Waar zijn jullie tegenwoordig verzekerd met jullie velomobiel?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Peterj
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 22:35
Postcode: 2180
Fiets: NME (Eric Baeten's ontwerp)
Contacteer:

Waar zijn jullie tegenwoordig verzekerd met jullie velomobiel?

#1 Bericht door Peterj »

Aangezien er bij mij een (eerste) velomobiel zit aan te komen had ik graag al wat info verkregen. Ik heb via de zoekfunctie gezocht maar veel recente dingen heb ik niet tegengekomen. Via forumlid Jantje kwam ik alvast onderstaande info (schuingedrukt) te weten. Misschien belangrijk gegeven: de fiets wordt niet gebruikt voor woon-werkverkeer. 's Nachts zie ik er me ook niet (veel) mee rijden. Desalniettemin verwacht ik aardig wat situaties tegen te komen met andere bestuurders (fietsers, auto's) waardoor een 'basis'verzekering het minimum is. Alvast bedankt.

Ik ben verzekerd via VWB.be
Voor een €32/jaar ben je lid en verzekerd. Daarenboven krijg je korting op je lidmaatschap van de verschillende ligfietsgroepen.
Het verzekerd zijn houdt in dat:
- je verzekerd bent tegen lichamelijk letsel
- pechbijstand in Belgie+50km errond.

Stel dat je BE + NL pechbijstand wilt, is touring of VAB misschien een optie. Daar ben ik niet in thuis maar kan je gerust in op het forum terugvinden/vragen.

BA ben ik net zoals een gewone fiets gewoon via de familiale verzekerd.
Schade door derde is ook daardoor gedekt op voorwaarde je ze hun contactgegevens kan ontfutselen (ofwel via europees aanrijdsingsformulier, ofwel via PV van de politie met nummerpaat of beschrijving/getuigen/... (de route die je niet wilt volgen ;) )
Schade aan de velomobiel door mezelf is niet gedekt, waardoor je iets defensiever rijdt en dat kan nooit kwaad.

Stel dat je toch alle schade wilt laten vergoeden en een omnium neemt, kom je al snel op 350à450€. Ik geloof dat Ageas vroeger ook nog velomobielen verzekerde, maar die leken daarmee gestopt te zijn. Dus nu weet ik niet hoe andere ligfietsers dat doen.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Waar zijn jullie tegenwoordig verzekerd met jullie velomobiel?

#2 Bericht door Obelix »

Dag Peter,
Ik heb enkel pechverhelping via mijn verzekeringsmaatschappij. Vroeger was ik bij VAB en daar was de dienstverlening uitstekend.
Voor het overige volstaat - voor mij althans - mijn gewone familiale- en BA-verzekering. In geval van een ongeval wel goed het aanrijdingsformulier invullen en vrijwel steeds de politie contacteren. Hou er rekening mee dat het een hele poos kan duren vooraleer alles verzekeringstechnisch afgerond is, voor veel maatschappijen is een VM immers iets wat ze niet dagelijks zien en veel schade-expert lopen er niet rond.

Ik denk niet dat een omniumverzekering nuttig/betaalbaar is.

Veel plezier met uw 1e VM.

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Waar zijn jullie tegenwoordig verzekerd met jullie velomobiel?

#3 Bericht door fujin »

Hallo Peter,

Welkom en veel plezier.

Ik heb in het begin van mijn carriere net als jij gekeken naar een omnium verzerkering. Maar dat was toen echt onbetaalbaar.
En ja, dat kan wel eens pijn doen als je zelf de veroorzaker bent van je eigen schade.
Voor pechbijstand heb ik VAB, omdat ik regelmatig in Nederland fiets. Nog nooit nodig gehad, maar het kan handig zijn.
In geval van schade, expertise door schuld van iemand anders kan het zijn dat je wekenlang je fiets niet kan gebruiken.
Daar kwam ik in 2011 achter. Dus toen ik paar jaar later een nieuwe Quest kocht, heb ik de Mango gewoon gehouden.
En die draait nog altijd zijn rondjes als reservefiets.

Inmiddels ziet mijn Quest van 2013 uit als stevig gebruikt. Hij komt haast in de buurt van Crash Test Dummy's Quest.
Maar technisch is hij goed. En daar gaat het om.

Niet in het donker fietsen?
Ben benieuwd hoe lang je dat volhoudt. Dat is nl. een van de sterke punten van een velomobiel.
Ook in het donker kan je veilig met 30kmh over het jaagpad. Met een koersfiets val je als er onverwacht een tak ligt.
In de velo hoor je alleeneen doffe klap. maar je valt niet.. Vlaanderen is supermooi in het midden van de nacht.
Je mag me ervoor wakker maken.

