Pagina 7 van 8

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 22:13
door blackarmor
heb zo ondervonden dat de lus aan de woluwelaan voor af te slaan naar peutie niet reageert op mijn fiets , en die blijft dus rood tot er iets gedetecteerd wordt of toch minstens 4 cycli :oops: . sindsdien toch maar over de parallel en dwars oversteken :) nu heb ik s'morgen meestal niet de motivatie om over een tweevaks baan waar ze 90 mogen te rijden .

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: ma 20 apr 2020, 19:06
door bicky
heb nog gelezen van iemand die een koper draad onder zijn vm kleefde om lussen te laten detecteren.

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: ma 20 apr 2020, 19:12
door fcapri
koper is normaal niet magnetisch, dus daar zie ik niet hoe die kan werken.

wat je wel kan doen, is een koperen lus kortsluiten, of met een condensator en spoel een resonantiekring maken, maar dan moet je wel de frequentie weten waar de lussen aan de lichten op detecteren

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: ma 20 apr 2020, 22:34
door Helen
In 2016, toen het dreigingsniveau op 4 stond, en mijn gebruikelijke ingang op mijn werk gesloten was, heb ik eens getest of ik in de ondergrondse parking geraakte.
En ja, ik kon naast de bareel rijden, en de automatische deur onderaan het talud ging open door een braadpan op de lus te leggen.
Ik heb het de beveiliging verteld, ze waren er niet goed van :-)

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: ma 20 apr 2020, 23:35
door Kimmeke
@ Helen, een goei zwaar gietijzeren braadpan?.... net getest maar van mijn tefal of ceramische pannen is er geen enkel magnetisch...je sleurt nogal wat mee. Met een bedpan had het waarschijnlijk ook niet gelukt want dat is inox #-o

Blijkbaar hebben in Nederland sommige motards er ook problemen mee.
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/verkeerslicht-triggeren
Als geen van bovenstaande tips effect heeft ... Draai ... om en neem een andere route.
=D>

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: di 21 apr 2020, 5:32
door Bart86
fujin schreef: za 18 apr 2020, 23:31 Ik baseer mijn plaats op de weg op veiligste keuze. Soms rijbaan, soms fietspad.
Ik baseer mij ook op de veiligste keuze en de staat/aanleg van het fietspad. Voor mijn woon-werkroute betekent dit dat ik hoofdzakelijk op de rijbaan fiets.
fujin schreef: za 18 apr 2020, 23:31 't Is natuurlijk ook rustiger op de rijbaan en ze hebben wel andere prioriteiten denk ik.
De politie heeft andere prioriteiten op dit moment. Maar zou het misschien kunnen dat iedereen mee is met de wetgeving? :D
Een VM blijft natuurlijk een bijzonder zicht voor vele mensen. Ik hoop in ieder geval dat we op het punt geraken dat de regels bekend zijn bij de meerderheid van de bevolking. [-o<

Wat betreft de verkeerslichten. Op mijn woon-werkroute heb ik hier geluk mee. Mijn route is bijna altijd de 'hoofdbaan' en krijg om die reden steeds groen. Er is maar een kruispunt waar dit niet het geval is, en hier reageert de lus gelukkige wel op een VM. Tijdens een recreatieve rit (omgeving Beringen) heb ik dit ook al wel eens meegemaakt, dat ik voor een rood licht bleef staan.
Kimmeke schreef: ma 20 apr 2020, 23:35 Blijkbaar hebben in Nederland sommige motards er ook problemen mee.
In België zijn er ook soms problemen mee. Heb het zelf ook al meegemaakt. Maar nadat dit gemeld werd, werd dit probleem opgelost.

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: di 21 apr 2020, 23:06
door janV
Kimmeke schreef: ma 20 apr 2020, 23:35
Blijkbaar hebben in Nederland sommige motards er ook problemen mee.
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/verkeerslicht-triggeren
Bevestig een (Rare Earth) magneet onder de kuip of in (de hak van) je laars. Ook een magneet van een oude harddisk werkt perfect. Een magneet met bedrading kun je aansluiten op het remlichtcircuit. Uiteraard wel met je laars op de detector gaan staan

Die lijkt me wel COOL _ook toepasbaar voor VM_ een magneet in uwe hiel en dan zo door de voetgaten heen die lus triggeren :D

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: vr 09 okt 2020, 15:14
door Obelix
https://www.wegcode.be/actueel/2206-enk ... de-wegcode

Eindigt hier onze 'wij mogen kiezen waar we rijden meneer de agent, lees het maar na, ik heb een print in mijn fietstas zitten'?

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: vr 09 okt 2020, 16:10
door Cars10
](*,)
Wat de fietsers betreft, wordt artikel 2.15.1 van de Franse versie gewijzigd om te bepalen dat “cycles” (rijwielen) en “quadricycles” (vierwielers) voortaan worden gelijkgesteld met “bicyclettes” (fietsen) en niet langer met “cycles” (rijwielen). Dit leidt tot de schrapping in artikel 9.1.2, 1°, van de woorden: “De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen”, aangezien deze woorden overbodig zijn geworden.
Mijn meeste verplaatsingen zijn gelukking langs de jaagpaden aan het kanaal. Maar af en toe rijd ik toch op de openbare weg.
Kunnen wij ervoor zorgen, dat velomobielen met speed-pedelecs gelijkgesteld worden. Dus tenminste binnen het bebouwde kom op de rijbaan mogen?

Bestaat er in het algemeen een uitzondering in het geval dat het fietspad "beschadigt" is? Dus slechte kwaliteit, scherpe onderdelen, te smal ezv?

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: vr 09 okt 2020, 16:23
door Cars10
fcapri schreef: wo 22 mei 2019, 19:46 in de wet staat ook dat: indien er een BERIJDBAAR fietspad is, dan is een fiets verplicht daar te rijden.
ik heb zo een fietspad (2richting) die zo slecht ligt dat ik quasi met 1 wiel op straat moet rijden om er niet de baan af te stuiteren (ligt oneffen en naast een beek).
als ik daar op de baan zou rijden, kan ik toch perfect argumenteren dat het fietspad voor een 78cm brede VM niet veilig is, en naar mijn mening dan niet 'berijdbaar' met mijn 'fiets'.
Precies dat "BERIJDBAAR" is volgens mij van belang. Maar heel vaag zijn de agenten en ik over het woord van tegenovergestelde mening. :(

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: vr 09 okt 2020, 16:31
door fcapri
ohja,

Ik heb gisterennamiddag en vandaag de volledige route langs het fietspad gedaan. ik moet langs een rond punt waar ik door de haag NIKs zie van aankomende wagens. en die baan die op dat rondpunt vertrekt is naar de E403, dus VEEL autos en vrachtverkeer die afdraait. ik rijd er normaal op de weg zodat ze me tenminste zien (smorgens in het donker).

sinds gisteren heb ik mijn route veranderd zodat ik grotendeels op banen rijd waar geen fietspad is :-). probleem opgelost.

ik ga ook extra zijverlichting monteren zodat ik met uitgeklapte lichten net breder ben dan 1meter.
als de agent dan vraagt waarom ik die lichten heb: om ervoor te zorgen dat de autos rakelinks voorbijrijden op banen waar geen fietspad is

https://nl.grandado.com/products/2pcs-1 ... p-wit-rood

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: zo 11 okt 2020, 7:35
door Pauvre Mouton
fcapri schreef: vr 09 okt 2020, 16:31 ohja,

Ik heb gisterennamiddag en vandaag de volledige route langs het fietspad gedaan. ik moet langs een rond punt waar ik door de haag NIKs zie van aankomende wagens. en die baan die op dat rondpunt vertrekt is naar de E403, dus VEEL autos en vrachtverkeer die afdraait. ik rijd er normaal op de weg zodat ze me tenminste zien (smorgens in het donker).
Gevaarlijke punten steevast melden via meldpuntwegen.be maar wellicht geen oplossing voor de haagjes aan de ronde punten. Maar als je niets zegt, zal er ook niets gebeuren. Dus melden al was het maar voor de bewustwording op lange termijn. Op die punten zal meneer de agent welmeegaan in de redevoering dat veiligheid primeert, als je het respectvol en rustig overlegt (en aangeeft dat je dit al vaak gemeld hebt aan de wegbeheerder via vernoemde site). De oproep van jantje om je lokale fietsersbond te contacteren kan mss ook wat laten bewegen...

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: zo 18 okt 2020, 20:04
door Wouter D
Dan valt de interpretatie van voertuigbreedte ook nog te betwisten waarschijnlijk. Spreken we hier over ...
Spoorbreedte
breedte carrosserie
uiterste breedte (bvb spiegels bij auto)...

Ik denk dat we grenzen gaan moeten afrijden en af en toe eens tegen de lamp of blauwe strepen gaan moeten aanrijden ...

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: ma 19 okt 2020, 15:31
door fcapri
vroeger was het "breedte inclusief lading". dus de verst mogelijke uitstekende punten.

nu is het "Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen.". daar versta ik de uitersten ook uit

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Geplaatst: za 24 okt 2020, 9:26
door jantje
2.15.1. ... Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen.
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.

Mag een rijwiel dan nog een breedte hebben tussen 0.75cm en 1m? :?:

Ook: de gelijkstelling geldt niet voor 5-wielige voertuigen: zijn 2 125mm skeeler wieltjes op tandemonderstel per veerpoot een optie? :?: