HPV Lozen (BeND)

Planning en opvolging van wedstrijden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

HPV Lozen (BeND)

#1 Bericht door jantje »

Iemand zin in leesvoer?

Ik heb gisteren mijn eerste race gereden in Lozen: gewoon om eens te proeven, voor de fun en om al eens te oefenen voor over 3 weken op Zolder. (en omdat het zo kort bij was, dat ik er moeilijk kon aan weerstaan)

Ik had geen idee wat te verwachten.
Inschrijvingen begonnen om 12.00h volgens de website dus was op tijd vertrokken, om zonder energie te verspillen de eerste 24km af te kunnen leggen tot in Lozen.
300m voor de start en aankomst kwam Peter me ineens voorbij, uit het niets. Handig: had ik wat houvast om nog wat vragen te stellen.
Inschrijven ging een beetje moeizaam: de dames waren niet 100% gebriefd, maar na 5 minuten liep het vlot. Transponder en nummer gekregen terug naar de fiets.
Afbeelding
Maar waar hang je die dan?
Peter hing hem onderaan, achter z'n staart, Christophe en de familie Snybrandy vooraan onder de neus. Dat leek me nuttiger bij een zeer onwaarschijnlijke nek-aan-nek aankomst.
Snel alle gerief uit de fiets, banden op druk gezet (veel te veel bij, behalve plakband) en een rondje of 2 warmrijden voor de tijdrit. Niet op tempo, niet voldoende om de baan te leren kennen, maar toch alvast waar welke bocht ligt.
We moesten op inschrijvingsnummer opstellen, vertrek telkens 30s uit elkaar en de hete adem van Peter in m'n nek.
Verdorie, nog te veel gewicht bij en nu al dorst: nog snel een slok of 2 water uit de drinkbus en dan alles eruit wat er nog in zat: 3 drinkussen en de batterij niet vergeten...
Tot aan de streep! Klaar voor de start!
En terug achteruit. Voor mij Anna met een geflopte klikpedaalactie. Zij eerst? Nee, toch maar niet dus terug opstellen (ze mocht gelukkig iets verder achteraan in rij nog eens proberen)
Daar gaat die dan: 5, 4, 3, 2, 1, go: Trappen, trappen (euhm, was dat wielslip? Oeps) schakel, trappen trappen, schakel, trappen trappen, schakel, ...
Ook weer niet te lang blijven trappen! Even de rem erop want na 100m rechtdoor de eerste "scherpe" bocht uit de ronde, op een half metertje wieltje liften na ging dat wel OK.
Gebotter over de klinkers, het gootje 2 keer door, kerk bijna gepasseerd. De eerte 180° licht achter me.
He? Wat is dat daar 5m voor de neus??
Stomp: 3 wielen de lucht in (verkeerde kant van de baan: note to myself: daar niet meer rijden! aansluiting klinkers met asfalt was de meest rechtse meter niet optimaal...)
Direct daarna de 3de bocht (toen toch nog scherp want in het begin stond er nog een kermisvrachtwagen op de "uitrijstrook richting kerkhofmuur" Alles of niets dus! 48km/h leek wat hard, remmen dus en dan terug door: een aantal flauwe bochten waar ik door kon blijven rijden...
Of had ik dat nu mis? Nee, nee. Zal wel juist zijn.
1.2km ver: hmm, ik ben half, en is dat nu te kort aan adem? 62km/h is mss wat veel: iets minderen dan maar.
Nog 2 flauwe bochten en dan de echt scherpe, laatste net voor het lange rechte stuk.
1ste ging goed, bij de 2de was ik precies niet wakker: midden van de baan bij het begin van het aansnijden, binnenkant bocht aangeraakt, en dan naar de buiteeee.... REM. Buitenkant dus. 5km/h te veel eruit moeten halen. Note 2 to my self: wakker blijven, en die losse kasseien die daar op de berm liggen tegen het parkeren niet mee pakken tijdens de race straks!
Terug op toeren, ietsje uitbollen tot die scherpe bocht, wat wordt het? Binnenkant en dus rechter rijvak, of buitenkant en de middenberm voorbij en dus via het linker vak?
Kort de rem erop, we mikken op het rechtse! Ja, Ja, NEE!
1 wiel zei: Niet met mij en ging de lucht in.
Bijremmen terwijl de bocht aan te houden om neer te komen, dan extra terug sturen om meer meters maken te kunnen maken om alsnog buitenkant bocht te nemen. De seingever die daar zat heeft spektakel te zien gekregen (en zeker niet alleen van mij!)
En dan hard wind- en heel zachtjes bergop naar het dorp en de aankomstlijn. 52 haalde ik nog, maar meer zat er toen niet meer in... (beter doseren zou zeker 65 moeten kunnen bij minder wind aangezien het terug lichtjes bergaf gaat net voor de streep, maar vooral: beter doseren!)
Doodgaan die laatste 300m, nog een riooldeksel dat wel cava lag, maar niet welkom was op die moment, en dan, eindelijk, de streep!
Leuk begin dacht ik hijgend tijdens de het uitbollen, hmm, en waar is Peter? Zoef!
