Wanneer buitenband vervangen?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Wanneer buitenband vervangen?

#1 Bericht door Jo2p »

Ik zit nu tegen de 13.000km aan en ik controleer zo om de twee weken de banden (Marathons). Die beginnen al behoorlijk te slijten, het profiel is nog maar matig aanwezig. Er zitten ook kleine scheurtjes in die helemaal doorgaan tot aan de groene laag. Ze zijn allemaal schoon voor zover ik met de priem dat kan controleren. Voor alle drie de wielen is dit zo. Bij de achterband kan ik een streepje groen dwars over de band zien, waarschijnlijk een overblijfsel van een noodrem actie. Ik fiets er nog dagelijks mee met een druk tussen de 4.5 en 4.85 bar. Ik lees dat af met een metertje. Ik heb ook al drie nieuwe buitenbanden liggen, dus kan zo wisselen, maar de vraag is dus wanneer. Wil zo lang mogelijk blijven rijden op de oude banden en zit natuurlijk niet te wachten op een platte, zeker niet met dit hete weer. Wat is jullie advies?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#2 Bericht door Pauvre Mouton »

Ik zit nog maar aan 4.100 km en de voorbandjes zijn redelijk hoekig afgesleten. Wellicht door enkele remacties met blokkerende wielen en sportief rijden. Het blauw wordt al aardig zichtbaar in de buitenband durano plus.
Ik zit met dezelfde twijfel, maar denk door te gaan tot er eentje de geest laat en dan verwissel ik beide voorbanden gelijktijdig. Dan zit de inrijperiode van mijn velomobiel er wellicht op en schakel ik over van sportief naar economisch rijden, met wellicht hier en daar nog een uitschieter 😀.

Het is een beetje gokken. Hoeveel risico neem je, met in dit geval eerder hoe lang stel je uit. Voor hetzelfde geld rij je meteen plat met je nieuwe banden...als je pech hebt.
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op za 28 jul 2018, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#3 Bericht door DennisTheMenace »

Als je twijfelt, vervang je best. Een band die knalt terwijl je lekker 50 per uur gaat, geeft in het beste geval goed wat materiële schade. Dat verdien je niet terug door je banden tot op de draad op te rijden. Als je wat meer pech hebt, ga je van de baan tegen en obstakel of onder een vrachtwagen. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren, maar waarom het risico vergroten om een paar euros uit te sparen? [-X

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#4 Bericht door Wim -de roetsende »

Jo2p:

Je rijdt dus met Marathon GreenGuards. Die zijn bij normaal gebruik echt nog niet versleten bij 13.000km.

Als echt een groot gedeelte van het loopvlak groen is, dan had je ze al iets eerder moeten vervangen :lol:

Ik denk dat je sowieso de 20.000 kunt halen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#5 Bericht door Lex »

Je kunt er onmogelijk een afstand op plakken. Het heeft met zoveel verschillende dingen te maken. Gewicht, rijstijl, ondergrond, bandendruk, ev. toespoor bij meer dan 2 wielen, enz...

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#6 Bericht door Wim -de roetsende »

Lex schreef: ma 23 jul 2018, 22:27 Je kunt er onmogelijk een afstand op plakken. Het heeft met zoveel verschillende dingen te maken. Gewicht, rijstijl, ondergrond, bandendruk, ev. toespoor bij meer dan 2 wielen, enz...
Klopt, daarom schreef ik ook 'bij normaal gebruik'. :D

Dus bij een normaal gewcht, een normale rijstijl, een normale ondergrond, een normale bandendruk, geen toe-/uitspoor, enz.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#7 Bericht door CapoJan »

Mijn idee: een Orca is wat zwaarder en is ook ondersteund. Ikzelf heb de neiging om in bochten voluit te gaan. Door dat hogere gewicht wordt de buitenste band flink belast. Met de Trykers haal ik zo'n 8000 km. Nu liggen er Marathon (Greenguard) op en die gaan toch wel langer mee (maar rijden minder aangenaam).
En ondanks wat Wim zegt, denk ik niet dat mijn Marathons meer dan 13.000 km zullen halen. Het type velomobiel zal er ook wel mee te maken hebben. De achterband slijt ook minder snel dan de voorbanden (bij mij toch).

