Versnellingen Quest met tussenas
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 19:51
- Postcode: 3900
- Fiets: Velomobiel Quest 85
- Contacteer:
Versnellingen Quest met tussenas
Dames, heren,
Ik heb vorige week Quest 85 gekocht. Aangezien ik trapondersteuning wil plaatsen en alle tandwielen/kettingen hun beste tijd hebben gehad, wil ik alles vervangen. Nu leek het mij een ideaal moment om alles te moderniseren en een naafversnelling te installeren zodat ik ook in stilstand kan schakelen, liefst in combinatie met de derailleur op de achteras/tussenas.
Probleem: Op dit moment heb ik op de trapas 3 versnellingen, op de tussenas zit nu een cassette van 9 bladen met een aangepaste derailleur en het achterwiel wordt aangedreven door een enkel tandwiel op een enkelarmige ophanging.
Is er een mogelijkheid de aandrijving aan te passen zodat ik toch voldoende versnellingen heb?
Ik heb enkele foto's geplaatst ter verduidelijking. Alvast bedankt
Ik heb vorige week Quest 85 gekocht. Aangezien ik trapondersteuning wil plaatsen en alle tandwielen/kettingen hun beste tijd hebben gehad, wil ik alles vervangen. Nu leek het mij een ideaal moment om alles te moderniseren en een naafversnelling te installeren zodat ik ook in stilstand kan schakelen, liefst in combinatie met de derailleur op de achteras/tussenas.
Probleem: Op dit moment heb ik op de trapas 3 versnellingen, op de tussenas zit nu een cassette van 9 bladen met een aangepaste derailleur en het achterwiel wordt aangedreven door een enkel tandwiel op een enkelarmige ophanging.
Is er een mogelijkheid de aandrijving aan te passen zodat ik toch voldoende versnellingen heb?
Ik heb enkele foto's geplaatst ter verduidelijking. Alvast bedankt
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
De naafversnelling zal toch moeten komen op de tussenas. Maar een versnellingsnaaf met 9 of zelfs meer versnellingen geeft u dan toch 27 versnellingen of meer. Dat lijkt me toch meer dan voldoende.
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 19:51
- Postcode: 3900
- Fiets: Velomobiel Quest 85
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
Hoe kan ik deze versnellingsnaaf dan best monteren?
Nu is er een ±20cm vaste as gemonteerd die door 2 rollagers loopt.
Correct me if i'm wrong maar:
Als ik een versnellingsnaaf plaats op de tussenas verlies ik mijn derailleur en aangezien de voorste 3 tandwielen bij trapondersteuning 1 vast tandwiel worden, heb ik toch slechts het aantal versnellingen dat op de naafversnelling zit.
Afhankelijk van welke versnelling ik plaats heb ik dan slechts 3,7,8,9,11 of 14 versnellingen als ik correct ben.
Nu is er een ±20cm vaste as gemonteerd die door 2 rollagers loopt.
Correct me if i'm wrong maar:
Als ik een versnellingsnaaf plaats op de tussenas verlies ik mijn derailleur en aangezien de voorste 3 tandwielen bij trapondersteuning 1 vast tandwiel worden, heb ik toch slechts het aantal versnellingen dat op de naafversnelling zit.
Afhankelijk van welke versnelling ik plaats heb ik dan slechts 3,7,8,9,11 of 14 versnellingen als ik correct ben.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
Correct me if I'm wrong
Volgens mij is een naafversnelling als tussenas in jouw quest niet mogelijk tenzij je de constructie bijwerkt.
Je wil een naafversnelling om stilstaande kunnen lager schakelen én je wil een hulpaandrijving die je oa makkelijker helpt vertrekken.
Conclusie naafversnelling weggesmeten geld. Beter gecontroleerd rijden en schakelen. Je gedachten bij je fiets en bij de weg houden. En als je dan toch eens vergeet terug te schakelen, doet je trapondersteuning wel het nodige. Monteer een cassette met zo wijd mogelijk bereik dat uw derailleur aankan. Informeer u bij velomobiel.nl ivm de derailleur want die kan je niet zomaar vervangen door een gewoon exemplaar.
Daarbij komt nog dat het rendement van een cassette hoger ligt dan van een naafversnelling. En je ketting moet je hoedanook smeren.
Volgens mij is een naafversnelling als tussenas in jouw quest niet mogelijk tenzij je de constructie bijwerkt.
Je wil een naafversnelling om stilstaande kunnen lager schakelen én je wil een hulpaandrijving die je oa makkelijker helpt vertrekken.
