gewicht en snelheid of traagheid

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#16 Bericht door Willem »

Brechtix schreef:Stel dat je niet zou trappen, dan zou je naar beneden vallen met versnelling a=g onder een hoek van 90°, is die hoek maar 1° dan moet je de versnelling daaraan correleren (eh, F= m.g.sin alfa zeker?) Dus als je aan gelijke snelheid blijft rijden moet je toch de versnelling g (.sin a) compenseren. Los van de andere weerstanden natuurlijk.
:idea: En er was licht.
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#17 Bericht door Willem »

Brechtix schreef:Dit gezegd zijnde, ik weet ook niet te verklaren dat m(fiets) meer effect heeft dan m(rijder). De FAW en ik zijn slechts 16´% zwaarder dan de Mistral en ik, toch vergt het veel meer vermogen om de FAW omhoog te krijgen. Met rotatiesnelheden en -massa heeft het alleszins weinig te maken.
Ja, fysisch gezien zie ik inderdaad geen verschil, behalve dan dat ene extra wiel dat je aan het draaien moet krijgen.
Zou het kunnen dat het puur psychologisch is? Of moet je effectief meer dan 16% extra vermogen leveren?
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#18 Bericht door Proes »

Als mijn fiets 1 kg minder weegt, komt dit overeen met zélf 6 kg minder wegen.
Als ik dus bergop rijd, en ik drink mijn twee drinkbussen van 500 ml die aan mijn fiets hangen leeg, dan zou ik meteen dan toch nog 5 kg minder wegen.
Ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat de bewegende delen zoals wielen, ketting en crancks (+ pedalen) veel meer impact hebben dan de rest (kader, zitje, drinkbus, zakjes, ....).
Ik zou zelfs stellen dat de berijder, en dat is dus ook een vermoeden, evenveel uitmaken als de kader + zitje ... misschien in de verhouding 6/1 ten opzichte van de bewegende delen.

Ik zie niet in waarom het anders zou zijn .... je lichaam rust toch evengoed en evenveel op de wielen als de kader, zakjes, ......

[/quote]
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#19 Bericht door marksje »

hier en daar kan ik nog volgen, maar niet overal. Ik zie het nogal praktisch dus daarom volgende "opgave".

-Weersomstandigheden perfect (geen wind, luchtdruk speelt geen rol)
-Twee perfect fietsen (geen rolweerstand) één van 15 Kg + één van 25Kg
- Een fietser van 75 Kg
- versnelling 42 t voor - 16 t achter - aandrijfwiel 26 ''
- vermogen 100 watt.
- helling 5 ° (naar omhoog)

ik denk dat dat ongeveer alle parameters zijn die nodig zijn.

Wat is de snelheid van beiden ?

Ik weet het (nog) niet, maar ga met al den uitleg hierboven ne keer proberen en als we er niet uitkomen ken ik daar nog nen professor Fysica in Gent die gek is van fietsen.

(ik ga dezelfde vraag ook eens aan onze Nederlandse vrienden voorstellen )
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#20 Bericht door GeertJ »

denk dat niet alles gegeven is. Om goed te zijn moet je nog de diameter geven van kettingebladen, en cranks (meestal 175mm * 2) anders kan je de momenten en krachten op ketting niet uitrekenen. tenzij iemand anders weet??
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#21 Bericht door Dries »

Er bestaat zoiets als een "bewegingsvergelijking" die zegt welke energie in een bewegende fiets zit; Dat ziet er vereenvoudigd uit als benodigd vermogen = vermogen om de zwaartekracht te overwinnen (pos= bergop, neg= bergaf) + vermogen om rolweerstand te overwinnen + vermogen om windweerstand te overwinnen (gekende aerodinamica plus tegen of meewind). Bij constante snelheid maakt het geen zak uit of de massa in de wielen zit of in de fiets of in het vet; hoe zwaarder het geheel is, hoe meer vermogen nodig is om te klimmen.
Een ander verhaal is het bij het versnellen: hoe meer massa op hoe grotere diameter, hoe meer vliegwieleffect je krijgt, dus hoe meer je moet optrekken, maar ook hoe meer energie nodig is voor vertragen. hier vind je een en ander in wat meer uitgebreide vorm...

Op deze site kan je mooi alle gegevens ingeven die je hartje begeert. je moet je niet afvragen welke rol- of luchtweerstandscoëfficiënten je nodig hebt om je berekening te maken
wat krijgen we dus voor een ligfiets van 15kg met een fietser van 75kg die met 100Watt 5% naar omhoog rijdt: die gaat 6,7km/h (de cadans, dat is een heel ander verhaal en heeft hier weinig mee te maken). Zelfde situatie, met een fiets van 25kg -> 6,1kph

khoop dat jer iets mee bent.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#22 Bericht door marksje »

Als ik afga op onderstaande link (ook opgegeven door ene Renaat Van Hoof op het Nederlandse forum) klopt u uitkomst.
(is dat de "Renaat" van hier ?)