Een mogelijkheid voor Jo2p: leg een vouwbandje in de fiets als reserve. Dan kun je je huidige banden helemaal op rijden en heb je toch iets achter de hand. Maar ik ben geneigd om in geval van twijfel meteen te vervangen. Zoals gezegd: de kostprijs daarvan weegt niet op tegen het risico op schade bij een klapband.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#8 Bericht door Ronnius »

Hier op de Orca liggen de greenguards er 13 300 km op. Hier en daar blijkt ook al een beetje groen door de rubber te komen piepen. Hier het de bedoeling verder te rijden tot de winter eraan komt. Dan leg ik er nieuwe (plusjes) op.

Het gewicht zal er ook mee te maken hebben. Maar op de sprint 26 liggen de M+ er 20 000km op. En de voorbanden lijken nu ook stilletjes aan vervangen te mogen worden, is ook gepland tegen de winter. De achterband ziet er naar verhouding (met evenveel km) nog relatief "fris" uit.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#9 Bericht door bicky »

Ik wissel mijn voorbanden ook van kant als ik teveel slijt zie.
Voorbanden slijten scheef door het camber van de wielen. Zo kan je ze nog iets langer gebruiken.

Je kan er normaal mee rijden tot je het groene canvas ziet. Maar ik laat het meestal ook niet zover komen. De oude buitenband gaat dan naar de kmx achteraan zodat mijn kindjes er lustig mee kunnen slippen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#10 Bericht door CapoJan »

bicky schreef: wo 25 jul 2018, 9:00 Ik wissel mijn voorbanden ook van kant als ik teveel slijt zie.
Voorbanden slijten scheef door het camber van de wielen. Zo kan je ze nog iets langer gebruiken.

Je kan er normaal mee rijden tot je het groene canvas ziet. Maar ik laat het meestal ook niet zover komen. De oude buitenband gaat dan naar de kmx achteraan zodat mijn kindjes er lustig mee kunnen slippen.
Geen camber bij een Orca. Daar slijt keurig het midden van het loopvlak.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#11 Bericht door Markske »

Hangt er bij mij van af. In de zomer rijd ik banden op tot ze of duidelijk groen worden (Marathon), of tot ik draadjes in het loopvlak zie. Op die manier gingen de marathons een dikke 20000 km mee, de trykers hebben ongeveer de 10000 gehaald.

In de winter beginnen banden al voor ze zo ver versleten zijn sneller lek te raken. Dan worden ze sneller vervangen en blijven die bijna op gereden banden eventueel nog aan de kant liggen voor in de zomer of gaan ze evengoed de vuilbak in.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#12 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef: wo 25 jul 2018, 9:15
bicky schreef: wo 25 jul 2018, 9:00 Ik wissel mijn voorbanden ook van kant als ik teveel slijt zie.
Geen camber bij een Orca. Daar slijt keurig het midden van het loopvlak.
Bij mij toch niet helemaal hoor. Ik heb deze week een wiel van de Orca vervangen omdat het niet alleen aan het ventielgat begon te scheuren en daarbij gezien dat het loopvlak van de voorwielen niet 100% vlak afslijt. Heb gelijk ook de banden van de voorwielen van kant gewisseld.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#13 Bericht door jantje »

Leuke afstanden zijn hier te lezen. En ik heb net 2 durano's vervangen, 1 na 1012km en 1 na 1700km.
Wel gedeeltelijk opgeremd wss.
Gisteren heb ik de sporing voor het eerst bijgeregeld van 6mm toe-out (gemeten op de velgrand voor en achterkant, met belasting) naar 5mm toe-in (en toen ws de goesting op en kreeg ik te veel honger: om 21.30h nog op t werk uitbadgen begint ook verdacht te lijken :D)
Straks nog eens zien of ik hem beter bij de 0 krijg...
De 5mm toe-in stuurt iig al VEEEL directer.
Maar de snelheid is er sinds zondag volledig uit: 2x Kojak(1 oude, 1 splinternieuwe, beide vouwband) op max druk (6.5bar) scheelt me momenteel ongeveer 10km/h kruissnelheid tov 1x Kojak 1x Durano (resp 6.5bar en 8bar)
Iemand tips?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#14 Bericht door Wim -de roetsende »

Ymte zegt dat een kleine beetje uitspoor gunstig is voor het rij- en stuurgedrag van de VM.

Geen toespoor dus.


Ongeveer 2/3mm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wanneer buitenband vervangen?

#15 Bericht door CapoJan »

Voor zover ik weet, is een Kojak nu ook niet echt een band met een lage rolweerstand. Maar: bij Schwalbe weet je het nooit. Het is niet omdat een band het ene jaar slecht scoort op dat vlak, dat de volgende editie dat ook doet. Soms helpt een lagere druk ook...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie