Pagina 1 van 4

Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 11:32
door highway_patrol
Heeft er iemand zicht op de impact van de nieuwe wegcode op rijwielen? Kunnen trikes en velomobielen volgens deze wegcode nog steeds op de rijbaan (dus niet verplicht op het fietspad)?

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 13:01
door rik
Voor zover ik het begrepen heb is deze wegcode pas voor 2021. Ze moet nog door de gewesten goedgekeurd worden dus de tekst is nog niet definitief. Er zijn nog wat watertjes te doorzwemmen!

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: zo 27 mei 2018, 15:59
door Jo2p
Het zal ook aan de Europese regels moeten voldoen. Je kunt namelijk niet verlangen dat een buitenlandse bezoeker de wetgeving van België uit het hoofd kent. Dus als er een nieuwe code wordt geïmplementeerd zal deze ook nog eens logisch moeten zijn zodat dit op een "natuurlijke" manier wordt gevolgd. Maar ja, dat gezegd hebbende, wetgeving en de grappenmakers die dit bedenken zijn soms erg weerbarstig.

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: di 21 aug 2018, 17:42
door Cars10
Via een niewusbrief (in het Engels en Frans) heb ik volgede informatie gezien:
Les tricycles & quadricycles de moins d’1m de large sont désormais assimilés à des vélos
https://www.gracq.org/actualites-du-vel ... s-cycliste
Dus kan het beteken dat VM geen rijwieler meer zullen zijn ... en volgens op de fietspad moeten fietsen? [-X
Maar zo als @rik schrijf. Afwachten ...

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: wo 22 aug 2018, 16:50
door DennisTheMenace
Maar dan kan ik wel binnenkort een ondersteuning tot 45 km/h inbouwen in mijn velomobiel?

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: wo 22 aug 2018, 18:19
door Pauvre Mouton
DennisTheMenace schreef: wo 22 aug 2018, 16:50 Maar dan kan ik wel binnenkort een ondersteuning tot 45 km/h inbouwen in mijn velomobiel?
En op het fietspad knallen ermee?

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: wo 22 aug 2018, 18:36
door DennisTheMenace
Mogen speed pedelecs op het fietspad rijden?

De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: wo 22 aug 2018, 18:54
door Pauvre Mouton
Die informatie heb ik precies gemist hihi

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: vr 24 aug 2018, 13:52
door Cars10
http://www.ademloos.be/nieuws/fietsbera ... t-fietspad
Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur.
De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook race-fietsers en ligfietsers. Die hebben dan de keus. Als de bestuurder zich houdt aan de maximumsnelheid van 25 km/uur mag die gebruikmaken van het (on)verplichte fietspad. Wie harder rijdt, moet gebruik maken van de hoofdrijbaan, mits daar geen geslotenverklaring geldt.
Bestaat op openbare wegen eigenlijk een minimum snelheid?
Dus als een tractor slecht 40 km/h rijd waar 70 km/h toegestaan is, dan mag die dat. Als ik in mijn DF op de zelfde straat 50 km/h rijd mag ik dat toch ook. Of niet?

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: vr 24 aug 2018, 15:19
door Lex
Nee, er is géén minimum snelheid op de openbare weg.
Ja, ge moogt er fietsen met je rijwiel.
Ja, ge gaat bij sommige agenten evengoed de bon op voor het ophouden van het overige wegverkeer.

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: vr 24 aug 2018, 15:32
door Peter J
Lex schreef: vr 24 aug 2018, 15:19 Nee, er is géén minimum snelheid op de openbare weg.
Ja, ge gaat bij sommige agenten evengoed de bon op voor het ophouden van het overige wegverkeer.
Is er nog nieuws aangaande je zaak betreffende dat probleem met die agent ?

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: vr 24 aug 2018, 21:11
door Lex
Heb een uitspraak in Beringen gehad. Maar daar waren we niet echt tevreden mee.
Bij de laatste wedstrijd zei nog een bekende ligfietser tegen mij "iets wat niét verboden is is toegelaten".
Zó simpel kan het soms zijn/klinken.
Dus nu ben ik aan het wachten om in Hasselt voor te komen. Andere rechters, andere uitspraak!?

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: vr 24 aug 2018, 23:29
door janV
Cars10 schreef: vr 24 aug 2018, 13:52 http://www.ademloos.be/nieuws/fietsbera ... t-fietspad
Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen
Als het er komt zal dat hier bij ons 35 km / uur zijn. Eerst was gesteld 30 mr is (voorlopig) opgetrokken nr 35.

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: za 25 aug 2018, 16:55
door Beinsberger E
Ik zou het eerder verantwoord vinden dat wie sneller dan 40 km/h rijdt niet op een fietspad thuis hoort en op de rijbaan zou moeten rijden om de eenvoudige reden dat veel fietspaden niet geschikt zijn om aan die snelheden te rijden ook al omdat daar de snelheden van de "gewone" fietsers voor de helft lager zijn en de fietspaden in veel gevallen te smal zijn om veilig voorbij te steken en ja ik zou voorstander zijn voor een maximum snelheid op fietspaden. Maar dan kom je op het punt wie gaat dat controleren en dan gaat het zoals op de weg, niemand houd zich aan de snelheidsbeperkingen en wie dat toch doet wordt als het ware van de weg gereden of krijgt boze gezichten en getoeter of flikkerende lichten in de achteruitkijkspiegel want dan ben een onozelaar die het verkeer ophoud. [-o<

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Geplaatst: di 28 aug 2018, 0:39
door Jo2p
Lex schreef: vr 24 aug 2018, 15:19 Nee, er is géén minimum snelheid op de openbare weg.
Snelwegen zijn ook openbare wegen, maar in NL geldt daar wel degelijk een minimum snelheid. Denk dat dit in België ook zo is.
Lex schreef: vr 24 aug 2018, 15:19 Ja, ge gaat bij sommige agenten evengoed de bon op voor het ophouden van het overige wegverkeer.
Uitgaande van de normale wegen met ongeveer 50km/u als grens zal de agent jou niet kunnen beboeten. Hooguit een aanwijzing geven dat je het fietspad op moet. Die aanwijzing is dan geldig voor dat moment en moet worden opgevolgd (althans in Nederland). Er zijn in het Nederlandse stelsel ook nog getrokken karren en handkarren die door de breedte niet anders kunnen dan op de openbare weg rijden. Je ziet het niet meer zoveel tot helemaal niet, maar het is nog niet uit de wetten verdwenen in Nederland. Zou mij niet verbazen als dat weer terug komt in het licht bezien van "groen" bezig zijn. Vooral karren getrokken door een paard zie ik nog wel eens rijden en dat gaat ook niet echt snel. En die combinatie heeft op al het verkeer impact met ophouden, zelfs velo's :mrgreen: