Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#61 Bericht door CapoJan »

Via Facebook kreeg ik net dit binnen: 'Si ca c'est pas une bonne nouvelle! " Deux nouvelles catégories de vélos dans le code de la route belge !
Toujours concernant les vélos, deux nouvelles catégories vont faire leur entrée dans le code de la route : le « vélomobile », un vélo muni d’un carénage et le « vélo couché ». « On prévoit que sur les routes à max 50 km/h, ils peuvent choisir de rouler sur la chaussée même lorsqu’il y a une piste cyclable. Le but c’est d’être mieux visible car ce sont des vélos très bas. Les automobilistes ont parfois du mal à détecter et cela peut surprendre aux carrefours », explique le ministre écologiste.
Les vélos pourront également arborer une signalisation latérale jaune ou orange. Elle était jusqu’ici interdite, à part les feux réglementaires avant et arrière."
A partir du 1er octobre 2022 !
Et depuis 2019 : les trykes peuvent prendre les SUL!
'

SUL: sens unique limité. Een enkelerichtingsweg waar fietsen in beide richtingen door mogen.

De bron: https://www.lesoir.be/465093/article/2022-09- ... er-octobre
Laatst gewijzigd door CapoJan op wo 14 sep 2022, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#62 Bericht door Markske »

Als dat klopt, dan is het al een grote verbetering. Niet ideaal, want er zijn ook 70-banen waar de rijbaan veiliger is, maar al veel beter dan nu. Wel grappig als "velomobiel" en/of "ligfiets" een expliciet type voertuig zou worden in de wegcode :D
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#63 Bericht door bicky »

google vond voor mij een powerpoint van juni terug op de site van mobilit belgium.
daar kan ik van afleiden dat ze ligfietsen en velomobiele misschien zouden gelijkstellen met speedpedelec regels.
Schermafbeelding 2022-09-15 093001.jpg
staat wel niet veel info bij de powerpoint voorwat en vanwaar hij komt maar kan wel Jan zijn bevindingen bevestigen.
https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... hofman.pdf

Het zou alvast terug wat meer vrijheid geven in stadsverkeer om officieel niet op het fietspad te rijden.
Maar of de automobilist er enig respect zal voor hebben is af te wachten. Er zullen er weinig zijn die de wetgeving kennen.
meeste weten nu al niet dat een speedpedelec niet op het fietspad moet in de bebouwde kom

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#64 Bericht door CapoJan »

bicky schreef: do 15 sep 2022, 9:34 google vond voor mij een powerpoint van juni terug op de site van mobilit belgium.
daar kan ik van afleiden dat ze ligfietsen en velomobiele misschien zouden gelijkstellen met speedpedelec regels.
Dan hangt het weer af van hoe dit gedefinieerd zal worden. Indien het enkel gelijkstellen betekent qua plaats op de weg, valt het goed mee. Maar indien een ligfiets of velomobiel als speed pedelec beschouwd wordt, kan dat ook betekenen dat we aan alle regels hiervoor moeten voldoen, ook homologatie. Dan hebben we een dik probleem.
Vervelend dat er zo weinig informatie van te vinden is voor een wijziging die binnen twee weken in voege zou treden.

Anderzijds: is er sinds de vorige wijziging al iemand die een boete kreeg omdat hij/zij/x met de velomobiel niet op het fietspad reed?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#65 Bericht door bicky »

er stond wel bij "plaats op openbare weg"
een volledige gelijkstelling kan natuurlijk niet, dat zou gelijkstaan aan het zo goed als verbieden van alle huidige ligfietsen.

Gebruikersavatar
WaveWinder
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 11:15
Postcode: 9050
Velomobiel: WAW416
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#66 Bericht door WaveWinder »

Enkel maar goed nieuws, vermoed ik:

https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/a ... %0D%0A#top

Het is dus al in de sacoche, zoals EddyW zou gezegd hebben...
Vanaf heden bestaan Velomobielen zelfs officieel in België!

Hulde aan de initiatiefnemers om dit in zo korte tijd te kunnen realiseren =D>

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#67 Bericht door CapoJan »

WaveWinder schreef: do 15 sep 2022, 16:24 Enkel maar goed nieuws, vermoed ik:

https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/a ... %0D%0A#top

Het is dus al in de sacoche, zoals EddyW zou gezegd hebben...
Vanaf heden bestaan Velomobielen zelfs officieel in België!

Hulde aan de initiatiefnemers om dit in zo korte tijd te kunnen realiseren =D>
Bedankt voor de link. Dat maakt veel duidelijk.
Alle ligfietsen - ongeacht het aantal wielen - en velomobielen mogen dus vanaf 1/10 op de rijbaan indien de toegelaten snelheid niet hoger ligt dan 50 km/u. Dat is voor ons het belangrijkste. Voor de rest vallen ze nog altijd onder de definitie van fietsen. Eigenlijk mogen we dus meer dan andere fietsers.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#68 Bericht door bicky »

de officiële definitie is dan ook een feit:

"Ligfiets, een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie.
Velomobiel, een ligfiets met een carrosserie."

Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#69 Bericht door Cars10 »

Artikel 9.1.2 wordt daartoe aangepast (toevoeging van een vierde lid onder 1° ). De bestuurders van velomobielen of ligfietsen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, hebben de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u of minder. Daar waar een hogere snelheidsbeperking geldt moeten ze gebruik maken van het fietspad of het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10. Het mogelijk snelheidsverschil tussen het ander verkeer op de rijbaan en een bestuurder van een velomobiel of ligfiets is op die wegen immers te groot. Ook ligfietsen met twee wielen vallen onder dit regime; de hierboven vermelde gevaren die gelinkt zijn aan een geringe hoogte gelden immers evengoed voor tweewielige ligfietsen.
Maar toch ... een paardenkoets mag op het rijbaan zelfs met snelheid van 10 km/h
Beste, ik rijd rond 55 km/h, dus het verschil tussen mij en een auto is meer of minder 15 km/h. Dus het argumentatie met snelheidsverschil is volgens mij niet logisch...
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#70 Bericht door Brechtix »

CapoJan schreef: di 13 sep 2022, 14:03... le « vélomobile », un vélo muni d’un carénage et le « vélo couché ». « On prévoit que sur les routes à max 50 km/h, ils peuvent choisir de rouler sur la chaussée même lorsqu’il y a une piste cyclable.
Dat zou al fantastisch zijn. De plaats op de weg zou moeten afhangen van de snelheid, de context en de andere verkeersdeelnemers - en niet van de vorm van aandrijving.

Ik lees met genoegen de "peuvent choisir". Dat wil gelukkig zeggen dat we weer mogen kiezen, naargelang wat veiligst is of best vooruit gaat.

Trouwens ikzelf heb me nooit veel aangetrokken van die tijdelijke anomalie, en ben blijven rijden in de verkeersstroom die het beste aansluit bij mijn snelheid.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#71 Bericht door Brechtix »

WaveWinder schreef: do 15 sep 2022, 16:24 https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/a ... %0D%0A#top

Het is dus al in de sacoche, zoals EddyW zou gezegd hebben...
whoa, 't is voor écht!
Hier ten huize Fietser klinkt de fanfare en blinkt de strobo.

De motivatie is een beetje raar maar ook niet onterecht: het was idd levensgevaarlijk om u van een afgescheiden fietspad over een rond punt te schieten. Het argument van gelijklopende snelheid wordt dan wel weer gebruikt om op >50 km/u -wegen terug naar het fietspad te verwijzen, maar daar valt in te komen. 50 is PRIMA!
Het is daarom nodig deze voertuigen, die bijdragen tot een duurzame mobiliteit, een aangepaste plaats op de openbare weg toe te kennen.
Jawel, dat staat in het Staatsblad gewoon. Doet toch eens deugd, niet?

**** Feeststemming ****
Laatst gewijzigd door Brechtix op ma 19 sep 2022, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#72 Bericht door Ludwigdesmet »

ik heb hier destijds veel over gecommuniceerd met de ambtenaar bij fgov die dit op zijn boterham kreeg.
Hij had me zelf opgebeld naar aanleiding van een eerste mail die ik had gestuurd.
Zelf had ik de keuzevrijheid liever op alle wegen tot 70/u gezien (Elders in Europa is die keuzevrijheid er meestal wel) maar dat vonden ze duidelijk een brug te ver, mijn argumenten ivm de energietransitie en de onzichtbaarheid van velomobielen en ligfietsers op een niet-aanliggend fietspad zijn wél bijna 1 op 1 overgenomen in het wetsvoorstel, fijn :) Zo zie je maar dat het soms meer helpt om rechtstreeks naar de bevoegde diensten te mailen dan om op een forum je frustratie neer te pennen.
Ik heb zelf nauwelijks gehoor gegeven aan de vorige wijziging maar hoefde ook niet dikwijls in bebouwde kom op weg, en daar waar ik wel op het fietspad ga staat altijd een file auto's aan te schuiven dus dat was zowieso mijn logische keuze.

Blij dat er toch eindelijk een tekst is.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#73 Bericht door Brechtix »

Ludwigdesmet schreef: ma 19 sep 2022, 14:06 Zo zie je maar dat het soms meer helpt om rechtstreeks naar de bevoegde diensten te mailen dan om op een forum je frustratie neer te pennen.
Bedankt aan jou en anderen die hier initiatief in genomen hebben.
Als West-Vlaming trek dan mijn kop in kas en doe stille voort - maar hier ga ik proberen van te leren.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#74 Bericht door Obelix »

Driewerf hoera!

Dan zou volgende site https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hra8v386pu eerstdaags aangepast moeten worden, zodat we de bewuste passages - net als bij de vorige gunstige regelgeving - kunnen afdrukken en tonen aan de agenten indien we aan de kant gezet worden.

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#75 Bericht door Ludwigdesmet »

Brechtix schreef: ma 19 sep 2022, 14:16
Ludwigdesmet schreef: ma 19 sep 2022, 14:06 Zo zie je maar dat het soms meer helpt om rechtstreeks naar de bevoegde diensten te mailen dan om op een forum je frustratie neer te pennen.
Bedankt aan jou en anderen die hier initiatief in genomen hebben.
Als West-Vlaming trek dan mijn kop in kas en doe stille voort - maar hier ga ik proberen van te leren.
ik ben nochtans ook ne West-Vlaming, maar getrouwd met een halve Waalse, zal misschien dat zijn :lol:

Plaats reactie