Jeroen VD - WAW #355

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Jeroen VD - WAW #355

#1 Bericht door JeroenVD »

Ik lees sinds enige tijd mee op dit forum en ik wil me toch even voorstellen. Ik ben in november 2009 gestart met ligfietsen (is dat een bestaand werkwoord?), meer bepaald met een HPvelotechnik Scorpion fx. Ik was toen aan een nieuwe fiets toe en omwille van enkele rugoperaties in het verleden leek het mij wel iets om te liggen op een fiets i.p.v. er gebukt op te zitten. Mijn Scorpion heeft mij goede diensten bewezen voor mijn woon-werkverkeer van 2 x 8 km, 5 dagen in de week. Na enkele jaren droomde ik o.w.v. het lekkere Belgische weer van een velomobiel, maar gezien de korte afstand kon ik dat niet echt verantwoorden (niet voor mezelf en nog minder voor mijn vrouw :-) ).

Vorige zomer ben ik onverwacht van werk veranderd en ging het woon-werkverkeer ineens naar 2 x 52 km, tot 4 keer per week. Tel daarbij dat de fietsvergoeding omhoog ging van 15 cent/km naar 23 cent/km en de rekening was (tijdens een nachtelijke rit naar Zuid-Frankrijk) snel gemaakt. Na een informatieronde op het internet en wat twijfelen tussen een eOrca en een eWAW heb ik dan eind augustus 2017 bij Fietser.be een eWAW besteld in hun Commute-versie (vering achteraan, Rohloff en ondersteuning met Bafang-motor). Sinds november 2017 mag ik mij dan ook de trotse eigenaar noemen van WAW #355.
WAW355-klein.jpg
Ruim een half jaar later heb ik ongeveer 7000 km op de teller staan en geniet ik nog bijna dagelijks van mijn "ritjes" tussen Rotselaar en Saffraanberg (Sint-Truiden). (Route via Rillaar - Scherpenheuvel - Diest - Herk-de-Stad) Ik heb ondertussen geleerd dat een velomobiel niet zo veilig is op het fietspad maar dat iedereen die er niet zelf mee rijdt (politie incluis) daar anders over denkt :-(. De teller van "blauwe ontmoetingen" staat ondertussen op zes, telkens een vriendelijke babbel gehad over art. 9 van de wegcode.

De Scorpion mag nu niet zo veel meer van stal, maar blijft leuk tijdens fietstochtjes met mijn vrouw, hier bij ons of op vakantie.

P.S.: Als de beheerder van de Grote lijst der Belgische Velomobilisten meeleest, dan mag hij mijn gegevens toevoegen:
Jeroen Van Deun
Stuur pb voor meer gegevens.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#2 Bericht door Pauvre Mouton »

Tof. Deze lijkt verdacht hard op mijn waw 360. Ik heb de spartaanse versie: ongemotoriseerd en ongeveerd.

Ik doe 3 x per week 2 x 40 km tussen Houthalen (via Diepenbeek, Hasselt, Alken) en Sint-Truiden station.
De kans lijkt klein dat we elkaar passeren. Ik arriveer in Sint-Truiden omstreeks 5u15.
Mijn route heeft behoorlijk goede fietspaden. Enkel als het hard gaat begeef ik me even op de weg. Van politie geen last. Deze ochtend gaf een politiewagen me zelfs geen voorrang van rechts! Was wel een beetje grappig.

Chausee de l'amour lijkt me uiterst gevaarlijk door onoplettende automobilisten die oog hebben voor wat anders langs de weg 😀. Gelukkig kom ik niet aan die kant van de fruitstad.

Geniet van je tochtjes!
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#3 Bericht door JeroenVD »

Ik had al de vraag gekregen van collega's die met de trein komen of ik mijn "machien" soms aan het station van Sint-Truiden zet. Goed om weten dat ik kan zeggen dat die WAW die af en toe stopt op de Chaussée d'amour van iemand anders is :-)!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#4 Bericht door Pauvre Mouton »

Haha, voor de duidelijkheid kom ik niet op die chaussee, maar als het je kan helpen mag je mij als alibi gebruiken lol
My smile is always in shape!

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#5 Bericht door janV »

back to the point _ de manne mee de keppie_ gezien de aangpaste snelheid en rustig gebruikmakend vh fietspad, gene last zeker van de blauw mannen op die chaussee :lol:

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#6 Bericht door Pauvre Mouton »

Wat was eigenlijk de uitkomst van de leuke babbel: moest je braafjes het fietspad op of mocht je op de weg blijven?
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#7 Bericht door JeroenVD »

Ik rijd alleen op het fietspad als het lang en relatief stijl bergop is op een drukke baan of als er op de helling een verkeerslicht is waar ik dan te traag op gang zou komen. Minder dan 30 km/h op een baan met maximumsnelheid 70 km/h vind ik soms minder aangewezen. Op de Luikersteenweg rijdt ik dus van Sint-Truiden richting Saffraanberg op het fietspad en op de terugweg naar beneden gewoon op de rijbaan.

Blauwe ontmoetingen verlopen meestal volgens volgend stramien:
Pol.: "Awel, moet gij niet op 't fietspad rijden?"
Ik: "Euh, neen, eigenlijk niet."
Pol.: "???" (verwarde stilte)
Ik: "O.w.v. de drie wielen is dit een rijwiel en volgens art. 9 ... bla bla bla" (dat kennen jullie wel)
Pol.: "Ah, dat wist ik niet. Maar ja, we hebben dit ook nog nooit gezien. Lijkt mij toch gevaarlijk, maar ja, 't is uw leven. Mogen we uw gegevens, dan zullen we het toch eens nakijken en u iets laten weten." (nooit meer iets van gehoord!)

Eén keer hebben ze het ter plaatste opgezocht en mij na enkele minuten bevestigd dat mijn verhaal klopte.

Ondertussen rijdt er al af en toe eens een patrouillewagen mij gewoon voorbij. Misschien heeft de politietamtam zijn werk gedaan in de politiezones waar ik door rijdt.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#8 Bericht door Ronnius »

JeroenVD schreef: do 21 jun 2018, 11:40 Pol.: "Awel, moet gij niet op 't fietspad rijden?"
Eigenlijk moet je dan antwoorden: "Juist, ik moet NIET op het fietspad rijden".
Maar enkel en alleen als effectief het woord "NIET" in hun vraag staat.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#9 Bericht door fcapri »

ik heb gisteren een ongeluk gehad, en de politieagente die de documenten kwam invullen had mij al verschillende keren zien rijden in waregem.
ook nog geen opmerking gehad dat ik op fietspad of straat zou moeten rijden. ik ben alvast bekend bij de politie.

ook al 1keer gehad dat een auto kwaad claxoneerde op mij omdat ik 46km/h reed en niet het fietspad (slechte staat) volgde, en paar 100meter verder kwam ik de politie tegen bij een verkeersongeval. ook daar GEEN opmerking gekregen.
tot nu toe dus nog geen ellende gehad met de politie, beetje jammer want ken al die artikels vanbuiten :mrgreen:

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#10 Bericht door JeroenVD »

Heb de foto van het ongeluk gezien. Hopelijk valt de schade aan lijf en leden beter mee.

Claxonerende auto's zijn echt dagelijkse kost tijdens mijn woon-werkverkeer, ook al rijd ik rond de 45 km/h. Ontmoetingen met de politie verliepen tot nu toe gemoedelijk en zijn in die zin niet zo erg. Alleen het tijdverlies begint stilaan de keel uit te hangen.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#11 Bericht door Ares »

Ik heb echt nog maar amper een claxonnerende auto gehad (2x ofzo op 9 maanden) en ben nog nooit tegengehouden door de politie :o
Zal er te braaf uit zien vergeleken met jullie zeker :twisted: :twisted:

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#12 Bericht door fcapri »

ik ben ook nog nooit tegengehouden geweest, ze hebben mij alleen al genoeg zien rijden (dus k ben goed zichtbaar, dat is in orde dan).
claxonerende autos is quaso elke 2weken gemiddeld gezien. de ene keer elke week, andere moment een maand niks.
-1x de graskant ingedrukt geweest, auto weg.
-1x mij willen in de graskant drukken, kerel achtervolgt en aangesproken op het volgende kruispunt. eerste grote bek dat ik op het fietspad moet, daarna was het van "ah, ik wist niet dat je op straat mocht rijden"
-vorige maand ene die mij persé wou klemrijden omdat ik niet aan kant wou (zat achter een oud ventje in een auto die traag reed). die kerel ben ik dan gevolgd tot in zijn woonwijk en van schrik bleef hem daar rondjes rijden. ben dan maar naar huis gereden.
-1x een auto gehad die me bijna aanreed toen ze van haar oprit kwam (ik op fietspad). ik geclaxoneerd en doorgereden. 1km verder houd die vrouw me staande en zegt dat het mijn fout is dat ze mij niet zag en dat mijn verlichting veel te laag zit om te kunnen zien (t was al licht btw, hoef geen lichten meer te voeren). k heb haar gezegd dat haar haag te hoog staat en dat ze een kind op een fiets ook zou aanrijden dan. heeft zich ge-excuseerd en reed dan verder met gemompel dat het toch gevaarlijk spul is
-1x ongeluk dus gehad waarbij de vrouw beweerd me niet hebben gezien (ze heeft waarschijnlijk enkel in de verte gekeken naar aankomende autos en niet gekeken wat er zich 5meter voor haar voordeed).

de politie eigenlijk nog niks last gehad. er is 1 agent die het verkeer regelt bij een schooltje rond 16h-16h30 en dan passeer ik er altijd. heeft me al veel gezien, paar keer goeiedag gezegd, heeft nog niks gevraagd. sta er dan wel op het fietspad want is een heeel drukke en gevaarlijke baan.
dus terwijl hier echt kleine kindjes fietsen, rijd ik ook op het fietspad daar (bij lege baan 25-30km/h, bij drukte eerder 18-20km/h met de handen aan de remhendels.). het aantal autos echter die zonder nkijken het fietspad overkruisen aan een oprit... niet normaal dat er nooit ongelukken met kindjes gebeuren.

nuja, dat agenten de regels niet kennen is niet zozeer het probleem. zo een driewielige bakfiets valt onder dezelfde reglementen en die zou je toch ook op het fietspad dwingen. maar agenten die toch hun gelijk willen halen terwijl je zelf de wetteksten aanhaalt.... daar kan ik niet tegen (en zo zijn hier al genoeg verhalen gepasseerd)

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#13 Bericht door halepole »

Ikzelf heb al een combi met loeiende sirenes achter mij gehad en al tweemaal de boswachter :D
In alle gevallen altijd gestopt en rustig gebleven.
Wetteksten haal ik ook nooit boven want naar mijn weten zijn bovenstaande personen geen tegenspraak gewend.
Meestal komt het er op neer om rustig verder te rijden.
Een ongeluk met een derde heb ik nog niet gehad ook al zou je denken van wel als je mijn waw ziet #-o :oops:

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#14 Bericht door fcapri »

halepole schreef: wo 19 sep 2018, 21:09 ...
Wetteksten haal ik ook nooit boven want naar mijn weten zijn bovenstaande personen geen tegenspraak gewend.
...
bwa, die kennen ook niet elk regeltje hoor. als ze je vragen of je niet op het fietspad moet, dan rammel je gewoon de artikels af (art 2 die zegt dat rijwielen op de rijbaan rijden, en art 9 die fietsen (=2wielers) verplicht het fietspad te gebruiken).
een VM rijd op de rijbaan dmv zijn breedte (meer dan 75cm) en zijn 3wielen (=nooit een fiets dus) en mag op het fietspad als dat een veiliger traject is (berijder beslist hier dus zelf en niet de andere autobestuurders)

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#15 Bericht door jantje »

meer dan 75cm breed is toch NL wetgeving? Niet?
In België is de normale gang van zaken de rijbaan (artikel 2: definitie rijwiel en artikel 9.1.1: Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.) Maar uitzondering toegelaten indien 3- of 4 wieler minder dan 1m breed (art 9.1.2.1)

Plaats reactie