Tips voor een beginner: M5

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
ewoud
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 17:06
Postcode: 9000
Contacteer:

Tips voor een beginner: M5

#1 Bericht door ewoud »

Na 5 jaar geleden eens 5000 Scandinavische kilometers op een M5 tandem te hebben afgelegd, kriebelt het terug om te gaan ligfietsen.
Het comfort en de snelheden (zeker bergaf!) spreken me te zeer aan om te blijven bukfietsen.

Ik overweeg een M5 te kopen maar twijfel wat tussen de mid-racer en de shock proof 559.
Het gebruik dient vooral voor weekendritten en occasionele fietsreizen.
Binnenkort staat een proefrit gepland in Middelburg, maar aangezien niet alle combinaties van mogelijkheden testbaar zijn, ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de mid-racer en/of schock proof (of gelijkaardige modellen).

Het draadje op dit forum, 'M5-m racer testen' van Pauvre Mouton leverde al wat info op, maar ik zit nog met wat vragen:

Vering
- Is de meerwaarde van die vering op de shock-proof het extra gewicht waard?

bagage
- Is het potentieel voor bagage op die Mid-racer even groot als op de shock-proof? Er mag wel wat opkunnen om nog eens een maandje onderweg te zijn.
- Wat zijn jullie ervaringen met de tail-bags? Deze zou 65 liter ruimte bieden, maar is die vorm voldoende praktisch?
Is die tailbag - indien nodig- combineerbaar met bananentassen?

Wielen
- 26/26, 28/28 of 26/28? Ik heb denk ik wat een voorkeur voor grotere wielen (rolweerstand).
Qua materiaal lijkt het me simpel om maar 1 maat banden/spaken nodig te hebben. Langs de andere kant vraag ik me af wat het effect is op de zithoek, je houding etc van een 'plattere' opstelling?

alvast merci ;)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#2 Bericht door bicky »

vering achteraan vind ik erg aangenaam zeker op belgische wegen.
Als je lange tochten wil rijden zou ik daar niet over twijfelen.

met vering vooraan heb ik minder ervaring maar heb ook niet het gevoel dat nodig te hebben.

svdaele
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#3 Bericht door svdaele »

Hoewel ik al enige tijd geen ligifets meer heb (zie een ander topic hier), kan ik wel wat info geven.

Naar mijn idee is je vraag vering/banden voor een stuk(je) tot hetzelfde te herleiden.
Tenzij je klein bent (ik geloof dat M5 dit zelf ook als reden formuleert om voor 26/28 te kiezen), lijkt een gelijke set-up (28/28 of 26/26) mij aan te raden om de reden die je zelf ook al aangeeft (1 soort spaken/banden).

28" biedt het grote voordeel dat je gemakkelijk racebandjes (en andere koersfietsonderdelen) kan vinden/gebruiken.
26" heeft het voordeel dat je véél eenvoudiger aan een dikkere (en dus comfortabele!), snelle band raakt.
Bij wijze van voorbeeld: een 559 (26" dus) Kojak is te vinden in 35 of 50mm dikte, een 622 (28") enkel in 35mm dikte. Bij andere banden zie ik nu wel dat dit verschil niet meer zo groot is dan het volgens mij vroeger was. Echter: je band moet ook nog in het frame passen en dan heb je met 26" wielen vermoedelijk meer mogelijkheid om er een 50mm band in te monteren (maar dat kan je uiteraard navragen bij je test)

Ivm vering (wat ik hieraan koppel): je zou ervan versteld staan wat een dikke band aan comfort kan geven. Ga zeker zelf testen (wat anderen je ook wel zullen aanraden), maar maak daarbij de afweging tussen een dikke band zonder vering (op de midracer dus) of een dunne band met vering (shockproof) - een dikke band met vering kan natuurlijk ook...

Ikzelf zou eerder gaan voor een dikke band zonder vering, maar dat is persoonlijke keuze. Ik hou van 'simpele' fietsen: ik heb nog fixed gear gereden (bukfiets weliswaar) en mijn mtb heeft ook geen verende voorvork (laat staan achtervering). Velen vinden mij daarmee gek/stom. In elk geval vind ik het comfort van vering doorgaans iets wat je met een dikkere band ook quasi kunt bereiken, maar dan met minder gewicht, minder onderhoud én goedkoper.

Ivm bagageruimte: ik had vroeger een M5-tailbox op mijn raptobike midracer. Véél lawaai (alles ligt daarin te rammelen en het is een echte klankkast), ook omdat de rubber afdichting aan het deksel kapot was, maar wat een handige opbergruimte! Nooit plek tekort gehad (ben er weliswaar niet mee op reis geweest, dus dat kan wel een verschil maken). Het nadeel was wel dat ik er steeds meer materiaal begon in op te bergen, waardoor mijn fiets ook steeds zwaarder werd :lol:
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#4 Bericht door Pauvre Mouton »

ewoud schreef: wo 10 jun 2020, 12:20 Het draadje op dit forum, 'M5-m racer testen' van Pauvre Mouton leverde al wat info op, maar ik zit nog met wat vragen:
Bedankt voor de eervolle vermelding. Prachtfietsen hebben ze bij M5 maar mijn oplossing bleek na de zoektocht en orientatie na oplijsten van behoeften en wensen uit te komen bij een velomobiel. De M5-mracer staat nog steeds op de wensenlijst maar dure fiets om op te nemen in de collectie als je er niet veel op kan rijden.

Succes met de zoektocht en de tips van de anderen.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#5 Bericht door DennisTheMenace »

Grotere wielen hebben inderdaad een lagere rolweerstand en ook een betere "rollover" over obstakels. In dat opzicht ga je best voor de grootst mogelijke wielen. De maximale grootte hangt echter af van je binnenbeenlengte: hoe groter de wielen, hoe verder het trapstel moet staan opdat je met de pedalen de wielen niet raakt.
Als je kleinere wielen moet kiezen zou ik persoonlijk voor 650b/27,5/584 wielen gaan en niet voor de (oudere) 26'. Als je schijfremmen kiest, kan je in principe probleemloos wisselen tussen verschillende wielmaten.
Met 28' ben je op de M-racer gelimiteerd tot 28mm brede bandjes denk ik, met kleinere wielen kan dikkere banden monteren.
De zithoek hangt niet echt af van de wielmaat, daar geldt: vlakker is sneller maar moeilijker om je evenwicht te houden. Die hoek is redelijk goed instelbaar, daar zou ik niet van wakker liggen. Wel kan je met de M-racer vlakker dan met de shockproof.

Vering zou ik persoonlijk enkel nemen bij wielmaten kleiner dan 26'

Bij de M-racer vind ik de kettingloop het enige nadeel, dat maakt sturen echt moeilijk, mogelijk kan je echter een idler bijplaatsen boven de voorvork om de ketting van het voorwiel weg te houden. Sommige mensen ervaren dat echter niet als hinderlijk.

Als je toch (achter) vering wil, zou ik ook eens naar een Challenge Chamsin kijken of een Nazca Gaucho.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#6 Bericht door DennisTheMenace »

Pauvre Mouton schreef: wo 10 jun 2020, 22:04 De M5-mracer staat nog steeds op de wensenlijst maar dure fiets om op te nemen in de collectie als je er niet veel op kan rijden.
Waarom zou je daar niet veel op kunnen rijden? Als het niet regent neem ik altijd de M5 naar het werk, ik moet echter enkel wat kleren en eten meenemen.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#7 Bericht door Pauvre Mouton »

DennisTheMenace schreef: wo 10 jun 2020, 22:09
Pauvre Mouton schreef: wo 10 jun 2020, 22:04 De M5-mracer staat nog steeds op de wensenlijst maar dure fiets om op te nemen in de collectie als je er niet veel op kan rijden.
Waarom zou je daar niet veel op kunnen rijden? Als het niet regent neem ik altijd de M5 naar het werk, ik moet echter enkel wat kleren en eten meenemen.
Ja dat leg ik je nog wel eens uit als je die durano's naar mijn kop slingert 🤪.
In de vm kunnen kleren, laptop en allerlei spullen eenvoudiger meegenomen worden, de bescherming tegen het weer en het stallen in (semi) openbare fietsenstalling zijn wat argumenten waarmee we hier wat off topic dreigen te gaan. Ik heb niet de luxe om de fiets op mijn werk veilig te stallen tenzij ik naar Bxl fiets.
En om niet bij een heel tuinhuis vol met fietsen te zitten ook een beetje lol. Mijn aftandse mtb heb ik nodig om samen met oudste zoon (met beperking) met gekoppelde hase trix te toeren.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#8 Bericht door DennisTheMenace »

Wat je dus probeert te zeggen is dat je een groter tuinhuis nodig hebt... :D
*end OT

ewoud
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 17:06
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#9 Bericht door ewoud »

Alvast bedankt voor de reacties.

@DennisTheMenace: hoe regel jij je bagage op je CHR? Gewoon bananentassen?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#10 Bericht door Pauvre Mouton »

Als je naar M5 gaat, neem me mee. Dan krijgen we misschien groepskorting lol
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#11 Bericht door paulheyndrickx »

Ik heb enkele weken mijn laatste ligger op 2 wielen verkocht. Ben nu helemaal verslingerd aan de trike maar àls ik ooit nog een ligger op 2 wielen zou kopen zou ik voor 2* 26" of 2* 27,5" gaan. Met schijfremmen. Geen vering maar bredere banden (+ 35mm). De highracer op 28" die ik had reed fantastisch rechtuit, maar op een traject met bochten vond ik het toch telkens wat spannend wegens de overlap tussen voet en voorwiel. Klimmen in de Vlaamse Ardennen ging, maar niet flitsend. Laat staan de Mont Ventoux.
Ik had ooit een M5 Shockproof op 2 * 451 wielen. Enkelzijdige voorvork. Een fantastisch fietsje, maar het monteren van banden op die velgen was een ware ellende. Die wielen leken net iets groter dan de maat aangaf. De voorvork had de neiging telkens weer los te zitten. De fiets had een tailbag die hem merkelijk sneller maakte. Nadeel was het minder hanteerbare van de fiets en de neiging telkens te veel materiaal mee te nemen.
Maar ik heb er toch ooit één van mijn snelste ritten mee gereden. (Ik was wel een stuk jonger)

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#12 Bericht door DennisTheMenace »

ewoud schreef: do 11 jun 2020, 15:01 Alvast bedankt voor de reacties.

