velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#1 Bericht door highway_patrol »

Kan een velomobiel of ligfiets in combinatie met een ander (aftrekbaar) vervoermiddel worden ingebracht in de forfaitaire beroepskosten? meer concreet, als ik 5 keer per week de woonwerkverplaatsing dien te maken en ik doe dit 3x met de velomobiel en 2x met de motor, kan ik dan beide vervoersmiddelen inbrengen in mijn beroepskosten?
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#2 Bericht door Brechtix »

Ja.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#3 Bericht door jantje »

Heb het ook gedaan.
Wel alles documenteren qua ritten. Zo kwam ik op 100% voor de velomobiel en 32% voor de motor. Maar dan is het niet meer forfaitair.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#4 Bericht door Ares »

Vanaf welk bedrag wordt dit interessant? Tot nu toe nog niet gedaan... En hoe kom je aan 100% Jantje met de toertochten?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#5 Bericht door fcapri »

is forfaitair niet gewoon een basis bedrag (0.15€/km gemotoriseerd en 0.23€/km voor fietsen).
ik heb ook jaren lang mijn kosten doorgegeven.
ofwel vul je niks in (krijg je iets van 2400€), ofwel bewijs je de onkosten (alle ticketjes bijhouden) ofwel neem je het forfaitaire bedrag (aantal werkdagen x km's x basis bedrag).

als je dus 200dagen gewerkt hebt, en 130 ervan met de fiets waarbij je een traject hebt van 35km enkel met fiets en 80km met auto.
dan heb je (70km x 130d x 23ct) + (80km x 70d x 15ct) = 2093 + 840 = 2933€.
gewoon een blad papier toevoegen als bijlage bij de belastingen, eigen verklaring van het aantal gewerkte dagen en het aantal dagen dat je dan gefietst hebt. met bijhorende berekening.
je mag geloof ik wel max 100km/rit ingeven met de auto

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#6 Bericht door jantje »

In 2017 geen toertochten gedaan (of wedstrijden, of mee op café geweest, of mee gaan winkelen of... Strava als bewijs))
Pas helemaal op t einde beginnen velomobielen helpt daarbij natuurlijk. Ik had vorig jaar wel 9000 koersfietskilometers.

Beroepskosten bewijzen wordt interessant vanaf dat je per jaar voorbij het forfait van beroepskosten komt (voor iedereen verschillend wegens formule gebaseerd of brutoinkomen)

Er zijn dan ook nog 2 forfaits: ofwel bewijs je niets: iedere belg krijgt automatisch dit forfait. (zelf zij die geen kosten hebben: 200m vant werk wonen en te voet gaan, geen balpennen moeten kopen, niet van thuis werken,...)
Ofwel bewijs je je kosten met een forfait zoals fcapri het aangeeeft met een prijs per km en bewijs van km's volgens je loonbrief (waarvoor je zelf een of andere verklaring hebt afgelegd dat je die idd hebt gefietst)
Ofwel bewijs je dus alles met elk bonnetje (en tracking van elk fietsgebruik, zowel WW als niet-ww)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#7 Bericht door fcapri »

bewijs van loonbrief zelf niet nodig/
een verklaring van u werkgever dat gij voltijds zijt ingeschreven is voldoende om 200 werkdagen per jaar aan te kunnen geven.
ook al werkt ge in een 12 of 24 uur shift systeem en werk je 120-60dagen per jaar

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#8 Bericht door Kimmeke »

Heb ik het dus goed dat:
1. Ofwel bewijs je beroepsonkosten
2. Ofwel reken je met forfait van 0,23/km fiets of 0,15/km auto

Voorbeeld:
Voor 1:
Ik koop een fiets van 4000 euro (kan ik dus 1 malig inbrengen?) en reken dit aan naargelang % prive km / werk km
Jaarlijks ga ik op onderhoud voor 200 euro (kan ik dan jaarlijks inbrengen) en reken dit aan naargelang % prive km / werk km
Ook heb ik jaarlijks wat nieuwe fietskledij nodig ….
Voor mijn auto houd ik alle kosten bij van dat jaar (brandstof, onderhoud, verzekering, banden, ...) en reken dit aan naargelang % prive km / werk km

Voor 2:
± mijn geval:
5000 km fiets aan 0,23 = 1150
4000 km auto (naar mijn werk standplaats) + 2000 km (naar andere vestigingen) = 900

fcapri
ofwel vul je niks in (krijg je iets van 2400€)
jantje
Beroepskosten bewijzen wordt interessant vanaf dat je per jaar voorbij het forfait van beroepskosten komt (voor iedereen verschillend wegens formule gebaseerd of brutoinkomen)
Indien ik het dan juist heb zou ik vermoedelijk enkel het eerste jaar in geval 1 dit kunnen inbrengen en voor de andere jaren houd ik het gewoon bij niets invullen. Best dat ik dan dat eerste jaar weinig prive km fiets. Al vermoed ik dat ik het niet ga begrepen hebben want dat wil zeggen dat wanneer ik een nieuwe wagen koop deze ook op het eerste jaar volledig kan inbrengen.
Fietsvergoeding hebben we niet op het werk maar ik krijg wel iets van een 0,3 /km voor verplaatsingen naar andere vestigingen.

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#9 Bericht door jantje »

Of je je auto kan inbrengen weet ik niet. Heb het niet opgezocht, mijn oldtimer kost me jaarlijks nog geen €500 all in (bolt ook bijna niet) en wordt niet voor t werk gebruikt.
Aankoop van de fiets of motor kan je uiteraard maar 1x inbrengen in t totaal. Maar voor een motor dien je dat over 5 jaar te spreiden (indien nieuw, 3jaar indien 2de hands)
Mijn velomobiel heb ik op die manier afgeschreven op 3 jaar (lineair, niet degressief)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: velomobiel/ligfiets inbrengen in forfaitaire beroepskosten?

#10 Bericht door fcapri »

ik weet niet of je je fiets 1malig het eerste jaar moet inbrengen. aankopen worden boekhoudkundig afgeschreven op 3jaar (net voor die reden denk ik). weet wel niet of je dit als partikulier ook kan.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... jke_kosten.

het beste doe je een simulatie op tax on web. ik geef 1 x mijn belastingen in zonder iets te vermelden van vervoersonkost, en daarna vul ik eens 2000€ in, 3000€, 4000€... en je kan telkens het verschil in berekening zien. ik moet over de 2500€ om er voordeel uit te halen

Plaats reactie