Nog geen 300m na de aankomst was hij daar... 30s net niet ingehaald op mij dus! Knap!
En dan: Dorst en honger. Veel water, een Hot Dog ten voordele van Kom Op Tegen Kanker en 2 Ice-teas.
Lex was komen supporteren, wat bekende gezichten vanop foto aangesproken, half uurtje voor de start kwam mijn vriendin ook kijken.
Bidons bijgevuld, toch maar alledrie, nog wat suikers verwerkt.
Kwart na 2: Snel nog een rondje of 2/3 warmrijden? Wegdek testen, gemiste bochten testen en vooral testen of het met of zonder kap zou zijn.
Eerste rondje voorzichtig. Gelukkig; die vrachtwagen was 30m naar achter geplaatst! Weinig kans op fatale ongevallen dus.
Dan die eerste half gemiste bocht toch al even op snelheid testen (45km/h): buitenkant, binnenkant, buitenkant werkte perfect, dus op naar die laatste scherpe rechtse voor de rechte lijn: nog eens proberen langs de binnenkant. Opnieuw net niet, 2 wielen, gerem, *gevloek* en dan toch rustig de wind trotseren, klaar voor een volgend en waarschijnlijk laatste opwarmronde.
400m verder zag ik wat beweging aan de startstreep. Zijn er nu al opgewarmd die staan te wachten?
100m verder: dat zijn er precies wel veel.
100m verder: hey, dat is zowat iedereen, klaar voor de start!
De gele banaan dus helemaal achteraan het peloton voor de start.
Ach ja, ik was niet daar om potten te breken, laat staan voor het BeND kampioenschap.
De laatste 50m nog even een ingeving van de heilige geest: helemaal links gaan staan, klaar voor de eerste rechtse.
2 minuutjes later de start! (niet veel marge dus, ik had hem bijna gemist :D)
Beetje adrenaline, buitenkant bocht, iedereen schoof naar binnen, ik naar voor (was dat de bedoeling?
Na de eerste 2 bochten die samen 180° draaien had ik half het pak al beet. Vooral open liggers maar ook hier en daar een ingesloten velombiel die net zoals ik niet helemaal op tijd waren gaan warm rijden (of nog een rondje extra hadden gedaan)
Dan kom je natuurlijk wel aan die kermiswagenbocht aan de binnenkant... Oeps, wring wring, dankuwel open liggers op even opzij te kijken (of zagen jullie een neus met tenen voordat ik doorhad dat het krap werd?
200 rechtdoor, en de wedstrijd was gereden dacht ik.
Vooraan de toppers, ik achteraan de velomobielen, hier en daar een verdwaalde open ligger voor me en idem voor die ingesloten velomobielen.
Rondje 1 ging goed. Bijna men eigen lijn kunnen rijden en bij de eerste keer de rechte lijn kwamen 2 velomobielen opdagen achter me. Christophe met de enige andere WAW en een DF met de Australische vlag.
Die DF kwam voorbij op de recthte lijn: ik er kort achter (want in tegenstelling tot wat sommigen denken: slipstreamen met een velomobiel op minder dan 2m afstand voel je wel degelijk! (en dat tegen een 50km/h)
De DF draait voeg in, vreemd! En remt hard? Nog vreemder! Buitenkant bocht ervoorbij dan maar en JU! Christophe nog steeds kort achter ons 2.
De kermiswagenbocht lijkt nu plots veel aangenamer (wat marge voor als het mis gaat kan doen!) dus trappen maar! De bochtjes zie ik de DF achteruit geraken, de stukjes tussenin komt hij even gemakkelijk weer terug.
Op naar de scherpe voor de rechte lijn: Binnenkant? Toch maar proberen, want ik ben er van overtuigd dat het moet lukken, en dat die sneller is! Ja? Ja! Nee! Ja toch! Maar iets te veel snelheid eruit en de DF is ondertussen langs de buitenkant voorbij gekomen: aanklampen dus.
Einde ronde 2, 7 minuten ver. Voor ons op het rechte stuk al niets meer te zien, achter ons 3, met mondjesmaat in de verte een stipje.
Terug die eerste bocht: de DF gaat opnieuw vroeg in de remmen, dus ik mik nog iets verder naar buiten. De eerste er niet voorbij, maar wel gelijk en met meer snelheid dus helemaal in orde voor de 2de 90° bocht. Helemaal erover, vlot voordat die kermiswagenbocht weer aan zet is.
Hetzelfde verhaal, maar de DF kan al voorbij op het stuk voor de laatste scherpe rechter. Geen erg dacht ik: aanklampen he!
Hij remt opnieuw vroeg, en stuurt in, in de bocht die hij mij 2x heeft zien nemen langs de binnenkant.
Ik heb nog teveel snelheid en aangezien het gat dicht is ga ik ineens naar links om de buitenkant te nemen. Dat voelt niet helemaal OK, maar bij het uitkomen merk ik dat de DF ook een misrekening heeft gemaakt en dat ik zonder probleem kan aanpikken voor het rechte stuk. Christophe nog steeds op onze hielen.
Op het rechte stuk moet ik een aantal meters laten vallen, en dan pas merk ik hoe fel de tegenwind toch werkt ( ocharme de open liggers)
Bij de eerste 2 bochten geraak ik er niet meer voorbij maar wel terug vanzelf aan de staart. Bij het bochtigere stuk nog wel op korte afstand kunnen blijven, maar eens die lange rechte lijn eraan kwam, kreeg ik in de gaten dat er nog 45 minuten race aan zaten te komen: ik had nog amper gedronken en begon m'n benen te voelen.
En dan weet je het zeker: die zien we niet meer terug! Gewoon laten lopen!
Christophe kwam me ook voorbij, met hogere snelheid dan ik had verwacht na wat ik achte me gezien had de voorbije 3 ronden. Hem kom ik nog 1.5 ronden volgen, maar heb hem moeten laten rijden: te warm: drinken vergt aandacht en concentratie. Langs de aankomststrook keek ik uit naar m'n vriendin, maar tegen 45km/h zie je amper iemand staan: een waas mensen. He was dat Lex? Iig: niet geschikt om even de kap eraf te halen en af te geven. Drinken dan maar, en op eigen tempo blijven trappen.
Niet kort daarna kwam de eerste open ligger voorbij. He? Waw, knap!
En de eerste velomobielen volgden niet ver daar achter. Een flitsende witte Milan, kort gevolgd door de vedetten.
Die ene scherpe bocht voor het rechte stuk lukte steeds beter: minder remmen, nog iet later insturen en dan kon ik (af en toe kort op 2 wielen) steeds binnenkant bocht nemen.
Ik merkte dat de temperatuur terug goed zat en halfweg koers kon ik terug ietsje versnellen, pakweg 1km/h
Na zo een ronde of 4 gereden te hebben kreeg ik Christophe terug in het visier. Toch nog een beetje gas bij geven? Mentaal denk je van niet, maar als die flosh daar rijdt, binnen figuurlijk handbereik rij je automatisch sneller.
Toen ik er bij was zat erover gaan er echt niet in! Reed ij nu wat sneller? Hopla, dezelfde fout als ik maakte tijdens de tijdrit: 3 wielen van grond. (maar niet zo hoog als iemand hem ooit al portretteerde) Die eerste ronde ging precies stevig achter hem aan! Daarna minderde zijn snelheid gelukkig ietsje.
Terug op adem komen! En veel drinken! Elke ronde een slok of 3 of een vaste plaats.
Voor ons dook als een stipje net na elke bocht een blauwe Quest op. Had die mij al niet gedubbeld halfkoers of rijdt die nog in dezelfde ronde als ik?
He, dat rijdt vlot: die WAW neemt dezelfde lijn als ik, rijdt even snel door de bocht, remt op dezelfde plaats, stuurt zoals het hoort en vooral: die slipstream in de windop gedurende pakweg 5 rondes gaven mij terug voldoende afkoeling. Ik kreeg plots terug goeie benen!
Na het aanpikken van je remork tijdens het slipstreamen heb je uiteraard ook veel tijd om foto's te nemen! :D
Maar dan wel op iets meer afstand dan de in die rondes gebruikelijke 0.5m. ;)
Afbeelding
Helaas wel wat wazig, maar wat wil je tegen 45km/h
De volgende ronde miste Christophe zowaar half z'n bocht lichtjes en ging naar buiten en dat was het moment: ik binnendoor, 5 halen extra hard op de trappers, en ik was er voorbij. Opnieuw het gevoel van extra wind op dat rechte stuk, eens kijken op de klok: nog een goeie 15 minuten en de resterende ronde uit rijden, dat moet lukken.
En zouden we die blauwe Quest nog kunnen inhalen?
Nog maar eens de vedetten voorbij laten komen (gelukkig zit er zo'n verschil in snelheid op, dat je er amper last van hebt!)
Op 5 minuten voor tijd kreeg ik hem binnen 30m, de bochtjes: dat was m'n kans! Nog eens doortrappen op t rechte stuk, weer die wind die de klanken van de bel voor de voorlaatste ronde aankondigde al van ver aanvoerde, dicht genoeg erbij in de bochten en jawel. Ook hij moest eraan geloven (nadat hij me eerder al op een ronde had gezet waarschijnlijk :D)
Om zeker te zijn nog eens het laatste uit de kan gehaald in het laatste bochtige stukje zodat hij me op het rechte stuk niet meer terug zou inlopen, nog een laatste keer hard door die scherpe, nog een laatste keer op 2 wielen, nog een laatste keer gevloek, en nog eens die verdomde windop.
Een hele leuke beleving! Als toespijs nog en T-shirt en vrieszak gekregen. Dat komt altijd van pas.
Veel volk aan de aankomst! iedereen terug uit de cafées en van de terrasjes tot aan de aankomst omgeving.
Vermoedelijk al de eerste die daar waren voor de gentlemans- en dorpskoers voor koersfietsen hier en daar al wat renners die hun eertse verkenningsrondes reden, maar daar ben ik niet meer voor gebleven.

