DIY Elektrisch aanhangwagen

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

DIY Elektrisch aanhangwagen

#1 Bericht door Kimmeke »

Intro:
Ik loop al geruime tijd met het idee rond om een elektrische aanhangwagen te maken.
Aangezien mijn tekst toch wat langer is geworden als voorzien heb ik hem maar in de babbelhoek gegooid ook al is er wel een ruim stuk techniek/materiaal.

Reden:
Mijn vorige job was in Luik (74 km via E313) en dat was voor mij uitgesloten om met de fiets te doen. Nu werk ik bijna 2 jaar in Laakdal (± 18 km) wat dus goed te doen is met de fiets. Na enkele maanden wat info vergaren uiteindelijk een Quest (2de hands) gekocht. Ondertussen ben ik op een project bezig van onze vestiging in Namen (130 km) dat waarschijnlijk nog wel enkele jaren gaat duren. Gemiddelde week situatie is dan iets van: 1 dag telewerk, 2 dagen Namen, 2 dagen Laakdal.

Huidige probleem:
1. Ik moet nogal vaak materiaal meenemen van Namen naar Laakdal en omgekeerd. Vaak is dit te groot of te zwaar om extra bij in mijn Quest te duwen. Waardoor ik dikwijls de dagen in Laakdal ook met de wagen moet uitvoeren.
2. Ik ben nogal ecologisch ingesteld en zou dit ook graag al trappend willen doen.

Oplossing:
1. Quattro Velo: volgens mij is dat zowat de enige waarbij je toch wel wat extra volume deftig kunt meenemen. Als je de muts achteraan weglaat zou je er eventueel lange dingen ook mee kunnen vervoeren. Door ze bij wijze van spreken door het dak te laten uitsteken.
2. Aanhangwagen

Mijn gewicht is ± 62 kg. Standaard zeul ik al 7-10 kg extra gewicht mee (laptop, eten/drinken, kledij,...). Als er dan nog eens een aanhangwagen van 10-15 kg bijkomend vrees ik ervoor dat er niet veel extra lading meer kan bijkomen om de 3 hellingen/bruggen nog op te geraken.

Vandaar dat mijn huidige mening is dat een aanhangwagen pas doenbaar is als ik deze elektrisch ondersteund maak. Als de werken langs het kanaal afgelopen zijn moet ik me eigenlijk zeer beperkt begeven op de openbare weg tussen andere verkeersdeelnemers.

Buiten de technische vragen/opmerkingen zijn er natuurlijk ook wel wat andere vragen/opmerkingen waarover ik jullie mening eens wil horen. Ook ben ik nog niet zo thuis in het elektrische fietsgebeuren.

Technisch:
- bedoeling is de kar multifunctioneel te maken.
-> achter een fiets, ligfiets, velomobiel lijkt een 2 wieler me het beste geschikt
-> om ook te gebruiken als tuinkar, go kart zal minstens een 3de wiel nodig zijn. Dus snel demonteerbaar te ontwerpen.
-Lading: vaak is het niet te groot of te zwaar maar gaat het gewoon niet in de Quest. Is het wat zwaar dan wordt het onstabiel fietsen op de bagagedrager van de open ligger. Bedoeling is wel de kar zo te ontwerpen (eventueel modulair) dat ook onderdelen tot ± 1,2 m lang x 0,6 m breed / 60 kg meekunnen.
- aandrijving
-> motor in het wiel lijkt me het meest aangewezen. Aangezien mogelijkheid tot aandrijving in achterwaartse richting me interessant lijkt zal het dus een "direct drive" motor moeten zijn omdat een "geared motor" dit niet aankan door het ontwerp van de koppeling in dit type motoren.
-> slechts aandrijving van 1 wiel lijkt me niet aan te raden dus zullen beide wielen van een motor moeten voorzien worden. De 2 wielen via een vaste as samen met 1 externe motor aandrijven lijkt me ook niet evident in de bochten.
-> totaal vermogen van 200W lijkt me al voldoende al beginnen de vermogens tegenwoordig pas bij 250/350 W. Zelf in een hoverboard zitten al 2 motoren van 350W.
- autonomie: ervan uitgaande dat ik de fiets nog steeds trek. Zou de kar 50 km tegen 25km/u moeten kunnen afleggen. Geen enkel idee welke capaciteit ik hiervoor nodig zal hebben maar door eventueel een zelfbouwpakket te maken is het misschien gemakkelijk uitbreidbaar te maken.
- Regeling:
-> ik heb eens met de elektrische fiets van mijn vader gereden en die heeft 6 standen die elk met een bepaalde snelheid overeen komen. Dus vol vermogen tot de ingestelde snelheid en daarboven niets assistentie meer. Dit vond ik maar niets. Volgens mij liever een open loop waar je via een instelbare potmeter het toegevoegde vermogen kunt instellen.
-> Remmen: ??? zou een direct drive motor voldoende op de motor kunnen remmen. Dan is het misschien een goed idee om de reverse ook te bekrachtigen als je remt met de fiets/vm.
-> ??? welke toeters en bellen lijken jullie nog noodzakelijk? Vooral naar veiligheid

Niet technische:
- wetgeving: mag ik zomaar een zelf een aanhangwagen maken. Ik herinner me dat ik eens een aflevering gezien heb van Blik op de weg waar iemand zelf een aanhangwagen gemaakt had voor achter zijn bromfiets. Ik weet niet juist meer wat er in Nederland hier niet volgens de wetgeving maar hij had toch een bekeuring gekregen.
- wetgeving: snelheid/vermogen. Als ik het correct begrijp: op het jaagpad mag dit tot 30 km/u. Als ik er op de weg/fietspad mee rijd moet ik zorgen dat hij max 25 km/u ondersteund.
- wetgeving: ze spreken over vermogen onder/boven 250W. Is dat vermogen van de motor of vermogen dat je max uitstuurt. Als ik geen motor vind van 100W kan ik waarschijnlijk wel de regelaar beperken.
- verzekering: zou ik hiervoor best eens contact opnemen met mijn verzekeringsagent. Ervan uitgaand dat het bijna uitsluitend voor woon-werk transport zal gebruikt worden op de weg.

Tips, ervaringen, opmerkingen zijn welkom

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#2 Bericht door KarelJ »

Persoonlijk zou ik dan eerder de quest/velomobiel zelf een elektrische ondersteuning geven (trapas motor van Bafang of iets dergelijks zoals fietser.be inbouwt bij waw, quest, quattro, ...). Dit lijkt mij een stuk gemakkelijker/efficiënter dan de kar ondersteunen (waarbij je inderdaad in bochten de ondersteuning moet stoppen of per wiel anders doen in geval van een 2 wieler, ...) Als het enigzins kan, zou ik daar een kar op 1 wiel achter hangen, die is dan natuurlijk niet los te gebruiken als 3-wieler.

Gebruikersavatar
Michel
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
Postcode: 2340
Locatie: Beerse
Velomobiel: WAW174
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#3 Bericht door Michel »

Was deze al een tijdje geleden tegen gekomen.
https://www.bentrideronline.com/message ... p?t=102328

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#4 Bericht door blackarmor »

probleem lag bij de nederlander dat die achter een bromfiets hing wat niet mag ( als ik me niet vergis bv ook niet achter de speed pedelec . ik denk niet dat de aandrijving op maar een van de 2 wielen echt een probleem is ( de 4 wiel df is ook maar 1 kan aangedreven . 1 motor op een starre as die de 2 wielen aandrijft zou meer problemen veroorzaken . hier kunnen de 2 wielen onafhangkelijk werken . aangedreven aanhanger is daarintegen moeilijk af te regelen want je wil eigenlijk niet dat die u begint te duwen en zou dus enkel zijn eigen gewicht moeten wegwerken . zou kunnen opgelost worden met een glijdende koppeling met krachtmeting en zo de stroom naar de motor regelen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#5 Bericht door bicky »

ik heb ooit demonstratie gezien van zo een aanhanger.
ik vond deze online:
http://www.bikemie.com/product/elektris ... ban-nomad/

een koppeling tss fiets en aanhanger zal nodig zijn om remmen, optrekken te controleren.
anders heb je een intelligente controller nodig en die zal bij hoge snelheden niet nauwkeurig genoeg zijn.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#6 Bericht door fcapri »

je zal zowieso met een beweegbaar deel moeten werken in de buis van de kar.

denk aan een caravan, als de auto remt, wordt de trekhaak in de buis geduwt en worden de remmen van de caravan aan getrokken. hoe harde je remt met de auto, hoe meer die koppeling inschuift en hoe meer die caravan ook zelf gaat remmen.

je zal dus een trekbar tussen fiets en car moeten maken die 2 richtingen uitkan en 2 veren heeft.
als je zelf optrekt, dat de kar blijft staan en aan de 'trekhaak' trekt. daar moet een controller dan aan gekoppeld worden zodat de car mee accelereert totdat de trekbar in 'nulstand' komt, en dan moet de motor omlaag regelen.
gaat de car harder dan de fiets, dan moet de motor gaan afremmen (of achterwaarst bekrachtigen)- zodat die ook remt en de trekbar in 'nulstand' komt.

Afbeelding

in principe zou je dan de car nooit mogen voelen, enkel het trekken van de veer

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#7 Bericht door Kimmeke »

Ik ben precies alvast niet de enige die er al eens over nagedacht heeft :wink:
Er werden zelfs al tekeningen gemaakt :D

@ fcapri: je hebt nogal wat wieletjes in de aandrijving van je VM getekend. Zitten daar 2 apparte kettingen in, of zijn dat geen 2 kettingspanners (1 vooraan + 1 derailleur achteraan)
Ik wist niet dat er in een caravan zoiets aanwezig was. Wat ik wel weet is dat ik vroeger (toen ik nog kleiner was) zelf eens een trekhaak gemaakt heb voor een 4 wiel kar achter mijn fiets te hangen. Daar zat toen te veel speling op en was een ramp om mee te fietsen. Veel te schokkend. Met het ontwerp van de veren lijkt het me dan nog een uitdaging om te zorgen dat de regeling stabiel blijft. Het idee om de motor zo af te schakelen wanneer die te fel begint te drukken moet ik zeker meenemen in het ontwerp.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#8 Bericht door Bart86 »

Ik vind het alvast een goed concept. Zoals aangehaald is een elektrisch ondersteunde VM wellicht eenvoudiger. Maar als je dat niet nodig hebt, is de 'installatie' toch steeds een extra gewicht dat je meedraagt. Een ondersteunde aanhangwagen zodat je niet extra belast wordt door de extra ballast :). Interessant!

Op vlak van wetgeving heb ik mijn bedenkingen. Zo onmiddellijk kan ik niet zeggen of er regels zijn omtrent een ondersteunde aanhangwagen (fietskar), maar vermoed van niet. Wanneer ik al eens snel door de definities ga (artikel 2 van de wegcode) lees ik het volgende: Artikel 2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.

Zoals vaak zijn interpretaties mogelijk, te meer omdat er in de definities nergens gesproken wordt over een aanhangwagen met aandrijving. Het idee van fcapri lijkt mij dan het beste, omdat de fiets/vm (rijwiel) niet ondersteunt wordt door de aanhangwagen. De aanhangwagen ondersteunt zichzelf zodat de fietser geen/weinig extra inspanning moet leveren om de extra ballast in beweging te krijgen/houden.
Het idee dat de fietskar (aanhangwagen) de fiets (trekkend voertuig) gaat ondersteunen lijkt in strijd met de definitie. We spreken bij een 'sleep' van een 'trekkend voertuig' en de "aanhangwagen". Wanneer de aanhangwagen het trekkend voertuig gaat ondersteunen kan je niet (altijd) meer van een trekkend voertuig spreken. Het is in ieder geval voer voor de "overijverige agent" die "niets beter te doen heeft" :D .

Er is een Belgisch bedrijf (The Opportunity Factory) die in 2015 de pers haalde met een elektrisch aangedreven fietskar (https://www.hln.be/in-de-buurt/sint-nik ... ~a40883f9/). Het bedrijf is echter al failliet (2017) volgens mijn opzoeking in de kruispuntbank van ondernemingen (KBO). De zaakvoerder (Dirk Verhaeghe) die toen in de pers kwam heeft wel weer een ander bedrijf (Made in Heaven). Het is dus niet moeilijk om hem te contacteren en eventueel info te vragen :).

