Maddox schreef: ↑za 13 mar 2021, 22:26
Heb daar ook aan gedacht, 'k heb hier een partij Reactor charging stations (1 quad, 2 duo's), maar die gaan helaas maar tot 6S
2x 6S accu maken die je in serie oplaad dan. deed ik vroeger ook en kan je ook aan mijn packs hierboven zien. mijn 10S accu laad met 37V lader op, maar de 2 balance stekkers naar buiten toe zijn 5S
Maddox schreef: ↑za 13 mar 2021, 22:26
Ik reken op 1mm² per 5A minstens voor de "persoonlijk-mobiele" applicaties.
je moet eigenlijk kijken welk verlies je acceptabel vind.
voorbeeld: 36V 350W motor (om gemakkelijk te rekenen), bafang 350W is gelimiteerd op 18A
jij neemt dan 4mm² draad. 1meter van deze draad heeft 4,5mOhm weerstand. maar een meter is niks.
Accu achter mij met binnenin al 20cm draad. daar nog eens 0,5meter bij van de schakelaar en de connector naar de wattmeter. daar nog eens 2meter bij naar de motor die vooraan zit. en alles nog eens terug.
5meter totale draad en 22mOhm weerstand.
op 18A zal je dus 0,4V spanning verliezen over de bekabeling. je volle accu van 42V zakt dus naar 41,6V.
die 4mm² draad is overkill en te moeilijk om te monteren. je zal bijkomend nog meer verlies hebben over al je connectoren, want om 4mm² aan te sluiten moet je al veel grotere connectoren gaan gebruiken.
vermogenverlies over de kabel is dan 7.2watt
zou je in diezelfde applicatie maar 1mm² draad gebruiken, dan heeft die 94mOhm weerstand. bij 18A zal je dus 1,69V spanning verliezen over de bekabeling. je volle accu van 42V zal dan maar 40.3V aan de motor leveren. nu ook nog zo superkritisch niet.
vermogenverlies over de bekabeling is hier 30W. dat begint al mee te tellen, maar is dus ENKEL bij vol vermogen dat je dit hebt. het is natuurlijk ook al extreem om 1mm² te gebruiken bij 18A.
ikzelf kies ergens voor 1,5 tot 2,5mm² flexibele draad. nog goed handelbaar, nog goed te solderen op standaard connectoren. en als voordeel heb je een lagere kortsluitstroom als je eens iets fout doet (kortsluitstroom 40V met die 5meter kabel is dan 425A. met die 4mm² draad zit je al rond de 1800A dan, daar verdampt je alles mee)
Maddox schreef: ↑za 13 mar 2021, 22:26
Spijtig dat de meest gebruikte cellen de 18650's zijn.
dat is al aan het overgaan hoor, als je veel vermogen nodig hebt, en een compacte accu moet je naar grotere cellen gaan. ik gebruik nu ook al 21700 samsung cellen (INR21700-50E). 4900mAh. men 3S pakje is nu 12V 4900mAh en is 2keer niks in grote. is maar 3mm dikker en 6mm langer dan 18650 cellen en die hebben maar 2600mAh.
kleine pack 3s1p 21700 van 4900mAh (224gram), grote pack 3s2p 18650 van 5200mah (301gram)
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200b.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200c.jpg
eens de productie van zulke cellen omhoog gaan, zullen fietsfabrikanten ook wel overstappen. boven de 700Wh beginnen er toch meer naar grotere cellen te gaan
https://enerprof.de/en/ebike-batteries/ ... n=20&f=215
allemaal 21700 packs