Conclusie naafversnelling weggesmeten geld. Beter gecontroleerd rijden en schakelen. Je gedachten bij je fiets en bij de weg houden. En als je dan toch eens vergeet terug te schakelen, doet je trapondersteuning wel het nodige. Monteer een cassette met zo wijd mogelijk bereik dat uw derailleur aankan. Informeer u bij velomobiel.nl ivm de derailleur want die kan je niet zomaar vervangen door een gewoon exemplaar.
Daarbij komt nog dat het rendement van een cassette hoger ligt dan van een naafversnelling. En je ketting moet je hoedanook smeren.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- fujin
- Helper
- Berichten: 384
- Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
- Postcode: 2170
- Fiets: Mango Plus 283
- Locatie: Merksem
- Velomobiel: Quest XS090
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
De Mango heeft exact hetzelfde systeem.
Oerdegelijk schakelen.
Mijn advies: niet aan rommelen.
En 9 versnellingen is echt wel genoeg bij E-ondersteuning.
Tenzij je wil vliegen. Maar dan heb je verzekering + COC nodig.
Mijn E-Mango heeft een 24 Volt Sunstar motor in de trapas.
Tegenwoordig wordt de Bafang gemonteerd.
Electrificatie, mits goed gedaan, kan enorme voordelen hebben.
En in een velomobiel kan het jaren meegaan, omdat de electronica niet in weer en wind zit.
Bezuinig niet op de installatie.
Vakmannen zoals Brecht of Sinnerbikes kunnen ervoor zorgen dat het probleemloos functioneert.
Je gaat toch geld moeten uitgeven, doe het dan goed. Dan behoudt de fiets zijn waarde.
Oerdegelijk schakelen.
Mijn advies: niet aan rommelen.
En 9 versnellingen is echt wel genoeg bij E-ondersteuning.
Tenzij je wil vliegen. Maar dan heb je verzekering + COC nodig.
Mijn E-Mango heeft een 24 Volt Sunstar motor in de trapas.
Tegenwoordig wordt de Bafang gemonteerd.
Electrificatie, mits goed gedaan, kan enorme voordelen hebben.
En in een velomobiel kan het jaren meegaan, omdat de electronica niet in weer en wind zit.
Bezuinig niet op de installatie.
Vakmannen zoals Brecht of Sinnerbikes kunnen ervoor zorgen dat het probleemloos functioneert.
Je gaat toch geld moeten uitgeven, doe het dan goed. Dan behoudt de fiets zijn waarde.
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 19:51
- Postcode: 3900
- Fiets: Velomobiel Quest 85
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
Heren,
Alvast bedankt voor de reacties,
Het systeem in de mango is soms anders, waardoor je een naafversnelling kan plaatsen als tussenas en derailleur op het achterwiel.
Zo kan je bijvoorbeeld een shimano dualdrive plaatsen om bij stilstand toch een paar versnellingen terug te schakelen.
Ik heb het al werkend gezien en vind dat dit systeem wel bepaalde voordelen heeft.
Op de Quest heb ik niet genoeg ruimte voor een derailleur op het achterwiel en tenzij ik de kader wil aanpassen ook geen naafversnelling op het achterwiel of tussenas mogelijk.
Aangezien de ketting en tandwielen redelijk versleten zijn, moeten deze toch vervangen. De derailleur heeft ook zijn beste tijd gehad en de bus van de vrijloop die op de as is "geperst" is ook beschadigd, daarom dacht ik aan het compleet vervangen van het systeem.
fujin:
Weet jij toevallig hoeveel tanden je op het voorste blad hebt liggen en welke cassette je op de tussenas hebt zitten?
Alvast bedankt voor de reacties,
Het systeem in de mango is soms anders, waardoor je een naafversnelling kan plaatsen als tussenas en derailleur op het achterwiel.
Zo kan je bijvoorbeeld een shimano dualdrive plaatsen om bij stilstand toch een paar versnellingen terug te schakelen.
Ik heb het al werkend gezien en vind dat dit systeem wel bepaalde voordelen heeft.
Op de Quest heb ik niet genoeg ruimte voor een derailleur op het achterwiel en tenzij ik de kader wil aanpassen ook geen naafversnelling op het achterwiel of tussenas mogelijk.
Aangezien de ketting en tandwielen redelijk versleten zijn, moeten deze toch vervangen. De derailleur heeft ook zijn beste tijd gehad en de bus van de vrijloop die op de as is "geperst" is ook beschadigd, daarom dacht ik aan het compleet vervangen van het systeem.
fujin:
Weet jij toevallig hoeveel tanden je op het voorste blad hebt liggen en welke cassette je op de tussenas hebt zitten?
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
systeem van de oude mango en de oude quest zijn niet gelijk
je zit met het probleem dat bij de quest de ketting tussen de achterarm en het wiel zit . dit is te breed om met een standaard naaf te overbruggen ( zelf de huidige downhill naven zijn te smal )
enige optie is de volledig achterkant te hermaken naar het mango systeem .
( zit hier met de zelfde overweging )
je zit met het probleem dat bij de quest de ketting tussen de achterarm en het wiel zit . dit is te breed om met een standaard naaf te overbruggen ( zelf de huidige downhill naven zijn te smal )
enige optie is de volledig achterkant te hermaken naar het mango systeem .
( zit hier met de zelfde overweging )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 19:51
- Postcode: 3900
- Fiets: Velomobiel Quest 85
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
Inderdaad,
Indien je toch voor de naafversnelling wil gaan zijn er volgens mij 2 opties die het mogelijk kunnen maken.
Optie 1: de achterbrug ontdubbelen maar dan verlies je de mogelijkheid banden te wisselen bij lek rijden.
Optie 2: in aluminium een ophanging maken voor een naafversnelling net voor de buis met lagers waar de tussenas nu loopt en deze degelijk bevestigen aan de kader. Nadeel is dat je dan enorm goed moet kunnen lassen en ik ken daar niets van.
Voordeel van de achterbrug ontdubbelen is natuurlijk wel dat je ook kan opteren voor ondersteuning in het achterwiel en de huidige versnellingen behouden.
Bij mij loopt de ketting 2x aan buitenzijde. Dus niet tussen de achterarm en het wiel maar aan de buitenzijde hier van. Er is dus niet genoeg ruimte tussen het vrijloopwiel en de kas voor een achterderrailleur. Bij de mango was dit wel een optie.
De enige naafversnelling die in mijn geval zou kunnen passen is de rohloff xxl 190mm of heel misschien de XL van 175mm
Indien je toch voor de naafversnelling wil gaan zijn er volgens mij 2 opties die het mogelijk kunnen maken.
Optie 1: de achterbrug ontdubbelen maar dan verlies je de mogelijkheid banden te wisselen bij lek rijden.
Optie 2: in aluminium een ophanging maken voor een naafversnelling net voor de buis met lagers waar de tussenas nu loopt en deze degelijk bevestigen aan de kader. Nadeel is dat je dan enorm goed moet kunnen lassen en ik ken daar niets van.
Voordeel van de achterbrug ontdubbelen is natuurlijk wel dat je ook kan opteren voor ondersteuning in het achterwiel en de huidige versnellingen behouden.
Bij mij loopt de ketting 2x aan buitenzijde. Dus niet tussen de achterarm en het wiel maar aan de buitenzijde hier van. Er is dus niet genoeg ruimte tussen het vrijloopwiel en de kas voor een achterderrailleur. Bij de mango was dit wel een optie.
De enige naafversnelling die in mijn geval zou kunnen passen is de rohloff xxl 190mm of heel misschien de XL van 175mm
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2569
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
Waarom niet eerst die ondersteuning monteren en afwachten of de verdere ombouw wel echt nodig is? Er rijden zoveel fietsen met derailleurversnellingen. Kwestie van anticiperen. Je zal dan wel merken of dit een probeem vormt.
Wel belangrijk is dat je het bereik groot genoeg moet hebben. Zoals Fujin zegt: een cassette met een ruim bereik.
Alleen: 'Maar dan heb je verzekering + COC nodig.' klopt niet. Je kunt onmogelijk een COC krijgen voor een bestaande fiets en daarenboven (zie discussie van een tweetal jaren geleden) zou dit voor een driewieler niet nodig zijn.
Wel belangrijk is dat je het bereik groot genoeg moet hebben. Zoals Fujin zegt: een cassette met een ruim bereik.
Alleen: 'Maar dan heb je verzekering + COC nodig.' klopt niet. Je kunt onmogelijk een COC krijgen voor een bestaande fiets en daarenboven (zie discussie van een tweetal jaren geleden) zou dit voor een driewieler niet nodig zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
heb me dus op de foto miskeken . da zou je idd het ganse systeem naar boven kunnen brengen zoals bij de mango
dan kan je wel een cassette met groot bereik steken (ik krijg er geen 32 op vanachter )
maar enkel om een naaf versnelling te monteren zou ik dit idd niet doen. zo veel komen die nood stops niet voor en vergeten terugschakelen leer je snel genoeg zelf af
dan kan je wel een cassette met groot bereik steken (ik krijg er geen 32 op vanachter )
maar enkel om een naaf versnelling te monteren zou ik dit idd niet doen. zo veel komen die nood stops niet voor en vergeten terugschakelen leer je snel genoeg zelf af
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2569
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
Mocht je een naafversnelling overwegen: een Nexus 7 heeft een bereik van 244%. Ruim onvoldoende voor een velomobiel. Ik had indertijd een NuVinci N360 (360 %) en zelfs dat was niet voldoende. Ofwel is het kleinste verzet te groot (bergop) ofwel het grootste te klein (topsnelheid). Je kunt wel spelen met tandwielen, maar dat verandert niets aan het bereik.
