Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#1 Bericht door jantje »

Hallo iedereen,
Al wie op Facebook actief is heft het ongetwijfeld al gelezen. Ook wie de nieuwsbrief van ligfiets.net volgt werd er vrijdag al op attent gemaakt.
Het befaamde artikel van de Belgishe wegcode 9.1.2.1 die je als velomobilist van buiten zou moeten kennen is per 1 oktober verwijderd uit de wegcode wegens "nutteloos dubbel" want sinds mei 2019 is een rijwielen, smaller dan 1m gelijkgesteld aan een fiets.
Helaas, dat is enkel bekeken vanuit het beeld van trage bakfietsen, niet vanuit snelle 3wielers en wij ziten dus met gebakken peren en zouden dus permanent moeten weggestoken zitten achter hagen, geparkeerde auto's, tegen de richting op een dubbelrichting fietspad waar men niet naar rechts kijkt, in de dode hoek van vrachtwagens, ...

Daarom: Meldt alvast zo veel mogelijk aan je locale fietsersbondafdeling of andere kanalen dat deze weglating echt niet veilig is voor zowel jezelf als andere fietsers (denk aan dubbelrichting fietspaden), geen vooruitgang is en dat artikel 9.1.2.1 wel degelijk z'n nut had.
In tussentijd, verbreed je velomobiel als je nog op de rijbaan wilt (en je wilt houden aan de actuele wet).

Peter C. verbreedde z'n quest al door z'n spiegels op elektriciteitsbuis te monteren zodat hij breder is dan 1m. Inschuifbaar/verwijderbaar voor als je op het fietspad wil.

Zijn er geinteresseerden in een samenaankoop voor deze lichtjes:
Naar voor wijzend:
https://www.highsider-germany.de/nl/pro ... er-542818/
Naar achter wijzend:
https://www.highsider-germany.de/nl/pro ... le-542341/

De nieuwste Milans/DF's/A7's,... worden met Kellermanlichtjes uitgevoerd en die zijn optimaal om tegen de zijkant te monteren, maar ik zou graag naar voor en naar achter gerichte lichtjes monteren op een inklapbare stang/vleugel. Vandaar dat ik eens ben gaan graven in de mogelijkheden qua goedgekeurde achterlichten/positielichten/remlichten/pinkers en deze van Highsider zijn de kleinste die ik vond en ze hebben een aansluiting langs de achterzijde itt de zijkant zoals de meeste lichten. Alles geïntegreerd van verlichting (behalve bochtenverlichting en schijnwerpers) in de meest compact mogelijke vorm.

Als er geïnteresseerden zijn die het idee wel zien zitten, maar zich zelf niet aan de uitvoering durven wagen, laat ook gerust iets weten. Daar vinden we samen wel wat op.
Eventueel toepasbaar samen met de hoed die Bartje graag zou hebben voor zijn verhoogde verlichting icm 360° camera.

Is er iemand met interesse?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#2 Bericht door Pauvre Mouton »

jantje schreef: za 10 okt 2020, 22:56 Eventueel toepasbaar samen met de hoed die Bartje graag zou hebben voor zijn verhoogde verlichting icm 360° camera.

Is er iemand met interesse?
Wie is Bartje lol

Correctie:
Voor de goede verstaander:
multifunctionele verlichte camerasteun met vlagjeshouder van pauvre mouton

Mijn virtuele identiteiten lijken te beginnen botsen hmz 😁

On topic: ik ben me nog aan het orienteren voor een geschikte verbredingsoptie of helemaal niets doen en terugvallen op het gezond verstand en redevoering dat veiligheid op bepaalde punten primeert om eventjes op die punten op de rijbaan te gaan. Gelukkig mag ik niet te veel klagenop mijn veel gebruikte fietsroutes. Gevaarlijke punten en/of slecht onderhouden fietspaden meld ik stelselmatig via meldpuntwegen.be. Werkt prima voor kleine zaken zoals verwijderen van omgevallen bomen e.d.. Oplossingen voor grotere structurele problemen is heel wat minder. Maar ach, ik blijf het melden al was het maar voor de bewustwording.
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#3 Bericht door fcapri »

ik heb al eens gekeken, en 1,01m is toch wel heel breed hoor.... nuja, uitklapbare verlichting is wel een oplossing om dat eventueel op straat te rijden. dan moeten autos wel uitwijken naar het tegenligger vak ipv dicht te proberen inhalen.
ik ga mijn routes zo proberen kiezen dat er dus geen fietspad aanwezig is, en ik op straat moet, of dat er makkelijke brede fietspaden zijn.
van mijn 70km route is er 10km dat ik op de weg moet rijden, 16km langs een jaagpad en 43.9km dat ik tamelijke fietspaden heb.
en er is voor 300meter aan straat waar ik rijd terwijl er wel een fietspad is (ronde punten, gaten in fietspad en als ik fietsers inhaal wijk ik gewoon breed genoeg uit naar de straat).de kans dat ik politie tegenkom is daar al heel klein. de kans dat die agent de wet kent ook al.
en de kans op een ongeluk als ik op straat rijd, is dan 1% terwijl ik op 20-30% zit zou ik daadwerkelijk dat fietspad volgen


ik vind de wegcode elkaar tegenspreken. rijwielen minder dan 1meter worden gelijkgesteld met fietsen. maar fietsen in de wet hebben een MAXIMUM afmeting van 75cm

mobiel vlaanderen zegt:

Code: Selecteer alles

Uitgangspunt is dat voldoende ruimte aanwezig moet zijn om minstens twee fietsers comfortabel naast
elkaar te laten rijden en passeer- en inhaalbewegingen op veilige wijze mogelijk te maken; bij intensief
gebruikte routes (b.v. hoofdroutes, stationsomgevingen…) moet het mogelijk zijn twee naast elkaar rijdende
fietsers in te halen.
en de afmetingen: (klik op link aangezien mijn fotos geblokked worden hier)
http://www.fordcapri.be/off/pics/fietspad.jpg
min breedte vaner en fietspad is dus 1.5meter. ELK fietspad dat smaller is, is dus volgens mij geen 'berijdbaar fietspad' aangezien het niet voldoet aan de eisen van fietspad.
2de punt is dat fietspaden dus VOLDOENDE ruimte aanwezig moet zijn om 2 fietsen comfortabel naast elkaar te laten rijden en inhalen.
als ze rijwielen tot 1meter daarop verplichten, MOETEN ze dus 2meter breed zijn. zoniet=> niet berijdbaar voor een 3wieler van meer dan 75cm breed.

heel simpel hé, ik ben 78cm breed dus ELK fietspad dat geen 78+75cm breed is, is NIET berijdbaar voor mij

Code: Selecteer alles

Bij vrijliggende fietspaden is tussen de rijbaan en het fietspad een ruimte voorzien van minstens één
meter. Wanneer een voldoende verticaal en niet overrijdbaar scheidend element is aangebracht tussen de
rijweg en het fietspad, kan een fietspad met tussenstrook vanaf 70 cm ook als vrijliggend beschouwd
worden. Dergelijke verticale elementen worden overigens liefst ook bij grotere strookbreedten voorzien, dit
om het subjectief veiligheidsgevoel (en de reële veiligheid) te verhogen. Dit kan b.v. onder de vorm van een
bomenrij, of een parkeerstrook (liefst ook in combinatie met bomen), of haagblokken (bij smalle
tussenbermen)... Bij het gebruik van groenschermen dient ook rekening gehouden te worden met de
richtlijnen van het Vademecum Natuurtechniek (zie hoofdstuk 4.1.7).

en dan een aanliggend 2 richtingsfietspad mag niet. dus ELKE fietspad in 2 richtingen dat TEGEN de rijbaan ligt is dus NIET toegelaten. daar gaat 10km fietspaden van mij. hoef er NIET meer op te rijden nu

Code: Selecteer alles

De aanleg van een aanliggend tweerichtingsfietspad dient vermeden te worden. Fietsers in één van
beide richtingen zouden dan te dicht bij de rijbaan voor het autoverkeer moeten rijden. Nog meer dan bij
enkelrichtingsfietspaden is hier een afscherming d.m.v. een veiligheidsstrook gewenst. [b]Slechts in
uitzonderlijke situaties, met een beperkte intensiteit van fietsers en (vooral) bromfietsers, kan een dubbel
fietspad van 2 meter met een veiligheidsstrook van minimum 100 cm aanvaard worden.[/b]

... wordt vervolgd... ze hebben een slapende hond wakker gemaakt nu :mrgreen:.
in principe is de regel: wanneer er een berijdbaar fietspad is...
dat staat nergens omschreven. en dan kan je bovenstaande regels wel aanhalen dat berijdbaar dus betekent dat je comforttabel met 2 naast elkaar kan rijden of inhalen. ik heb veel fietspaden waar tussen de strepen van het fietspad en mijn wielen amper nog ruimte is. dat is in mijn ogen dus NIET berijdbaar.
onthoud ook dat autos nu 1,5meter tussenruimte moeten geven.zo een smal fietspad zal vaak op een smalle straat zijn, en dan worden die afstandsregels ook niet gerespecteerd. waardoor dat fietspad voor mij da nie niet veilig berijdbaar is

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#4 Bericht door Thomas D »

Toch benieuwd hoe we als hele kleine minderheid hier een nuttige verandering in gaan krijgen...

Mijn WAW verbreden tot 1m ga ik ook niet doen denk ik...

Ikzelf verkies ervoor zoveel als mogelijk de fietspaden te volgen voor zover deze kwaliteitsvol zijn, en ik er veilig over kan fietsen. Vaak betekent dit echter dat dit fietspad idd te smal is om comfortabel over te rijden, laat staan om andere fietsers in te halen, te slecht van kwaliteit is om op snelheid over te rijden of gewoonweg een complete klucht is.
Hierdoor eindig ik dus vaker dan me lief is op de rijbaan, omdat ik me daar gewoonweg veiliger voel. Ik rijd namelijk niet langer in de marge van het zicht van de automobilist en zo verkrijg ik dat deze meer rekening met me houd. De kwaliteit van het wegdek is vaak ook pakken beter. Ronde punten zijn een mooi voorbeeld waar ik vaak de weg volg gezien de fietspaden errond vaak acrobatentoeren vragen om ze te gebruiken.

Ik ben nog maar één keer van de weg gehaald geweest door de arm der wet en in een rustig gesprek legde ik de aspecten uit waarom ik de rijbaan verkoos in plaats van het fietspad. Ik kreeg begrip en de interventie bleef zonder gevolg, maar hoewel ik ervan overtuigd ben dat de meerderheid van de agenten best wel wil luisteren lopen er net als overal ook daar wel rotte appels rond die hun eigen ego liever gestreeld zien dan te luisteren naar de mens wie ze zonet van de weg hebben gehaald. Het zijn die momenten die door het schrappen van dit stukje wet het ons heel moeilijk gaan maken.

Hoewel jouw betoog over de fietspaden interssant is fcapri en ik je hierin zeker volg, staan die bepalingen volgens mij niet in de wet. Tegenover de arm der wet ben je er dan ook niets mee. Het zal pluizen worden in de wetteksten om telkens te verantwoorden en te verdedigen.

Over dubbelrij richting fietspaden vond ik al deze...
Atikel 9.1.2

1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Deze geeft ons al een excuus om geen van die dubbelrij richting fietspaden te gebruiken toch? Een fietspad moet namelijk rechts van de gevolgde rijrichting liggen...

En berijdbaar fietspad hierover zal toch redelijk wat gediscussieerd worden bij volgende aanvaringen met de arm der wet...

To be continued...

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#5 Bericht door Pauvre Mouton »

Breedte fietspad is slechts een aanbeveling en niet overal haalbaar. Dus opletten ermee om dat als argument boven te halen.
My smile is always in shape!

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#6 Bericht door Ludwigdesmet »

2 dingen:
1. Het heeft denk ik geen zin om hier te zitten discussiëren hoe we de wegcode kunnen 'ompraten' in het geval er een conflict is. Hoe zit het met de wegcode in andere Europese landen? Ik zie overal velomobielen op de rijbaan rijden (Youtube) ... Is België wat dat betreft heiliger dan de Paus?
2. Hieronder een geargumenteerde brief voor de Minister van Mobiliteit en de Minister van Klimaat, Leefmilieu, Duurzame Ontwikkeling en Green Deal met de vraag dit punt te herbekijken. Aanvullingen/voorstellen tot wijzigingen, zijn uiteraard welkom. Als iemand het adres weet van deze kabinetten (nog geen info op belgium.be) eveneens welkom.

Aan mijnheer de Minister, Georges Gilkinet (Mobiliteit)
Aan mevrouw de Minister, Zakia Khattabi, (Klimaat, Leefmilieu, Duurzame Ontwikkeling en Green Deal)
Aan de dienst Mobiliteit

Mag ik jou vriendelijk doch met aandrang vragen onderstaande brief ernstig door te nemen, met name omdat de recente wijzigingen in de wegcode de veiligheid van een welbepaalde categorie fietsers ernstig in het gedrang brengt.

Betreft de wetswijziging in de Wegcode dd 1 Oktober 2020, de artikelen m.b.t. voetgangers en fietsers, en met name het onderstaande artikel:

Wat de fietsers betreft, wordt artikel 2.15.1 van de Franse versie gewijzigd om te bepalen dat “cycles” (rijwielen) en “quadricycles” (vierwielers) voortaan worden gelijkgesteld met “bicyclettes” (fietsen) en niet langer met “cycles” (rijwielen). Dit leidt tot de schrapping in artikel 9.1.2, 1°, van de woorden: “De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen”, aangezien deze woorden overbodig zijn geworden.

De in het rood aangeduide zin werd geschrapt uit het artikel. (wat vetjes staat hierboven staat rood in mijn email)

Ik spreek mijn grote zorg uit als gebruiker van een velomobiel, in naam van mezelf en van de andere velomobiel-gebruikers. Verder genoemd de velomobiel of velomobielen.

Definitie en gebruik.
De velomobiel is een driewielige ligfiets met lichtgewicht carrosserie, die door zijn aerodynamische vorm bijzonder efficiënt is. Met een dergelijk voertuig worden snelheden behaald die vergelijkbaar zijn met die van een (speed) Pedelec, leze 45 km/u, en dit op spierkracht. Bij licht afhellend parcours worden hogere snelheden behaald. Ze zijn door hun vorm en ontwerp niet zo wendbaar als een gewone fiets. Door hun lage bouw zijn ze ook niet zo zichtbaar. Ze carrosserie beschermt de gebruiker tegen de weersomstandigheden. Ze worden hoofdzakelijk gebruikt in het woon-werk-verkeer en zijn hiermee een 100% klimaatvriendelijk alternatief voor de auto.