Doe de 1e 5.000 km rustig aan. Dat zijn echt leer-kilometers. Rijdt defensief.
Laat je niet gek maken door hoge snelheden van anderen.
En bij je eerst krasjes / deukjes: bedenk hoe het was geweest als je op een gewone fiets had gezeten.
Waarschijnlijk erger. Bij elk ongeval waar ik ontsnap zonder lichamelijk letsel, ben ik blij.
Heb wel altijd een schadeformulier bij me.

Peterj
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 22:35
Postcode: 2180
Fiets: NME (Eric Baeten's ontwerp)
Contacteer:

Re: Waar zijn jullie tegenwoordig verzekerd met jullie velomobiel?

#4 Bericht door Peterj »

Obelix schreef: do 30 apr 2020, 11:00 Dag Peter,
Ik heb enkel pechverhelping via mijn verzekeringsmaatschappij. Vroeger was ik bij VAB en daar was de dienstverlening uitstekend.
Voor het overige volstaat - voor mij althans - mijn gewone familiale- en BA-verzekering. In geval van een ongeval wel goed het aanrijdingsformulier invullen en vrijwel steeds de politie contacteren. Hou er rekening mee dat het een hele poos kan duren vooraleer alles verzekeringstechnisch afgerond is, voor veel maatschappijen is een VM immers iets wat ze niet dagelijks zien en veel schade-expert lopen er niet rond.

Ik denk niet dat een omniumverzekering nuttig/betaalbaar is.

Veel plezier met uw 1e VM.
Bedankt!

Peterj
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 22:35
Postcode: 2180
Fiets: NME (Eric Baeten's ontwerp)
Contacteer:

Re: Waar zijn jullie tegenwoordig verzekerd met jullie velomobiel?

#5 Bericht door Peterj »

fujin schreef: vr 01 mei 2020, 0:20 Hallo Peter,

Welkom en veel plezier.

Ik heb in het begin van mijn carriere net als jij gekeken naar een omnium verzerkering. Maar dat was toen echt onbetaalbaar.
En ja, dat kan wel eens pijn doen als je zelf de veroorzaker bent van je eigen schade.
Voor pechbijstand heb ik VAB, omdat ik regelmatig in Nederland fiets. Nog nooit nodig gehad, maar het kan handig zijn.
In geval van schade, expertise door schuld van iemand anders kan het zijn dat je wekenlang je fiets niet kan gebruiken.
Daar kwam ik in 2011 achter. Dus toen ik paar jaar later een nieuwe Quest kocht, heb ik de Mango gewoon gehouden.
En die draait nog altijd zijn rondjes als reservefiets.

Inmiddels ziet mijn Quest van 2013 uit als stevig gebruikt. Hij komt haast in de buurt van Crash Test Dummy's Quest.
Maar technisch is hij goed. En daar gaat het om.

Niet in het donker fietsen?
Ben benieuwd hoe lang je dat volhoudt. Dat is nl. een van de sterke punten van een velomobiel.
Ook in het donker kan je veilig met 30kmh over het jaagpad. Met een koersfiets val je als er onverwacht een tak ligt.
In de velo hoor je alleeneen doffe klap. maar je valt niet.. Vlaanderen is supermooi in het midden van de nacht.
Je mag me ervoor wakker maken.

Doe de 1e 5.000 km rustig aan. Dat zijn echt leer-kilometers. Rijdt defensief.
Laat je niet gek maken door hoge snelheden van anderen.
En bij je eerst krasjes / deukjes: bedenk hoe het was geweest als je op een gewone fiets had gezeten.
Waarschijnlijk erger. Bij elk ongeval waar ik ontsnap zonder lichamelijk letsel, ben ik blij.
Heb wel altijd een schadeformulier bij me.
Bedankt! Ja, mijn grootste angst is het manoeuvreren tussen andere weggebruikers (voornamelijk auto's) en slecht wegdek. Ik ga ook steeds zorgen voor reservemateriaal. Op mijn huidige lowracers heb ik dat maar zelden mee, in een velomobiel heb je ruimte zat en zijn er geen excuses.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Waar zijn jullie tegenwoordig verzekerd met jullie velomobiel?

#6 Bericht door Brechtix »

Ik hoor de laatste tijd veel goeds over de KBC fietsverzekering!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Plaats reactie