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

De berekenaars bij de Nederlanders komen respect 4,2 en 4,7 Km/Hr uit. Blijkbaar iets "zuini..." minder.

laat ons zeggen dat er 500 m/Hr verschil is. Wanneer ik een grotere kracht invul (vb 200 w) verdubbelen de snelheden, dus even doorrekenen naar reële getallen, bergop, van halfweg de 20 per uur geeft dit een verschil van ± 3 km/hr. Ik vind dit niet zo spectaculair en zal mijn "traagheid" wel aan de fietser liggen, niet aan de fiets

Voor Patrick P. : Als het manneken 10 Kg afvalt komt dit op hetzelfde neer als ne fiets die 10 Kg lichter is, dus .....
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#23 Bericht door Gast »

Dus... komt het erop neer dat voor degelijk, en zelfs méér dan degelijk ligfietswerk het niet noodzakelijk de lichtste fiets uit het gamma moet zijn om vlot vooruit te komen. Het verschil tussen een zwaardere en een lichtere fiets is veel te gering. Bovendien is het weinig psychisch appetijtelijk een superlichte fiets vol te moeten hangen met loodzware bagage voor onderweg (die men dan meestal niet nodig heeft).
Zoals ik hoopte : het zal uiteindelijk uit de benen zelf moeten komen, én halen wat er in het hoofd nog achterblijft.
Ja, zelfs ik heb er al voorbij gereden met een bukfiets die twee keer lichter was dan mijn ligfiets. Hoop doet leven.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#24 Bericht door Wouter D »

@mago, nee, das niet renaat van hier, maar een andere belg, wel verwarrend.
onze renaat heet van hove
de andere heet dus ook renaat, maar van hoof
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#25 Bericht door Dries »

ma go schreef: De berekenaars bij de Nederlanders komen respect 4,2 en 4,7 Km/Hr uit. Blijkbaar iets "zuini..." minder.
waarschijnlijk andere fiets, andere banden,... of is 't in miles?

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#26 Bericht door Dries »

Patrick Pevenage schreef: Zoals ik hoopte : het zal uiteindelijk uit de benen zelf moeten komen, én halen wat er in het hoofd nog achterblijft.
Een van mijn populaire antwoorden op de vraag "kunt ge daarmee klimmen?" is: "Wat in de benen zit, kan er ook uitkomen..."

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#27 Bericht door Orkaantje »

Mijn racebukker weegt 10kg en ik voor ik terug begon te fietsen 90kg, de WAW012 weegt 30kg, als ik nu vermager naar 70kg moet ik even snel bergop kunnen met de WAW als nu met de racebukker. Of zie ik dat fout?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#28 Bericht door GeertJ »

hm, ben niet zeker dat dat klopt, als je zo veel vermagert gaat ook je spiermassa afnemen, waardoor je spieren meer te verduren krijgen om die 100 kg naar boven te krijgen.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#29 Bericht door marksje »

Wouter schreef:@mago, nee, das niet renaat van hier, maar een andere belg, wel verwarrend.
onze renaat heet van hove
de andere heet dus ook renaat, maar van hoof
Dat blijkt dan "Renaat" te zijn van de platgereden fiets, slachtoffer van die verdomde dode hoek.
Ik heb daar een interessant prentje van van dat dodehoekfenomeen; 'k ga het ne keer op ne foto zetten en publiceren.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#30 Bericht door Brechtix »

Alletwee juist, je hebt in beide gevallen hetzelfde vermogen nodig.

volgens de fysica toch (F=m.a), maar de realiteit wil niet altijd kloppen met de formules.

Even kort samenvatten bij de ochtendkoffie (zonder garantie dus):

De benodigde kracht is gelijk aan de massa (in kg) maal de versnelling. Bij constante snelheid heb je dus niet direct een versnelling maar stijgend is die versnelling gelijk aan de aardversnelling of zwaartekracht g=9.81, gerelateerd aan de stijgingsgraad (sin a) dus:
F=ma=m.g.sina in Newton of kgm/s².

Arbeid is kracht maal afgelegde weg, koppel dus, in Nm, kg.m²/s² of Joule J.

Vermogen is de arbeid per tijdseenheid in Nm/s of Watt W

Vermogen in Watt of Nm/s is dus ook Kracht in N maal snelheid in m/s

De conclusie van dit alles is dat men bergop trager fietst. Het is eigenlijk allemaal wreed simpel dus.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gesloten