Tot 30/9/2020 stond het door artikel 9.1.2,1° de velomobiel-gebruiker vrij om naar eigen inzicht te kiezen voor de openbare weg of het fietspad, wat voor ons de meest logische regel is. Met de schrapping van de bovenvermelde woorden worden velomobielen verplicht om het fietspad te gebruiken als dat aanwezig is. (behoudens enkele uitzonderingen)

Dit is een bijzonder gevaarlijke wetswijziging voor velomobielen en wel om volgende redenen:
• Een velomobiel is vanwege de lage bouw vaak volledig onzichtbaar als hij achter een haag/heg/vangrail/rij geparkeerde auto’s rijdt. Bestuurders van motorvoertuigen hebben vaak niet door dat een fietser op hoge snelheid naast hen op het fietspad rijdt. De zichtbaarheid is veel groter als een velomobiel zich op de rijweg begeeft.
• Een velomobiel heeft een veel hogere kruissnelheid dan een gewone fietser, en hoort daarmee eerder thuis in het gemotoriseerde verkeer. Dit om de veiligheid van zichzelf en van de mede-fietsers niet in het gedrang te brengen.
• De bochtstralen van fietspaden zijn vaak te kort om met de velomobiel te kunnen nemen. Vooral bij kruispunten waar haakse aansluitingen zijn is het voor een velomobiel onmogelijk om die te gebruiken.
• Fietspaden zijn vaak niet breed genoeg om veilig te kunnen inhalen/kruisen. Velomobielen hebben een breedte van om en bij de 75 cm, waarbij de voorwielen het breedste deel uitmaken (in tegenstelling tot een gewone fiets, waarbij het stuur het breedste onderdeel is. Met een stuur kan je zonder probleem ‘over de rand’ van het fietspad komen, bij driewieler fietsen, bakfiets, velomobiel, transportfiets geraak je desgevallend van de rand het fietspad.
• De kwaliteit van Belgische fietspaden laat op veel plaatsen te wensen over, de slechte staat van de verharding vermindert het comfort in evenredigheid met de snelheid waarmee men erover fietst, dat maakt dat fietspaden voor velomobielen vaak zeer oncomfortabel zijn.

Gezien het dringende noodzaak om onze mobiliteit klimaatvriendelijker te maken lijkt de maatregel ook zeer contraproductief. Er worden jaarlijks vele duizenden kilometers gemaakt met velomobielen.

Het is mijn aanvoelen dat de schrapping gebeurde zonder weet van de voertuigcategorie van velomobielen, ik wil dan ook met aandrang vragen om de geschrapte woorden ofwel terug toe te voegen in de wegcode ofwel om een speciale categorie voor snelle, niet gemotoriseerde driewielers te voorzien zoals dat ook voor de Pedelec gebeurde.

Hoogachtend,

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#7 Bericht door fcapri »

haal die 75cm eruit en zeg dat ze BREDER zijn.
een fiets is namelijk wettelijk bepaald tot MAX 75cm (ik denk artikel 82).
rijwielen mogen tot 2,5meter.
haal dus zeker aan dat velomobielen BREDER zijn dan een gewone fiets, doch smaller dan 1meter en dus moeilijker om elkaar te kruizen/in te halen op de TE smalle fietspaden.
zoals je ook aanhaalt liggen fietspaden vaak achter een haag/rij geparkeerde autos. als daar dan een auto te ver staat, en aan de andere kant een verhoogd trottoir, rijd je jezelf vast.

lees ook zeker mijn laatste punt hier eens.
Thomas D schreef: zo 11 okt 2020, 13:46
Atikel 9.1.2

1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Deze geeft ons al een excuus om geen van die dubbelrij richting fietspaden te gebruiken toch? Een fietspad moet namelijk rechts van de gevolgde rijrichting liggen...

En berijdbaar fietspad hierover zal toch redelijk wat gediscussieerd worden bij volgende aanvaringen met de arm der wet...

To be continued...
enkel een linksliggend fietspad ZONDER de blauwe fietspadbordjes hoef je niet te volgen

fietspad met blauwe bordjes is dit:

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

je mag ENKEL afwijken om niet het linkse fietspad te nemen, als je bv binnen 100meter rechts moet afslaan. al de rest nog altijd VERPLICHT het te volgen, ook links.


ik heb ook niet stil gezeten natuurlijk en kreeg dit antwoord al van mobilit.fgov.be
"Geachte,
De wegcode werd vanzelfsoprekend niet gewijzigd met het oog op het benadelen van de ligfietsen. Wel met het oog op meer coherentie. Het klopt wel dat de bewuste bepaling uit artikel 9.1.2.1° die ervoor zorgde dat drie- en vierwielers waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, het fietspad mochten volgen, werd opgeheven. Met andere woorden vervalt voor deze voertuigen de keuze tussen het fietspad en de rijbaan; een keuze die overigens voor fietsers (die ook een maximale breedte hebben van 1 meter) nooit heeft bestaan.

Het was de bedoeling van de wet van 13 april 2019 om de drie-en vierwielers volledig gelijk te stellen met fietsen. Echter, artikel 9.1.2.1° werd daarbij over het hoofd gezien. Dit werd nu rechtgezet door in artikel 9.1.2.1° niet langer te vermelden dat drie-en vierwielers zonder motor waarvan de breedte lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, het fietspad mogen volgen. Da's niet meer nodig omdat ze gelijkgesteld worden met fietsen en dus dezelfde regels moeten volgen als de fietsers. Ook "snelle" fietsers hebben evenmin de keuze hebben tussen het fietspad en de rijbaan.

