Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#91 Bericht door Obelix »

9. De definitie van fietsmobiel en ligfiets wordt opgenomen in de wegcode.
Bij snelheidsregimes van 50 km/u en minder mogen ze op de rijbaan rijden, zelfs wanneer er een fietspad of D10 is (de gewone fietsers moeten op het fietspad of de D10 blijven).
Bron: https://www.wegcode.be/nl/nieuws/nieuwe ... ntwif2jyud

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#92 Bericht door Maddox »

Zou de wetgeving mensen kunnen verplichten tot rijden op onveilige of ongeschikte infrastructuur?

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#93 Bericht door Helen »

Obelix schreef: ma 03 okt 2022, 14:47 9. De definitie van fietsmobiel en ligfiets wordt opgenomen in de wegcode.
Bij snelheidsregimes van 50 km/u en minder mogen ze op de rijbaan rijden, zelfs wanneer er een fietspad of D10 is (de gewone fietsers moeten op het fietspad of de D10 blijven).
Bron: https://www.wegcode.be/nl/nieuws/nieuwe ... ntwif2jyud
Aargh! Dat is toch godgeklaagd! Ik heb het contactformulierke ingevuld:
We zijn blij dat het bestaan van velomobielen sinds de wijziging van 1 oktober erkend wordt.
Op de pagina https://www.wegcode.be/nl/nieuws/nieuwe ... ntwif2jyud wordt echter het neologisme "fietsmobiel" gebruikt. Dit is verkeerd. Op een officiële website als wegcode.be verwacht ik correcte informatie, en de juiste term "velomobiel".
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#94 Bericht door fcapri »

wat is er mis aan dan? velo is het franse voor fiets.
dus velomobiel is zo een verfransing van fietsmobiel

in NL wordt die term wel gebruikt
https://www.gelderlander.nl/de-vallei/e ... gle.com%2F

https://twitter.com/wim_meul/status/543501042437353473

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#95 Bericht door Samural »

In het staatsblad wordt het woord velomobiel wel gebruikt:
"Ligfiets, een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie.
Velomobiel, een ligfiets met een carrosserie."

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#96 Bericht door Helen »

fcapri schreef: di 04 okt 2022, 6:07in NL wordt die term wel gebruikt
https://www.gelderlander.nl/de-vallei/e ... gle.com%2F
Dit rare ding associeer ik niet met een velomobiel.
Samural schreef: di 04 okt 2022, 8:50 In het staatsblad wordt het woord velomobiel wel gebruikt:
"Ligfiets, een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie.
Velomobiel, een ligfiets met een carrosserie."
Precies dat. Wanneer er in de officiële wegcode en in het staatsblad de term velomobiel wordt gebruikt, zou het fijn zijn dat ze in wegcode.be ook deze term gebruiken.
Het is al onbekend genoeg dat we geen variaties nodig hebben. Straks noemen ze het nog een scootmobiel ](*,)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#97 Bericht door rik »

fcapri schreef: di 04 okt 2022, 6:07 wat is er mis aan dan? velo is het franse voor fiets.
dus velomobiel is zo een verfransing van fietsmobiel

in NL wordt die term wel gebruikt
https://www.gelderlander.nl/de-vallei/e ... gle.com%2F

https://twitter.com/wim_meul/status/543501042437353473
Het eerste lijkt niet eens op een velomobiel en het tweede is geschreven door iemand die niet weet waarover hij het heeft. Voor mij is het altijd een velomobiel geweest en dat blijft ook zo.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#98 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef: di 04 okt 2022, 6:07 wat is er mis aan dan? velo is het franse voor fiets.
dus velomobiel is zo een verfransing van fietsmobiel

in NL wordt die term wel gebruikt
https://www.gelderlander.nl/de-vallei/e ... gle.com%2F

https://twitter.com/wim_meul/status/543501042437353473
Aangezien in het Staatsblad de term velomobiel gebruikt is in een nieuwe wet, is dat juridisch de juiste benaming. Als je 'velomobiel' gebruikt, is het voor iedereen duidelijk. Het is niet omdat iemand dat ergens eens in een artikel gebruikt dat het de correcte of courante term is. Het duidt er meer op dat het artikel geschreven is door iemand die er niet in thuis is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#99 Bericht door janV »