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#9 Bericht door Ronnius »

Kimmeke schreef: ma 20 apr 2020, 23:19 Ik wist niet dat er in een caravan zoiets aanwezig was.
Dat is een oplooprem. Dat bestaat al heel lang en is niet alleen op caravans aanwezig, ook grotere trailers voor auto's-bestelwagen hebben dat. Dat is ook nodig omdat anders de trailer met de trekker aan de haal zou kunnen gaan. Je zal maar een brug naar beneden rijden en als je moet remmen begint de trailer je vooruit te duwen, of de combinatie in schaar duwen.

Je zou een combinatie kunnen maken als de aanhangwagen te dicht komt gaat een rem in werking (kan een elektrische zijn) en als de aanhangwagen naar achter gaat komt de rem los en start de ondersteuning.
Kimmeke schreef: ma 20 apr 2020, 23:19 Wat ik wel weet is dat ik vroeger (toen ik nog kleiner was) zelf eens een trekhaak gemaakt heb voor een 4 wiel kar achter mijn fiets te hangen. Daar zat toen te veel speling op en was een ramp om mee te fietsen. Veel te schokkend.
Dat is de reden waarom trailertanks in verschillende compartimenten is onderverdeeld of er schotten in zitten om de slag te verdelen bij remmen. Wij hadden een watertank van 3000 L en daar zat al een schot in zodat als die niet volledig vol was niet alle vloeistof helemaal tot vooraan kon smakken maar de slag gebroken/verdeeld werd, en zelfs dan bij bruusk remmen voelde ik het duwen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#10 Bericht door Ronnius »

Bart86 schreef: di 21 apr 2020, 15:13
Op vlak van wetgeving heb ik mijn bedenkingen. Zo onmiddellijk kan ik niet zeggen of er regels zijn omtrent een ondersteunde aanhangwagen (fietskar), maar vermoed van niet. Wanneer ik al eens snel door de definities ga (artikel 2 van de wegcode) lees ik het volgende: Artikel 2.24. "Aanhangwagen" : elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.
Ik weet niet of je het echt kunt vergelijken, maar vooral in de land-/tuinbouw, heb je trailers waarvan de wielen kunnen aangedreven worden. Het is dan wel via de aftakas dat het vermogen overgebracht wordt van het trekkend voertuig naar de trailer.

Als de trailer niet zelfstandig kan beginnen rijden maar enkel als de trekhaak gespannen staat is het principe eigenlijk gelijk.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#11 Bericht door fcapri »

ik zou er absoluut voor zorgen dat je car NOOIT je fiets kan voortduwen. immers op 1 kogelgewricht duwkracht zal resulteren dat je dwars over de weg zal gaan. t minste dat er afwijking is, gaat de aanhanger scheef duwen, en duwt je quest zijn achterwiel weg. zelfdde effect als met een aanhangwagen op je auto achteruit rijden :-)

vandaar het systeem met 2 veren. een aanhanger met oplooprem heeft er eentje, namelijk als er geremd word, zal de aanhanger mee remmen. jij wil ook het omgekeerde, dat de aandrijving in de kar meeduwt als er getrokken wordt.
gbruik je de aanhanger dan met de hand in een veld, en je trekt aan de hendel, ga je enkel een deel trekkracht moeten leveren om de veer aan te spannen, en dan grijpt de aanhangwagen in. hoe verder je de veer indrukt, hoe meer de aanhanger accelereert om tot zijn nulpunt te komen. gaat die voorbij dat nulpunt, gaat die weer afremmen, zodat je bij het stoppen ook de aanhangwagen niet voelt.

het trekgewicht achter een auto wordt niet bepaald door het motorvermogen, maar door het gewicht dat de auto kan controlleren en tot stilstand brengen. iedereen kan een aanhangwagen van 4ton in beweging krijgen, maar het veilig laten stoppen...

nu het wettlijke.... van het moment je een aanhangwagen motoriseert, gaat het wettelijk geen aanhangwagen meer zijn, maar een gemotoriseerd voertuig (aangezien het niet door trappers in beweging wordt gebracht, is het dus ook geen rijwiel). je zou natuurlijk ook een trapsensor kunnen monteren en die met een connector aan de motorcontroller in de aanhanger koppelen, zodat die enkel werkt, als er ook getrapt wordt. het blijft toch een grijze zone.

