Dan toch aanpassing wegcode?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#16 Bericht door fcapri »

in ider geval, fietsen met een wieldiameter minder dan 50cm.... 20" is 40,6cm, EN sinds oktober zegt de wet dat 3/4wielers van max 1meter breed gelijkgesteld zijn aan fietsen...
dus onze ligfietsen en VM's met 20" wielen hoeven dus ook NIKS meer te hebben van reflectoren in de zomer overdag

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#17 Bericht door janV »

low baron, 20 inch vooraan en 26 achteraan _ dus hoef ik vooraan geen witte reflector maar achteraan wel een rode #-o =D>

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#18 Bericht door fcapri »

als uwe achterband dan ook een dikke is, valt ge daar onder alleterreinfiets :-)

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#19 Bericht door Obelix »

No offense en alle begrip voor de boosheid, maar is de discussie nu niet aan het afdrijven van de essentie van de zaak? Ik denk niet dat eender welke wetswijziging i.v.m. reflectoren onze verplaatsingen veiliger zouden maken. Ik denk ook niet dat een normaal functionerende agent ons aan de kant zou zetten voor dit soort ongein. In het lijstje van Jantje staan legistiek m.i. meer urgente zaken, zoals onze plaats in het verkeer, de haagjes, enzovoort

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#20 Bericht door Markske »

Wat hegjes betreft: geen doorlopende beplanting hoger dan 50 cm op minder dan 20 meter van het kruispunt (belemmert het zicht voor lagere voertuigen, niet alleen ligfietsen). Is geen wegcode, maar wel een belangrijk iets voor de wegbeheerder en veiligheid.
Het nuttige met het aangename combineren

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#21 Bericht door Maddox »

De huidige wetgeving voor fietsen in alle vormen is gewoon een allegaartje.

Als je de basis wetgeving volgt ben je wettelijk in orde, maar zien de andere weggebruikers je als ligger? Zien wij de anderen wel?
Daar gaat een reflector per wiel of op de pedalen niks aan veranderen.

Waar onze overheid eens deftig werk van zou mogen maken is over een eenduidige wetgeving ivm weginfrastructuur.

Maar als onze (r)overheden nog niet eens overeen kunnen komen over echt cruciale dingen, laat staan voor zaken waar ze helemaal geen voeling mee hebben.
Onze leiders zullen het niet voelen, een mislukt fietspad, in hun statige wagens met chauffeur. (zelfs de meest Noord Koreaans meelevende Belgische politicus komt nog opdraven met een oude Corolla, met bestuurder)

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#22 Bericht door janV »

zebrapad_stapvoets rijdend oversteken toelaten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#23 Bericht door fcapri »

dat mag je toch al?
alléén, wat ik me dan afvraag:
op een zebrapad heeft een voetganger voorrang en een fietser (lees die met zo een ding en 2 wielen) niet. als die naast de fiets staat heeft die wel voorrang.
wat met een gehandicapte? is dat een rijwiel, of een voetganger?
en wat met een scoot mobiel?
Op het trottoir
Op het trottoir gelden de voetgangersregels. Dus niet harder rijden dan 6 km per uur. Op het zebrapad heeft de scootmobiel net als de voetganger voorrang.
dus als wij met onze VM aan 6km/h rijden, hebben we dan ook niet de rechten van een voetganger?

mijn eerste E-vm was zo gebouwd dat die zonder trappen max 6km/h kon, net om dan onder die wetgeving te vallen.
van 6-10km/h deed de motor niks, en boven de 10km/h kreeg je ondersteuning als je trapte

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#24 Bericht door janV »

tis da wa ik bedoel, geef al die zachte weggebruikers, fietsers, skylers, pedelecs, VM's, scootmobiels, rollaterkes, enzo die gebruik maken van een zebrapad om over te steken op voorwaarde van stapvoets rijdend en het niet hinderen van de voetgangers (da oud madamke haalt geen 6km/h bij het oversteken), dezelfde rechten als de voetganger die oversteekt op een zebrapad.
En of een VM à 6km/h dezelfde rechten heeft als een voetganger _ voor zover ik begrepen heb, is in het kader van die nieuwe wetgeving een VM een fiets, dus (als je wil dat de auto's stoppen) uitstappen en den VM duwen. Afstappen gaat met men open liger allemaal iets vlotter, maar gewoon kunnen overrijden zou toch leuker zijn.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#25 Bericht door CapoJan »

janV schreef: ma 21 jun 2021, 0:25 tis da wa ik bedoel, geef al die zachte weggebruikers, fietsers, skylers, pedelecs, VM's, scootmobiels, rollaterkes, enzo die gebruik maken van een zebrapad om over te steken op voorwaarde van stapvoets rijdend en het niet hinderen van de voetgangers (da oud madamke haalt geen 6km/h bij het oversteken), dezelfde rechten als de voetganger die oversteekt op een zebrapad.
En of een VM à 6km/h dezelfde rechten heeft als een voetganger _ voor zover ik begrepen heb, is in het kader van die nieuwe wetgeving een VM een fiets, dus (als je wil dat de auto's stoppen) uitstappen en den VM duwen. Afstappen gaat met men open liger allemaal iets vlotter, maar gewoon kunnen overrijden zou toch leuker zijn.
Dat overstijgt het verkeersreglement. Eigenlijk zou gestreefd moeten worden naar zoveel mogelijk conflictloze kruisingen. Dat wil zeggen: tunnels, bruggen... Zoiets kost natuurlijk geld, maar het maakt dat de verschillende types weggebruikers elkaar niet voor de wielen rijden (letterlijk en figuurlijk). Het voorkomt ook ongevallen en de daarbij horende kosten voor mens en maatschappij. Dat is wel een andere discussie dan 'aanpassing wegcode'.
Eigenlijk zou daarin meer het accent moeten liggen op plaats op de weg in functie van snelheid. Je kan niet stellen 'een velomobiel mag op de rijweg/moet niet op het fietspad' als 1. je niet definieert wat een velomobiel is en 2. daar geen (relatieve) snelheid ten opzichte van de andere verkeersdeelnemers aan koppelt. Mocht je dat wel doen, dan kan je weer problemen krijgen met pakweg trikes en racefietsen (bukkers of liggers). Waarom zou het ene voertuig dat pakweg 40 rijdt op het fietspad moeten en het andere op de rijweg?
Natuurlijk is dat ook weer niet zo simpel. Er moet een relatie zijn tussen de plaats op de weg en de maximaal toegelaten snelheid op die weg. Dan kom je weer bij infrastructuur terecht. Stel dat op een gewestweg 70 (of 90) gereden mag worden, dan kan je een snellere fiets niet op de rijweg laten, want daar is die gemiddeld te traag voor. Maar het fietspad moet dan breed genoeg zijn om de onderlinge snelheidsverschillen tussen fietsers aan te kunnen en (cfr. eisen Fietsersbond) je mag geen zo'n snelheden toelaten op wegen met een aanliggend fietspad. En dan riskeer je weer dat de wetgever het simpel oplost en stelt dat je op het fietspad niet sneller mag dan 25, waardoor je het resultaat bestendigt dat we nu al merken: mensen verkopen hun velomobiel omdat het potentieel ervan niet meer te gebruiken is. Enfin: niet simpel allemaal.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#26 Bericht door jantje »

CapoJan schreef: ma 21 jun 2021, 10:26 Eigenlijk zou daarin meer het accent moeten liggen op plaats op de weg in functie van snelheid. Je kan niet stellen 'een velomobiel mag op de rijweg/moet niet op het fietspad' als 1. je niet definieert wat een velomobiel is en 2. daar geen (relatieve) snelheid ten opzichte van de andere verkeersdeelnemers aan koppelt. Mocht je dat wel doen, dan kan je weer problemen krijgen met pakweg trikes en racefietsen (bukkers of liggers). Waarom zou het ene voertuig dat pakweg 40 rijdt op het fietspad moeten en het andere op de rijweg?
Natuurlijk is dat ook weer niet zo simpel. Er moet een relatie zijn tussen de plaats op de weg en de maximaal toegelaten snelheid op die weg. Dan kom je weer bij infrastructuur terecht. Stel dat op een gewestweg 70 (of 90) gereden mag worden, dan kan je een snellere fiets niet op de rijweg laten, want daar is die gemiddeld te traag voor. Maar het fietspad moet dan breed genoeg zijn om de onderlinge snelheidsverschillen tussen fietsers aan te kunnen en (cfr. eisen Fietsersbond) je mag geen zo'n snelheden toelaten op wegen met een aanliggend fietspad. En dan riskeer je weer dat de wetgever het simpel oplost en stelt dat je op het fietspad niet sneller mag dan 25, waardoor je het resultaat bestendigt dat we nu al merken: mensen verkopen hun velomobiel omdat het potentieel ervan niet meer te gebruiken is. Enfin: niet simpel allemaal.
Helemaal mee eens!
Maar anderzijds is het aanwezig zijn van een fietser op een te smal fietspad dan weer net een reden om toch op de rijbaan te mogen want: inhalen/onberijdbaar (in de veronderstelling dat dat blijft bestaan, helaas slechts subjectief en dus onderheving aan de gemoedstoestand van handhavers... )
Mijn eigen ervaring is dat de helft van de maximum snelheid als minimum kan gezien worden om te voldoen aan het varwachtingspatroon van medebestuurders(voor zover dat kan in een VM).
Ervaring zowel in VM als groot landbouwvervoer.
Trager accepteert men niet en dan gaan ze gevaarlijke manoeuvres uithalen om toch maar voorbij te kunnen. Erboven lijkt (tijdelijk) geaccepteerd te worden door achteropkomers.
35km/h op 70, 45km/h op 90-baan. (meer is beter natuurlijk).
Die snelheid geeft dan ook snelle wielertoeristen en speed pedelecs ook dat recht, maar waarom niet? Een landbouwvoertuig is veel breder, langer en volumineuzer wat voorbijrijden VEEL moeilijker maakt want onoverzichtelijker, minder voorspelbaar wat ervoor bevindt, zwenkt uit, remt moeilijker indien vol geladen bij pas afsnijden (de claxon is me niet vreemd in dat geval 😉)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Dan toch aanpassing wegcode?

#27 Bericht door fcapri »

zo reed ik dus vroeger ook. als ik meer dan 50% van de toegelaten snelheid haalde, ging ik op de rijbaan.
dus boven de 30 in bebouwde kom bleef ik op straat, boven de 35 in zone 7 op straat.
ging ik trager, wijk ik uit naar fietspad of als er autos achterop kwamen en had leeg bereidbaar fietspad, ging ik ook naar rechts, eens de auto voorbij, weer op de rijbaan. toen mochten we nog kiezen.
nu is het belachelijk, een geladen tractor rijdd 40-42, en ik haal die rechts in op het fietspad terwijl die tractorchauffeur totaal niet weet dat ik er ben. vroeger zou ik erachter hangen en me laten meetrekken door de lucht

Plaats reactie