Dan toch aanpassing wegcode?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Dan toch aanpassing wegcode?

#1 Bericht door jantje »

Dag iedereen,
Op de fietsbabbel van de Fietsersbond hoorde ik van de week dat er toch echt werk gemaakt wordt van een nieuwe wegcode zodat alle lapmiddeltjes fatsoenlijk worden verwerkt, zonder dat ze tegenstrijdigheden of onduidelijkheden teweegbrengen.
Wies Calles gaf aan dat hij ook met een kritisch oog naar de vernieuwing kijkt, oa op vlak van ligfietsen/belomobielen maar alle hulp was welkom.
Daar lanceer ik graag een oproep naar welke aanpassingen jullie er graag zouden in zien terugkomen en tegelijk een oproep om dit ook via de gemeentes/stadsdiensten et spelen want ook zij zullen bevraagd worden.(schepen van mobiliteit)

Enkele voorbijgestreefde dingen die ik alvast kan oplijsten:
- reflectors op pedalen moeten zichtbaar zijn van voor en achter (hopeloos in een velomobiel, cargofiets en ligfiets)
- wielen met reflectoren of banden met reflector verplicht: even onzichtbaar bij gesloten wielkasten
- verplichting van een voorrem en achterrem te hebben
- verplicht op het fietspad: zelfs voor speed pedelecs en gewone (lig)fietsen is het soms veiliger op de rijbaan dan op een fietspad naast opritten en parkeerplaatsen, laat staan voor een velomobiel: kiezen in functie van veiligheid/snelheid graag!
- breedte van fietskarren is gelimiteerd tot de breedte van de fiets
- niet mogen parkeren op autoparkeerplaats
- verplicht rechts te houden ipv zoals motorrijders het rijvak te mogen opeisen (veiliger want eerder opgemerkt door een achterligger die jou achterligger wilt inhalen, en verplichting van op het andere vak te rijden bij voorbijsteken ipv door het gaatje proberen te wurmen.

Verder nog wat qua weginrichting (ook dat staat gedeeltelijk in de wegcode, zij het een ander KB)
- dubbelrichtingfietpad overal markeren met middenstreepjes
- meer dan de huidige 5m objectvrije kruispunten (tot bepaalde hoogte) (handhaving op bestaande regel ook)
- minder bedelknopjes, meer automatische detective, indien bedelknopjes: op een bereikbare plaats zonder dat er voeten worden geamputeerd
- verkeerslicht voor fietsers op ooghoogte en/of met herhaling op de overkant (moet helaas europees gergeld worden)

Denken jullie nog aan iets? Ongetwijfeld wel! Ik hoor het graag hieronder :)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#2 Bericht door Helen »

Dankjewel voor deze al zeer volledige oplijsting!

Uit curiositeit: welk type bedelknopjes zorgt voor amputatie van voeten??
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#3 Bericht door Obelix »

Helen schreef: vr 11 jun 2021, 14:55 Dankjewel voor deze al zeer volledige oplijsting!

Uit curiositeit: welk type bedelknopjes zorgt voor amputatie van voeten??
Jij kan mijn gedachten lezen... :shock:

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#4 Bericht door paulheyndrickx »

Helen schreef: vr 11 jun 2021, 14:55 Uit curiositeit: welk type bedelknopjes zorgt voor amputatie van voeten??
Deze die te dicht bij de rijbaan staan?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#5 Bericht door fcapri »

plaats op de weg in functie van snelheid/afmetingen.

-bv in zone 50, als je meer dan 30km/h gaat, dat je ook op de baan mag.
want bij stadsverkeer ronde punten nemen waar haagjes staan tussen fietspad en rond punt... verschrikkelijk.

-bij kruispunten/ronde punten mogelijkheid om met VM te mogen voorsorteren. vooral ronde punten nemen met een VM is tussen de autos een pak veiliger dan op het fietspad errond. zelf met voorrang op het fietspad, kom ik vaak genoeg claxonerende autos tegen die blijkbaar niet doorhebben dat ze voorrang moeten verlenen bij kruisen van een fietspad. dan rijd ik voor de zichtbaarheid toch liever gewoon op het ronde punt.

bij 2richtingfietspad keuze krijgen om TOCH op de rijbaan te blijven. niks zo erg om dan met 1wiel op straat te rijden om toch de tegenliggers ruimte te geven

EN vooral als je de 'verkeerde' kant rijdt, dat autos niet kijken. die komen uit een zijstraat en moeten recht afdraaien, die kijken ENKEL naar links en rijden de baan op. kom jij daar dan maar af aan 35km/h. op mijn werkroute heb ik een bergaf en de volgende 2.5km vlakke baan kan ik 45-48km/h aanhouden, zijnde op het linkerliggend verplicht fietspad, met een hoop zijstraten erin. telkens zonde als ik moet afremmen naar 25 en dan het hele traject aan 33-34km/h blijf hangen. zo erg zelf dat ik die route niet meer neem, ook al ben ik dan 5min sneller thuis

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#6 Bericht door bicky »

de remmen zijn reeds voorzien in de wegcode
82.3. Remmen.
82.3.1. De fietsen moeten voorzien zijn van twee voldoend doelmatige remmen, de ene op het voorwiel werkend en de andere op het achterwiel.
De fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm mogen evenwel voorzien zijn van slechts één enkele doelmatige rem.
82.3.2. De drie- en vierwielers moeten voorzien zijn van een voldoend doelmatige reminrichting.

geen probleem dus voor velomobielen

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#7 Bericht door Helen »

paulheyndrickx schreef: vr 11 jun 2021, 18:03
Helen schreef: vr 11 jun 2021, 14:55 Uit curiositeit: welk type bedelknopjes zorgt voor amputatie van voeten??
Deze die te dicht bij de rijbaan staan?
Ah nu snap ik hem! Dat zijn diegene waarbij mijn neus er wordt afgereden :^o
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#8 Bericht door Obelix »

Helen schreef: za 12 jun 2021, 0:34
paulheyndrickx schreef: vr 11 jun 2021, 18:03
Helen schreef: vr 11 jun 2021, 14:55 Uit curiositeit: welk type bedelknopjes zorgt voor amputatie van voeten??
Deze die te dicht bij de rijbaan staan?
Ah nu snap ik hem! Dat zijn diegene waarbij mijn neus er wordt afgereden :^o
Die heb ik vooralsnog nergens op mijn route. Wel zulke waarvoor ik me moet losklikken en me opduwen en uitrekken op toch te kunnen duwen.

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#9 Bericht door jantje »

bicky schreef: vr 11 jun 2021, 22:29 de remmen zijn reeds voorzien in de wegcode
82.3.2. De drie- en vierwielers moeten voorzien zijn van een voldoend doelmatige reminrichting.
Goed Punt Bicky.
Alvast 1 ding minder om zorgen over te maken!

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#10 Bericht door bicky »

wegcode: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /272-art82

Is wel vreemd dat er reeds een apparte regelgeving is voor 3-4 wielers maar die reflecterende pedalen nog vermeld staan.
Als je het verder bekijkt mogen klikpedalen dus enkel op een koersfiets of mountainbike. op een ligfiets of andere fiets zijn ze niet toegestaan want geen reflectoren.

extra note.: mountainbike en koersfietsen zijn uitzonderingen en daar staat erbij: " alle-terreinen-fietsen moeten over 2 versnellingsbladen beschikken." is dit vooraan? want bij de nieuwe modellen is dat meestal niet meer van toepassing.

En als ik een ligfiets heb met dikke 26inch banden zonder spatborden heb ik dan een alle-terreinen-fiets?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#11 Bericht door fcapri »

het volstaat om op u klikpedalen gewoon een stickertje reflector te hangen om wettelijk te zijn.


als ze in het donker rijden, MOETEN koersfietsen en MTB's ook alle reflectoren en lichten hebben hoor. ook in de wielen, pedalen, vooraan, achteraan.... velen weten dat niet en hebben enkel een wit licht op hun stuur en rood licht op hun rugzak (koersfiets).
ben destijds met MTB ook tegengehouden door politie zo, omdat er modder over de pedaalreflectoren zat en niet zichtbaar was, het was al licht, maar ook beetje mistig, dus vlam, op de bon

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#12 Bericht door bicky »

fcapri schreef: di 15 jun 2021, 8:19 het volstaat om op u klikpedalen gewoon een stickertje reflector te hangen om wettelijk te zijn.


als ze in het donker rijden, MOETEN koersfietsen en MTB's ook alle reflectoren en lichten hebben hoor. ook in de wielen, pedalen, vooraan, achteraan.... velen weten dat niet en hebben enkel een wit licht op hun stuur en rood licht op hun rugzak (koersfiets).
ben destijds met MTB ook tegengehouden door politie zo, omdat er modder over de pedaalreflectoren zat en niet zichtbaar was, het was al licht, maar ook beetje mistig, dus vlam, op de bon
wijken we nu af of net niet?
je moet die eerste zin keer lezen. wie geraakt daar nu nog wijs uit??
ik dacht altijd dat koersfietsen en mountainbikes buiten de regel vielen maar als je de zin goed leest klopt het inderdaad. overdag niet verplicht maar bij slechte zichtbaarheid wel.
knip uit de wegcode schreef:5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:

a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.

b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.

De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#13 Bericht door fcapri »

bij ons moeten ze erop, en toen ik in semmerzake werkte, zater er reflecteren stickers onder men pedalen. dat je ze niet kon zien, maakt niks uit, ik heb ze :mrgreen:

die regel is toch duidelijk. fietsen MOETEN alle reflectoren hebben, in de wielen, vooraan, achteraan en pedalen.

en dan zegt die zin:

Code: Selecteer alles

Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter,
NIET tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag: niet snachts
en NIET wanneer je minder dan 200meter kan zien.
hoeven koersfietsen en MTB geen reflectoren te hebben.

zijnde dus ENKEL overdag en als je meer dan 200meter ver ziet. bij zware regenval, en swinters savonds MOETEN die charels dus alle reflectoren hebben. je weet al goed genoeg dat ze dan NOOIT in orde zijn hé

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#14 Bericht door janV »

OP menne racefiets liggen bandjes van 28mm_dan moet heel die reflecterende kermis derop of wa???

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#15 Bericht door jantje »

Behalve als er 's nachts mee gereden wordt, zijn reflectoren/lichten niet verplicht op bepaalde klasses van fietsen. ;)
Dat staat er dus wel correct in, maar idd, leesbaar is iets anders. (als je googled komt diezelfde verwoording een aantal keer terug, oa bij wegsignalisatie enzo #-o )

Je hebt meer kans om van je koersfiets een mountainbike te maken volgens de wegcode, dan een racefiets idd!
Welicht bedoelen ze dat je bij politiecontrole de band moet doorsnijen zodat ze dan naar de dikte van het rubber kunnen kijken ;)

Hoe meer je leest, hoe erger den boek lijkt geschreven te zijn...

Plaats reactie