En er was licht.Brechtix schreef:Stel dat je niet zou trappen, dan zou je naar beneden vallen met versnelling a=g onder een hoek van 90°, is die hoek maar 1° dan moet je de versnelling daaraan correleren (eh, F= m.g.sin alfa zeker?) Dus als je aan gelijke snelheid blijft rijden moet je toch de versnelling g (.sin a) compenseren. Los van de andere weerstanden natuurlijk.
gewicht en snelheid of traagheid
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Willem Van Besien
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Ja, fysisch gezien zie ik inderdaad geen verschil, behalve dan dat ene extra wiel dat je aan het draaien moet krijgen.Brechtix schreef:Dit gezegd zijnde, ik weet ook niet te verklaren dat m(fiets) meer effect heeft dan m(rijder). De FAW en ik zijn slechts 16´% zwaarder dan de Mistral en ik, toch vergt het veel meer vermogen om de FAW omhoog te krijgen. Met rotatiesnelheden en -massa heeft het alleszins weinig te maken.
Zou het kunnen dat het puur psychologisch is? Of moet je effectief meer dan 16% extra vermogen leveren?
Willem Van Besien
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat de bewegende delen zoals wielen, ketting en crancks (+ pedalen) veel meer impact hebben dan de rest (kader, zitje, drinkbus, zakjes, ....).Als mijn fiets 1 kg minder weegt, komt dit overeen met zélf 6 kg minder wegen.
Als ik dus bergop rijd, en ik drink mijn twee drinkbussen van 500 ml die aan mijn fiets hangen leeg, dan zou ik meteen dan toch nog 5 kg minder wegen.
Ik zou zelfs stellen dat de berijder, en dat is dus ook een vermoeden, evenveel uitmaken als de kader + zitje ... misschien in de verhouding 6/1 ten opzichte van de bewegende delen.
Ik zie niet in waarom het anders zou zijn .... je lichaam rust toch evengoed en evenveel op de wielen als de kader, zakjes, ......
[/quote]
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
hier en daar kan ik nog volgen, maar niet overal. Ik zie het nogal praktisch dus daarom volgende "opgave".
-Weersomstandigheden perfect (geen wind, luchtdruk speelt geen rol)
-Twee perfect fietsen (geen rolweerstand) één van 15 Kg + één van 25Kg
- Een fietser van 75 Kg
- versnelling 42 t voor - 16 t achter - aandrijfwiel 26 ''
- vermogen 100 watt.
- helling 5 ° (naar omhoog)
ik denk dat dat ongeveer alle parameters zijn die nodig zijn.
Wat is de snelheid van beiden ?
Ik weet het (nog) niet, maar ga met al den uitleg hierboven ne keer proberen en als we er niet uitkomen ken ik daar nog nen professor Fysica in Gent die gek is van fietsen.
(ik ga dezelfde vraag ook eens aan onze Nederlandse vrienden voorstellen )
-Weersomstandigheden perfect (geen wind, luchtdruk speelt geen rol)
-Twee perfect fietsen (geen rolweerstand) één van 15 Kg + één van 25Kg
- Een fietser van 75 Kg
- versnelling 42 t voor - 16 t achter - aandrijfwiel 26 ''
- vermogen 100 watt.
- helling 5 ° (naar omhoog)
ik denk dat dat ongeveer alle parameters zijn die nodig zijn.
Wat is de snelheid van beiden ?
Ik weet het (nog) niet, maar ga met al den uitleg hierboven ne keer proberen en als we er niet uitkomen ken ik daar nog nen professor Fysica in Gent die gek is van fietsen.
(ik ga dezelfde vraag ook eens aan onze Nederlandse vrienden voorstellen )
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Dries
- Helper
- Berichten: 369
- Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
- Postcode: 9000
- Fiets: Taifuns
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Er bestaat zoiets als een "bewegingsvergelijking" die zegt welke energie in een bewegende fiets zit; Dat ziet er vereenvoudigd uit als benodigd vermogen = vermogen om de zwaartekracht te overwinnen (pos= bergop, neg= bergaf) + vermogen om rolweerstand te overwinnen + vermogen om windweerstand te overwinnen (gekende aerodinamica plus tegen of meewind). Bij constante snelheid maakt het geen zak uit of de massa in de wielen zit of in de fiets of in het vet; hoe zwaarder het geheel is, hoe meer vermogen nodig is om te klimmen.
Een ander verhaal is het bij het versnellen: hoe meer massa op hoe grotere diameter, hoe meer vliegwieleffect je krijgt, dus hoe meer je moet optrekken, maar ook hoe meer energie nodig is voor vertragen. hier vind je een en ander in wat meer uitgebreide vorm...
Op deze site kan je mooi alle gegevens ingeven die je hartje begeert. je moet je niet afvragen welke rol- of luchtweerstandscoëfficiënten je nodig hebt om je berekening te maken
wat krijgen we dus voor een ligfiets van 15kg met een fietser van 75kg die met 100Watt 5% naar omhoog rijdt: die gaat 6,7km/h (de cadans, dat is een heel ander verhaal en heeft hier weinig mee te maken). Zelfde situatie, met een fiets van 25kg -> 6,1kph
khoop dat jer iets mee bent.
Een ander verhaal is het bij het versnellen: hoe meer massa op hoe grotere diameter, hoe meer vliegwieleffect je krijgt, dus hoe meer je moet optrekken, maar ook hoe meer energie nodig is voor vertragen. hier vind je een en ander in wat meer uitgebreide vorm...
Op deze site kan je mooi alle gegevens ingeven die je hartje begeert. je moet je niet afvragen welke rol- of luchtweerstandscoëfficiënten je nodig hebt om je berekening te maken
wat krijgen we dus voor een ligfiets van 15kg met een fietser van 75kg die met 100Watt 5% naar omhoog rijdt: die gaat 6,7km/h (de cadans, dat is een heel ander verhaal en heeft hier weinig mee te maken). Zelfde situatie, met een fiets van 25kg -> 6,1kph
khoop dat jer iets mee bent.
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Als ik afga op onderstaande link (ook opgegeven door ene Renaat Van Hoof op het Nederlandse forum) klopt u uitkomst.
(is dat de "Renaat" van hier ?)
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
De berekenaars bij de Nederlanders komen respect 4,2 en 4,7 Km/Hr uit. Blijkbaar iets "zuini..." minder.
laat ons zeggen dat er 500 m/Hr verschil is. Wanneer ik een grotere kracht invul (vb 200 w) verdubbelen de snelheden, dus even doorrekenen naar reële getallen, bergop, van halfweg de 20 per uur geeft dit een verschil van ± 3 km/hr. Ik vind dit niet zo spectaculair en zal mijn "traagheid" wel aan de fietser liggen, niet aan de fiets
Voor Patrick P. : Als het manneken 10 Kg afvalt komt dit op hetzelfde neer als ne fiets die 10 Kg lichter is, dus .....
(is dat de "Renaat" van hier ?)
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
De berekenaars bij de Nederlanders komen respect 4,2 en 4,7 Km/Hr uit. Blijkbaar iets "zuini..." minder.
laat ons zeggen dat er 500 m/Hr verschil is. Wanneer ik een grotere kracht invul (vb 200 w) verdubbelen de snelheden, dus even doorrekenen naar reële getallen, bergop, van halfweg de 20 per uur geeft dit een verschil van ± 3 km/hr. Ik vind dit niet zo spectaculair en zal mijn "traagheid" wel aan de fietser liggen, niet aan de fiets
Voor Patrick P. : Als het manneken 10 Kg afvalt komt dit op hetzelfde neer als ne fiets die 10 Kg lichter is, dus .....
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
Dus... komt het erop neer dat voor degelijk, en zelfs méér dan degelijk ligfietswerk het niet noodzakelijk de lichtste fiets uit het gamma moet zijn om vlot vooruit te komen. Het verschil tussen een zwaardere en een lichtere fiets is veel te gering. Bovendien is het weinig psychisch appetijtelijk een superlichte fiets vol te moeten hangen met loodzware bagage voor onderweg (die men dan meestal niet nodig heeft).
Zoals ik hoopte : het zal uiteindelijk uit de benen zelf moeten komen, én halen wat er in het hoofd nog achterblijft.
Ja, zelfs ik heb er al voorbij gereden met een bukfiets die twee keer lichter was dan mijn ligfiets. Hoop doet leven.
Zoals ik hoopte : het zal uiteindelijk uit de benen zelf moeten komen, én halen wat er in het hoofd nog achterblijft.
Ja, zelfs ik heb er al voorbij gereden met een bukfiets die twee keer lichter was dan mijn ligfiets. Hoop doet leven.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
@mago, nee, das niet renaat van hier, maar een andere belg, wel verwarrend.
onze renaat heet van hove
de andere heet dus ook renaat, maar van hoof
onze renaat heet van hove
de andere heet dus ook renaat, maar van hoof
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Dat blijkt dan "Renaat" te zijn van de platgereden fiets, slachtoffer van die verdomde dode hoek.Wouter schreef:@mago, nee, das niet renaat van hier, maar een andere belg, wel verwarrend.
onze renaat heet van hove
de andere heet dus ook renaat, maar van hoof
Ik heb daar een interessant prentje van van dat dodehoekfenomeen; 'k ga het ne keer op ne foto zetten en publiceren.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Alletwee juist, je hebt in beide gevallen hetzelfde vermogen nodig.
volgens de fysica toch (F=m.a), maar de realiteit wil niet altijd kloppen met de formules.
Even kort samenvatten bij de ochtendkoffie (zonder garantie dus):
De benodigde kracht is gelijk aan de massa (in kg) maal de versnelling. Bij constante snelheid heb je dus niet direct een versnelling maar stijgend is die versnelling gelijk aan de aardversnelling of zwaartekracht g=9.81, gerelateerd aan de stijgingsgraad (sin a) dus:
F=ma=m.g.sina in Newton of kgm/s².
Arbeid is kracht maal afgelegde weg, koppel dus, in Nm, kg.m²/s² of Joule J.
Vermogen is de arbeid per tijdseenheid in Nm/s of Watt W
Vermogen in Watt of Nm/s is dus ook Kracht in N maal snelheid in m/s
De conclusie van dit alles is dat men bergop trager fietst. Het is eigenlijk allemaal wreed simpel dus.
volgens de fysica toch (F=m.a), maar de realiteit wil niet altijd kloppen met de formules.
Even kort samenvatten bij de ochtendkoffie (zonder garantie dus):
De benodigde kracht is gelijk aan de massa (in kg) maal de versnelling. Bij constante snelheid heb je dus niet direct een versnelling maar stijgend is die versnelling gelijk aan de aardversnelling of zwaartekracht g=9.81, gerelateerd aan de stijgingsgraad (sin a) dus:
F=ma=m.g.sina in Newton of kgm/s².
Arbeid is kracht maal afgelegde weg, koppel dus, in Nm, kg.m²/s² of Joule J.
Vermogen is de arbeid per tijdseenheid in Nm/s of Watt W
Vermogen in Watt of Nm/s is dus ook Kracht in N maal snelheid in m/s
De conclusie van dit alles is dat men bergop trager fietst. Het is eigenlijk allemaal wreed simpel dus.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page