Jeroen VD - WAW #355

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#16 Bericht door fcapri »

artikel 82 beschrijft dat een fiets max 75cm breed is.
dus een VM is absoluut nooit een fiets. ook door die breedte kan je in de problemen komen op een fietspad waar je in 2 richtingen rijd (in belgie moeten die 1.5meter breed zijn wat meestal al niet is).
als rijwiel mag je tot 2.5meter breed zijn. rijwielen tot 1meter MOGEN op het fietspad, maar dan moet je ook voldoen aan wat andere wetten. namelijk dat je geen andere weggebruikers op het fietspad hindert of in gevaar brengt (artikel 43 dacht ik).
dus als een agent zegt: het is te gevaarlijk om met u VM aan 35km/h op de rijbaan te rijden waar autos 50mogen, kan je als tegenargument geven dat het gevaarlijk en hinderlijk voor de fietsen als jij aan 35km/h op het fietspad rijd.
dit is namelijk NIET u correcte plaats om te rijden maar een gunst die ze ons geven.
je zal dan een antwoord krijgen dat je maar trager moet gaan rijden voor de fietsers niet in gevaar te brengen.
en dan komt direct ook het volgende antwoord bij mij: dan moeten autos trager rijden als ik aan 35km/h op de weg rijd, want dat is WEL mijn reglementaire plaats.

dan ga je waarschijnlijk als reactie krijgen dat jij het verkeer onnodig ophoud....
reactie daarop: en wat met tractoren die aan 25km/h rijden??? paard en kar op de baan??? die horen ook op de baan, net zoals een VM dat moet.

als je een lastige agent hebt, ga je toch op het fietspad moeten (bevel van een agent mag je niet negeren), maar k zou dan toch ook zijn kaartje vragen voor als er 100meter verder een ongeval gebeurt (jij wordt aangereden door een auto uit een zijstraat).

er zijn fietspaden waar ik absoluut niet wil op rijden (te gevaarlijk voor autos uit zijstraten) en daar geen agent mij op dwingen

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#17 Bericht door JeroenVD »

eWAW #355 is ondertussen één jaar oud. We hebben 299 uren samen doorgebracht, goed voor zo'n 10.700 km. Wie mij enkele jaren geleden gezegd had dat ik meer dan 10.000 km per jaar zou gaan fietsen, zou waarschijnlijk op hoongelach getrakteerd zijn. Nu kijk ik uit naar de volgende 10.000 km.

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#18 Bericht door JeroenVD »

Ik ben ondertussen al 13 maanden de trotse bezitter van een eWAW. In die periode heb ik (maar) 108 dagen de 2x52km woon-werkverkeer gereden, comfortabel warm en droog, en zonder overmatig zweten dankzij de luchtstroom die langs het lichaam vloeit (en de e-assist natuurlijk!)
Ontvangen fietsvergoeding (23 cent/km): 2583,36 euro.
Kosten voor onderhoud, herstellingen, extra uitrusting: 1081,85 euro.
Netto-opbrengst van de fietsvergoeding is dus 1501,51 euro.
De Vlaamse overheid geeft leerkrachten die verplaatsingen in opdracht met de wagen doen (bvb. voor nascholing) een onkostenvergoeding van ongeveer 32 cent/km. Als ik dit gemakshalve als kostprijs neem om met de wagen te rijden, alles inbegrepen, dan heb ik 3594,24 euro uitgespaard door te fietsen (ong. drie uur per dag, gratis fitness!)
In de kering is dat dus 5095.75 euro opbrengst.
Mijn eWAW van 12000 euro zal dus na ongeveer 2,5 jaar volledig terugbetaald zijn. En daarna? Een belegging van 12000 euro die ongeveer 4000 euro (of dus 33%) per jaar opbrengt. Je zal het bij de banken niet vinden!

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#19 Bericht door Ares »

Knap! Alleen begrijp ik de telling niet van de 0,32cent/km voor nascholingen. Je bent toch niet permanent op nascholing dus ontvang je die 32 cent niet?
/edit
ok, te snel gelezen, ik begrijp het :D Het is wat je uitspaart door niet met de auto te rijden. ;-)

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#20 Bericht door papageno »

Wij krijgen als leerkracht voor ons woon-werkverkeer met de fiets maar 0,15 euro per km. Dat is veel minder dan 0,32 euro
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#21 Bericht door JeroenVD »

papageno schreef: wo 05 dec 2018, 17:01 Wij krijgen als leerkracht voor ons woon-werkverkeer met de fiets maar 0,15 euro per km. Dat is veel minder dan 0,32 euro
Woon-werkverkeer met de fiets wordt in het onderwijs inderdaad slechts vergoed aan 15 cent/km. Maar wie met de auto op nascholing, stagebezoek e.d.gaat (=verplaatsing in opdracht), die krijgt ongeveer 32 cent/km als onkostenvergoeding. Dat bedrag wordt jaarlijks aangepast door het ministerie van Onderwijs, dus ik ga ervan uit dat dit de reële kost per kilometer redelijk goed dekt (en zeker niet te hoog is, zo gul is de overheid nu ook weer niet). Ik geef ondertussen les binnen Defensie en daar is sinds vorig jaar de fietsvergoeding gelijkgeschakeld met het fiscale maximum, momenteel dus 23 cent/km.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#22 Bericht door Pauvre Mouton »

Knap Jeroen. 👍 Als je de smaak te pakken hebt...

Ik durf mijn winst niet uit te rekenen want dan lach ik iedereen uit die mij zot verklaarde om met zo een doodskist op wielen te gaan rijden. Ach, ik weet beter en weet waarom ik het doe: gratis sport, fietsvergoeding meegraaien, tijdens het fietsen het werk van je afzetten en bij thuiskomst kan ik er meteen invliegen.

Nu die 2de (stilstaande) auto hier nog buiten zien te krijgen, hmz.
My smile is always in shape!

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#23 Bericht door jantje »

Idd, zelfde hier: gelukkig wel die 23ct.
Net uitgeteld dat ik als ik nog een beetje moeite doe aan de €2K fietsvergoeding geraak dit jaar. Dan alle uitgespaarde naft en autokosten er nog af, en de belastingaftrek bij de plus en ik heb al een halve banaan terugverdiend :D
Laat ze maar denken dat ik zot ben! ;)

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#24 Bericht door Pauvre Mouton »

jantje schreef: wo 05 dec 2018, 23:08 Laat ze maar denken dat ik zot ben! ;)
Wat een geluk dat dat geen pijn doet eh 😉
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#25 Bericht door Bart86 »

fcapri schreef: vr 21 sep 2018, 7:03 artikel 82 beschrijft dat een fiets max 75cm breed is.
dus een VM is absoluut nooit een fiets. ook door die breedte kan je in de problemen komen op een fietspad waar je in 2 richtingen rijd (in belgie moeten die 1.5meter breed zijn wat meestal al niet is).
als rijwiel mag je tot 2.5meter breed zijn. rijwielen tot 1meter MOGEN op het fietspad, maar dan moet je ook voldoen aan wat andere wetten. namelijk dat je geen andere weggebruikers op het fietspad hindert of in gevaar brengt (artikel 43 dacht ik).
dus als een agent zegt: het is te gevaarlijk om met u VM aan 35km/h op de rijbaan te rijden waar autos 50mogen, kan je als tegenargument geven dat het gevaarlijk en hinderlijk voor de fietsen als jij aan 35km/h op het fietspad rijd.
dit is namelijk NIET u correcte plaats om te rijden maar een gunst die ze ons geven.
je zal dan een antwoord krijgen dat je maar trager moet gaan rijden voor de fietsers niet in gevaar te brengen.
en dan komt direct ook het volgende antwoord bij mij: dan moeten autos trager rijden als ik aan 35km/h op de weg rijd, want dat is WEL mijn reglementaire plaats.

dan ga je waarschijnlijk als reactie krijgen dat jij het verkeer onnodig ophoud....
reactie daarop: en wat met tractoren die aan 25km/h rijden??? paard en kar op de baan??? die horen ook op de baan, net zoals een VM dat moet.

als je een lastige agent hebt, ga je toch op het fietspad moeten (bevel van een agent mag je niet negeren), maar k zou dan toch ook zijn kaartje vragen voor als er 100meter verder een ongeval gebeurt (jij wordt aangereden door een auto uit een zijstraat).

er zijn fietspaden waar ik absoluut niet wil op rijden (te gevaarlijk voor autos uit zijstraten) en daar geen agent mij op dwingen
=D> Mooi! :D
Zou het gezicht van de collega willen zien die hierover met u in discussie gaat.
Het "bevel"... zoals al meerdere malen gelezen op het forum zal "de politie" altijd wel een artikel vinden.
Ik vrees dat dit in veel gevallen wel klopt. Daarom niet altijd onterecht.
halepole schreef: wo 19 sep 2018, 21:09 Wetteksten haal ik ook nooit boven want naar mijn weten zijn bovenstaande personen geen tegenspraak gewend.
Op basis van mijn eigen ervaring, de controlerende politieman, zou ik zeggen dat je dit zeker mag doen.
Ik zal de persoon, die zeker is van zichzelf en de artikels kan 'aframmelen', zijn gegevens noteren en laten beschikken. Nadien zal ik op bureau de artikels gaan opzoeken om na te gaan of het allemaal klopt.
Er gaan er altijd zijn die je hiermee op de tenen trapt. Is dat niet gewoon eigen aan de mens?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#26 Bericht door fcapri »

Tot nu toe hierover nog geen discussie gehad. Wel in anderlecht al in de clinch gelegen met een paar franstalige agenten die vonden dat ik 2talig moest zijn in belgie (begreep 1 woord niet). Ben dan ook direct in mijn plat ninoofs beginnen praten. Ze waren rap weg.