Het adagium blijft dat iedere bestuurder zijn/haar snelheid moet regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Nu, ik begrijp uw ongenoegen. Maar dat moet in een breder perspectief worden bekeken. Het is immers ook niet erg logisch dat gewone fietsers die snel willen rijden, ook verplicht blijven van het fietspad gebruik te maken. Er gaan meer en meer stemmen op om fietsers en dus ook bestuurders van velomobielen de keuze te geven tussen het fietspad en de rijbaan op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 (of 50 km/u). Dit zou eventueel kunnen gecombineerd worden met het instellen van een maximale snelheid op fietspaden (= bevoegdheid van de gewesten), waardoor dan de snellere fietsers (en velombielen) verplicht zullen moeten gebruik maken van de rijbaan. Met het oog op het promoten van deze duurzame verplaatsingsvormen moet deze oefening alleszins gemaakt worden.

Vriendelijke groeten"
die laatste paragraaf lijkt alvast hoopgevend. misschien iets om te vermelden naar de brief naarde ministers. als dit al ter sprake kwam, is het misschien doorslaggeven om hetzelfde standpunt in te nemen

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#8 Bericht door Markske »

Die snelheidsgebaseerde regel voor keuze rijbaan/fietspad is op zich ook een logische optie. Dan zou men het simpel kunnen houden: kruissnelheid minder dan 20 km/h trager dan toegelaten snelheid, dan rijbaan toegestaan (of eventueel verplicht). Dan zou in een zone 30 de keuze voor bijna iedereen vrij zijn (logisch), in de zone 50 moet je al vrij vlot zijn (getrainde wielertoerist of ligfietser, velomobiel) en in de zone 70 zal dan enkel de velomobiel in een zeldzaam geval (bergaf, of een snel model met forse rijder) nog de rijbaan kunnen pakken.

Als ik nu bij een fietspad uitkom dat is afgescheiden van de rijbaan door een heg waar ik niet overheen kan kijken, en er is veel interactie met andere weggebruikers (opritten, kruisingen) dan is de kans nog steeds groot dat ik op de rijbaan zal rijden. Ik heb al ettelijke ongevallen vermeden door ervoor te zorgen dat ik kan zien wat andere weggebruikers doen (dat is een belangrijk argument en ook een reden waarom ik nooit een racekap op de fiets heb)

In Geleen is er ook een rotonde waar ik wel het fietspad volg, maar in de verkeerde richting omdat ik anders ofwel door een taxushaag heen moet kijken (dat lukt niet) ofwel op de rijbaan moet gaan staan om te zien of er iets komt (in dat geval voel ik het eerder dan dat ik het zie, want daar is het druk). Met spookrijden zie ik eerst het verkeer dat uit de richting komt waar zo geen heg staat, dus dat kan verhoudingsgewijs wel veilig.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#9 Bericht door Pauvre Mouton »

Markske schreef: vr 16 okt 2020, 16:04 Als ik nu bij een fietspad uitkom dat is afgescheiden van de rijbaan door een heg waar ik niet overheen kan kijken, en er is veel interactie met andere weggebruikers (opritten, kruisingen) dan is de kans nog steeds groot dat ik op de rijbaan zal rijden. Ik heb al ettelijke ongevallen vermeden door ervoor te zorgen dat ik kan zien wat andere weggebruikers doen (dat is een belangrijk argument en ook een reden waarom ik nooit een racekap op de fiets heb)

In Geleen is er ook een rotonde waar ik wel het fietspad volg, maar in de verkeerde richting omdat ik anders ofwel door een taxushaag heen moet kijken (dat lukt niet) ofwel op de rijbaan moet gaan staan om te zien of er iets komt (in dat geval voel ik het eerder dan dat ik het zie, want daar is het druk). Met spookrijden zie ik eerst het verkeer dat uit de richting komt waar zo geen heg staat, dus dat kan verhoudingsgewijs wel veilig.
Ik heb gevraagd via meldpuntwegen.be om haagjes weg te doen aan een bepaalde rotonde in Heusden-Zolder.
Ik kreeg melding dat ze de haagjes gingen snoeien.
Ik op mijn beurt voegde dan toe dat het beter is de haagjes uit te trekken ook al ben ik natuurliefhebber
Daarna geen enkele reactie meer, dus binnenkort eens gaan kijken wat ze hebben gedaan als oplossing :-)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#10 Bericht door fujin »

Van: XXXXX@mobilit.fgov.be>
Aan:XXXX@telenet.be>
Verzonden: Vrijdag 16 oktober 2020 10:33:43
Onderwerp: RE : Enkele artikelen m.b.t. voetgangers en fietsers op punt gesteld in de Wegcode 22 SEPTEMBER 2020/ Velomobielen/ gehandicapten driewielers/ reactie 3 wielers [TICKET=INFO:304890:001]

Geachte,
De bewuste bepaling uit artikel 9.1.2.1° zorgde er inderdaad voor dat drie- en vierwielers waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, het fietspad mochten volgen. Met andere woorden hadden deze voertuigen de keuze tussen het fietspad en de rijbaan. Dit “privilege” behoort tot het verleden door de opheffing van de bewuste bepaling uit artikel 9.1.2.1°.

