langs Schelde Antwerp naar Gent

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

langs Schelde Antwerp naar Gent

#1 Bericht door Cars10 »

Mjin bank zal mijn nieuwe Visa card niet per post versturen. Dus denk ik erover na de in Gent af te halen.
Het plan is, langs het water te fietsen.... t.e.m. Duffel/Rumst geen probleem, is al bekent.
Ik zal graag weten, hoe goed het jaagpad langs de Schelde voor een velomobiel is. Ik veronderstel evengoed als tussen Ham en Herentals.

Te grof plan ziet er zo uit
https://brouter.de/brouter-web/#map=11/ ... lowtraffic

Iemand bij Gent die er iets over wil zeggen?
Alvast bedankt.
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

Re: langs Schelde Antwerp naar Gent

#2 Bericht door Cars10 »

Mogen velomobielen op de fietssnelwegen rijden? En hoe goed gaat dat?
Terug denk ik dat de F4 van Gent-Lokeren-St.Niklaas-Antwerp een optie zal zijn.
Vanaf Antwerp via F15 tot Turnhout en de Kanal naar Balen vogen.
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: langs Schelde Antwerp naar Gent

#3 Bericht door fcapri »

een 3-4wieler met een breedte van 1meter of minder wordt gelijkgesteld aan een fiets. dus normaal mag je dus ook op een fietssnelweg, je mag in tegengestelde richting van éénrichtingstraten op voorwaarde dat fietsen in 2richtingen mogen (dat mocht vroeger niet)...

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: langs Schelde Antwerp naar Gent

#4 Bericht door Obelix »

Het is al enige tijd geleden dat ik die route heb gereden, maar tussen Dendermonde en Gent is het jaagpad langs de dijk meer dan goed te berijden. Geen Nederlandse biljartlakens, maar zeker meer dan comfortabel.
Tussen Rumst en Sint-Amands kan je ook probleemloos het jaagpad volgen. Enkel tussen Sint-Amands en Dendermonde moet je even de straat op, denk ik.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: langs Schelde Antwerp naar Gent

#5 Bericht door paulheyndrickx »

Ter hoogte van Vlassenbroek wordt al lang aan de aanleg van het overstromingsgebied gewerkt. Het is van voor nieuwjaar geleden dat ik daar ben gepasseerd, maar uiteindelijk leek het simpelste gewoon de baan te volgen tot Dendermonde. Daar de Schelde over en langs de linkeroever kan je ononderbroken tot Gent fietsen.
Je zou kunnen overwegen om vanaf Antwerpen of Temse langs de linkeroever te rijden. Niet uitgesloten dat er ook een omlegging is wegens werken aan overstromingsgebied.

De terugweg via de F4 is prima. Maar in Lokeren lag een maand geleden een wegomlegging. In Sint-Niklaas rij je enkele kilometers door het stadsverkeer, maar wel over een fietspad.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: langs Schelde Antwerp naar Gent

#6 Bericht door Ronnius »

paulheyndrickx schreef: wo 24 mar 2021, 18:18
De terugweg via de F4 is prima. Maar in Lokeren lag een maand geleden een wegomlegging. In Sint-Niklaas rij je enkele kilometers door het stadsverkeer, maar wel over een fietspad.
Ik heb vorige zomer de F4 gedaan in het naar Essen rijden en in Sint Niklaas was het goed te doen. In ieder geval beter dan tot het jaar ervoor. Toen kon ik er in Sint Niklaas nooit aan uit en heb daar een paar keer toeren moeten uitsteken die ik liever niet deed. Maar het zal er nog beteren eens de fietsersbrug er ligt waardoor je dan, komende van Gent, voor het station al over de sporen gaat en dus niet de rare kronkels heb langs en achter het station. Die kronkels zijn goed te doen en lijken niets om wat voor toeren ik moest doen langs de grote baan station richting Gent.

Als je van Gent komt en Sint-Niklaas binnenrijdt heb je als fietser komende van de fiets-o-strade voorrang op het verkeer bij het oversteken. Toen wel gemerkt dat er een bestelwagen was met een blinde bestuurder. Een fietser voor mij zat er bijna onder. De gewone auto's lieten ons wel door. Er zijn nog steeds bestuurders die niet willen of kunnen aanvaarden dat aan hun vrijheid geknabbeld wordt.

Wat het jaagpad betreft ben ik voorlopig niet instaat om, vanuit Gent, verder te rijden dan Berlare. Anders was ik in mijn vrije tijd (en ik heb er veel) de laatste 12 maand al enkele keren tot Temse of Antwerpen gereden en terug.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: langs Schelde Antwerp naar Gent

#7 Bericht door Wouter D »

Naar mijn ervaring van intussen al lang geleden kan je perfect van Antwerpen naar Gent Fietsen langs de Schelde, dit aan de bovenzijde van de rivier
Wat wel is, als je het jaagpad volgt je zeker 1/3 meer zal gefietst hebben dan nodig is.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: langs Schelde Antwerp naar Gent

#8 Bericht door CapoJan »

Ook mijn ervaring: tussen Dendermonde en Gent kan je zonder onderbreking de linkeroever volgen. Dat gaat vlot, is voor het overgrote deel autovrij en rustig (niet op een zonnige zondagnamiddag). Maar, zoals Wouter zegt: het is een flink langere weg. De kortste weg lijkt me de fietssnelweg F4. Die loopt grotendeels langs de spoorlijn. Het vervelende is dat die geregeld van kant wisselt en dat het wegdek nogal variërend is qua kwaliteit (wegbedekking, breedte).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie