Mijn trike : Trice Explorer NT

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#31 Bericht door CapoJan »

Ik neem aan dat je die met een naafmotor zal combineren? Afhankelijk van hoe gevoelig je daarvoor bent: hou er rekening mee dat je op een trike toch dichter bij de motor zit met je oren... Als je wil, moet je dat maar eens komen ervaren met mijn Thorax. Daar kon ik niet veel anders zonder de fiets te verminken 😕
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
daf46
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 11:05
Postcode: 9090
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#32 Bericht door daf46 »

CapoJan schreef: di 07 jun 2022, 14:25 Ik neem aan dat je die met een naafmotor zal combineren? Afhankelijk van hoe gevoelig je daarvoor bent: hou er rekening mee dat je op een trike toch dichter bij de motor zit met je oren... Als je wil, moet je dat maar eens komen ervaren met mijn Thorax. Daar kon ik niet veel anders zonder de fiets te verminken 😕
Het is idd wel een punt om op te letten, nu ben ik wel hoorapparaat drager, dus die kunnen uit als het storend wordt :wink: .
Welke motor heb je daar in zitten.

Maar op je blog las ik dat je ook een TSDZ2 hebt op een van je fietsen, hoe tevreden ben je daarover ?


Voornaamste redenen voor een achterwielmotor zijn voor mij:
-ketting wordt minder belast en voorderailleur blijft mogelijk
-vermogensbekabeling blijft kort.
-geen extra gewicht vooraan. (wordt wel gecompenseerd door de batterij achter.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#33 Bericht door Maddox »

daf46 schreef: di 07 jun 2022, 15:04
CapoJan schreef: di 07 jun 2022, 14:25 Ik neem aan dat je die met een naafmotor zal combineren? Afhankelijk van hoe gevoelig je daarvoor bent: hou er rekening mee dat je op een trike toch dichter bij de motor zit met je oren... Als je wil, moet je dat maar eens komen ervaren met mijn Thorax. Daar kon ik niet veel anders zonder de fiets te verminken 😕
Het is idd wel een punt om op te letten, nu ben ik wel hoorapparaat drager, dus die kunnen uit als het storend wordt :wink: .
Welke motor heb je daar in zittenJ
Maar op je blog las ik dat je ook een TSDZ2 hebt op een van je fietsen, hoe tevreden ben je daarover ?
Ik heb alleen ervaring met de Bafang BBS02 en HD, maar Emiel, 1 van de Atomic zombies zweert bij de TongShens.
Voornaamste redenen voor een achterwielmotor zijn voor mij:
-ketting wordt minder belast en voorderailleur blijft mogelijk
Een goede kwaliteitsketting voor een 8 speed lacht met een 500W motor, en mijn 750watter heeft de eerste ook niet vroegtijdig laten overlijden.
En ik heb een 32/40 voorderailleur gemaakt voor mijn machine, kan prima op een Bafang BBS02b. Heb ze alleen niet meer nodig met de Rolhoff.
-vermogensbekabeling blijft kort.
Die maak ik op maat. Dus da's geen argument
-geen extra gewicht vooraan. (wordt wel gecompenseerd door de batterij achter).
Mijn accu's hangen letterlijk onder mijn kont. Perfecte balans ? Misschien, maar ik vind het wel meegenomen.

Gebruikersavatar
daf46
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 11:05
Postcode: 9090
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#34 Bericht door daf46 »

Bedankt voor de input :)

Op dit punt is het experiment belangrijker dan het resultaat :wink:

Op zich is de eenvoud van een kant en klaar oplossing zoals die tsdz2 wel verleidelijk natuurlijk.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#35 Bericht door CapoJan »

Op de trike zit een Bafang BWX 02, als ik het goed heb. Amper iets over te vinden. Externe controller met koppelemulator. Ik heb de indruk dat het rendement van de motor niet zo denderend is, maar dat kan ook aan de fiets liggen. In de Pyreneeën eens een helling van 16 % mee beklommen. Dat moest ik gewoon proberen 😁. Dat lukt dus ook.
Qua gedrag vind ik de Tongsheng veel aangenamer. Ik heb ook alles liggen om de openbron software te installeren, maar moet er nog eens tijd voor maken. Eerst motor open gooien, want er komt een verdacht geluid uit. Wel al 5000 km mee gedaan zonder pannes.
Algemene opinie: Bafang is degelijker, TS geraffineerder.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#36 Bericht door Maddox »

CapoJan schreef: do 09 jun 2022, 13:32 Op de trike zit een Bafang BWX 02, als ik het goed heb. Amper iets over te vinden. Externe controller met koppelemulator. Ik heb de indruk dat het rendement van de motor niet zo denderend is, maar dat kan ook aan de fiets liggen. In de Pyreneeën eens een helling van 16 % mee beklommen. Dat moest ik gewoon proberen 😁. Dat lukt dus ook.
Brute kracht heeft zijn charme nietwaar.
Qua gedrag vind ik de Tongsheng veel aangenamer. Ik heb ook alles liggen om de openbron software te installeren, maar moet er nog eens tijd voor maken. Eerst motor open gooien, want er komt een verdacht geluid uit. Wel al 5000 km mee gedaan zonder pannes.
Waarschijnlijk hetzelfde punt als de Bafangs, fabrieksaf te weinig gesmeerd en dus kapotte lagers na 5000km (voor de meesten na de wettelijke EU garantie van 2 jaar).
Algemene opinie: Bafang is degelijker, TS geraffineerder.
Bafang zit simpel en solide in elkaar, het enige dat je ermee hebt is dat de QC "Chinees" is.
Voor iedereen die een Bafang midmotor installeert, zorg voor meer goed vet in de lagers van de trapas.

Gebruikersavatar
daf46
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 11:05
Postcode: 9090
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#37 Bericht door daf46 »

In bestelling 8) : tsdz2 250W(pswpower), 36V15A accu (ennerprof), 104 BCD adapter (kan ik eens proberen om de voorderailleur te houden)

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#38 Bericht door Maddox »

daf46 schreef: ma 27 jun 2022, 10:21 In bestelling 8) : tsdz2 250W(pswpower), 36V15A accu (ennerprof), 104 BCD adapter (kan ik eens proberen om de voorderailleur te houden)
Het kan wel zijn dat je de derailleur op een spacer moet zetten omdat de tandkrans meer naar buiten zit. kettinglijn word dan wel "zorgelijk".

Ik heb het een tijdje gehad op mijn trike, maar met de Rolhoff is de laagste versnelling al zeer laag.

Gebruikersavatar
daf46
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 11:05
Postcode: 9090
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#39 Bericht door daf46 »

Maddox schreef: ma 27 jun 2022, 17:44
Het kan wel zijn dat je de derailleur op een spacer moet zetten omdat de tandkrans meer naar buiten zit. kettinglijn word dan wel "zorgelijk".

Ik heb het een tijdje gehad op mijn trike, maar met de Rolhoff is de laagste versnelling al zeer laag.
Ik zou het kleinere voortandwiel nog willen houden voor de steilere klim, de capreo cassette heeft niet zo een groot bereik (maar wel goede verhoudingen eigenlijk), op termijn moet er ooit een andere achterwiel in dan kan ik eventueel één met 'gewone' mtb cassette steken.

Gebruikersavatar
daf46
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 11:05
Postcode: 9090
Contacteer:

Re: Mijn trike : Trice Explorer NT

#40 Bericht door daf46 »

De tsdz2 zit er intussen op, een 80km gereden sindsdien bevalt goed ! (bedankt voor de tips !)

Afbeelding

Plaats reactie