Heb geen schrik van politie, ben al 2keer uit mijn auto gesleurd en toch mogen beschikken. Heb al vele keren positieve gesprekken gehad met agenten ook. Als ze door hebben dat ge weet wat ge moogt doen en niet moogt, en hen niet de les spelt, valt het reuze mee. Die kennen ook nie alle regels vanbuiten.

Ge zou ervan verschieten hoe weinig autobestuurders de regels kennen, en die hebben een rijbewijs dat aantoontt dat ze het zouden kennen

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#27 Bericht door Bart86 »

fcapri schreef: ma 11 mar 2019, 22:56 Heb al vele keren positieve gesprekken gehad met agenten ook. Als ze door hebben dat ge weet wat ge moogt doen en niet moogt, en hen niet de les spelt, valt het reuze mee. Die kennen ook nie alle regels vanbuiten.
Klopt helemaal. Je kan de artikels opsommen zonder de persoon in kwestie de les te spellen.
Niemand wordt graag de les gespeld, daar is de politie mogelijk wel gevoeliger aan :D.
fcapri schreef: ma 11 mar 2019, 22:56 Ge zou ervan verschieten hoe weinig autobestuurders de regels kennen, en die hebben een rijbewijs dat aantoont dat ze het zouden kennen.
Precies :) Heb al vaak gewezen op het feit dat iemand een rijbewijs heeft en het zou moeten weten dat hij in overtreding is (voornamelijk bij foutparkeerders).

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#28 Bericht door Wouter D »

Voetgangers en fietsers die geen motorvoertuig kunnen/mogen besturen, kennen meestal ook maar 10% of minder van de wegcode. Spijtig toch. Ik weet niet eens van mezelf hoe goed ik op de hoogte ben.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#29 Bericht door Bart86 »

Wouter D schreef: do 04 apr 2019, 1:01 Voetgangers en fietsers die geen motorvoertuig kunnen/mogen besturen, kennen meestal ook maar 10% of minder van de wegcode. Spijtig toch. Ik weet niet eens van mezelf hoe goed ik op de hoogte ben.
Het is een utopie te denken dat iemand de wegcode vanbuiten kent. Dan spreek ik in de eerste plaats voor mezelf. Ik ken de artikels die ik regelmatig nodig heb zo goed als vanbuiten, en dan nog. De wegcode is dan nog maar één van de vele wetten, KB's, MB's, EU-verordeningen, richtlijnen...

Gebruikersavatar
JeroenVD
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 21:23
Postcode: 3110
Fiets: HPvelotechnik Scorpion fx
Locatie: Rotselaar
Velomobiel: eWAW #355 | 2017
Contacteer:

Re: Jeroen VD - WAW #355

#30 Bericht door JeroenVD »

Vandaag op de terugweg van mijn werk in Diest een half uur doorgebracht in een combi om verhoord te worden. Na een tijdje gediscussieerd te hebben over de interpretatie van het sinds 1 mei jl. aangepaste art. 2 en de relatie met art. 9 van de wegcode, vond één van de twee agenten (die zeer vriendelijk, beleefd en begripvol was) dat het een welles/nietes-geval was. Hij vond het zeer vervelend dat hij zelf niet met zekerheid kon zeggen hoe het nu juist zit en besliste daarom om het aan hogere instanties over te laten. Hij heeft dus een verslag opgemaakt dat hij mij "betrapt" heeft op een overtreding (rijden op de rijbaan met een "fiets", t.t.z. een rijwiel dat volgens art. 2 gelijkgesteld wordt met een fiets) en dat ik de overtreding niet erken o.w.v. art. 9, daarin bevestigd door het antwoord van de FOD mobiliteit dat we via Bart86 op dit forum gekregen hebben (@Bart86: Hij heeft een foto gemaakt van jouw mail, maar zou de naam in het dossier onleesbaar maken met vermelding dat die gekend is). Voor het geval dit tot bij de politierechter geraakt: Kent iemand een advocaat uit de regio Leuven-Aarschot die goed thuis is in de verkeerswetgeving? Stuur maar een PB.

Plaats reactie