat te extreem, maar met zo'n Cruzbike Q45 zou ik wel willen leren rijden (met armen en benen :) )
De videos van https://www.youtube.com/channel/UCvIdcd ... cwvawCELcA doen mij vermoeden, dat leren rijden met die fiets nog kan meevallen... (o.a. zijn eerste testritjes gaan redelijk, waarbij hij zelfs nog niet naar de instructie-filmpjes van Cruzbike zelf gekeken heeft en dus een aantal zaken verkeerd doet)

Sowieso heb ik al een aantal 2-wiel ligfietsen staan (Schlitter Encore en Nazca Fuego).

Die Q45 lijkt mij een toffe aanvulling om de volgende redenen:
- compact genoeg om op de fietsendragen meegenomen te worden om samen met het gezin op verdere locaties te gaan fietsen (Met de Fuego lukt dit ook, maar die steekt dan wel aan beide zijdes van de auto (inclusief autospiegels) wat uit en dat mag in theorie niet)
- geveerd (nadeel aan de Encore, enkel voor mij echt bruikbaar op redelijk goede wegen en ik rij al graag eens langs onverharde gravelpaadjes (vooral met de trike dan)), de Fuego is ook geveerd, maar dat is ook geen ideale offroad fiets (kleine voorwiel, ...)

Sinds ik met de trike rij, merk ik dat ik eigenlijk een echte vrije-tijdsrijder geworden ben. Snelheid maakt mij niet meer uit.

De waw staat al een tijdje werkloos langs de kant. Ik twijfel al een tijdje om die te verkopen, want het is zonde om een velombiel te laten stilstaan...

Die Q45 is momenteel toch niet leverbaar (uitverkocht momenteel, dus het is wachten tot ze terug een reeks maken + naar Europa exporteren naar Maia, ...). Vandaar dat ik hier al op het forum eens aan het navragen was of er iemand ervaring mee geeft...

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Cruzbike Q45

#4 Bericht door Samural »

Ik heb al een proefrit gedaan met een Cruzbike Silvio op de Spezi beurs. Doordat het trappen enorm grote reacties veroorzaakt in het stuur, waren mijn armen verkrampt na een paar honderd meters, maar ik vermoed dat het met een beetje techniek (duwen op de pedalen met de kracht gericht naar buiten) wel meevalt. Op het franse forum heb ik wel gelezen dat trappen in de afdalingen wat onstabiliteit op hoge snelheid kan veroorzaken.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Cruzbike Q45

#5 Bericht door KarelJ »

Samural schreef: di 13 jul 2021, 13:31 Ik heb al een proefrit gedaan met een Cruzbike Silvio op de Spezi beurs. Doordat het trappen enorm grote reacties veroorzaakt in het stuur, waren mijn armen verkrampt na een paar honderd meters, maar ik vermoed dat het met een beetje techniek (duwen op de pedalen met de kracht gericht naar buiten) wel meevalt. Op het franse forum heb ik wel gelezen dat trappen in de afdalingen wat onstabiliteit op hoge snelheid kan veroorzaken.
Bedankt voor de reactie.

Trappen op hoge snelheid in een afdaling zal ik toch vermoedelijk niet doen, dus daar zie ik geen probleem in.

Als de fiets terug leverbaar is, dan zal ik eens moeten gaan testrijden in Nederland :D

Plaats reactie