Omdat het de bedoeling was van de wet van 13 april 2019 om de drie-en vierwielers volledig gelijk te stellen met fietsen, werd ervoor gekozen in artikel 9.1.2.1° niet langer te vermelden dat drie-en vierwielers zonder motor waarvan de breedte lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, het fietspad mogen volgen. Ook "snelle" fietsers hebben evenmin de keuze hebben tussen het fietspad en de rijbaan.

Het adagium blijft dat iedere bestuurder zijn/haar snelheid moet regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen. Het is dus niet de bedoeling dat u met uw velomobiel aan 35 km/u over een smal fietspad raast.

Wat een berijdbaar fietspad is, zal geval per geval moeten worden bekeken en waarover finaal de rechter zal oordelen. Het feit dat er uitritten op uitkomen, lijkt mij geen reden om te stellen dat het fietspad als niet berijdbaar kan worden beschouwd. Onder niet berijdbaar moet mijn inziens meer gekeken worden naar de staat van het fietspad zelf, zo kunnen putten een reden zijn waarom een fietspad als onberijdbaar kan worden beschouwd, obstakels die zich er bevinden,...

Nu, ik begrijp uw ongenoegen. Maar dat moet in een breder perspectief worden bekeken. Het is immers ook niet erg logisch dat gewone fietsers die snel willen rijden, ook verplicht blijven van het fietspad gebruik te maken. Er gaan meer en meer stemmen op om fietsers en dus ook bestuurders van velomobielen de keuze te geven tussen het fietspad en de rijbaan op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 (of 50 km/u). Dit zou eventueel kunnen gecombineerd worden met het instellen van een maximale snelheid op fietspaden (= bevoegdheid van de gewesten), waardoor dan de snellere fietsers (en velombielen) verplicht zullen moeten gebruik maken van de rijbaan. Met het oog op het promoten van deze duurzame verplaatsingsvormen moet deze oefening alleszins gemaakt worden.

Vriendelijke groeten

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#11 Bericht door Ludwigdesmet »

Brief verstuurd naar mobiliteit en met een woordje erbij naar Wies Callens van Fietsersbond, ik wacht nog op contactgegevens van de beide ministers om ook naar hun kabinet te sturen. Kopiëren naar believen, massaal doen zou ik zeggen :)

Aan mijnheer de Minister, Georges Gilkinet (Mobiliteit)
Aan mevrouw de Minister, Zakia Khattabi, (Klimaat, Leefmilieu, Duurzame Ontwikkeling en Green Deal)
Aan de dienst Mobiliteit

Mag ik jou vriendelijk doch met aandrang vragen onderstaande brief ernstig door te nemen, met name omdat de recente wijzigingen in de wegcode de veiligheid van een welbepaalde categorie fietsers ernstig in het gedrang brengt.

Betreft de wetswijziging in de Wegcode dd 1 Oktober 2020, de artikelen m.b.t. voetgangers en fietsers, en met name het onderstaande artikel:
-------
Wat de fietsers betreft, wordt artikel 2.15.1 van de Franse versie gewijzigd om te bepalen dat “cycles” (rijwielen) en “quadricycles” (vierwielers) voortaan worden gelijkgesteld met “bicyclettes” (fietsen) en niet langer met “cycles” (rijwielen). Dit leidt tot de schrapping in artikel 9.1.2, 1°, van de woorden: “De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen”, aangezien deze woorden overbodig zijn geworden.
-------
De in het rood aangeduide zin werd geschrapt uit het artikel.

Ik spreek mijn grote zorg uit als gebruiker van een velomobiel, in naam van mezelf en van de andere velomobiel-gebruikers. Verder genoemd de velomobiel of velomobielen.

Definitie en gebruik.
Een velomobiel is een driewielige ligfiets met lichtgewicht carrosserie, die door zijn aerodynamische vorm bijzonder efficiënt is. Met een dergelijk voertuig worden snelheden behaald die vergelijkbaar zijn met die van een (speed) Pedelec, leze 45 km/u, en dit op spierkracht. Bij licht afhellend parcours worden hogere snelheden behaald. Ze zijn door hun vorm en ontwerp niet zo wendbaar als een gewone fiets. Door hun lage bouw zijn ze ook niet zo zichtbaar. Ze carrosserie beschermt de gebruiker tegen de weersomstandigheden. Ze worden hoofdzakelijk gebruikt in het woon-werk-verkeer en zijn hiermee een 100% klimaatvriendelijk alternatief voor de auto.

Gevolg van de gewijzigde wetgeving:
Tot 30/9/2020 stond het door artikel 9.1.2,1° de velomobiel-gebruiker vrij om naar eigen inzicht te kiezen voor de openbare weg of het fietspad, de verwoording ‘mogen eveneens het fietspad volgen’ houdt impliciet in dat dergelijk voertuig ook de rijbaan mag gebruiken, wat voor ons de meest logische denkwijze is. Met de schrapping van de bovenvermelde zin worden velomobielen verplicht om het fietspad te gebruiken als dat aanwezig is. (behoudens enkele uitzonderingen)

Dit is een bijzonder gevaarlijke en ongunstige wetswijziging voor velomobielen en wel om volgende redenen:
• Een velomobiel is vanwege de lage bouw vaak volledig onzichtbaar als hij achter een haag/heg/vangrail/rij geparkeerde auto’s rijdt. Bestuurders van motorvoertuigen hebben vaak niet door dat een fietser op hoge snelheid naast hen op het fietspad rijdt en houden bij het inslaan geen rekening met de voor hen onzichtbare fietser. De zichtbaarheid is veel groter als een velomobiel zich op de rijweg begeeft.

