Podbike

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Podbike

#1 Bericht door CapoJan »

Waar ligt de grens?
In Noorwegen is een poosje geleden een nieuw concept geboren: de Podbike. Vier wielen, zoals de QV, elektrisch ondersteund, helemaal overdekt en de pedalen zijn niet direct gekoppeld aan de achterwielen. De eerste proefproductie zou dit jaar gelanceerd worden.
De prijs zou zowat rond 6.000 euro liggen, wat erg laag is voor een velomobiel met elektrische ondersteuning.
Bijlagen
podbike.jpg
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Podbike

#2 Bericht door Ares »

Leuk, oogt ruim, ziet er warm of vochtig uit. Wel eens benieuwd naar! Zeker aan die prijs?

Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Podbike

#3 Bericht door CapoJan »

Eén van de zaken waar men nieuwsgierig naar is: zullen hier dezelfde fouten gemaakt worden als met de Beyss Go One? Ook die was helemaal dicht. Over enkele maanden weten we hopelijk meer, als de eerste testresultaten er zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Podbike

#4 Bericht door Ares »

Idd, daar is het voordeel nog dat je er een wedstrijd mee kan rijden bij droog weer. Op velomobilforum.de heb ik net een heel topic van iemand gelezen die er ook heel mooie reizen mee doet.

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Podbike

#5 Bericht door jantje »

Luki: Wat was je bevinding in Duitsland?
Ik heb de foto's gezien maar het testverslag heb ik nog niet gelezen precies ;)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Podbike

#6 Bericht door fcapri »

ook eens benieuwd naar aangezien ik met hetzelfde bezig ben

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Podbike

#7 Bericht door CapoJan »

Het stond in de sterren geschreven... Ze zeggen het niet zo expliciet, maar Frikar (nieuwe naam voor Podbike) heeft problemen. Er zijn maar liefst 3800 bestellingen, maar ze kunnen niet produceren omdat het kapitaal om een fabriek te starten er niet is. Dus komt er een 'limited edition' als eerste: 180 stuks met de naam Signature. Omdat de fabriek er niet is, worden die volledig met de hand gemaakt. Niet in Duitsland, zoals de bedoeling was, maar in Noorwegen. En de prijs zal niet de al hoger dan vooropgestelde € 6800 zijn (exclusief BTW en transport), maar € 9500 (ook weer +BTW en transport).
Dat zou de totale productie voor 2023 zijn. Dat wil zeggen dat >3600 klanten op hun honger blijven zitten.

Het lijkt erop dat de plannen te ambitieus waren. Door handig promotie te maken hebben ze veel belangstelling gewekt, maar de start van de productie werd telkens weer uitgesteld en nu dit. Daar hoort wel de bemerking bij dat, net zoals bij alle anderen, twee jaren covid en de huidige energiecrisis en hoge inflatie hier wel een groot aandeel in zullen hebben.

bron
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Podbike

#8 Bericht door Samural »

En ik vraag mij af wat ze met al hun geld gedaan hebben: 3,2 Mo kapitaal + 1,3 Mo via crowdfunding!

Ondertussen kunnen anderen, met veel minder middelen, wel van start gaan. Zie de Quadvelo waarvan de produktie in Hongarije begonnen is bij het Belgische bedrijf EuroCircuits. De Quadvelo werd trouwens door experten in het domein van ligfietsen en velomobielen ontwikkeld: Katanga, Velomo, Flevobike.

Plaats reactie