Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#46 Bericht door KarelJ »

Gezien de staat en de breedte van vele fietspaden en gezien de frustratie bij vele automobilisten in verband met fietsers (meestal wielertoeristen) die op de rijbaan rijden, lijkt er mij maar 1 logische oplossing: schaf de fietspadverplichting gewoon af voor elke fietser. Laat de fietser zelf beslissen of hij/zij op het fietspad of de rijbaan rijdt.
Slecht fietspad, slecht zichtbaar, te smal, te veel opritten, zelf te hoge snelheid -> kies voor de rijbaan!
Automobilisten moeten dan ook zelf geen agent/rechtertje meer spelen (wat ze nu ook niet mogen, maar wel regelmatig doen), want de fieser mag gewoon op de rijbaan.
Uiteraard zou je als fietser nog steeds niet mogen rijden waar het nu absoluut verboden is (= autosnelweg, autoweg, waar minimum (niet maximum) snelheid (uitgezonderd file/stapvoets verkeer) 70 km/u is)

Het zou dus logisch zijn dat ze de wetgeving aanpassen en ervoor zorgen dat een fietspad niet meer verplicht is.
Als ooit (waarschijnlijk nooit) overal afgescheiden fietspaden in goede kwaliteit liggen die voldoende breed zijn (2m enkele richting, 4m dubbel richting) en die echt afgescheiden zijn (dus niet naast 100 opritten, ...), dan kunnen ze de wet herzien en terug een verplichting invoeren... maar dan moet je eerst de ruimtelijke ordening (lintbebouwing) aanpakken en dus meer dan de helft van de gebouwen in Vlaanderen afbreken, wat redelijk onrealistisch is.

Maar logica is ver te zoeken bij de wetgever!

Ook bij de weginrichter is de logica soms ver te zoeken. Op veel plaatsen wordt in bebouwde kom in rustige straten het voetpad omgevormd tot fietspad, dat is volledig onlogisch. Het is sowieso niet de bedoeling om op zo'n plaatsen snel te rijden met eender welk voertuig, dus laat op zo'n plekken dat voetpad een voetpad blijven, laat de fietser op de rijbaan rijden en beperk de snelheid tot 30 km/u indien nodig (meestal wel!). Voorbeeld van zo'n plek: https://www.google.be/maps/@50.973523,3 ... 312!8i6656 (de rode klinkers zijn een verplicht fietspad!)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#47 Bericht door rik »

Thomas D schreef: za 25 mei 2019, 13:07 Daarnaast heb ik een onderdteunde VM gekocht om mijn woon-werk afstand in een bepaalde tijd dagelijks te kunnen overbruggen. Als ik dit potentieel misloop door verplicht in bepaalde situaties op het fietspad te worden gedwongen dan vind ik dat jammer.
En als je die tijd niet haalt vergaat de wereld? Misschien eens proberen wat meer plezier te halen uit het velomobielrijden, dat ga je met die wielerterroristen mentaliteit niet halen!
Thomas D schreef: za 25 mei 2019, 13:07 Maar dan zou je kunnen stellen dat ik geen VM moet kopen en maar met de trein moet gaan werken. Als alleen ik me telkens aanpas, wat blijft er dan van eigenwaarde over? Ik heb de VM gekocht voor zijn potentieel en wil dat dan ook benutten.
Dat zou je kunnen stellen, ja. Maar waarom zou je dat doen? Velomobielrijden is fun! Eigenwaarde? Sorry, maar dat klinkt nogal belachelijk.
Thomas D schreef: za 25 mei 2019, 13:07 Mij lijkt het ook ons recht om hiervoor op te komen ipv ons volledig te laten wegcijferen op een vaak onveilig fietspad.
Dat ben ik met je eens, maar ik heb schrik dat dat de zaak nog erger gaat maken. Want in Brussel weten ze niet eens wat een velomobiel is, laat staan dat ze er rekening mee houden.
DF 269
Ice sprint1 26"

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#48 Bericht door jantje »

Zo als het er nu uit ziet (en wetende dat ik ook door Beringen rij waar Lex af en toe een ondertussen bekende tegenkomt), monteer ik iets dat de breedte doet variëren tussen standaard en +1.01m.
Liefst van binnen uit bedienbaar, on the go: als we dan toch bezig zijn ineens met lampjes/pinkers en reflectoren...