In de Orca zit een Rohloffnaaf en die haalt 526%. Dat is net genoeg om alles aan te kunnen, van klimmen met bagage tot een redelijke snelheid op vlakke baan.
Met een cassette kun je makkelijker spelen. Een nieuwe cassette kost geen geld, als je dat vergelijkt met de prijs van zo'n Rohloff. Je derailleur moet het wel aankunnen, natuurlijk.
Rekening houdend met het aantal kilometers dat afgelegd wordt met de meeste velomobielen, heb ik verder mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van de Nexusnaven, zeker in combinatie met ondersteuning. Maar ze zijn wel relatief goedkoop.
De Alfine SG-700 (11-speed) is misschien nog net te doen qua bereik en flink goedkoper dan een Rohloffnaaf.
In de Orca zit een Rohloffnaaf en die haalt 526%. Dat is net genoeg om alles aan te kunnen, van klimmen met bagage tot een redelijke snelheid op vlakke baan.
Met een cassette kun je makkelijker spelen. Een nieuwe cassette kost geen geld, als je dat vergelijkt met de prijs van zo'n Rohloff. Je derailleur moet het wel aankunnen, natuurlijk.
Rekening houdend met het aantal kilometers dat afgelegd wordt met de meeste velomobielen, heb ik verder mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van de Nexusnaven, zeker in combinatie met ondersteuning. Maar ze zijn wel relatief goedkoop.
De Alfine SG-700 (11-speed) is misschien nog net te doen qua bereik en flink goedkoper dan een Rohloffnaaf.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 19:51
- Postcode: 3900
- Fiets: Velomobiel Quest 85
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
Het initiële idee was inderdaad om eerst de ondersteuning in te bouwen. Echter zijn de ketting, tandwielen, derailleur en zelfs de krans op de tussenas in zo een slechte staat dat ik alles moet vervangen. Zouden natuurlijk zotte kosten zijn als ik na een maand een naafversnelling moet plaatsen.CapoJan schreef: ↑di 07 aug 2018, 7:01 Waarom niet eerst die ondersteuning monteren en afwachten of de verdere ombouw wel echt nodig is? Er rijden zoveel fietsen met derailleurversnellingen. Kwestie van anticiperen. Je zal dan wel merken of dit een probeem vormt.
Wel belangrijk is dat je het bereik groot genoeg moet hebben. Zoals Fujin zegt: een cassette met een ruim bereik.
Alleen: 'Maar dan heb je verzekering + COC nodig.' klopt niet. Je kunt onmogelijk een COC krijgen voor een bestaande fiets en daarenboven (zie discussie van een tweetal jaren geleden) zou dit voor een driewieler niet nodig zijn.
COC van de motor heb ik, maar inderdaad van de volledige fiets kan je die niet krijgen.
Voor de driewieler zou dit niet mogelijk zijn maar als ik iets kon opmaken uit de discussies hier op het forum, zou het voor een 3-wieler officieel zelfs niet toegelaten zijn om een motor te plaatsen of je moet van de redenering uitgaan: wat niet specifiek verboden is, is toegelaten. Ik zit op andere fora waar ook zo geredeneerd wordt, soms met positieve ervaringen, soms met negatieve.
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 19:51
- Postcode: 3900
- Fiets: Velomobiel Quest 85
- Contacteer:
Re: Versnellingen Quest met tussenas
Hoe is de mango dan opgebouwd? Ik heb maar 7 cm tussen het kleine tandwiel achter en de polyester, hier kan volgens mij zelfs niet veel groter dan 20 op aangezien de veerpoot ook nog zou kunnen strekken.blackarmor schreef: ↑di 07 aug 2018, 11:05 heb me dus op de foto miskeken . da zou je idd het ganse systeem naar boven kunnen brengen zoals bij de mango
dan kan je wel een cassette met groot bereik steken (ik krijg er geen 32 op vanachter )
Een groter blad steken is dan ook vrij moeilijk denk ik.
Wat betreft het bereik van de cassette op de tussenas: in mijn geval zit er een cassette 11-24 op dacht ik. Met zeer weinig ruimte om de cassette te vergroten in bereik.
Dit is dus ook niet ideaal