Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#46 Bericht door bicky »

iemand die weet hoe je een fietspad met stippellijnen meet? is dat inclusief de stippellijnen? of tss de witte volle streep (als deze er is) en de kant van de rijweg?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#47 Bericht door rik »

CapoJan schreef: di 17 nov 2020, 9:46 Ik denk dat het niet helemaal zo zit, hoor. Je moet weten dat lokale overheden subsidies krijgen voor de aanleg van nieuwe fietspaden, niet voor heraanleg van bestaande.
Hier moet ik je tegenspreken: er zijn hier verschillende wegen die een aanliggend fietspadje hadden van 1m à 1,2m breed, en die hebben nu mooie vrijliggende fietspaden. Netjes gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid.
CapoJan schreef: di 17 nov 2020, 9:46 Dan zijn er nog de verschillende wegbeheerders. AWV beheert de gewestwegen en lijkt fietsen nog altijd ondergeschikt te vinden.
Ook hier moet ik je tegenspreken: ik werk als wegentoezichter bij de Vlaamse Overheid en ik merk dat er hoe langer hoe sterker wort ingezet op het fietsen. Voorbeeldje? Ok, pakweg 15 jaar geleden werden aanliggende fietspaden in de winter nauwelijks gestrooid, de vrijliggende werden omzeggens nooit gestrooid. Nu worden de fietspaden bij elke strooibeurt van de wegen meegestrooid. De vrijliggende fietspaden door speciale (kleine) strooiers.
De aanleg van (nieuwe) fietspaden is in handen van de gemeentes (of steden). Zij moeten projecten indienen die dan gesubsidieerd worden door de Vlaamse Overheid. Daar heb je wel het probleem van de onteigeningen, die helaas door de Federale Overheid moeten gebeuren en dikwijls erg traag gaan.
Maar ik voel duidelijk de druk van hogerhand om veel meer aandacht aan de fietspaden te besteden. Nog een bewijs hiervan is dat er nu geld uitgetrokken is om de oneffenheden bij fietsoversteekplaatsen aan te pakken (bijvoorbeeld hoge boordstenen te verlagen). Die plaatsen zijn wij nu aan het opnemen om in het voorjaar aan te pakken.
Ik ben de eerste om toe te geven en aan te klagen dat er veel misloopt bij de overheid, maar niet alles is slecht!

Nog even iets over de breedte van de gewestwegen: bij de gewone dubbelrichtingswegen is de norm 2 x 3m breedte, bij 4 baanswegen kan dit 4 x 3,5m zijn. Breder worden de wegen normaal gezien niet meer gemaakt.
DF 269
Ice sprint1 26"

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#48 Bericht door rik »

bicky schreef: di 17 nov 2020, 19:23 iemand die weet hoe je een fietspad met stippellijnen meet? is dat inclusief de stippellijnen? of tss de witte volle streep (als deze er is) en de kant van de rijweg?
Inclusief de stippellijnen.
DF 269
Ice sprint1 26"

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#49 Bericht door janV »

rik schreef: di 17 nov 2020, 8:19 Blijkbaar is dat in jouw omgeving zo, ................ Het kan verschillen :wink: :D :wink:
Het klopt inderdaad wel dat tweerichtingsfietspaden een stukgevaarlijker zijn en dus zoveel mogelijk vermeden moeten worden.
hey, Rik das waar van de om en bij de 1.000 km AWV dubbelrichting fietspaden liggen er 316 in provant daarmee zijn we in verre den eerste en den leste is Limburg met 139 km. Maar ze willen zo snel mogelijk van die latste plaats weg peinse kikke _ Terlaemenlaan: vrijliggend dubbelrichtingsfietspad #-o :wink:

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#50 Bericht door rik »

janV schreef: wo 18 nov 2020, 23:50 hey, Rik das waar van de om en bij de 1.000 km AWV dubbelrichting fietspaden liggen er 316 in provant daarmee zijn we in verre den eerste en den leste is Limburg met 139 km. Maar ze willen zo snel mogelijk van die latste plaats weg peinse kikke _ Terlaemenlaan: vrijliggend dubbelrichtingsfietspad #-o :wink:
De Terlaemenlaan ken ik niet, maar langs de "oude" weg van Genk naar Hasselt ligt er ook al een aantal jaren een dubbelrichtingsfietspad, en dat op een plaats waar veel winkels zijn. Onbegrijpelijk! Maar ik woon in Maasmechelen en hier zie je dat erg weinig!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#51 Bericht door CapoJan »

Bedenking: eigenlijk zouden velomobielen en (snelle) trikes qua plaats op de weg dezelfde regels mogen krijgen als speed pedelecs. Die moeten op het fietspad op wegen waar de maximale snelheid hoger ligt dan 50 km/u. Is die snelheid gelijk aan of lager dan 50 km/u, dan mogen ze op het fietspad.
Het probleem dat zich stelt: een speed pedelec is duidelijk gedefinieerd in het verkeersreglement, terwijl velomobielen en trikes min of meer als een fiets beschouwd worden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#52 Bericht door bicky »

CapoJan schreef: wo 02 dec 2020, 11:37 Bedenking: eigenlijk zouden velomobielen en (snelle) trikes qua plaats op de weg dezelfde regels mogen krijgen als speed pedelecs. Die moeten op het fietspad op wegen waar de maximale snelheid hoger ligt dan 50 km/u. Is die snelheid gelijk aan of lager dan 50 km/u, dan mogen ze op het fietspad.
Het probleem dat zich stelt: een speed pedelec is duidelijk gedefinieerd in het verkeersreglement, terwijl velomobielen en trikes min of meer als een fiets beschouwd worden.
ik kan me in deze regelgeving vinden.
kan je toch gewoon definiëren als: fietsen met 3 of meer wielen mogen de rijweg volgens als de snelheid gelijk aan of lager dan 50 km/u

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#53 Bericht door fcapri »

ik ben er niet zo akkoord mee.
immers als je bergaf rijd op een baan waar autos 70 mogen, dan moet je op een smal fietspad gaan waar je toch met een VM vlot 40-60km/h haalt.
ik heb op mijn woon werk zo 2x die route, ik haal daar 52-53km/h (ZONDER trappen op motor), maar op zo een smal oneffen 2RICHTING fietspad toch gevaarlijk hoor.

zo een scoot mobiel (ja, die dingen met die ouderen), die rijden wel gewoon op straat

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#54 Bericht door bicky »

en het lost ook het probleem niet op bij smalle dubbelrichting fietspaden

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#55 Bericht door Ludwigdesmet »

'k heb ook een antwoord gekregen van de minister van mobiliteit: (Gilkinet)
't is een beetje copie conform van wat ik van Mobiliteit kreeg, maar er staat alvast een 'tijdskader' ingepland om samen te zitten :)

groeten,

Ludwig

Geachte,

We danken u voor uw bericht, dat we met veel aandacht hebben gelezen.

De minister wilt u in het bijzonder bedanken voor het onder zijn aandacht brengen van de problemen waarmee de bestuurders van velomobielen worden geconfronteerd.

Hierbij vindt u het antwoord van de FOD Mobiliteit:

“Het lijkt inderdaad zo te zijn dat het specifieke karakter van de velomobiel wat uit het oog werd verloren bij de laatste aanpassing van het verkeersreglement als gevolg van een parlementair initiatief. Zoals aangegeven in het antwoord dat u omtrent deze problematiek mocht ontvangen van de administratie is het de bedoeling om te bekijken wat de beste plaats is voor een velomobiel op de openbare weg.

Deze oefening zal wellicht verder gaan dan louter de plaats op de openbare weg van de velomobiel, een groot aantal van de gevaren die u aanhaalt voor de bestuurders van een velomobiel gelden immers ook voor een stuk voor gewone fietsers en in het bijzonder voor fietsers die graag wat sneller fietsen dan gemiddeld. De gewesten zullen zoals steeds bij deze oefening worden betrokken, in hun hoedanigheid van wegbeheerder en ook omdat ze bevoegd zijn voor de snelheidslimieten (behalve op autosnelwegen).

Dit alles kan worden gekaderd in de oefening die reeds aan de gang is om de wegcode te screenen met het oog op het bevorderen van de actieve weggebruikers. Het is de bedoeling om begin volgend jaar met de gewesten samen te zitten en een akkoord te vinden over een pakket wijzigingen aan het verkeersreglement. Zoals u wellicht kan vermoeden zijn de velomobielgebruikers niet de enige categorie weggebruikers die om bepaalde aanpassingen verzoekt, ik vraag u dan ook om nog enig geduld te willen uitoefenen”.

Wees gerust dat de Minister alle vormen van actieve vervoersmodi ondersteunt en ervoor zal zorgen dat de kwesties die u aan de orde stelt op de juiste manier worden aangepakt.

Hopende u hiermee van hulp te zijn geweest.

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#56 Bericht door Ludwigdesmet »

Ze zijn ermee bezig ...

Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#57 Bericht door Cars10 »

Dat zal zeker nog iets duren ...
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

ekleiberg
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 jan 2018, 9:26
Postcode: 3900
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#58 Bericht door ekleiberg »

Het is ondertussen ruim een jaar later... weet iemand wat er gebeurd/besloten is?

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#59 Bericht door jantje »

laatste wat ik hoorde(in september of oktober), is dat begin volgend jaar er een nieuwe wegcode zou zijn.
Ik krijg wel een déjà-vu gevoel nudat ik het neerpen...

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#60 Bericht door janV »

Ik peins dat het nougabollen worden. Uit goede bron heb ik vernomen dat men het fietsvademecum aan het aanpassen is aan de gewijzigde wetgeving : drie-, vierwielers met breedte <1m op fietspad (nieuwe versie vademecum zou begin volgend jaar gepubliceerd worden). Het zou me sterk vewonderen dat men al die energie steekt aan de aanpassing vademecum als men wet zou gaan aanpassen. Vandaar dat ik denk aanpassing wet, nougabollen.

Plaats reactie