Tegelijkertijd komt deze vraag in me op: mag een speedpedelec 1.01m breed zijn? Want dan mag je er ook mee op de baan ipv het fietspad (en ook daarmee is dat op bepaalde punten veiliger)

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#49 Bericht door JeroenVD »

rik schreef: za 25 mei 2019, 8:06 ...
Constant op de weg rijden is volgens mij dan weer wel een probleem en ook niet nodig. Laat het ons voor iedereen proberen leuk te houden, en hou het stoere voor in het café of op het circuit!
rik schreef: za 25 mei 2019, 17:24
Thomas D schreef: za 25 mei 2019, 13:07 Daarnaast heb ik een ondersteunde VM gekocht om mijn woon-werk afstand in een bepaalde tijd dagelijks te kunnen overbruggen. Als ik dit potentieel misloop door verplicht in bepaalde situaties op het fietspad te worden gedwongen dan vind ik dat jammer.
En als je die tijd niet haalt vergaat de wereld? Misschien eens proberen wat meer plezier te halen uit het velomobielrijden, dat ga je met die wielerterroristen mentaliteit niet halen!
Beste Rik

Eerst en vooral: willen we het gezellig houden hier op het forum? Je hebt tot twee keer toe de velomobilisten die ervoor kiezen op de rijbaan te rijden geschoffeerd door ze te beschuldigen van stoerdoenerij en een wielerterroristenmentaliteit (zie citaten hierboven). Als jij je (meestal) goed voelt op het fietspad, dan is dat fijn voor jou. Ik denk niet dat je het zou appreciëren als ik je daarom zou uitschelden voor een slak met te veel tijd of zo. (Ik vind het zelf niet zo'n geweldige scheldtirade en heb ook geen zin om veel tijd te verdoen met een origineler voorbeeld te zoeken.)

Ik ben zelf bijna twee jaar geleden van werk veranderd waardoor mijn woon-werk verplaatsing omhoog ging van 2 maal 8 km tot 2 maal 52 km. Ik deed vroeger mijn woon-werkverkeer met een open trike zonder ondersteuning maar dat leek mij niet haalbaar voor de nieuwe afstand. Ik had ook geen zin om altijd in de auto te moeten kruipen voor ritten van ongeveer een uur. Zo ben ik bij een velomobiel uitgekomen (eWAW). Ik ben gestart op de fietspaden, maar ik rijd nu bijna permanent op de rijbaan, ook op gewestwegen met een maximumsnelheid van 70 km/h. Niet om automobilisten te pesten (zoals jij en zij soms denken), maar omdat het veiliger en sneller is. Ik ben zo ongeveer anderhalf uur onderweg en dat vind ik een aanvaardbaar tijdsverlies tegenover het uur met de auto. Als ik permanent het fietspad op moet, dan mag je daar per rit een kwartier à half uur bij tellen, per dag dus een half uur tot een uur. En als je regelmatig om 6.15u in je velomobiel moet kruipen om 's avonds pas rond 19.30u terug thuis te komen, dan is dat er net iets te veel aan. En dat heeft niets te maken met een cowboy- of andere mentaliteit.

Ik wens jou verder nog vele gezapige kilometers.

