voorliggers waarschuwen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

voorliggers waarschuwen

#1 Bericht door Ludwigdesmet »

hoe pakken jullie het aan om voorliggers te waarschuwen die je voorbij moet steken?

Ik rij met een e-velomobiel en daarmee haal je gemiddelden die redelijk boven fietssnelheid liggen.
Ik gebruik altijd de claxon als ik op een afstand gekomen ben waarvan ik vermoed dat ze mij kunnen horen. Ik vind hem niet zo sympathiek in gebruik van dichtbij :P
Ik heb verder een fietsbel gemonteerd op de beugel waar de display van de e-assist op staat, waarmee ik bel als ik nog dichter gekomen ben (20-tal meter) ting-ting-ting

dan passeer je en als het meevalt hebben ze al door dat ze ingehaald (zullen) worden, maar soms hebben ze earplugs in en schrikken ze zich een hoedje :(

op het jaagpad niet zo'n probleem, dat is voldoende breed om veel afstand te houden, op het fietspad langs de R4 vertraag ik effectief tot ik zeker ben dat ze weten dat ik er aan kom. Hier is ook niet zo veel zicht om vanop afstand al in te kunnen schatten of inhalen kan.

benieuwd of er andere truuks zijn.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#2 Bericht door Lex »

In het begin gebruik ik de claxon. En als laatste reddingsmiddel roep ik.

Thomas D
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 12 apr 2019, 10:38
Postcode: 8800
Velomobiel: WAW 428 - 2019
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#3 Bericht door Thomas D »

Ik zit met hetzelfde. De claxon doet heel vaak mensen schrikken. Ook ik heb een fietsbel gemonteerd al vind ik die ontoereikend en ik heb de indruk dat de mensen dan een fiets verwachten en geen velomobiel. Daarom verkies ik om vanop afstand de klaxon te gebruiken. Ze schrikken dan wel even, maar hebben mooi de tijd om eerst te kijken en dan plaats te maken.

De mensen met oortjes in zijn inderdaad de moeilijkste. Die horen noch de claxon op afstand, noch de bel van dichtbij. Die moeten het dan maar begrijpen dat ik van dichtbij de claxon inzet. Je ziet ze vaak opschrikken, maar ik zou begot niet weten wat andere alternatieven zijn.

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#4 Bericht door fujin »

Hallo Ludwig,

Ik doe exact hetzelfde als jij doet.

En inderdaad ervoor zorgen dat mensen niet al te veel van je schrikken.
Dus afremmen.
Dat gaat wel ten koste van je gemiddelde snelheid.
Maar daarmee voorkom je wel een aantal ongevallen per jaar.
En dat bespaart hoop tijd.

Moet wel zeggen dat het hier op ringfietspad nu soms zo druk is, dat een gewone fiets bijna sneller is dan een velomobiel.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#5 Bericht door Beinsberger E »

Ik toeter meestal als ik genaderd ben tot 10 meter meestal horen ze me wel.
Die met oortjes of andere toestanden daar heb ik weinig begrip voor als die schrikken is dat hun probleem dat is het zelfde als GSM gebruiken in de auto dat is ook verboden [-X

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#6 Bericht door halepole »

Meestal is er volgens mij plaats genoeg en passeer ik zonder toeters of bellen.
Wanneer er minder plaats is rem ik af en bol ik er even achter totdat ik wel kan passeren. Bellen is eigenlijk niet nodig want mijn velomobiel maakt bovengemiddeld geluid en daarbij gaan ze ook snel aan de kant :lol:

Als het drukker is op het fietspad dan op de baan dan is mijn keuze ook snel gemaakt. Veiliger voor iedereen.

Over oortjes maak ik mij niet druk, ik gebruik ze zelf ook. Als ze met de gsm bezig zijn is het regelmatig wel eens gevaarlijk, ze hebben hun stuur niet goed beet en zijn niet gefocust op de weg/personen.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#7 Bericht door blackarmor »

als ik de plaats heb bel ik ik ook meestal niet . meerendeel van de fietsers kunnen blijkbaar niet omkijken en tegelijk een rechte rijlijn aanhouden :roll: .

als ik te weinig plaats heb of ze rijden in het midden, claxon op redelijke afstand en of bel op korte . heb wel de indruk dat de carbon quest meer of een ander lawaai maakt dan de glasvezel . ze reageren daar iets vlugger op
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#8 Bericht door Beinsberger E »

Beter toeters en bellen gebruiken dan niets zoals de meeste wielertoeristen die rijden tot vlak achter de voorliggers om dan te roepen of zich kwaad maken omdat je niet aan de kant gaat en als je dan vraagt of ze een fietsbel hebben dan krijg je zo'n vinger te zien. [-X

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#9 Bericht door Helen »

Zoals die wielertoeristen die ik gisteren inhaalde.

Ik toeter, ze kijken om en gaan een beetje uit mekaar rijden en blokkeren zo het hele jaagpad.
Ik toeter nog eens, ze blijven in de weg rijden, en ik moet compleet in de remmen.
Commentaar: "je ben zo laag, we zien je niet."
#-o

(En de dag voordien kreeg ik volgend commentaar van een dame op het voetpad: van je knipperlichten krijgen mensen epilepsie!"
Ben ik nu onzichtbaar, of té zichtbaar?)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#10 Bericht door Obelix »

Ik bel vrijwel altijd bij het inhalen. Meestal wordt dit goed onthaald, maar onlangs was er iemand die kwaad werd: "Ik rijd toch al aan de kant? Waarom belt ge dan?" Had ik niet gewaarschuwd, was het ook niet goed geweest... ](*,)

Toeter gebruik ik niet zo heel vaak. Enkel wanneer ik een grote meute moet inhalen of wanneer tegenliggers geen oog hebben voor wat er recht voor hun neus gebeurt... smartphone-gebruikers, dromers, etc... Ook bij oortjes-gebruikers durf ik de toeter gebruiken, maar soms zonder resultaat. Roepen blijft dan de enige optie.

Zelf gebruik ik geen oortjes, wel een bluetooth-speaker.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: voorliggers waarschuwen

#11 Bericht door Pauvre Mouton »

Een beetje dezelfde ervaring als Helen.

Ik toeter al van in de verte één keertje kort, dan weet men al dat er iets aankomt. Toeter je op een groepje fietsers dan zwermen ze eerst allemaal breed uit op de weg/fietspad om allemaal eens achterom te kijken. Je bent mis om te denken dat ze netjes aan de kant gaan fietsen. Neen ze blijven in hun formatie fietsen van net voor dat ik toeterde. 🤔
Dan toeter ik eventueel nog een keertje kort net voordat ik ga beginnen inhalen, zeker als men de eerste niet heeft gehoord of als er daar geen reactie opkwam.
Hierop h eb ik nog nooit slechte reacties ontvangen. Enkel bedenk ik dat men plots denkt dat er een auto achter hun zit met zo'n toeter aan boord. 😀

Met oudjes moet je oppassen ofwel rijden ze de kant in als je toetert. Datzelfde durven ze ook te doen als je inhaalt zonder waarschuwen. Dus vandaar dat ik van ver al eens toeter om te zien of men aandachtig is voor achteropkomend verkeer.

Wel merk ik dat je tegenwoordig moeilijker kan inhalen met al die ondersteunde fietsers...
My smile is always in shape!

Plaats reactie