@DennisTheMenace: hoe regel jij je bagage op je CHR? Gewoon bananentassen?

Radical design solo racer

Kan je zeer snel aan de stoel hangen en er kan genoeg in. Gereedschap zit in een kleine tasje van T-cycle onder de stoel.

ewoud
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 17:06
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#13 Bericht door ewoud »

paulheyndrickx schreef: do 11 jun 2020, 19:32 De fiets had een tailbag die hem merkelijk sneller maakte. Nadeel was het minder hanteerbare van de fiets en de neiging telkens te veel materiaal mee te nemen.
Bedoel je met 'minder hanteerbaar' dat de fiets slechter stuurde, of moeilijker bij de hand te nemen was omdat je vb het zitje niet echt kunt vastpakken?


Nog twee vraagjes:
- Is zo'n tailbag makkelijk vast- en los te koppelen?
- En kun je die indien nodig combineren met zijtassen die aan je stoeltje hangen?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#14 Bericht door paulheyndrickx »

ewoud schreef: ma 15 jun 2020, 11:46
paulheyndrickx schreef: do 11 jun 2020, 19:32 De fiets had een tailbag die hem merkelijk sneller maakte. Nadeel was het minder hanteerbare van de fiets en de neiging telkens te veel materiaal mee te nemen.
Bedoel je met 'minder hanteerbaar' dat de fiets slechter stuurde, of moeilijker bij de hand te nemen was omdat je vb het zitje niet echt kunt vastpakken?


Nog twee vraagjes:
- Is zo'n tailbag makkelijk vast- en los te koppelen?
- En kun je die indien nodig combineren met zijtassen die aan je stoeltje hangen?
Minder licht, een beetje lomp in het stallen en zo. ik had de moeren waarmee de tailbag aan het zitje zat vervangen door vleugelmoeren. Dat maakte het al iets gemakkelijker hem te verwijderen als ik dat nodig vond. maar ik vond he tniet zo vaak nodig :). Combineren met banaantassen heb ik nooit gedaan, maar ik denk dat het moet kunnen.

ewoud
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 17:06
Postcode: 9000
Contacteer:

Re: Tips voor een beginner: M5

#15 Bericht door ewoud »

Eind juni een dagje weest gaan testen in Middelburg.
Ik vroeg Bram de Schockproof en Mid-racer klaar te zetten, de vriendin wegens de kortere beenlengte op een oude 'Blue Glide'.
Buiten stonden de M-racer en Blue Glide al te wachten.
Weekendje door Zeeland scheuren en kamperen langs de Oosterschelde en het Veerse meer, mét bagage elektrische fietsers quasi altijd voorbij gaand.
Het sturen was op die mid-racer nog wennen. Zo viel ik af en toe in 'panne' bij scherpe bochten of onverwachte situaties bergop. Maar wat een plezier, het zicht, weten dat de wind je anders echt parten speelt maar nu niet, en bergaf echt heel snel een 'kriebels in de buik gevoel' krijgen door de versnelling die de fiets maakt.

Na anderhalve dag de fietsen enthousiast teruggebracht. Ik wou de schock-proof nog 10 minuutjes testen, om het verschil in gewicht, bankddikte en vering te voelen.
"Daar heb je geen 10 minuten voor nodig" lachte Bram eens. Vanaf de eerste trap voelt het verschil echt groot: de zithoogte en -hoek, de dikkere banden, de veringen en het een stuk makkelijker sturen maken de schock-proof een stuk comfortabeler in vergelijking met de iets meer spartaanse m-racer. Maar wat een voelbaar verschil in snelheid en gewicht. Daardoor vind ik de m-racer een stuk leuker eigenlijk.

Bij het thuiskomen heb ik direct een bestelling geplaatst, matzwart, 2x grote wielen, met bagagerekje en een setje rode ortlieb tassen erbij.
3 weken wachten werden er 7 door een onverwachte vakantie, en dan nog eens 5 doordat een carbon tandem voor een wereldrecordpoging voorrang kreeg - fair enough- maar ondertussen is de zomer bijna gedaan.

Tijdens deze nazomer dan toch het heuglijke bericht gekregen dat ik erom kon. Direct op de bus van Gent naar Middelburg gesprongen en met wat omwegen om de nieuwe aanwinst te showen aan Zeelandse kennissen de eerste tocht afgerond. Naast een zwembad-rug heb ik voorlopig geen klachten :). Ik wacht de winter af, maar denk dat een iets ventilerender kussen me toch beter af zal gaan.

Nu is het langzaam gewend raken, niets forceren, wat vlotter leren starten en bochten pakken vooraleer ik me in de stad waag.
Aan kanalen richting kust en meetjesland zal je deze baardige mens misschien eens aantreffen de komende weken.

Groeten!

Plaats reactie