Het vat was af, de benen leeg.
Ik ben nog tegen gemiddeld 30km/h naar huis getaffeld. Halfweg kwam de hongerklop er bijna aan, een van de weinige keren dat ik het voelde komen. Uiteraard vergeten water bij te tanken...
Net op tijd thuis: de douche in en rust.
Het einde van een leuke dag! Veel nieuwe mensen leren kennen, niet laatst geworden van de velomobielen (8st of 9de van de 11 denk ik, resultaat zal nog wel volgen) en een goed idee over waar ik sta na 6 maand en 6000km velomobielrijden: bochten gaan goed, maar uithouding moet nog op getrained worden :D

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: HPV Lozen (BeND)

#2 Bericht door Ares »

Leuk leesvoer! Je doet het kriebelen om ook mee te rijden :D

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: HPV Lozen (BeND)

#3 Bericht door joop »

Prachtig geschreven, mooi gepresteerd !

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: HPV Lozen (BeND)

#4 Bericht door Lex »

Leuk om te lezen. Minder vermoeiend dan zélf mee te rijden. :wink: Ook minder gevaarlijk. Zowel een halfgestroomlijnde ligger, een velomobiel alsook een stepper/trottinetteer/kickbiker hebben hun wielen niet op de grond kunnen houden. Spijtig genoeg zat een testritje met een eliptigo er niet meer in. Deze was na de ligfietswedstrijd vertrokken. :?

Plaats reactie