• Gebruikers van fietspaden in bebouwde omgeving zijn bijzonder kwetsbaar door de vele op- en afritten van woningen of andere erfdommen die vaak tot tegen het fietspad begrensd zijn door een heg/haag/afsluiting. Door de lage bouw van de velomobiel en de grotere snelheid worden zij hier extra benadeeld.

• Een velomobiel heeft een veel hogere kruissnelheid dan een gewone fietser, en hoort daarmee eerder thuis in het gemotoriseerde verkeer. Dit om de veiligheid van zichzelf en van de mede-fietsers niet in het gedrang te brengen. Het argument dat andere snelle fietsers ook niet op de rijbaan mogen houdt hier geen steek, er is geen enkele fietser, behalve een beroepsrenner die de snelheid kan halen die een gemiddeld getrainde fietser met een velomobiel haalt. Velomobielgebruikers hebben ook vaak een route die ze verplicht dienen te volgen voor woon-werk verkeer, terwijl andere snelle fietsers vaak recreanten zijn die hun route naar eigen zin uitstippelen.

• Fietspaden zijn vaak niet breed genoeg om veilig te kunnen inhalen/kruisen. Velomobielen hebben vaak een breedte van om en bij de 80 cm, waarbij de voorwielen het breedste deel uitmaken (in tegenstelling tot een gewone fiets, waarbij het stuur het breedste onderdeel is. Met een stuur kan je zonder probleem ‘over de rand’ van het fietspad komen, bij driewieler fietsen, bakfiets, velomobiel, transportfiets geraak je desgevallend van de rand het fietspad. Is de definitie van ‘berijdbaar fietspad’ dan meteen ongeldig als twee ‘fietsen van 1.00m elkaar niet kunnen kruisen? (De definitie van fiets bepaalt ook dat een fiets een maximale breedte heeft van 75 cm, hiermee beantwoordt de velomobiel dus per definitie niet aan de voorwaarden om een fiets te zijn)

• De bochtstralen van fietspaden zijn vaak te kort om met de velomobiel te kunnen nemen. Vooral bij kruispunten waar haakse aansluitingen zijn is het voor een velomobiel onmogelijk om die te gebruiken.

• De kwaliteit van Belgische fietspaden laat op veel plaatsen te wensen over, de slechte staat van de verharding vermindert het comfort in evenredigheid met de snelheid waarmee men erover fietst, dat maakt dat fietspaden voor velomobielen vaak zeer oncomfortabel zijn.

• In de Nederlandse wetgeving, toch wel een voorbeeld als het gaat om fietsvriendelijkheid, en het land met de meeste velomobielen en andere driewielige voertuigen per capita heeft een zeer vergelijkbare zin als dewelke nu in het Belgische wetboek werd geschrapt: Hoofdstuk II. Verkeersregels, §1 Plaats op de weg, Artikel 5 , 4: Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.

• Elders in Europa zien we nergens de verplichting voor driewielers om het fietspad te gebruiken.

Gezien het dringende noodzaak om onze mobiliteit klimaatvriendelijker te maken lijkt de maatregel ook zeer contraproductief. Er worden jaarlijks vele duizenden kilometers gemaakt met velomobielen. Het argument dat er zal bekeken worden om een andere regeling uit te werken voor zone 30/50 houdt in de genomen beslissing geen steek, aangezien deze regeling er nog niet is. De nieuwe regeling zet elke velomobielgebruiker in de kou. Op dit moment is hiermee de velomobiel in België ten dode opgeschreven. Bijzonder jammer.

Het is mijn aanvoelen dat men bij de schrapping gebeurde de voertuigcategorie van velomobielen uit het oog is verloren, ik wil dan ook met aandrang vragen om de geschrapte woorden ofwel terug toe te voegen in de wegcode ofwel om een speciale categorie voor snelle, niet gemotoriseerde driewielers te voorzien zoals dat ook voor de Pedelec gebeurde.

Hoogachtend,

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#12 Bericht door fcapri »

tekst vind ik al stukken beter dan de eerste. prima argumenten aangehaald en vooral de breedte van de voorwielen dat een nadeel heeft (vooral als je dus tussen geparkeerde autos en een verhoogt trottoir zit). hoop dat het idd wat uithaalt, want een 1meter brede VM.... het ziet er niet uit

ekleiberg
Supporter
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 jan 2018, 9:26
Postcode: 3900
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#13 Bericht door ekleiberg »

Ik mis eigenlijk nog het argument dat speed pedelecs om een selectie van bovenstaande redenen wel van de rijbaan gebruik mogen of zelfs moeten maken.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#14 Bericht door Bart86 »

Ludwigdesmet schreef: za 17 okt 2020, 18:01 Brief verstuurd naar mobiliteit
Bedankt voor de brief die je hebt opgesteld! Bij het lezen van de brief dacht ik nog aan twee zaken.
  • Artikel 9.1.2.3° van de Wegcode schrijft volgende voor: Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

    Je mag dus altijd het fietspad verlaten om een fietser in te halen. Strikt genomen ook wanneer het fietspad wél breed genoeg zou zijn.

    Je mag het ook verlaten om omheen een hindernis te rijden. Buiten de evidente hindernissen kan een hindernis, volgens mij, een tegenligger zijn of een deel van het fietspad dat niet gebruikt kan worden door de grote draaicirkel van de VM (weet niet hoe het zit bij de trikes). Bij dit laatste denk ik dan onder meer aan kruispunten en fietsoversteekplaatsen, maar er zullen zeker nog andere plaatsen zijn.

    Het probleem dat ik ervaar, en wellicht ben ik niet de enige, is dat ik soms het verhoogd fietspad niet kan af-en oprijden door het hoogteverschil. Hierdoor kan de onderzijde van mijn WAW soms schuren. Wanneer ik wel van een verhoogd fietspad kan rijden, kan/wil ik er vaak niet terug oprijden. Zo ook bij de fietspaden met een afgeschuinde boordsteen. Er blijft altijd een opstaande rand aan de boordsteen waarbij ik schade zou kunnen rijden aan de stroomlijn op mijn velgen. Dit heb ik jammer genoeg moeten ondervinden. Ik vermoed dat het ook niet ideaal is voor de band zelf.
  • Je haalt terecht Nederland aan als voorbeeld wat betreft de wetgeving. Ook een verschil met België, zijn de fietspaden (fietsinfrastructuur). De fietsinfrastructuur van Nederland is gemiddeld genomen geschikter voor een VM. Daar waar je tot 1 oktober in België mocht kiezen voor de rijbaan wegens een verschil in taalgebruik (Nederland/Frans), werd er door de Nederlandse wetgever bewust voor gekozen om niet alle VM's te verwijzen naar het fietspad. Er zijn dus wel degelijk goede argumenten om het wél toe te kunnen laten, sommige hiervan staan wellicht in je brief.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan

#15 Bericht door Bart86 »

Dit antwoord van de FOD Mobiliteit ligt geheel binnen de verwachting die ik er van had. Een fietspad is dus berijdbaar wanneer uw VM er op past. Voor de rest moet je je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Ik vrees dat de gemiddelde politieambtenaar en in het verlengde hiervan een politierechter op dezelfde wijze zal redeneren.
Het deel wat me toch enigszins de wenkbrauwen doet fronsen is het volgende:
fujin schreef: vr 16 okt 2020, 22:16 ... Omdat het de bedoeling was van de wet van 13 april 2019 om de drie-en vierwielers volledig gelijk te stellen met fietsen, werd ervoor gekozen in artikel 9.1.2.1° niet langer te vermelden dat drie-en vierwielers zonder motor waarvan de breedte lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, het fietspad mogen volgen. Ook "snelle" fietsers hebben evenmin de keuze hebben tussen het fietspad en de rijbaan. ...
Vorig jaar kreeg ik van de FOD Mobiliteit op een vraag, inzake de bewuste zin die nu geschrapt werd, een antwoord waar in staat: "Wanneer we voorbereidende parlementaire werkzaamheden bekijken, vinden we ook geen enkele aanwijzing dat het de bedoeling was om keuze tussen het fietspad en de rijbaan voor drie en vierwielers zonder motor teniet te doen." (deze mail staat als pdf in de thread aangaande wetswijzing van vorig jaar)

Hierdoor vraag ik me af of de aanpassing er intussen gekomen is omdat:
  • ze attent werden gemaakt op de bewuste zin door vragen aan de FOD Mobiliteit.
  • ze attent werden gemaakt op de bewuste zin door de politie die verbaliseerde en de seponering die erop volgde.
  • het altijd al de bedoeling was, maar dit over het hoofd gezien hadden.
Zoals ik eerder aanhaalde kunnen sommige zaken waardoor het fietspad als niet berijdbaar beschouwd wordt, ook (of misschien beter) als hindernis bekeken worden waarbij het fietspad over een bepaalde afstand verlaten mag worden. In de eerste plaats denk ik dan aan delen van fietspaden die niet gevolgd kunnen worden door de draaicirkel van de VM.

Ikzelf volg sinds ik op de hoogte ben van de wijziging (dit was na 1 oktober) steeds het fietspad. Bij rustig verkeer verlaat ik het fietspad (daar waar het kan) tot er weer verkeer van achteren nadert. Dit betekent op mijn woon-werkroute dat ik nu bepaalde delen rij aan een snelheid van 25-30 km/u, daar waar ik anders 40-45 km/u rij. Op twee afdaling rij ik ook aan 25-3O km/u door de breedte/staat van het fietspad, hier reed ik anders aan 60-70 km/u. Het zorgt dat mij rijtijd toegenomen is met 30% (ongeveer 20 minuten). De breedte optrekken naar 1,01 meter lijkt met de meest zekere oplossing.

Plaats reactie