CapoJan schreef: di 04 okt 2022, 10:32
fcapri schreef: di 04 okt 2022, 6:07 wat is er mis aan dan? velo is het franse voor fiets.
dus velomobiel is zo een verfransing van fietsmobiel

in NL wordt die term wel gebruikt
https://www.gelderlander.nl/de-vallei/e ... gle.com%2F

https://twitter.com/wim_meul/status/543501042437353473
Aangezien in het Staatsblad de term velomobiel gebruikt is in een nieuwe wet, is dat juridisch de juiste benaming. Als je 'velomobiel' gebruikt, is het voor iedereen duidelijk. Het is niet omdat iemand dat ergens eens in een artikel gebruikt dat het de correcte of courante term is. Het duidt er meer op dat het artikel geschreven is door iemand die er niet in thuis is.
het groene boekje (is offic. woordenlijst vr ambtenaren) staat velomobiel, fietsmobiel komt er niet in voor _ mag dus niet gebruikt worden in de offic. taalvoering (wetten ea ...)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#100 Bericht door Helen »

Ik kreeg een vriendelijke mail terug van Vias dat ze de tekst hebben aangepast naar "velomobiel" :D
https://www.wegcode.be/nl/nieuws/nieuwe ... ntwif2jyud
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#101 Bericht door JeroenVD »

Kan iemand, eventueel na raadpleging van een in deze wettelijke materie gespecialiseerde achterban, volgende redenering bevestigen of tegenspreken door de fout aan te duiden?
Stel:
  • Ik koop een WAW zonder ondersteuning. Artikel 2.15.1 van de wegcode erkent het bestaan van mijn voertuig in de categorie rijwielen en heeft er zelfs een naam voor :) : een velomobiel. Datzelfde artikel stelt mijn WAW gelijk met een fiets.

    2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
    Ligfiets, een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie.
    Velomobiel, een ligfiets met een carrosserie.
    De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
    Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen.

    Volgens artikel 9.1.2 - 1° moet ik dus het fietspad volgen, behalve daar waar de snelheid beperkt is tot 50km/u of minder.

    9.1.2. -1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
    Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
    Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.
    Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan.
  • Na een tijdje vind ik het toch nogal krachten verslindend om na elke stop de WAW terug op gang te krijgen en ook bergop rijden valt nogal tegen. Ik beslis om een elektrische motor te laten plaatsen van 250 W waarbij de ondersteuning weg valt vanaf 25 km/u. Volgens artikel 2.15.1 verandert dit niets aan mijn classificatie als rijwiel (van maximum 1 meter breed) en dus ook niets aan mijn plaats op de openbare weg.
  • Het valt mij op dat het motortje van 250 W toch nogal moet zwoegen om het gezamenlijk gewicht van mezelf en de WAW tot aan de 25 km/u te brengen en laat daarom de motor vervangen door een exemplaar van 500 W. Daardoor is artikel 2.15.1 niet meer van toepassing en verandert mijn WAW volgens artikel 2.15.3 van een rijwiel in een gemotoriseerd rijwiel.

    2.15.3. “Gemotoriseerd rijwiel”, elk twee-, drie- of vierwielig voertuig met pedalen, uitgerust met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 25 km per uur, met uitsluiting van de rijwielen bedoeld in artikel 2.15.1, tweede lid.
    De cilinderinhoud van een motor met inwendige verbranding bedraagt ten hoogste 50 cm³ en het netto-maximumvermogen 1 kW. Voor een elektrische motor bedraagt het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 1 kW.

    Artikel 7ter stelt mij evenwel weer gelijk met een bestuurder van een driewielig rijwiel en dus blijft mijn plaats op de openbare weg weer hetzelfde, op het fietspad behalve waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder.