Jeroen

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#50 Bericht door rik »

JeroenVD schreef: zo 26 mei 2019, 0:09 Beste Rik

Eerst en vooral: willen we het gezellig houden hier op het forum? Je hebt tot twee keer toe de velomobilisten die ervoor kiezen op de rijbaan te rijden geschoffeerd door ze te beschuldigen van stoerdoenerij en een wielerterroristenmentaliteit (zie citaten hierboven). Als jij je (meestal) goed voelt op het fietspad, dan is dat fijn voor jou. Ik denk niet dat je het zou appreciëren als ik je daarom zou uitschelden voor een slak met te veel tijd of zo. (Ik vind het zelf niet zo'n geweldige scheldtirade en heb ook geen zin om veel tijd te verdoen met een origineler voorbeeld te zoeken.)

Ik ben zelf bijna twee jaar geleden van werk veranderd waardoor mijn woon-werk verplaatsing omhoog ging van 2 maal 8 km tot 2 maal 52 km. Ik deed vroeger mijn woon-werkverkeer met een open trike zonder ondersteuning maar dat leek mij niet haalbaar voor de nieuwe afstand. Ik had ook geen zin om altijd in de auto te moeten kruipen voor ritten van ongeveer een uur. Zo ben ik bij een velomobiel uitgekomen (eWAW). Ik ben gestart op de fietspaden, maar ik rijd nu bijna permanent op de rijbaan, ook op gewestwegen met een maximumsnelheid van 70 km/h. Niet om automobilisten te pesten (zoals jij en zij soms denken), maar omdat het veiliger en sneller is. Ik ben zo ongeveer anderhalf uur onderweg en dat vind ik een aanvaardbaar tijdsverlies tegenover het uur met de auto. Als ik permanent het fietspad op moet, dan mag je daar per rit een kwartier à half uur bij tellen, per dag dus een half uur tot een uur. En als je regelmatig om 6.15u in je velomobiel moet kruipen om 's avonds pas rond 19.30u terug thuis te komen, dan is dat er net iets te veel aan. En dat heeft niets te maken met een cowboy- of andere mentaliteit.

Ik wens jou verder nog vele gezapige kilometers.

Jeroen
Beste Jeroen,

Dan hebben we een ander gedacht van mensen schofferen. Ik geef toe dat ik misschien iets hardere bewoordingen gebruik, maar dat is een poging om mensen wakker te schudden. Misschien is het omdat ik iets ouder word, maar ik zit in met de veiligheid van de mensen. Ook met die van jou en degenen die ik volgens jou schoffeer. Er vallen al veel te veel verkeersdoden.
Ik zou het dan ook waarderen als je mij geen woorden in de mond zou leggen. Ik denk helemaal niet dat degenen die op de weg rijden dat doen om automobilisten te pesten. Wel vind ik het onveilig. Waarom? Omdat ik dagelijks beroepsmatig op de baan ben met de auto en omdat ik dagelijks bestuurders van gemotoriseerde voertuigen toeren zie uithalen die mij op z'n minst de wenkbrauwen doen fronsen. Daarom vind ik het niet veilig op de baan en pleit ik ervoor om zoveel mogelijk op het fietspad te rijden, of te proberen een andere (rustige) weg te kiezen indien die mogelijkheid er is. Probeer mij dus niet wijs te maken dat het veiliger is om constant op de baan te rijden, want dat lukt niet. Je probleem ligt duidelijk ergens anders, dat geef je zelf ook duidelijk aan: een half uur per dag tijdverlies door op het fietspad te rijden. Dan komt bij mij weer dezelfde vraag op: is dat half uur je leven waard? Als ik jou was zou ik toch eens grondig nadenken of er geen andere oplossingen zijn.
Dat anderen een andere mening hebben dan mij, dat moet kunnen. Maar als ik al maar 1 persoon zou behoeden voor een ongeval met mijn "geschoffeer", is mijn doel al bereikt!

Fijn weekend nog!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#51 Bericht door Brechtix »

Rik, je probeerde mijn woorden te verdraaien om te laten uitschijnen dat ik persoonlijk op elfjarige fietsertjes mik. Denk er eens over na.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#52 Bericht door Brechtix »

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Titel IV. Technische voorschriften
Artikel 82. Rijwielen en hun aanhangwagens
82.4. Afmetingen.

82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
Inderdaad, Bart86, als je consequent zou doortrekken dat drie- en vierwielige rijwielen voor alle andere artikels uit de wet gelijkgesteld worden aan fietsen, kom je tot onmogelijke conclusies. Als 3&4-wielers gelijkgesteld worden aan fietsen, dan is de maximum breedte van 3&4-wielers voortaan 75 cm. Daaruit volgt dat die bakfietsen waar het om draaide niet alleen niet meer in de schoolstraat mogen, maar helemaal nergens meer. Hetgeen precies het omgekeerde was van de doelstelling van deze aanpassing van de wetgeving.
Volgens de klassieke logica bewijst zo'n reductio ad absurdum dat de oorspronkelijke stelling niet waar is.

Het enige wat ik hier voorlopig op een zondagmorgen uit kan concluderen, is dat er fundamentele paradoxen ontstaan zijn.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#53 Bericht door rik »

Brechtix schreef: zo 26 mei 2019, 8:44 Rik, je probeerde mijn woorden te verdraaien om te laten uitschijnen dat ik persoonlijk op elfjarige fietsertjes mik. Denk er eens over na.
Ik heb helemaal niets proberen te verdraaien. Lees maar eens goed wat je geschreven hebt.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om iemand persoonlijk "aan te vallen", wel om jullie wakker te schudden.
En zoals eerder gezegd: het moet kunnen dat we niet allemaal dezelfde mening hebben.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#54 Bericht door Bart86 »

Brechtix schreef: zo 26 mei 2019, 9:06
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Titel IV. Technische voorschriften
Artikel 82. Rijwielen en hun aanhangwagens
82.4. Afmetingen.

82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
Inderdaad, Bart86, als je consequent zou doortrekken dat drie- en vierwielige rijwielen voor alle andere artikels uit de wet gelijkgesteld worden aan fietsen, kom je tot onmogelijke conclusies. Als 3&4-wielers gelijkgesteld worden aan fietsen, dan is de maximum breedte van 3&4-wielers voortaan 75 cm. Daaruit volgt dat die bakfietsen waar het om draaide niet alleen niet meer in de schoolstraat mogen, maar helemaal nergens meer. Hetgeen precies het omgekeerde was van de doelstelling van deze aanpassing van de wetgeving.
Volgens de klassieke logica bewijst zo'n reductio ad absurdum dat de oorspronkelijke stelling niet waar is.

Het enige wat ik hier voorlopig op een zondagmorgen uit kan concluderen, is dat er fundamentele paradoxen ontstaan zijn.
De vraag werd gesteld aan de 'experten'. Ik zoek het nog verder uit om met een definitief en gestaafd antwoord te komen!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#55 Bericht door fcapri »

een fiets is een rijwiel aangedreven door pedalen, heeft 2 wielen en is max 75cm breed.
een rijwiel is aangedreven door pedalen met 2,3 of 4wielen en is tot 2,5meter breed. een fiets is OOK een rijwiel.

nu zeggen ze dat fietsen en 2wielige bromfietsen op het fietspad MOETEN. deze mogen ook door voetgangerzones, mogen door het bord van plaatselijk verkeer en mogen door een eenrichtingsstraat waar in tegengestelde richting ook fietsen mogen.

