Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#46 Bericht door Bart86 »

CapoJan schreef: ma 15 apr 2019, 13:16In de Franse versie - die hoogstwaarschijnlijk het origineel is -, bestaat er geen 'bicycliste', maar gaat het om een 'cycliste'.
Er bestaat in de Franse versie inderdaad geen bicycliste, maar wel "conducteurs de bicyclettes".
In de Franse versie gebruiken ze 8 keer "conducteurs de bicyclettes". In de Nederlandse versie gebruiken ze maar 1 keer "bestuurders van fietsen".
Dus 1 keer vertalen ze het letterlijk en de andere 7 keren wordt het vervangen door fietsers.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#47 Bericht door fcapri »

net zoals ze in het nederlands overal fietsers zetten, en voor rijwielen staat er bestuurders van rijwielen

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#48 Bericht door blackarmor »

eender hoe ge het bekijkt is dit een achterlijke stap achteruit ivm de veiligheid van beide bestuurders van rijwielen en fietsen . als dit geschreven is door iemand die ooit al met een iets breder ding dan een koersfiets heeft gereden =D> .
op de belgische fietspaden is dat gewoonweg gevaarlijk . laat staat met tweerichtingsfietspaden , alle paaltjes en andere zever die ze erop zetten en alle opritten van huizen .
ik moet nu enkel op de oostvaartdijk al gemiddeld 5 keer de kant in omdat dat fietspad zo smal is ( en de baan er gewoon verschrikkelijk bij ligt ). als ik langs humbeek moet en moet daar op het fietspad aan een normale snelheid voor een vm ( 35 a 40 ) lig ik binnen de maand in het hospitaal . wat onberijdbaar is als fietspad is zeer vaag en die interpretatie ligt aan de rechter zijn kant en niet aan de onze :( .
ik zie het zo al aankomen " gij moet op het fietspad" . Ja maar dat ligt er slecht bij , dan moete maar uw snelheid aanpassen . hier is uw boete en nu het fietspad op . :roll: .
ga dus echt gewoon is zien voor uitschuifbare lichten of spiegels . of ne inschuifbare spoiler van 70 naar 101 cm achterop de quest :p dan houden de auto's mischien ook wa meer afstand bij het inhalen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#49 Bericht door Helen »

blackarmor schreef: wo 22 mei 2019, 20:57op de belgische fietspaden is dat gewoonweg gevaarlijk . laat staat met tweerichtingsfietspaden , alle paaltjes en andere zever die ze erop zetten en alle opritten van huizen .
Dan vergeet je nog de hobbelige overgangen bij elke oversteek van een zijstraat.
Soms overweeg ik een fietspad te nemen, maar doe ik het toch maar niet, want 100 m verder kan het alweer overgaan in hobbelige klinkers en een borduur af, goot door, straat over, goot door, borduur op...
En soms neem ik het fietspad wel, en heb er 100 m nadien spijt van. :evil:
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#50 Bericht door blackarmor »

idd .

juist eens op gelet bij het naar huis komen . tussen juist ten zuiden van het vliegveld in grimbergen en centrum humbeek . heb ik 41 blinde opritten die vrijwel onmiddelijk op het fietspad komen , 1 rond punt waar er grote afgeronde blokken tussen de rijbaan en fietspad liggen , een stuk "fietspad van 30 cm breed langs een gevel van een huis en in rotslechte staat , en op het einde een fietspad dat overgaat op de rijbaan waar de auto's voorang moeten verlenen maar dat regeltje kent blijkbaar bijna niemand . ( dit is nog geen 1/4 van de reisweg ) . als ik maar 15 a 20 kph kan rijden ( en dan nog ) kan ik beter de wagen nemen :evil: .

dus mijn verdediging voor het blijven gebruiken van de rijbaan ( in sommige gevallen ) . elk fietspad dat me niet toelaat de normale snelheid te rijden voor mijn voertuig zijnde door staat en afmeting van wegdek , veel onoverzichtelijke opritten , 2 richtings fietspaden die daar niet breed genoeg voor zijn , en te moeilijk op een vlotte mannier op en af te rijden beschouw ik als onberijdbaar
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#51 Bericht door Bart86 »

blackarmor schreef: do 23 mei 2019, 16:59 idd .

juist eens op gelet bij het naar huis komen . tussen juist ten zuiden van het vliegveld in grimbergen en centrum humbeek . heb ik 41 blinde opritten die vrijwel onmiddelijk op het fietspad komen , 1 rond punt waar er grote afgeronde blokken tussen de rijbaan en fietspad liggen , een stuk "fietspad van 30 cm breed langs een gevel van een huis en in rotslechte staat , en op het einde een fietspad dat overgaat op de rijbaan waar de auto's voorang moeten verlenen maar dat regeltje kent blijkbaar bijna niemand . ( dit is nog geen 1/4 van de reisweg ) . als ik maar 15 a 20 kph kan rijden ( en dan nog ) kan ik beter de wagen nemen :evil: .

dus mijn verdediging voor het blijven gebruiken van de rijbaan ( in sommige gevallen ) . elk fietspad dat me niet toelaat de normale snelheid te rijden voor mijn voertuig zijnde door staat en afmeting van wegdek , veel onoverzichtelijke opritten , 2 richtings fietspaden die daar niet breed genoeg voor zijn , en te moeilijk op een vlotte mannier op en af te rijden beschouw ik als onberijdbaar
De ervaring zal het leren. Of een moedig iemand die een boete voor het niet volgen van het fietspad, omwille van 'niet berijdbaar', aanvecht.

PS: ik zal niet diegene zijn de boete uitschrijft wanneer een zekere PC voorbij komt aan 50 km/u, op de rijbaan.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#52 Bericht door Obelix »

blackarmor schreef: wo 22 mei 2019, 20:57 ik moet nu enkel op de oostvaartdijk al gemiddeld 5 keer de kant in omdat dat fietspad zo smal is ( en de baan er gewoon verschrikkelijk bij ligt ).
Klinkt bekend... ik maak daar dan met 1 wiel gebruik van de goot en hoop dat het manoeuvre (kruisen/inhalen) voorbij is vooraleer ik aan het volgende levensgevaarlijk riooldeksel ben... :evil:
Daar vanop het fietspad richting rijbaan gaan is een hele onderneming. Als je niet uitkijkt ben je het onderste deel van uw VM kwijt denk ik...
blackarmor schreef: wo 22 mei 2019, 20:57 als ik langs humbeek moet en moet daar op het fietspad aan een normale snelheid voor een vm ( 35 a 40 ) lig ik binnen de maand in het hospitaal .
Weeral iets bekend: hier volg ik richting Vilvoorde nagenoeg overal het fietspad, weliswaar niet op fullspeed, wel rustig cruisend tegen om en bij de 30km/u. Ik gebruik enkel de rijbaan waar het rode fietspad ophoudt (in beide richtingen) en vanaf Caterpillar tot iets voorbij het vliegveld (richting Humbeek vanuit Vilvoorde). Daar rij ik door het lichte dalen tegen de 45km/u en dan is het fietspadje daar absoluut ongeschikt.

Plaats reactie