15/08/2018 Kempen-Hageland toer

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Equator
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:36
Postcode: 2222
Fiets: Mango Sport RE #401
Contacteer:

15/08/2018 Kempen-Hageland toer

#1 Bericht door Equator »

Zaterdag tijdens de Grote Plassentocht werd gezegd dat suggesties voor toertochten steeds welkom zijn. Nu heb ik mij daar eens aan gezet en kwam snel tot volgend idee:

Start en finish: Parking Centrum, Roland Renskade, 3200 Aarschot
Lengte rit: 85 km
Vertrek: 10u
Snelheid: de traagste dicteert het tempo.
Lunch: we gaan samen iets (eigen keuze) eten bij Kiliaan in Duffel. Ik heb om iets na 12u gereserveerd.


Beschrijving toer en greep uit de blikvangers onderweg (gpx volgt nog):

Aarschot (km 0)
  • Het Capucijnenklooster (18e eeuw) in het stadspark
  • ‘s Hertogenmolen (14e eeuw), watermolen en voormalig poortgebouw van de stad. Zoals de naam doet vermoeden was deze molen bezit van de hertog van Brabant
Het opgebroken deel van spoorlijn 29, ook bekend van het Bels lijntje, was de verbinding tussen Aarschot en Tilburg tot 1986 (km 3)
  • De Witte Molen, gebouwd in 1920 nadat de originele houten molen tijdens de oorlog in vlammen opging. Vandaag wacht hij nog steeds op een grondige renovatie.
  • Vrij vroeg op het traject passeren we een prachtige bakstenen brug die tezamen met de lijn in 1863 werd gebouwd. Aan de wijde boog is nog te zien dat het eigenlijk de bedoeling was om de lijn in dubbelspoor uit te voeren, wat nooit is gebeurd.
  • Verderop passeren we de eerste keer de Grote Nete.
Heist-op-den-Berg (km 15)
  • Op de grens met Hulshout staat de Kaasstrooimolen. Het is de enige overgebleven houten molen in het arrondissement Mechelen en dateert uit de 15e eeuw.
Itegem (km 20)
  • Het 500 jaar oude middelleeuwse torentje in de bocht van de karel Govaertsstraat is het enige relict van een indrukwekkende waterburcht Ter Borght. Het kasteel werd door de familie Govaerts (bekend van de Fort-producten) steen voor steen afgebroken tvv het rusthuis dat er nu staat, met de intentie het opnieuw op te bouwen. Het is desondanks toch verloren gegaan.
  • De Linde aan de kerk is 260 jaar oud en was de place to be voor rechtspraak tijdens het Ancien Régime.
Gestel - 1st korte stop op dorpsplein (km 25)
  • Gestel is een bijzonder dorpje met een zeer rijke geschiedenis. Net als Heist-op-den-Berg was het honderden jaren lang een exclave van de heerlijkheid Mechelen binnen het hertogdom Brabant. Vandaag heeft het niets van zijn historische karakter ingeboet, waardoor het als een van de mooiste dorpen van Vlaanderen geldt.
  • Het Hof van Rameyen ligt iets voor het centrum. Het is een van de oudste kastelen uit de regio met een geschiedenis die teruggaat tot de 13de eeuw. Tevens was het voor enige tijd de woonplaats van de zoon van P.P.Rubens.
  • Net na het dorpscentrum tussen het groen ligt het Gestelhof, 19de eeuws aan de buitenkant, 16de eeuws in de kern.
Lier (km 36)
  • Net na de spoorwegovergang: de Jezuïetenhoeve, een afhankelijkheid van de Jezuïeten uit Lier, goed voor 400 jaar geschiedenis.
    We rijden dwars door Lier centrum
Netekanaal (km 39)
  • Na het kronkelen op de Grote Nete breekt er op het Netekanaal een moment aan voor de fietsers die even gas willen geven. Vooral het stuk na de brug van Duffel centrum is hier heel geschikt voor door het nieuwe pelletje asfalt.
Duffel - Lunch (km 44)

Fietsostrade F1 (km 46)

Mechelen (km 55)
  • Net zoals in Lier rijden we ook door het centrum van Mechelen.
  • De laatste 33 km gaan over de dijk van de Dijle, terug tot op de parking waar de toer begon.
  • Enkele km uit het centrum van Mechelen ligt het Natuurgebied Mechels Broek
Hansbrug - korte stop (km 70)

Aarschot - aankomst (km 85)
  • Afhankelijk van uur van aankomst nog een afsluitende drink
Concrete horeca of een datum (in de veronderstelling dat het oke is) is nog te bespreken met iedereen hier. Ik dacht zelf aan 15/8 maar da's misschien wat te snel.
Laatst gewijzigd door Equator op di 14 aug 2018, 8:08, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#2 Bericht door Helen »

Ik ben zeker enthousiast! Voor een keertje dat het eens kortbij is :D
15 augustus past alvast, andere datum mag ook.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Equator
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:36
Postcode: 2222
Fiets: Mango Sport RE #401
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#3 Bericht door Equator »

Wouter (spruitje) schreef: ma 30 jul 2018, 7:24 Wow, wat een voorbereiding
Valt het op dat ik een onvoltooide opleiding als erfgoedconsulent heb? :mrgreen: ik kan er beter een brochure van maken



Ik zal zorgen dat ik tegen de 15de een lunchlocatie heb dan. 't is ook maar een probeersel, naar volgend jaar toe kan er altijd nog een andere datum gezocht worden, moest de 15de toch niet zo geschikt blijken.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#4 Bericht door Wouter D »

Spijtig. De 15de zal ik er niet bij zijn. Heb zelf de Schelde tocht moeten annuleren vanwege familiale aangelegenheden. Zal voor een volgende keer zijn. Ik kijk al uit naar de foto's.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Donkeychote
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 11:45
Postcode: 2200
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#5 Bericht door Donkeychote »

Het klinkt interessant. Normaal gezien heb ik de 15e wel tijd om mee te rijden.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#6 Bericht door Ronnius »

Is te kort dag voor mij en ik moet de dag ervoor werken, na de ochtendploeg nog 100 km karren naar Aarschot zou te stressy zijn voor mij en verlof vragen de 14-de is geen optie meer.

Ik zat stiekem uit te kijken naar de jaarlijkse WOL-tocht de 15-de maar blijkbaar gaat dat niet door :(
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Equator
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:36
Postcode: 2222
Fiets: Mango Sport RE #401
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#7 Bericht door Equator »

Voor die dat komen: ik stel voor om rond 10u te vertrekken, de traagste dicteert het tempo. :) Ik heb een lunchlocatie gevonden en ook in de namiddag nog een korte tussenstop toegevoegd aan de Hansbrug in Haacht.

Heeft iemand een goede toepassing om een gpx bestand te maken?

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#8 Bericht door luki »

Goei voorstel Michael
Ik doe mee.

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#9 Bericht door fujin »

Ik mag op de 15e niet mee van mijn half trouwboek.
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#10 Bericht door Helen »

Equator schreef: di 07 aug 2018, 20:27Heeft iemand een goede toepassing om een gpx bestand te maken?
Het hangt er natuurlijk vanaf van wat je vertrekt.

Ik stippel een route graag uit met Google Maps, en gebruik dan http://www.gpsvisualizer.com/convert_input om er een gpx van te maken.

Sinds vorige maand heeft Google het iets lastiger gemaakt:
"In July of 2018, Google dramatically reduced the number of Google Maps "transactions" you're allowed to make per month. Unfortunately, this means that the general public can no longer access some of Google's services using GPS Visualizer's credentials."

Met de handleiding beschreven op http://www.gpsvisualizer.com/misc/google_api_keys.html is het niet zo moeilijk, en nu kan ik GPS Visualizer weer gewoon gebruiken.

(Uiteraard kan je ook gewoon de Google link hier op het forum zetten, en dan maak ik er graag de gpx van.)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Equator
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:36
Postcode: 2222
Fiets: Mango Sport RE #401
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#11 Bericht door Equator »

Merci Helen voor de links!

