Aanrijding op dubbelrichting fietspad

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten
Kopman
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 0:16
Postcode: 3500
Fiets: DF, M5 26-26
Contacteer:

Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#1 Bericht door maarten »

Gisterenmiddag reed ik van school naar huis op een dubbelrichting fietspad aan de linkerzijde van de weg. Aan een zijstraat aan mijn linkerkant kwam er een jeep van de tegengestelde richting en deze draaide nog snel voor me in. Een tweede kleinere auto volgde onmiddellijk erna de jeep. Die tweede auto kon totaal geen zicht hebben op het fietspad aangezien die achter die jeep reed. Deze heeft me dan in mijn zij gegrepen. Ik ben 2x overkop gegaan en op mijn rechterzij in de berm terecht gekomen. Ik ben dan uit mijn velomobiel gekropen en op de grond blijven liggen. Onmiddellijk kwam er hulp van omstaanders. Ook de beide chauffeurs zijn komen helpen. De ambulance is me komen halen en de politie heeft de vaststellingen gedaan.
Hoe het met mijn strada gesteld is weet ik nog niet. De politie vroeg wat ze met mijn fiets moesten doen. Toen ik vroeg van hem naar huis te brengen zeiden ze: "Die krijgen we niet in onze combi". Mijn voorstel van een takelwagen werd afgewimpeld. Een omstaander zou een aanhangwagen gaan halen en mijn strada veilig opbergen in een bedrijfshal in de buurt. De politie gaat me dan laten weten waar ik mijn strada kan gaan halen.
Ikzelf heb een gebroken schouderblad en een gedeeltelijke klaplong. Voorlopig nog in het ziekenhuis om die klaplong op te volgen.
Ik heb geluk gehad dat ik daar met mijn velomobiel was en niet met een andere fiets. Doordat de fiets is gaan rollen is de klap gebroken denk ik. De rolbeugel heeft zijn werk gedaan. Ik heb mijn hoofd nergens gestoten. Met een gewone fiets was ik waarschijnlijk op mijn benen aangereden en dan op de motorkap terecht gekomen. Ik ben blij dat ik het zelf kan neerschrijven hier. :wink:

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#2 Bericht door rik »

Amai, dat is zo'n verhaal waar we hier schrik van hebben! Gelukkig kan je het nog navertellen. Zoals al gezegd herstel je hopelijk snel, want dat is het voornaamste. De strada dat komt dan wel in orde!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#3 Bericht door Obelix »

Dit zijn de dingen die je niet wil lezen... Ik heb enkele jaren terug iets gelijkaardigs meegemaakt, gelukkig zonder fysieke gevolgen. Met een open fiets was je er inderdaad minder goed van af gekomen.
Hopelijk heb je niet al te veel miserie met de verkeerstechnische afhandeling van dit dossier.
Een spoedig herstel gewenst, zowel voor jou als voor jouw Strada.

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#4 Bericht door Markske »

Vervelend verhaal... Ik neem aan dat de schuldvraag eenvoudig zal zijn en dat het verzekeringstechnische stuk dus vooral om de kosten zal gaan draaien.

Welke straat was het eigenlijk? Ik heb het al niet zo op afgescheiden fietspaden waar regelmatig kruisingen of opritten op uitkomen, en al zeker niet als ik aan de linkse kant van de rijbaan moet rijden. Voor mij is dat regelmatig een reden om de rijbaan te gebruiken, tenzij ik het gevoel heb om daar te veel te hinderen of ook in gevaar te zijn.

Dat snel achter een andere auto aanrijden ("als die door kan dan kan ik ook") zoals in dit geval gebeurd is, zie ik regelmatig terugkomen. Zo had ik laatst ook prijs kunnen hebben als ik het niet had voelen aankomen (de gsm tegen het oor van de achterligger was een eenvoudige hint). Het verschil was dat in mijn geval dit de laatste keer op een rotonde was (zonder fietspad). Soms heb je daar een extra zintuig voor nodig, maar in de meeste gevallen is "niet kijken" de oorzaak van een potentieel ongeval met mij.

In elk geval veel beterschap. Eerst je ouders, en dan nu dit weer...
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#5 Bericht door JeroenVD »

Waar is de "niet leuk"-knop hier op het forum? Gelukkig heeft de Strada een groot deel van de klap voor jou opgevangen. Hoe vervelend materiële schade ook is, het is niet meer dan dat: vervelend. Schade aan eigen lijf en leden is toch ingrijpender. Ik wens je een spoedig herstel en een vlotte afhandeling van de materiële kant.

Gebruikersavatar
maarten
Kopman
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 0:16
Postcode: 3500
Fiets: DF, M5 26-26
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#6 Bericht door maarten »

Markske schreef: do 13 feb 2020, 12:39 Welke straat was het eigenlijk? Ik heb het al niet zo op afgescheiden fietspaden waar regelmatig kruisingen of opritten op uitkomen, en al zeker niet als ik aan de linkse kant van de rijbaan moet rijden. Voor mij is dat regelmatig een reden om de rijbaan te gebruiken, tenzij ik het gevoel heb om daar te veel te hinderen of ook in gevaar te zijn.
Het was op de kruising van de Kleine Hemmenweg en de Industrieweg-Zuid in Zonhoven. Ik heb hier ook al op de baan gereden. Maar er wordt soms nogal snel gereden op die baan.

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#7 Bericht door Markske »

Niet het mooiste stuk weg, maar wel overzichtelijk op het kruispunt. Waarschijnlijk zou ik daar ook op het fietspad gereden hebben. Een duidelijk voorbeeld dus van een ongeval door "niet kijken". Ik heb het al meer gezegd dat auto's te onkwetsbaar zijn waardoor men vindt dat opletten voor lichtere weggebruikers niet nodig is als ze in zo'n ding zitten. Auto's zouden veel beter moeten laten voelen hoe snel je rijdt, zoals 50 jaar of meer geleden.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#8 Bericht door DennisTheMenace »

Oei, al een geluk dat je het kan navertellen. :cry:
Spijtig genoeg kan je je maar moeilijk wapenen tegen bestuurders die niet zien waar ze rijden. (en die dubbelrichting fietspaden helpen ook niemand.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#9 Bericht door bicky »

Altijd spijtig om zo een dingen te lezen.
Alvast veel beterschap gewenst aan jezelf en je fiets.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#10 Bericht door CapoJan »

Absoluut spijtig. En hoewel dit bijna zeker een geval van 'niet kijken en vooral niet nadenken' is van de kant van die automobilist, toont het ook aan dat dubbelerichtingsfietspaden meestal geen goed idee zijn.
Hopelijk komt alles snel in orde.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#11 Bericht door Pauvre Mouton »

Triest verhaal. Het is een echte jungle daarbuiten tegenwoordig.
Veel beterschap en spoedig herstel.

Laat maar iets weten mocht je vervoer nodig hebben om je strada gaan op te pikken om bij je thuis af te zetten of waar dan ook. Dan fiksen we wel iets.
My smile is always in shape!

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#12 Bericht door blackarmor »

pff niet leuk om te horen en waarschijnlijk nog minder om mee te maken , goed dat je onmiddelijk nog uit de vm kon kruipen . veel beterschap . ( en die 2 richtingsfietspaden zijn idd niet altijd een goed idee )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#13 Bericht door k@rolus »

Spoedig herstel Maarten !

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#14 Bericht door Thomas D »

Straf verhaal dat stemt tot nadenken. Ik wens je alvast een spoedig herstel. Hopelijk valt de materiële schade mee en kun je snel terug vertrouwen opbouwen op de weg.

Dergelijke toestanden zijn een reden waarom ik meestal weiger op 2 richtingsfietspaden of afgeschermde fietspaden te rijden. Als VM zijn we een onverwacht beeld in het verkeer, zitten we nu eenmaal lager dan het verwachtingspatroon en zien mensen ons minder snel. Als we dan nog gaan/moeten rijden in de marge van de weg (het fietspad) dan bemoeilijkt dat alleen maar de situatie en verkleint het de kans op gezien te worden. Het wordt exponentieel moeilijker als we dan nog op alle kwakkels moeten rijden die de laatste tijd worden ingericht zoals 2 richtingsfietspaden of fietspaden afgeschermd door een hoge haag.
In het midden van het rijvak rijden kan idd hinder veroorzaken voor andere weggebruikers, maar het geeft me alvast niet het gevoel van in de marge van het gezichtsveld te zitten en zorgt ervoor dat ik me een op z'n minst veiliger voel.

Gebruikersavatar
maarten
Kopman
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 0:16
Postcode: 3500
Fiets: DF, M5 26-26
Contacteer:

Re: Aanrijding op dubbelrichting fietspad

#15 Bericht door maarten »

Thomas D schreef: vr 14 feb 2020, 12:17 Straf verhaal dat stemt tot nadenken. Ik wens je alvast een spoedig herstel. Hopelijk valt de materiële schade mee en kun je snel terug vertrouwen opbouwen op de weg.

Dergelijke toestanden zijn een reden waarom ik meestal weiger op 2 richtingsfietspaden of afgeschermde fietspaden te rijden. Als VM zijn we een onverwacht beeld in het verkeer, zitten we nu eenmaal lager dan het verwachtingspatroon en zien mensen ons minder snel. Als we dan nog gaan/moeten rijden in de marge van de weg (het fietspad) dan bemoeilijkt dat alleen maar de situatie en verkleint het de kans op gezien te worden. Het wordt exponentieel moeilijker als we dan nog op alle kwakkels moeten rijden die de laatste tijd worden ingericht zoals 2 richtingsfietspaden of fietspaden afgeschermd door een hoge haag.
In het midden van het rijvak rijden kan idd hinder veroorzaken voor andere weggebruikers, maar het geeft me alvast niet het gevoel van in de marge van het gezichtsveld te zitten en zorgt ervoor dat ik me een op z'n minst veiliger voel.
Ik volg je redenering helemaal. Maar op dit kruispunt is er normaal gezien voldoende zicht. Nu was het probleem dat de 2de auto die indraaide totaal geen zicht had op het fietspad doordat ze achter een hogere jeep reed. Ze is dus zonder zicht te hebben ingedraaid. Een gewone fietser had ze ook niet gezien. Hieronder de plaats van het ongeluk.
https://www.google.be/maps/@51.0007145, ... 6656?hl=nl

Plaats reactie