ps: die tekening snel gemaakt op de pc, en had een foto van google genomen. vandaar de vele tandwielen :mrgreen:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#12 Bericht door CapoJan »

Technisch:
- bij fietsen heb je voornamelijk 2 systemen die de mate van ondersteuning bepalen. De simpelste is PAS: zodra de pedalen draaien, werkt de motor met een vast vermogen. Er zijn wel ondersteuningsniveaus, maar die komen telkens overeen met een percentage van het maximale vermogen. Bijvoorbeeld 25, 50, 75 en 100% van 250 W (maximaal nominaal vermogen voor een pedelec). Of je nu hard trapt of niet, dat maakt niets uit. (cfr die elektrische fiets van jouw vader) Het andere systeem werkt met een krachtsensor, die - weer beperkt tot het maximale vermogen - jouw eigen invoer versterkt. Bijvoorbeeld 50% bovenop jouw vermogen. Dat betekent dat hoe harder je trapt, hoe meer de motor toevoegt.
- je zou ervoor moeten zorgen dat de motor enkel kan werken als je trappers draaien. Er zou dus een verbinding moeten komen tussen de aanhangwagen en de velomobiel. In principe kan je een 'gashendel' toevoegen, maar ook dat is wettelijk niet toegestaan voor een pedelec. Indien dat verband tussen de pedaalbeweging en de aandrijving er niet is, wordt dit een gevaarlijk voertuig. Maar aangezien je de kar ook autonoom wil kunnen gebruiken, moet dat weer uitschakelbaar zijn.
- als je er zo'n eind mee moet rijden, moet je ook ruimte voorzien voor voldoende accucapaciteit. Dat is nogal afhankelijk van enkele factoren: rendement van de motor, geleverde vermogen, snelheid... Om je een idee te geven: met de 500 Wh accu in de E-Orca doe je tussen 50 en 300 km.
- Ik zie niet waarom één aangedreven wiel een probleem zou vormen. Als je in beide wielen een motor zou steken, kan dat volgens mij hetzelfde probleem opleveren als een as zonder differentieel. Daarbij moet je rekenen dan een direct drive motor behoorlijk zwaar is. Als je er dan twee gebruikt...

Recuperatie is pas de moeite als je redelijk wat hellingen moet doen. Dan zou je tot 10% kunnen recupereren. Het andere aspect ervan, de motorrem, is inderdaad wel interessant. Maar dat moet je ook bedienen vanuit de velomobiel, toch voor zover mijn ervaring hiermee. Mijn pedelec met direct drive motor had 9 standen: 4x ondersteuning, uit en 4x motorrem. Die motorrem heb ik bijna nooit gebruikt, want die houdt geen rekening met de hellingsgraad.
Het idee van die kar is interessant, maar eigenlijk is het veel eenvoudiger om de velomobiel zelf ondersteund te maken. Daarvoor zijn redelijk wat bijna pasklare oplossingen mogelijk (motor van Bafang of Tongsheng zijn de meest courante).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#13 Bericht door jantje »

Ronnius schreef: di 21 apr 2020, 18:16 Ik weet niet of je het echt kunt vergelijken, maar vooral in de land-/tuinbouw, heb je trailers waarvan de wielen kunnen aangedreven worden. Het is dan wel via de aftakas dat het vermogen overgebracht wordt van het trekkend voertuig naar de trailer.
Als de trailer niet zelfstandig kan beginnen rijden maar enkel als de trekhaak gespannen staat is het principe eigenlijk gelijk.
Klopt, maar die worden enkel in zware omstandigheden gebruikt: slijk of bergop (en dan nog liefst zo weinig mogelijk)
Meestal lukt er al veel met snelheid ipv extra aangedreven wielen (gang is alles ;) )
Pas als dat niet meer lukt gaat men over op traag rijden, met ingeschakelde aftakas en ingeschakelde koppeling op de wagen. Daarbij kan er slechts in 1 versnelling (soms 2) gereden worden
Maar dit wordt steeds manueel opgezet (al zijn er tegenwoordig testen met hydraulische en elektrischeaandrijving die automatisch opschakelen als ze verschik in rijsnelheid detecteren tussen traktor en aanhanwagen)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#14 Bericht door Ronnius »

jantje schreef: wo 29 apr 2020, 19:57
Klopt, maar die worden enkel in zware omstandigheden gebruikt: slijk of bergop (en dan nog liefst zo weinig mogelijk)
Meestal lukt er al veel met snelheid ipv extra aangedreven wielen (gang is alles ;) )
Pas als dat niet meer lukt gaat men over op traag rijden, met ingeschakelde aftakas en ingeschakelde koppeling op de wagen. Daarbij kan er slechts in 1 versnelling (soms 2) gereden worden
Maar dit wordt steeds manueel opgezet (al zijn er tegenwoordig testen met hydraulische en elektrischeaandrijving die automatisch opschakelen als ze verschik in rijsnelheid detecteren tussen traktor en aanhanwagen)
Mij hoef je het niet uit te leggen hoor. Heb met beide voeten in de sector gestaan.
Alleen van de nieuwste technieken zoals automatisch aangedreven worden bestond toen nog niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#15 Bericht door Kimmeke »

Korte update wat er tot nu toe al is:
- 1 kindertrailer okkazie (75€)
- zelfgemaakte trekhaak aan Quest volledig achteraan gemonteerd omdat de glasvezel/carbon daar mij het sterkste lijkt. (10 €)
- 2x350 W motors van okazie hooverboard + 20" velgen eromheen gebouwd + aangepaste lengte spaken handleiding zie https://youtu.be/k9LwkxQF7_Q (75 €+10€+ 2x25€) eerste keer spaken 5 mm te kort besteld :evil: zonde
- 2x motor drives (aliexpress) (21 €)

Proviswaar aangesloten en samen met papa op zijn elektrische fiets en de batterij van de mama toertje (50km) gaan fietsen grotendeels langs het kanaal (mocht de batterij enkel lenen onder begeleiding #-o )
Bevindingen:
- 1x350 W leek me voldoende voor tochtje (vlakke rit).
- Vader kon maar fietsen tegen 22-25 km/u. Als ik 22 km/u reed heb ik enkele malen gemerkt dat ik 100% aan het duwen was.
- Batterij hoverboard (4,4 Ah) hield het maar 10 min uit dus continu op mijn hoede voor de batterij (13,4 Ah). Bleek niet nodig want mijn moeder heeft er nadien nog 12 km mee gefietst en was nog niet leeg.
- 30 km/u geen enkel probleem
- tot 44 km/u krijg je nog wat hulp. Max gehaald op stuk windaf was 49,5 km/u. Als je dan ondersteuning afzet dan voel je dit direct. Ter info: zonder trailer moet ik ook alles uit de kast halen om 50 km/u te halen.
- geen enkele maal het gevoel gehad dat de wagen mij in de bocht zou omduwen (langs het kanaal zijn nu natuurlijk ook wel weinig bochten te bespeuren :D )
- Batterij van mijn vader was leeg 1 km voor we terug thuis waren.

Nog op planning of wachtende:
- batterij reeds besteld op Aliexpress (85 € + BTW + afhandelingskosten) Als dit onder de 150 € blijft en ik krijg ze ook daadwerkelijk aan ben ik tevreden.
- gashendel + connectoren Aliexpress (15 €)
- vochtbestendige connector (type zoals trekhaak) tussen trekhaak en quest Aliexpress (20 €)

- 1 x 350W wiel te gebruiken voor kindertrailer
- 1 x 350W wiel te gebruiken voor een nog zelf te bouwen trailer
----> de staat van de kindertrailer is te goed om deze te vernietigen.
----> trailer zou ik enigzins modulair willen maken zodat deze breed inzetbaar is maar toch ook weinig plaats kan innemen
----> trailer zou ik zelfde wielbasis als voorwielen willen geven. Nu met kindertrailer heb ik 5 wielen die allen op een andere lijn staan. Probeer dan maar eens een gat te ontwijken. Is met 3 wielen al een ramp.
----> Nog op zoek naar een geweldig maar simpel idee om de wielen aanpasbaar geveerd op te stellen (belasting wagen tussen: eigengewicht - 50kg lading). Ideeën welkom.

Als er interesse is wil ik wel enkele foto's proberen te posten.

Plaats reactie