Hierbij de google maps kaart: https://drive.google.com/open?id=1T7JAk ... sp=sharing

Het gpx bestand dat ik er uit getrokken heb kan ik voorlopig niet uploaden omdat het groter is dan...256 kB. Moet ik nog een oplossing voor zoeken, mss gewoon per mail voor zij die dat willen.

De route klopt niet helemaal in Mechelen centrum. Het Dijlepad is sinds eind juli terug open maar Google weet dit blijkbaar nog niet. In het gpx bestand gaat dit ook fout zijn. Ik heb de juiste route daarom op Maps bijgetekend met een rode lijn.

Iets dat me nog te binnen schoot: geraakt iedereen met zijn/haar fiets door de poortjes op de lijn Aarschot-Herentals in begin? Met mijn mango is dat geen probleem maar misschien wel voor de fietsen met een grotere draaicirkel?

Lunch is bij Kiliaan in Duffel. Ik zal nog reserveren, gewoon om zeker te zijn. Ik ben er zelf nog niet geweest maar zag er in orde uit.

Aanwezigen op 10/8/18:
Donkeychote
Equator
Helen
Luki
Patrick Vanmechelen
Laatst gewijzigd door Equator op vr 10 aug 2018, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Patrick Vanmechelen
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 22:21
Postcode: 3600
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#12 Bericht door Patrick Vanmechelen »

Hallo,
Lijkt me zeker een leuke tocht, ik wel nog wel eens meerijden :) ... Een GPX track zou wel handig zijn, dus het er eentje gemaakt op route you: https://www.routeyou.com/nl/route/view/ ... eland-toer

Patrick

Gebruikersavatar
Equator
Nieuweling
Berichten: 34
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:36
Postcode: 2222
Fiets: Mango Sport RE #401
Contacteer:

Re: Voorstel: Kempen-Hageland toer

#13 Bericht door Equator »

Ik denk dat het gelukt is:
KHtoer.gpx
(85.98 KiB) 211 keer gedownload

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: 15/08/2018 Kempen-Hageland toer

#14 Bericht door jantje »

Bij mij gaat het helaas niet lukken. Familieverplichtingen

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: 15/08/2018 Kempen-Hageland toer

#15 Bericht door Helen »

Een geslaagd debuut voor Equator als toerorganisator!

Afspreken op een gigantische parking was misschien niet zo heel handig, maar uiteindelijk hebben we mekaar toch gevonden.
Ondanks dat de rit toch redelijk dicht in mijn buurt doorging, heb ik nog heel wat weggetjes gedaan die ik nog niet kende. In Gestel stonden we niet alleen aan de schandpaal, maar kregen nog een heel uitgebreide uitleg over de geschiedenis van Gestel. Equator heeft talent als erfgoed-gids :D

De lasagne in de Killiaan in Duffel was heerlijk. Het poezelige nieuwe asfalt ook. Na de laatste cappucino in de Oude Hansbrug (dankjewel voor de tractatie, Patrick!) volgen we verder de Dijle. Asfalt maakte plaats voor grind, waar na een tijdje de gras-middenstrook wel erg prominent aanwezig was. Lucien slaagde er gelukkig toch in zijn Quest op drie wielen te houden. Niet dat het zo erg zou zijn om nog eens om te kantelen, Lucien heeft het genoegen ontdekt om met een beschadigde Quest rond te rijden: veel relaxter, minder schrik voor "extra" beschadigingen 8)
Voor de gelegenheid had hij de quest beschilderd met een gigantische Belgische vlag. De schoonheidsfoutjes van het aanbrengen van de verf gaven het geheel een zeer artistiek uitzicht, ik dacht dat het erom gedaan was.

Aan de brug naar Rotselaar nam ik afscheid, het stuk langs de Demer naar Aarschot had ik 's ochtends al een keertje gedaan.

Merci Equator voor de organisatie, en de anderen voor het aangename gezelschap. Het begint stilaan te kriebelen bij mij om toch ook eens een toer te organiseren in de buurt.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Plaats reactie