Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#61 Bericht door blackarmor »

gewone pedelec is geen probleem , speed is bijna onmogelijk gemaakt door de regelgeving om daar een homologatie voor rond te krijgen . al helemaal als particulier . je zou natuurlijk een stroomlijn rond een speedpedelec kunnen zetten . maar zelfs daar ga je regelmatig mee aan de kant staan vraag dat maar aan de mannen van velomobiel.nl met de gestroomlijnde moto :( )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#62 Bericht door Bart86 »

blackarmor schreef: ma 27 mei 2019, 15:09 gewone pedelec is geen probleem , speed is bijna onmogelijk gemaakt door de regelgeving om daar een homologatie voor rond te krijgen . al helemaal als particulier . je zou natuurlijk een stroomlijn rond een speedpedelec kunnen zetten . maar zelfs daar ga je regelmatig mee aan de kant staan vraag dat maar aan de mannen van velomobiel.nl met de gestroomlijnde moto :( )
off-topic, maar de ligmotor is een bijzondere machine :!: :D

Afbeelding
De bouw ervan:
http://www.velomobiel.nl/allert/ligmotor.htm

Een filmpje van 'Blik op de weg'
https://youtu.be/a0NRW7_B2Ug

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#63 Bericht door Helen »

Geweldig om te zien!
Maar waarom zo'n WC-groene kleur??? :-&
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#64 Bericht door Bart86 »

Terug on-topic :)

Een eerste antwoord dat door iemand vanuit het netwerk van experten werd geformuleerd:

" 'Gelijkgesteld' met fietsen wil nog niet zeggen dat het fietsen zijn. Fietsen hebben slechts 2 wielen. Bij deze artikels gaat het meest specifieke boven het algemene. Wat dus wil zeggen dat drie- en vierwielers niet verplicht zijn om het fietspad te volgen."

Ik probeer nog antwoord te krijgen van een commissaris die de communicatie doet van het netwerk.
Ik heb ondertussen ook contact opgenomen met een procureur (politierechtbank) die ik persoonlijk ken, en hoop hier ook nog een antwoord van te krijgen.

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#65 Bericht door Markske »

Bart86 schreef: ma 27 mei 2019, 19:17 " 'Gelijkgesteld' met fietsen wil nog niet zeggen dat het fietsen zijn. Fietsen hebben slechts 2 wielen. Bij deze artikels gaat het meest specifieke boven het algemene. Wat dus wil zeggen dat drie- en vierwielers niet verplicht zijn om het fietspad te volgen."
Dat is ook hoe ik het interpreteerde in mijn post op facebook, dus als dat zo blijft dan is de wetgeving wat mij betreft logisch. Ik denk dat iedereen hier op het forum er zich wel in zal kunnen vinden. Voor mij persoonlijk telt een fietspad als de standaard plek, maar als het minder veilig, of onpraktisch door de staat ervan is, dan gebruik ik de rijbaan tenzij die plek nog slechter/gevaarlijker is. Op de Paalsteenstraat in Hasselt staan er bijvoorbeeld beukenhegjes van ongeveer een meter hoog tussen de rijbaan en het fietspad en zijn er veel opritten. Als ik een ongeluk wil hebben, dan moet ik daar gewoon genoeg op het fietspad rijden totdat ik iemand tegen kom die zijn oprit op wil #-o Automobilisten accepteren daar ook dat ik tussen hen rijd, want ik ben gemiddeld ongeveer even snel.

Aan sommige kruispunten rijd ik ook op de rijbaan omdat ik daar snel ben, en dan val ik voor andere bestuurders een stuk sneller op als "auto". In mijn ervaring werkt dit best goed. In elk geval heb ik het bij 1 aanrijding in 175000 km kunnen houden, in het eerste jaar dat ik met een VM reed. Een paar lichte kopstaartjes met mede VM-ers die zich miskeken in de ritten met de Limburgse liggers niet meegerekend
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#66 Bericht door Bart86 »

Bart86 schreef: ma 27 mei 2019, 19:17 Terug on-topic :)

Een eerste antwoord dat door iemand vanuit het netwerk van experten werd geformuleerd:

" 'Gelijkgesteld' met fietsen wil nog niet zeggen dat het fietsen zijn. Fietsen hebben slechts 2 wielen. Bij deze artikels gaat het meest specifieke boven het algemene. Wat dus wil zeggen dat drie- en vierwielers niet verplicht zijn om het fietspad te volgen."

Ik probeer nog antwoord te krijgen van een commissaris die de communicatie doet van het netwerk.
Ik heb ondertussen ook contact opgenomen met een procureur (politierechtbank) die ik persoonlijk ken, en hoop hier ook nog een antwoord van te krijgen.
Vandaag een tweede antwoord gekregen van die ene commissaris :| :

"Ik vrees dat onze wetgever dit over het hoofd heeft gezien. Wanneer we kijken naar de gedragsregels voor de voortbewegingstoestellen (art 7bis Wegcode), dan worden de gebruikers ervan gelijkgesteld met voetgangers of fietsers, naargelang hun snelheid. Het gevolg ervan is dat ze de verplichtingen die voor deze categorieën van toepassing zijn, dienen na te leven. De logica volgend, moeten drie- en vierwielers het fietspad volgen, wanneer zij ten hoogste één meter breed zijn. Of dit in de praktijk ook altijd mogelijk is, is natuurlijk een ander paar mouwen."

Aanvankelijk had ik ook zo geredeneerd, met de voortbewegingstoestellen in het achterhoofd.
In artikel 9 krijgen de voortbewegingstoestellen geen duidelijke plaats 'toegekend'. Door hen, al naargelang hun snelheid, gelijk te stellen met een voetganger of fietser wél.
In tegenstelling tot de voortbewegingstoestellen hebben drie- en vierwielers wél een plaats op de rijbaan (Artikel 9.1.1 + Artikel 9.1.2.1° lid 4).
Ik heb deze laatste redenering ook weer voorgelegd, en wacht nog op een antwoord. Hopelijk krijgen we snel duidelijkheid :!:

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#67 Bericht door Pauvre Mouton »

Bart, je verricht uitstekend werk (hoe kan het anders met zo een naam 😀)

Hadden we maar een spion bij de wetgever die duidelijkere wetten opstelde...wat een kluwen allemaal.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#68 Bericht door Bart86 »

Pauvre Mouton schreef: di 28 mei 2019, 15:19 Bart, je verricht uitstekend werk (hoe kan het anders met zo een naam 😀)

Hadden we maar een spion bij de wetgever die duidelijkere wetten opstelde...wat een kluwen allemaal.
Bart, bedankt voor het compliment! :wink:

Uitstekend werk... ik doe mijn best. Onmiddellijk gaan verkondingen dat de drie- en vierwieler vanaf 31 mei op het fietspad moeten, was niet mijn beste zet. :oops:

Gelukkig werk ik in de goede sector om duidelijkheid in te kunnen scheppen/vinden in het kluwen van wetgeving.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#69 Bericht door fcapri »

Bart86 schreef: di 28 mei 2019, 15:09
Vandaag een tweede antwoord gekregen van die ene commissaris :| :

"Ik vrees dat onze wetgever dit over het hoofd heeft gezien. Wanneer we kijken naar de gedragsregels voor de voortbewegingstoestellen (art 7bis Wegcode), dan worden de gebruikers ervan gelijkgesteld met voetgangers of fietsers, naargelang hun snelheid. Het gevolg ervan is dat ze de verplichtingen die voor deze categorieën van toepassing zijn, dienen na te leven. De logica volgend, moeten drie- en vierwielers het fietspad volgen, wanneer zij ten hoogste één meter breed zijn. Of dit in de praktijk ook altijd mogelijk is, is natuurlijk een ander paar mouwen."

Aanvankelijk had ik ook zo geredeneerd, met de voortbewegingstoestellen in het achterhoofd.
In artikel 9 krijgen de voortbewegingstoestellen geen duidelijke plaats 'toegekend'. Door hen, al naargelang hun snelheid, gelijk te stellen met een voetganger of fietser wél.
In tegenstelling tot de voortbewegingstoestellen hebben drie- en vierwielers wél een plaats op de rijbaan (Artikel 9.1.1 + Artikel 9.1.2.1° lid 4).
Ik heb deze laatste redenering ook weer voorgelegd, en wacht nog op een antwoord. Hopelijk krijgen we snel duidelijkheid :!:
neenee, wij zijn GEEN voortbewegingstoestellen. dit zijn rolstoelen, electrische rolstoelen, steps.....
artikel 2 bepaald dit allemaal. voortbewegingstoestel is elk voertuig dat NIET beantwoord aan een rijwiel. wij zijn 100% een rijwiel, namelijk aangedreven door pedalen en 2/3 of 4 wielen.
2.15.2. Een "voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk motorvoertuig met één of meer wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 18 km per uur.
in artikel 2 worden rijwielen dan ook op de rijbaan gezet, en artikel 9 kent een uitzondering voor fietsers en 2wielige bromfietsen klasse A aan, om ze niet op de rijbaan te zetten maar verplichten op het fietspad
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
artikel 2.15.1 zegt: een rijwiel is een voertuig, (VM is een rijwiel en valt dus niet onder een voortbewegingstoestel). en art 2.14 zegt dat voertuigen op de rijbaan rijden. en art 2.1 zegt wat de rijbaan is.
die 3 artikels zeggen dat een VM op de rijbaan rijd tussen de andere voertuigen

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#70 Bericht door Pauvre Mouton »

Dit begint lachwekkend te worden. Hadden ze in plaats van de bijbel maar dit wetboek gegeven op school vroeger. Ook topliteratuur en animo verzekerd in de nabesprekingen. Amen.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#71 Bericht door Bart86 »

fcapri schreef: do 30 mei 2019, 10:36
Bart86 schreef: di 28 mei 2019, 15:09
Vandaag een tweede antwoord gekregen van die ene commissaris :| :

"Ik vrees dat onze wetgever dit over het hoofd heeft gezien. Wanneer we kijken naar de gedragsregels voor de voortbewegingstoestellen (art 7bis Wegcode), dan worden de gebruikers ervan gelijkgesteld met voetgangers of fietsers, naargelang hun snelheid. Het gevolg ervan is dat ze de verplichtingen die voor deze categorieën van toepassing zijn, dienen na te leven. De logica volgend, moeten drie- en vierwielers het fietspad volgen, wanneer zij ten hoogste één meter breed zijn. Of dit in de praktijk ook altijd mogelijk is, is natuurlijk een ander paar mouwen."

Aanvankelijk had ik ook zo geredeneerd, met de voortbewegingstoestellen in het achterhoofd.
In artikel 9 krijgen de voortbewegingstoestellen geen duidelijke plaats 'toegekend'. Door hen, al naargelang hun snelheid, gelijk te stellen met een voetganger of fietser wél.
In tegenstelling tot de voortbewegingstoestellen hebben drie- en vierwielers wél een plaats op de rijbaan (Artikel 9.1.1 + Artikel 9.1.2.1° lid 4).
Ik heb deze laatste redenering ook weer voorgelegd, en wacht nog op een antwoord. Hopelijk krijgen we snel duidelijkheid :!:
neenee, wij zijn GEEN voortbewegingstoestellen. dit zijn rolstoelen, electrische rolstoelen, steps.....
artikel 2 bepaald dit allemaal. voortbewegingstoestel is elk voertuig dat NIET beantwoord aan een rijwiel. wij zijn 100% een rijwiel, namelijk aangedreven door pedalen en 2/3 of 4 wielen.
Er staat dan ook niet dat wij voortbewegingstoestellen zouden zijn.
Hij maakt de vergelijking met een voortbewegingstoestel. Er staat: "de logica volgend". Dus als je voor de drie- en vierwielers op dezelfde manier gaat redeneren zou je kunnen besluiten dat ze nu op het fietspad moeten.

Zelf ben ik er ondertussen ook van overtuigd dat je met een drie- en vierwieler nog steeds mag kiezen. Ik had eerst op dezelfde manier geredeneerd omdat drie- en vierwielers nu gelijkgesteld worden met fietsen net zoals voortbewegingstoestellen (die sneller rijden dan stapvoets). Lijkt mij menselijk om zo te redeneren, en mensen maken fouten...
Pauvre Mouton schreef: do 30 mei 2019, 20:45 Dit begint lachwekkend te worden. Hadden ze in plaats van de bijbel maar dit wetboek gegeven op school vroeger. Ook topliteratuur en animo verzekerd in de nabesprekingen. Amen.
Het zou lachwekkend zijn als deze collega een VM gaat bezien als voortbewegingstoestel... maar dat is dus niet het geval :D

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#72 Bericht door janV »

haha, ik begin het eindelijk te snappen, dus bij vierkant groen _staat nu ook in de wegcode zeker_ en ge staat voor het rood igv vierkant groen dan gewoon doorsjesen en als er twee of drie wagens voor u staan gewoon het fietspad opknallen en doorrijden maar, begint interressant te worden :) .

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#73 Bericht door fcapri »

t is allemaal hoe die persoon het maar interpreteerd. als een agent u tegenhoud (bv lex zijn vriend), dan gaat die zijn redenering volgen en u een boete geven.
en dan moogt ge da gaan uitleggen op de rechtbank. en daar ook kan de ene rechter de redenering volgen of niet.

lex kreeg zo geloof ik toch nog een boete voor het hinderen van het verkeer op straat. en dat vorig jaar terwijl het wel nog 100% zeker was dat onze plaats op de rijbaan is

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#74 Bericht door Helen »

Ik heb vandaag alvast geoefend:
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#75 Bericht door Bart86 »

Zonet een antwoord gekregen van de FOD Mobiliteit.
FOD Mobiliteit schreef: Het klopt dat er door het parlement een wet werd aangenomen waarbij de drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen. Het parlement heeft echter niet artikel 9.1.2.1° aangepast (zie onder). Dat betekent dat de huidige bepaling waarbij aan deze voertuigen de keuze wordt geboden tussen het fietspad en de rijbaan, blijft bestaan; het gaat hier immers om een specifieke regel die primeert op de algemene regel. Bijgevolg verandert de situatie voor wat betreft de keuze tussen het fietspad en de rijbaan niet. Wanneer we de voorbereidende parlementaire werkzaamheden bekijken, vinden we ook geen enkele aanwijzing dat het de bedoeling was om de keuze tussen het fietspad en de rijbaan voor drie- en vierwielers zonder motor teniet te doen. Enfin, dat is onze visie; het komt natuurlijk de rechterlijke macht toe om finaal de wetgeving te interpreteren.

"De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen."
Hun visie is dat drie- en vierwielers nog steeds de keuze hebben om te kiezen tussen het fietspad en de rijbaan. Zij verwijzen ook naar 'de voorbereidende parlementaire werkzaamheden'. Hier had men niet de bedoeling iets te veranderen aan de keuze tussen het fietspad en de rijbaan. Zoals zij aanhalen komt het de rechterlijke macht, een (politie)rechter, toe om de wetgeving te interpreteren. Over het laatste zou ik mij niet onmiddellijk zorgen maken.

Plaats reactie