een 3wielige bakfiets MAG ook op het fietspad, maar alle andere gunsten kreeg die niet.
nu hebben ze rijwielen met 3/4 wielen en een breede van MINDER dan 1meter ook gelijkgesteld met een fiets.
dit veranderd niks aan de technische bepaling ( een fiets blijft 2wielen en 75cm breed, een rijwiel heeft 3/4wielen en mag tot 2,5meter breed zijn), maar diegenen minder dan 1meter breed krijgen wel de gunsten die fietsen krijgen. zoals door een eenrichtingsstraat rijden.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#56 Bericht door blackarmor »

rik , ik kan me ook vinden in de denkwijze van jeroen . als ik te lang onderweg ga zijn dan ga ik weer veel eerder overwegen om dan toch maar de auto te nemen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#57 Bericht door rik »

blackarmor schreef: zo 26 mei 2019, 20:09 rik , ik kan me ook vinden in de denkwijze van jeroen . als ik te lang onderweg ga zijn dan ga ik weer veel eerder overwegen om dan toch maar de auto te nemen .
Als jij je daar goed bij voelt dan vind ik dat fijn voor jou. Ik hoop dan ook wel voor jou en alle anderen die dezelfde mening hebben dat jullie nooit een ongeval krijgen of veroorzaken.
Ik vind het nog steeds niet verstandig, maar goed: het is jullie eigen verantwoordelijkheid.
DF 269
Ice sprint1 26"

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#58 Bericht door fcapri »

blackarmor schreef: zo 26 mei 2019, 20:09 als ik te lang onderweg ga zijn dan ga ik weer veel eerder overwegen om dan toch maar de auto te nemen .
dat heb ik toch ook.
mijn huidig traject is 31km enkel (62km/dag dus), dat doe ik op mijn gemakske zodat ik in totaal ongeveer 1h20-1h30 uur onderweg ben. (fiets buiten zetten, alles in orde brengen, instappen, vertrekken, fiets in de fietsstalling op het werk, wandelen naar bureau). ik kan het ook als ik me echt haast binnen het uur doen.
mijn nieuwe werklokatie gaat op 62km enkel zitten, en ik zie het niet zitten om daar dan 2h40 tot 3h per rit voor onderweg te zijn. dat moet dus sneller. aangezien er geen speed VM kan gemaakt worden in belgie (speed pedelec heeft enkel 2wielen), moet ik naar een gewone speed pedelec gaan (of misschien ombouwen naar 2wielige ligfiets???)

dan zou ik het traject toch ook weer op een 1h30 a 2h00 kunnen doen. scheelt hem toch rap 1 uur onderweg zijn smorgens en 1uur savonds. besparing van 2uur per dag

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#59 Bericht door Lex »

rik schreef: zo 26 mei 2019, 20:18
Als jij je daar goed bij voelt dan vind ik dat fijn voor jou. Ik hoop dan ook wel voor jou en alle anderen die dezelfde mening hebben dat jullie nooit een ongeval krijgen of veroorzaken.
Ik vind het nog steeds niet verstandig, maar goed: het is jullie eigen verantwoordelijkheid.
Zoals ik al schreef. We zijn verstandig genoeg om die keuze te maken. En beide ongevallen die ík heb gehad waren op het fietspad en waren te vermijden door om de weg te rijden. Maar je kan het ook omdraaien. Ik hoop ook dat jíj nooit een ongeval krijgt door op het fietspad te rijden. Maar het blijft hier een eeuwige discussie met fanatieke voor- én tegenstanders.

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975

#60 Bericht door jantje »

fcapri schreef: zo 26 mei 2019, 20:41 ...
moet ik naar een gewone speed pedelec gaan (of misschien ombouwen naar 2wielige ligfiets???)
...
Helaas, dan pas je de constructie en de manier van gebruik zoals die bedoeld is om te gebruiken aan. Dat zou willen zeggen dat je Typekeur PVG en CE-attest niet mee geldig is en dat je dus met een niet regelementair voertuig rijdt.
Stel dat je het via de officiele weg zou willen doen moet je een nieuw voertuig pakken (2dehands mag niet), aan de constructeur toestemming vragen om het te mogen aanpassen en na de aanpassingen je ombouw voorleggen aan de DIV ter goedkeuring.
Al vermoed ik dat je dat zelf al wist aangezien je echt goed op de hoogte lijkt te zijn van de wegcode, incl technische eisen :D

Plaats reactie