DIY Elektrisch aanhangwagen

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#31 Bericht door fcapri »

dat probleem met vonken trekken kan je voorkomen met een aan/uit schakelaar. parallel over die schakelaar zet je dan een 10ohm weerstand ofzo.

als je dan de accu in plugt, de controller zijn condensatoren zijn leeg, je accu heeft 40V, dan kan er max 4A lopen van stroom. daarna zet je de schakelaar aan om de weerstand te overbruggen.
de dure fiets batterijen gebruiken een schakeling met een fet die dit automatisch voor zijn rekening neemt. k ga wel eens een schakeling bedenken voor die probleem, maar nog geen tijd gehad :mrgreen: . werkt prima met mijn aan/uit schakelaar. en die schakelaar zit gewoon in een verloopkabel die ik tussen mijn velomobiel en het accupack heb zitten (kan die er ook gewoon uithalen maw)

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#32 Bericht door Maddox »

blackarmor schreef: za 13 mar 2021, 10:55 de nieuwe 21700 cellen zijn trouwens ook wel interessant aan het worden
Samsung INR21700-40T 4000mAh - 35A
Spijtig dat de meest gebruikte cellen de 18650's zijn.
de laatste paar batterijen die ik heb gemaakt waren allemaal zonder bms . ( bijna elk probleem kwa batterijen ervoor was te herleiden naar de bms ) .een deftige bms kost meer dan de gemiddelde batterypack.
Heb daar ook aan gedacht, 'k heb hier een partij Reactor charging stations (1 quad, 2 duo's), maar die gaan helaas maar tot 6S
gewoon af en toe eens aan een balancer hangen werkt voor mij . Wel enkel cellen van een betrouwbare verkoper en deftige kabels en verbindingen ( meestal ruim overbemeten) .
Ik reken op 1mm² per 5A minstens voor de "persoonlijk-mobiele" applicaties.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#33 Bericht door fcapri »

Maddox schreef: za 13 mar 2021, 22:26
Heb daar ook aan gedacht, 'k heb hier een partij Reactor charging stations (1 quad, 2 duo's), maar die gaan helaas maar tot 6S
2x 6S accu maken die je in serie oplaad dan. deed ik vroeger ook en kan je ook aan mijn packs hierboven zien. mijn 10S accu laad met 37V lader op, maar de 2 balance stekkers naar buiten toe zijn 5S
Maddox schreef: za 13 mar 2021, 22:26 Ik reken op 1mm² per 5A minstens voor de "persoonlijk-mobiele" applicaties.
je moet eigenlijk kijken welk verlies je acceptabel vind.

voorbeeld: 36V 350W motor (om gemakkelijk te rekenen), bafang 350W is gelimiteerd op 18A
jij neemt dan 4mm² draad. 1meter van deze draad heeft 4,5mOhm weerstand. maar een meter is niks.
Accu achter mij met binnenin al 20cm draad. daar nog eens 0,5meter bij van de schakelaar en de connector naar de wattmeter. daar nog eens 2meter bij naar de motor die vooraan zit. en alles nog eens terug.
5meter totale draad en 22mOhm weerstand.
op 18A zal je dus 0,4V spanning verliezen over de bekabeling. je volle accu van 42V zakt dus naar 41,6V.
die 4mm² draad is overkill en te moeilijk om te monteren. je zal bijkomend nog meer verlies hebben over al je connectoren, want om 4mm² aan te sluiten moet je al veel grotere connectoren gaan gebruiken.
vermogenverlies over de kabel is dan 7.2watt

zou je in diezelfde applicatie maar 1mm² draad gebruiken, dan heeft die 94mOhm weerstand. bij 18A zal je dus 1,69V spanning verliezen over de bekabeling. je volle accu van 42V zal dan maar 40.3V aan de motor leveren. nu ook nog zo superkritisch niet.
vermogenverlies over de bekabeling is hier 30W. dat begint al mee te tellen, maar is dus ENKEL bij vol vermogen dat je dit hebt. het is natuurlijk ook al extreem om 1mm² te gebruiken bij 18A.
ikzelf kies ergens voor 1,5 tot 2,5mm² flexibele draad. nog goed handelbaar, nog goed te solderen op standaard connectoren. en als voordeel heb je een lagere kortsluitstroom als je eens iets fout doet (kortsluitstroom 40V met die 5meter kabel is dan 425A. met die 4mm² draad zit je al rond de 1800A dan, daar verdampt je alles mee)

Maddox schreef: za 13 mar 2021, 22:26 Spijtig dat de meest gebruikte cellen de 18650's zijn.
dat is al aan het overgaan hoor, als je veel vermogen nodig hebt, en een compacte accu moet je naar grotere cellen gaan. ik gebruik nu ook al 21700 samsung cellen (INR21700-50E). 4900mAh. men 3S pakje is nu 12V 4900mAh en is 2keer niks in grote. is maar 3mm dikker en 6mm langer dan 18650 cellen en die hebben maar 2600mAh.
kleine pack 3s1p 21700 van 4900mAh (224gram), grote pack 3s2p 18650 van 5200mah (301gram)
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200b.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/4900-5200c.jpg

eens de productie van zulke cellen omhoog gaan, zullen fietsfabrikanten ook wel overstappen. boven de 700Wh beginnen er toch meer naar grotere cellen te gaan
https://enerprof.de/en/ebike-batteries/ ... n=20&f=215
allemaal 21700 packs

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#34 Bericht door Maddox »

Bedankt voor de goeie en complete uitleg, Fcapri.

2x6S is maar 12S, net dat tikje lager dan de 13S die ik nu heb. 14S is niet ongebruikelijk, met de 52V accupacks.

Maar ik weet niet hoe de elektronica gaat reageren als die plots 3x5S voor de kiezen zou krijgen. 55V is zo'n "erfenis-voltage" die als harde limiet op elektronica ontwerpen rust.

Kwa kabeldiktes. Ik werk meestal met AWG formaat siliconenkabel voor vermogenskabel. Lekker soepel. En ik wil zo min mogelijk verlies. Warmte heb ik niet nodig.
En natuurlijk, ik had een ruime voorraad 10 AWG kabel liggen. (tussen 5 en 6mm² in, en nu veel minder ruim, die voorraad ).

Connectoren. XT90 of EC5 voor deze toepassingen.

Wat ik als optie zie is geen trailer die mee duwt, maar een trailer als krachtbron.
Zelfs de meest achterlijk goedkope generator kan voldoende vermogen leveren voor het opladen van de accu's die of aan de trekker hangen, of in de trailer zelf zitten.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#35 Bericht door Brechtix »

Maddox schreef: ma 15 mar 2021, 0:24 geen trailer die mee duwt, maar een trailer als krachtbron.
Ik denk dat dat het beste is.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#36 Bericht door Kimmeke »

Maddox schreef: ma 15 mar 2021, 0:24 Wat ik als optie zie is geen trailer die mee duwt, maar een trailer als krachtbron.
Zelfs de meest achterlijk goedkope generator kan voldoende vermogen leveren voor het opladen van de accu's die of aan de trekker hangen, of in de trailer zelf zitten.
Ik ben niet volledig mee wat jullie hiermee bedoelen.
Trailer die meeduwt -> is toch ook een krachtbron
generator voor opladen van de accu's -> geen idee wat hier de bedoeling is. Als je tijdens rijden via een generator batterijen wil opladen ga je helemaal niet meer vooruit geraken op gebied van snelheid.

Buiten het feit dat een paar weken geleden de as van het niet aangedreven wiel plots afgebrak doet mijn trailer met de 2 Li-ion batterijen 10S4P via Ali express het nog goed. (Toch wel vreemd wanneer je zo plots iets gewaar wordt en vlak erna steekt een wiel je voorbij) Ik heb nog niet de tijd genomen om te meten hoeveel energie ik uit de batterijen krijg. Al vermoed ik wel dat dit veel minder zal zijn als 2x14 Ah (150W/36V = ±4A * 1,75 uur = ± 7 Ah). 50 km tegen 30km/u is limiet. (Zonder batterij ben ik blij wanneer ik nog 20km/u kan houden) Eens de batterijen onder de 36V zakken is het gedaan om nog vermogen naar de motor te sturen. Gelukkig blijft de verlichting nog wel werken.
Het zonnepaneel haalt ongeveer 50 W in volle zon. Van de moment er schaduw op komt is het gedaan ermee.
Verder heb ik op de bak zelf nog programmeerbare Led verlichting aangebracht. (Bedankt aan Bicky voor zijn blog)

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#37 Bericht door Maddox »

Kimmeke schreef: ma 05 apr 2021, 17:43 Ik ben niet volledig mee wat jullie hiermee bedoelen.
Een trailer niet motoriseren, wel voorzien van accu's om de motor op de fiets te helpen.
Trailer die meeduwt -> is toch ook een krachtbron
Een aangedreven trailer duwt de dissel, of recht in de rug of nek van een ligfietser of links van het achterwiel. 'k Vind dat geen goed idee.
generator voor opladen van de accu's -> geen idee wat hier de bedoeling is. Als je tijdens rijden via een generator batterijen wil opladen ga je helemaal niet meer vooruit geraken op gebied van snelheid.
Een 600W generator met een paar liter benzine is 15 kg ofzo. Da's goed voor een uur of 12 autonomie op de generator.
Wil je met accu's alleen zo'n autonomie hebben, dan heb je een goed gevulde trailer die wel een stuk meer weegt dan 15 kg. En een kapitaal aan accu's. Zo'n generatortje is spotgoedkoop in verhouding. En je maakt van je rijwiel een 3voudige hybride. Bio-fossiel-elektrische hybride, cool nietwaar?
En vooruit geraken. Ik zie niet in waarom 15-20kg zoveel verschil gaat maken, daarvoor heb je toch die trapondersteuning?

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#38 Bericht door Kimmeke »

Maddox schreef: ma 05 apr 2021, 18:32 Een 600W generator met een paar liter benzine...
Dat is een ander verhaal. Ik kon niet goed volgen want ik zat met een elektrische generator in gedachte die zou worden aangedreven door het wiel. En kon niet goed volgen wat je daarmee wilde doen. Een generator op 1 wiel waarmee je batterij oplaad en een motor op het ander wiel ter ondersteuning zag ik het nut niet van in :roll: . Effe fantasie op hol... Dan zou je beter de generator op de trapas zetten en de motor de fiets aandrijven. Dan zou je continue kunnen blijven trappen zonder dat dit invloed heeft op de snelheid van de fiets. Lijkt me zeer contra intuïtief. In de bocht kan je met vol vermogen blijven trappen evenals als je wil stoppen en stilstaat.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#39 Bericht door fcapri »

dat laatste ben ik nog altijd mee bezig, beetje stilgevallen door de verhuis.
aan de trapas een generator, achteraan een achterwielmotor, en een accu.
bedoeling is dat je dus 36V opwekt waarmee de motorcontroller dus wakker wordt en waar je dan de hubmotor kan bekrachtigen via de accu. dit op het wettelijk te houden (zonder trappen geen energie, geen motorcontroller, kan je niet rijden
de generator laad de accu bij.
de ketting is dus vervangen door een paar electrische draden.

er zouden grote verliezen zijn, maar dat heeft een ketting ook.wie met ondersteuning rijd, trapt amper nog zelf mee, dus die paar 10tallen watts dat je nog duwt, boeit weinig als er maar 60% van benut wordt.
als grote voordeel kan je dus bergaf bollen terwijl je de accu oplaad (met een ketting ga je loos meedraaien), en ook aan een rood licht ga je dus energie bijtrappen hetgeen je niet hebt met een ketting.

ik wil er dan ook mee testen wat het doet als je de accu dan afkoppelt (dus genereren wat je nodig hebt aan energie), en ook testen mee doen om met zonnepanelen ook bij te laden.
als je 50W met de generator bijlaad, en 50W via zonnepanelen, en 200W verbruikt om te rijden, zit je maar 50% uit de accu te halen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#40 Bericht door Kimmeke »

@ Fcapri: ik ben benieuwd. Lijkt me interessant projectje.

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#41 Bericht door Kimmeke »

Mijn trailerke heb ik toch al verschillende keren nuttig kunnen gebruiken.
Zoals sommige met ervaring in batterijen al vermoeden is de capaciteit van mijn Ali express batterij niet zoals ze in hun spec's aangeven. De laatste tijd valt de batterij wel echt snel uit. De tip van Ivo om de cellen eens individueel uit te meten was nog niet zo slecht. Inderdaad 1 reeks zat slechts op 3,4V terwijl de andere op 4,1-4,2V. Van de week heb ik deze bijgeladen tot op 4,2V en gisteren toch weer een dikke 6 Ah eruit gekregen vooraleer ze door de knieën ging. Dit komt nog steeds niet aan de 14 Ah op de verpakking staat maar voor 80€ valt dit nog best mee voor deze leerrijke kennismaking met batterijen.

Met 6 Ah kan ik ongeveer een 30 km doen tegen 30 km/u. (Zonder trailer fiets ik ook ~30km/u dus trailer drijft eigenlijk enkel zichzelf aan. Als je op vlakke rechte stukken rijd voel je van de trailer eigenlijk niets)
36V - 6 Ah -> 216 Wh
30km - 30 km/u -> 1h
216 Wh - 1h -> 216W Ik merk echter op dat wanneer ik tegen 30 km/u fiets volgens de vermogenmeter die ik vlak voor de motorcontroller heb staan deze 130-150 W aangeeft. Dan treden er behoorlijk andere verliezen op ofwel vraagt het optrekken zoveel extra van de batterij.

Mijn zonnepaneel genereert ongeveer 50W in volle zon (als ik effe schat op 10W verliezen) komt dit neer op 216/40 ~ 5 uur oplaadtijd. Dit lijkt me ongeveer te kloppen. Probleem is dat die volle zon vaak zoek is en gedeeltelijke schaduw op het paneel alle vermogen wegneemt. Als ik dan alles laat opstaan blijven die 10W verliezen aanwezig en komt het er op neer dat ik bijna enkel kan opladen via de zon in specifieke omstandigheden (volle zon op trailer en in de buurt blijven zodat je tijdelijk kunt uitschakelen als de zon wegvalt).

Waar ik tevreden van ben in mijn setup:
- Sturing via potmeter zodat de trailer probeert zijn ingestelde snelheid aan te houden ± 2 km/u. Dit zorgt ervoor dat je vrij goed op je gewenste cadance kan rondtrappen.
- Gebruik van dodemansknop op het stuur. Zodat ik de knop altijd moet indrukken wil ik ondersteuning. Ook als ik vanuit stilstand extra ondersteuning wil om bijvoorbeeld aan een kruispunt vlugger te vertrekken is dit handig
- Verlichting via programmeerbare ledstrips en Arduino. (met dank aan vlog van Bicky voor het idee)
- snelkoppeling die ik gemaakt heb tussen VM en trailer (met snelle aanpassing kan ik de trailer ook achter mijn bukfiets hangen). Al blijft ik toch wel wat schrik hebben dat ik op een gegeven moment de start van de VM eens ga afrukken als ik door een niet geziene put of bobbel rijd.
- elektrische snelkoppeling tussen bedienpaneel via VM naar trailer. Snelle ombouw naar mijn bukfiets is ook mogelijk.
- vering op de as van de wielen
- vering op de trekhaak, zowel trek als druk (ik merk er niets van maar ik vermoed dat dit wel een grote inpakt heeft op de maximale krachten op de trekhaak die op de VM is gemonteerd)
- grote maar lichte zelfgemaakte Epoxy bak. 3 curverboxen passen erin om het recycleerbaar afval naar het recyclagepark te brengen. Een ganse winkelkar krijg ik er ook in maar dan merk ik op dat het beter is wat trager te rijden als ik niet over een perfect vlak fietspad kan rijden. Dit doordat er slechts 1 set wielen is in het midden van de trailer. Als de gewichten wat ver van de as zitten merk je goed dat het rotatietraagheidsmoment toeneemt.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#42 Bericht door fcapri »

ik rijd electrisch in mijn alleweder.
ik verbruik ongeveer een 8Ah op 36V (van 42 naar 35V ongeveer) en heb ik een 270-280Wh nodig.
ik doe dan een 28-29km op een 42-48min aan +45km/h waardoor ik door het verkeer een gemiddelde haal van 35a40km/h. mijn FAW weegt 59kg (zal dus zowat zijn zoals uw VM en remorkske samen).

acceleren uit stilstand is moordend voor je accu. mijn eerste efaw was ongelimiteerd en die 200W motor trok op stilstant tot 1180W. die motor trok bij stadsverkeer de accu leeg op 15min.
daarna heb ik die begrenst. max 90W van 10-20km/h, daarna gaf ik 150W vrij, en boven de 30km/h mocht die voluit gaan. gevolg was dat ik 45min autonomie had en mijn woon werk route van 30km zonder problemen kon afleggen aan 40km/h met ondersteuning.


hoe kan je die 10W verliezen nog steeds hebben? loopt er stroom van de accu naar de zonnepanelen dan? dit kan je voorkomen met een diode.
ik heb 15W aan panelen liggen (3stuks van 5V 1A in serie). in volle zon in de zomer haal ik dus tot 12.6V 1A en laad de accu vol.
nu staat de fiets in de fietsenstalling, en levert mijn zonnepaneel misschien 11.5V 0.1A maar mijn accu laad nog steeds op en tegen vanavond staat ze misschien op 11.8V weer. zonnepaneel hangt 24/24 aan de accu vast en accu zit 24/24 in de fiets aangesloten. wordt nooit bijgeladen (tenzij in de winter als ik ze ff wil bijladen omdat ze leeg raakt). verlichting staat altijd aan als ik rijd

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#43 Bericht door Kimmeke »

@fcapri: interessante info, je opzet zal elektrisch efficiënter uitgevoerd zijn. :wink:

Hieronder mijn elek schema. Als ik in bewolkte omgeving mijn trailer buiten zet is dit net genoeg om de ventilator van de omvormer MPT2710A te laten draaien. De display geeft 0W aan.
Iets waar ik nog geen oplossing voor gevonden heb: Als ik de batterij in de trailer en in mijn box samen in parallel aansluit durft de stroom behoorlijk oplopen indien de spanning enigszins verschillend is. Ik zou graag de stroom van de batterij in de box naar de batterij in de trailer kunnen begrenzen tot bijvoorbeeld 2A. Indien iemand een idee/oplossing hoor ik het graag.

Als ik dus de batterij van de trailer wil opladen via het zonnepaneel heb ik in mijn huidige opzet dus mogelijk reeds volgende verliezen:
- verliezen in omvormer MPT2710A
- standby verlies in 42/12V omvormer in de box?
- standby verlies in USB charger in de box?
- Verlies in vermogenmeetmodule (display + connectie bluethooth)
- verlies in 42/12V omvormer in trailer?
- Standby verbruik van arduino
- Standby verlies door WS2815 leds (ook als deze niet branden verbruiken deze vermogen)
- Voltmeter 12V
- Voltmeter 42V
Elektrical setup.JPG

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: DIY Elektrisch aanhangwagen

#44 Bericht door Maddox »

Kimmeke schreef: ma 05 apr 2021, 20:06 Dat is een ander verhaal. Ik kon niet goed volgen want ik zat met een elektrische generator in gedachte die zou worden aangedreven door het wiel. En kon niet goed volgen wat je daarmee wilde doen. Een generator op 1 wiel waarmee je batterij oplaad en een motor op het ander wiel ter ondersteuning zag ik het nut niet van in :roll: . Effe fantasie op hol... Dan zou je beter de generator op de trapas zetten en de motor de fiets aandrijven. Dan zou je continue kunnen blijven trappen zonder dat dit invloed heeft op de snelheid van de fiets. Lijkt me zeer contra intuïtief. In de bocht kan je met vol vermogen blijven trappen evenals als je wil stoppen en stilstaat.
Hopla. Een optie.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-7 ... motor-230v

Plaats reactie