Pelso Brevet

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Pelso Brevet

#1 Bericht door DennisTheMenace »

https://www.pelsobrevet.com

Afbeelding

Afbeelding

SEAT HEIGHT: 580mm / 22.8”
SEAT LENGTH: 795mm / 31.3″ (LARGE)
BOOM LENGTH: 350mm / 13.8″ (MEDIUM)
385mm / 15.2″ (LARGE)
BB HEIGHT: 850mm / 33,4”
FORK ANGLE: 72 degrees
WHEELBASE (BOTH FRAME SIZES): 1270mm / 50”
Laatst gewijzigd door DennisTheMenace op do 21 mei 2020, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Pelso Brevet

#2 Bericht door DennisTheMenace »

heeft er al iemand ervaring met deze fiets? Een kruising tussen de amerikaanse stickbike en europese s-frame die dikke banden toelaat, schijf- of velgremmen en tiller of J-bars stuur.

Is een beetje hoger dan de "europese" highracer en heeft geen verstelbare boom, enkel het zitje kan bewegen, wat de frameconstructie lichter en eenvoudiger maakt. Het zwaartepunt ligt ook meer naar achter, hoe werkt zich dit uit op het stuurgedrag?

Te koop via de webshop, niet goedkoop echter aan 2800€ voor een frameset :shock:

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Pelso Brevet

#3 Bericht door Samural »

De snelste ligfietser op de Parijs-Brest-Parijs 2019 (52u 41'), is een Belg (Jerôme Deloge) en hij rijdt met een Pelso Brevet.

Dit waren zijn indrukken over de Pelso Brevet, net voor de PBP:
Jérôme Deloge schreef:Mijn gevoelens over Pelso vandaag kunnen in drie punten worden samengevat:

1. Hij is prachtig. Het is verre van het belangrijkste voor mij, maar deze kwaliteit zal me misschien aanmoedigen om het van tijd tot tijd schoon te maken... De kromming van de kader is opmerkelijk elegant, de afwerking is gewoonweg onberispelijk. Het is duidelijk een blikvanger, zelfs voor de niet-ingewijden.

2. Het is zeer comfortabel. Een beetje lager, het laat je toe om met gemak je voet neer te zetten. In vergelijking met de Schlitter Encore vond ik mijn positie veel gemakkelijker, het stuur (waarvan ik toch geen grote fan ben) belemmert de benen zelden om te draaien. Het slechte wegdek is beter gefilterd; misschien ligt het aan het frame, maar de 28mm banden (in plaats van de 23 die ik gewend ben) zijn er ongetwijfeld een groot deel van.

3. Last but not least, het is sneller! Zodra ik op de fiets stapte, deed ik een geïmproviseerd uitstapje: 15 km en 120 m D+. Ik had geen computer (de telefoon was aan het opnemen in de tas) en ik probeerde natuurlijk een beetje te duwen. Resultaat: bijna 35 gemiddeld, een totaal onverwachte KOM op Strava (een "klein" segment: slechts 138 fietsers passeerden) en een vrij opmerkelijke PR: een lichte klim (2 km op 3%) waarbij ik mijn tijd met 20% verbeterde (van 4'26" naar 3'31"), waardoor ik als 4e van meer dan 1000 fietsers werd gerangschikt. Dit alles zonder snelheidsmeter, zonder doel, zonder hard te duwen. Veelbelovend! En niet alleen veelbelovend: zonder te hopen op 20% winst, niet te overdrijven, worden deze resultaten bevestigd in de ritten die ik sindsdien heb gemaakt: winst van twee tot drie minuten op de 45 minuten van mijn heuvelachtige velotaf, nieuwe "serieuze" KOM: bijvoorbeeld dit segment van 400 m met 3% (met momentum) bedekt met 52 km/u voor 2867 andere fietsers... Veelbelovend, zeg ik je. Ik deed nog een kleine vergelijkende test: 5 opeenvolgende beklimmingen van de Huy-muur (de beroemde finale van de Flèche wallonne), die ik vier jaar geleden in Schlitter identiek had gedaan; resultaat: 41'05" in 2015, 40'20" in 2019 (verbetering van 1,8%) en op de enige beste klim, ging ik van 5'03" naar 4'53" (verbetering van 3,3%).

Het is dus duidelijk dat het moeilijk is om een evenwicht te vinden tussen elke factor in deze verbeteringen? Ik ben a priori iets minder getraind dan in 2015, en ik ben vier jaar ouder op een leeftijd waarop het pure vermogen afneemt. Het enthousiasme voor de nieuwigheid komt in het geval van de Mur de Huy niet aan bod, omdat het een lange en intense inspanning is, en vooral omdat de Schlitter zich in 2015 ook in de testfase bevond. Naar mijn mening komt de belangrijkste winst, in de meeste gevallen die ik heb genoemd, van de dikte van de banden, die slechte oppervlakken beter uitfilteren. Maar het is waarschijnlijk dat een fractie van deze verbeteringen kan worden toegeschreven aan het frame zelf, dat iets lager (en dus aërodynamisch) en misschien stijver is, meer in staat om vermogen over te brengen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Bron: franse ligfiets forum

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Pelso Brevet

#4 Bericht door DennisTheMenace »

Ik heb de het topic op het franse forum gelezen en daar zijn ze toch redelijk enthousiast. (http://velorizontal.1fr1.net/t23188-vc-pelso-brevet)
De meesten zijn wel meer toerders, maar je kan er schijnbaar evengoed een racemachine van maken, de tiller wordt dan wel erg lang.
Afbeelding

Plaats reactie