    Artikel 7ter. Bestuurders van een gemotoriseerd rijwiel
    De bestuurders van tweewielige gemotoriseerde rijwielen worden gelijkgesteld met fietsers.
    De bestuurders van drie- of vierwielige gemotoriseerde rijwielen worden gelijkgesteld met de bestuurders van drie-of vierwielige rijwielen.
  • Ik beslis tenslotte dat ik het aangenamer zou vinden om de motor mij dichter bij mijn kruissnelheid te laten brengen en pas daarom de begrenzing aan zodat de ondersteuning pas wegvalt bij een snelheid ergens tussen 30 km/u en 45 km/u. Daardoor voldoet mijn WAW niet meer aan de voorwaarden van artikel 2.15.3 en is het geen gemotoriseerd rijwiel meer. Maar wat dan wel?
    • Het eerste wat in gedachten komt is een speed pedelec in de categorie bromfietsen. Alle voorwaarden qua aanwezigheid van pedalen, begrenzing en maximaal vermogen zijn voldaan, maar er wordt expliciet vermeld dat het om een tweewielig voertuig moet gaan. Dat is het dus niet.
      2.17. "Bromfiets" :
      3) ofwel een “speed pedelec”, dit wil zeggen elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van de gemotoriseerde rijwielen, met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur, en met de volgende kenmerken:
      een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
      een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.
    • Een tweede kanshebber is dan gewoon en bromfiets klasse B. Er is dan wel nergens sprake van de eventuele aanwezigheid van pedalen, maar voor de rest tikt dit alle boxjes.

      2.17. "Bromfiets"
      2) ofwel een “bromfiets klasse B”, dit wil zeggen:
      b) elk drie- of vierwielig voertuig, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur en met de volgende kenmerken:
      een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, of
      een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met compressieontsteking betreft, of
      een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.
    • Er is echter een grote MAAR. In de Europese "VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers" waar bromfietsen e.d. geclassificeerd worden, staat expliciet:

      Artikel 2 Toepassingsgebied
      2. Deze verordening is niet van toepassing op:
      k) voertuigen uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.

      Artikel 4 Voertuigcategorieën
      2. Voor de toepassing van deze verordening worden de vol gende categorieën en subcategorieën van voertuigen gehanteerd:
      b) voertuig van categorie L2e (bromfiets op drie wielen), met als subcategorieën:
      i) L2e-P-voertuig (bromfiets op drie wielen bestemd voor passagiersvervoer);
    • Dit betekent dat de WAW met een 500 W motor en ondersteuning tot boven de 25 km/u niet geclassificeerd kan worden als bromfiets. Ik weet niet of het dan toch een rijwiel blijft of dat de WAW onder nog een andere categorie valt, alleen MAG je er volgens mij NIET mee OP het FIETSPAD, net zoals dat het geval is voor de rijwielen van meer dan 1 meter breed.
Als dit verhaal klopt, dan
  • Kan ik rustig met de WAW op het fietspad rijden, want wie gaat mij tegenhouden om te zeggen dat ik op de rijbaan zou moeten?
  • Moet ik mij geen zorgen maken als een agent die niet helemaal op de hoogte is van de recentste wijziging in de wegcode mij tegenhoudt in een "zone" 50, want ik kan gewoon verwijzen naar artikels 2.15.1 en 9.1.2 van de Belgische wegcode (en vergeten te vermelden dat de ondersteuning niet stopt bij 25 km/u).
  • Kan ik als ik word tegengehouden op de rijbaan op een plaats waar de maximumsnelheid boven de 50 km/u ligt de agent sterretjes doen zien door de Europese regelgeving erbij te sleuren.
Ik ben benieuwd. [-o<

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#102 Bericht door Maddox »

Ik heb het al eerder in dit topic gevraagd. Kan de Belgische (Europese)wetgeving iemand verplichten op onveilige/onbruikbare infrastructuur te rijden?

Dat het voertuig niet voldoet aan de wettelijke normen veranderd niets aan deze situaties.

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#103 Bericht door janV »

Maddox schreef: za 15 okt 2022, 0:48 Ik heb het al eerder in dit topic gevraagd. Kan de Belgische (Europese)wetgeving iemand verplichten op onveilige/onbruikbare infrastructuur te rijden?

Dat het voertuig niet voldoet aan de wettelijke normen veranderd niets aan deze situaties.
()ook al is het onveilig je mag de wet niet overtreden als je wordt beboet pleiten sommige experts om dit aan te vechten voor de rechtbank, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180410_03456837 (je kan mss gelijkhalen vr de politierechtbank maar in geval van ongeval zijn er al verschillende uitspraken geweest die de gehele of gedeeltelijke verantwoordelijkheid leggen bij degene die zich niet aan de wet hield).
()onbruikbaar, wat zegt de wegcode daarover; 9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad,......, tja dan moet je dat fietspad nemen _ so far so good. En als het fietspad niet bereidbaar is dan kan men niet voorbij 10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen ....aan de staat van de weg, ......
Ik stel me de vraag wat igv een (arbeids/weg van en naar werk)ongeval als je achter wordt aangereden op de rijbaan op een weg met een snelheidsregime van 70 en _ik hoop van niet, maar stel dat_ er sprake is van blijvend letsel. Je (enfin de advocaat) gaat sterk in de schoenen moeten staan om gelijk te halen.
Maar om te antwoorden op je vraag idd niemand kan je verplichten op onveilige/onbruikbare infrastructuur te rijden.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#104 Bericht door Bart86 »

Obelix schreef: ma 03 okt 2022, 14:43
fcapri schreef: ma 03 okt 2022, 14:24 nee, ik lees dat je mag kiezen tussen 3 plaatsen om te fietsen,


Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen:
1) het fietspad,
2) het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of
3) de rijbaan."
Op die manier kan (en moet) je het (waarschijnlijk) ook interpreteren. Bedankt voor deze oogopener!
Zo klopt het inderdaad.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#105 Bericht door Bart86 »

JeroenVD schreef: vr 14 okt 2022, 21:57 Kan iemand, eventueel na raadpleging van een in deze wettelijke materie gespecialiseerde achterban, volgende redenering bevestigen of tegenspreken door de fout aan te duiden?
...
Als dit verhaal klopt, dan:
- Kan ik rustig met de WAW op het fietspad rijden, want wie gaat mij tegenhouden om te zeggen dat ik op de rijbaan zou moeten?
- Moet ik mij geen zorgen maken als een agent die niet helemaal op de hoogte is van de recentste wijziging in de wegcode mij tegenhoudt in een "zone" 50, want ik kan gewoon verwijzen naar artikels 2.15.1 en 9.1.2 van de Belgische wegcode (en vergeten te vermelden dat de ondersteuning niet stopt bij 25 km/u).

- Kan ik als ik word tegengehouden op de rijbaan op een plaats waar de maximumsnelheid boven de 50 km/u ligt de agent sterretjes doen zien door de Europese regelgeving erbij te sleuren.
Jeroen, je redenering klopt. Wanneer je velomobiel ondersteunt tot snelheden boven 25 km/u past deze in geen enkele categorie.

Je bent in dat geval in overtreding met artikel 59.6 van de wegcode (KB 01.12.1975) wat bepaald: "Onder voorbehoud van de afwijkingen voorzien in artikel 81.5 van dit reglement en in het koninklijk besluit betreffende het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen, mag geen enkel voertuig in het verkeer op de openbare weg worden gebracht of gehouden, indien het niet beantwoordt aan de bepalingen van dit reglement, of van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen."
Strikt genomen mag je, op basis van dit artikel, niet meer op de openbare weg komen.

Zoals velen op het forum hebben ondervonden, zijn er maar weinig mensen bij de politie goed vertrouwd met de velomobiel en de wetgeving die er op van toepassing is. Volg gewoon de regels die van toepassing zijn voor alle velomobielen. Aangezien snelheden van 40 + geen uitzondering zijn, kan men moeilijk vaststellen dat de ondersteuning te hoog is. Daar waar de toegelaten snelheid meer dan 50 km/u is, mag je niet op de rijbaan. Je zal dus sneller gecontroleerd worden en mogelijk beboet worden omdat je niet op de juiste plaats rijdt. Sterretjes kan je ze zeker laten zien door de Europese regelgeving erbij te sleuren, maar deze laat je niet toe om op de rijbaan te rijden daar waar de toegelaten snelheid meer dan 50 km/u is.

Plaats reactie