Dwarsbalken
- Joppe
- Belofte
- Berichten: 141
- Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 15:34
- Postcode: 2040
- Fiets: Ice trike 26 sprint - M5 20/26 - Flevobike
- Contacteer:
Dwarsbalken
Naar aanleiding van het dodelijk ongeval van Erwin "tante Lies" kort voor nieuwjaar, op weg naar de OBT, valt het mij op dat er van overheidswege weinig reactie komt op dit soort gevaarlijke situaties. Ik vrees dat dit soort ongelukken, tegen onverlichte dwarsbalk aanrijden, nog wel meer kan en zal voorkomen. Dit ondanks het gegeven dat enkele simpele handelingen het gevaar al deels kunnen verminderen. Ik denk dan aan reflectoren bevestigd aan die dwarsbalken, maar ook aan andere, meer duurzame oplossingen zoals verlichting, al dan niet op zonne energie. Ook een soort zandbakken met mul zand waardoor de snelheid afgeremd wordt, zoals voor vrachtwagens in de bergen. Maar ik denk dat we als velonauten zelf ook iets kunnen bijdragen. Als je zulke plaatsen weet bij jou in de buurt of ergens waar je regelmatig voorbijkomt, kan het helpen om oude cd's met een touwtje aan die balk(en) te hangen. Wanneer deze wegen in de wind, weerkaatsen ze het licht van je fiets/velomobiel waardoor je verwittigd wordt dat er een obstakel is . . . .
Niet elke rit hoeft een race te zijn . . .
http://joppe-liggend.blogspot.com
http://joppecargo.blogspot.com/
http://joppe-liggend.blogspot.com
http://joppecargo.blogspot.com/
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Dwarsbalken
Ik ben niet zeker, maar ik meen op ligfiets.net gelezen te hebben dat daar intussen reflectoren aan die slagboom zijn aangebracht.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- Joppe
- Belofte
- Berichten: 141
- Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 15:34
- Postcode: 2040
- Fiets: Ice trike 26 sprint - M5 20/26 - Flevobike
- Contacteer:
Re: Dwarsbalken
Dat heb ik dan waarschijnlijk gemist . . .
Niet elke rit hoeft een race te zijn . . .
http://joppe-liggend.blogspot.com
http://joppecargo.blogspot.com/
http://joppe-liggend.blogspot.com
http://joppecargo.blogspot.com/
-
- Helper
- Berichten: 315
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2520
- Fiets: Omafiets
- Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
- Contacteer:
Re: Dwarsbalken
Die bewuste iig! En de gemeente Roermond gaat het toepassen op heel haar grondgebied.
Echter, die boswegen vind je ook buiten Roermond (ook In BE) en daar beweegt helaas nog niets!
Echter, die boswegen vind je ook buiten Roermond (ook In BE) en daar beweegt helaas nog niets!
- Beinsberger E
- Kopman
- Berichten: 729
- Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
- Postcode: 3621
- Locatie: Rekem
- Contacteer:
Re: Dwarsbalken
Ik vind het allemaal heel spijtig wat er gebeurd is maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer vragen ik me stel, zoals bijvoorbeeld waarom een onbekend bospad oprijden als het donker is, je kan er veel onverwachte opstakels tegen komen. En was er dan ook een slagboom bij het oprijden van die weg want dan kan je op het einde ook een verwachten ?
Je moet als ligfietser weten dat niet de hele verkeersinfrastructuur aangepast is aan ligfietsen.
Wat Roermond gedaan heeft is mooi maar helaas te laat.
Er zal heus niet veel gebeuren om bepaalde situaties te verbeteren, en ongevallen zullen dat ook niet, kijk maar bij ons, hoeveel wegen en kruispunten wachten al 10 tallen jaren om veiliger gemaakt te worden ondanks dodelijke ongevallen.
Vangrails aanpassen op op en afritten zodat een motorijder er niet onderdoor kan schuiven door een val daar had vroeger niemand aan gedacht tot dat er doden vallen, maar had die moterrijder niet beter zijn snelheid aangepast, zo zie je maar, neen veiligheid is een zaak van ons allemaal en daar zullen wij ligfietsers en fietsers in het algemeen zelf voor moeten zorgen door met gezond verstand te rijden.
Je moet als ligfietser weten dat niet de hele verkeersinfrastructuur aangepast is aan ligfietsen.
Wat Roermond gedaan heeft is mooi maar helaas te laat.
Er zal heus niet veel gebeuren om bepaalde situaties te verbeteren, en ongevallen zullen dat ook niet, kijk maar bij ons, hoeveel wegen en kruispunten wachten al 10 tallen jaren om veiliger gemaakt te worden ondanks dodelijke ongevallen.
Vangrails aanpassen op op en afritten zodat een motorijder er niet onderdoor kan schuiven door een val daar had vroeger niemand aan gedacht tot dat er doden vallen, maar had die moterrijder niet beter zijn snelheid aangepast, zo zie je maar, neen veiligheid is een zaak van ons allemaal en daar zullen wij ligfietsers en fietsers in het algemeen zelf voor moeten zorgen door met gezond verstand te rijden.