Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#16 Bericht door rik »

Jo2p schreef: di 28 aug 2018, 0:39 Snelwegen zijn ook openbare wegen, maar in NL geldt daar wel degelijk een minimum snelheid. Denk dat dit in België ook zo is.
Tuurlijk is er een minimum snelheid (70km/u) op de Belgische snelwegen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#17 Bericht door Lex »

Jo2p schreef: di 28 aug 2018, 0:39
Lex schreef: vr 24 aug 2018, 15:19 Nee, er is géén minimum snelheid op de openbare weg.
Snelwegen zijn ook openbare wegen, maar in NL geldt daar wel degelijk een minimum snelheid. Denk dat dit in België ook zo is.
Lex schreef: vr 24 aug 2018, 15:19 Ja, ge gaat bij sommige agenten evengoed de bon op voor het ophouden van het overige wegverkeer.
Uitgaande van de normale wegen met ongeveer 50km/u als grens zal de agent jou niet kunnen beboeten. Hooguit een aanwijzing geven dat je het fietspad op moet. Die aanwijzing is dan geldig voor dat moment en moet worden opgevolgd (althans in Nederland). Er zijn in het Nederlandse stelsel ook nog getrokken karren en handkarren die door de breedte niet anders kunnen dan op de openbare weg rijden. Je ziet het niet meer zoveel tot helemaal niet, maar het is nog niet uit de wetten verdwenen in Nederland. Zou mij niet verbazen als dat weer terug komt in het licht bezien van "groen" bezig zijn. Vooral karren getrokken door een paard zie ik nog wel eens rijden en dat gaat ook niet echt snel. En die combinatie heeft op al het verkeer impact met ophouden, zelfs velo's :mrgreen:
Ja, op autowegen en autosnelwegen is er wél een minimum snelheid. Ik had het over de wegen waar je met je velomobiel rijdt.
En om het met de woorden van een agent te zeggen:"Als een agent een stok zoekt om te slaan vindt hij er wél altijd eentje".

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#18 Bericht door Bart86 »

Na het lezen van deze topic ben ik even gaan zoeken naar meer details van de nieuwe wegcode.
Hierbij ben ik uitgekomen op volgend artikel: "Vlaamse regering zet licht op rood voor ontwerp nieuwe Wegcode" (d.d. 03/10/2018)
https://polinfo.kluwer.be/NewsView.aspx ... FO&lang=nl

Hopelijk halen ze 1 januari 2021 nog.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#19 Bericht door Helen »

Bart86 schreef: zo 10 mar 2019, 2:18Hopelijk halen ze 1 januari 2021 nog.
Hopelijk niet. We hebben veel te verliezen.
Op dit moment hebben we als driewieler een voordelige positie: we kunnen legaal kiezen of we op de weg of op het fietspad rijden. De enige beperking die we nu hebben, is dat we niet tegenrichting in een enkelrichtingstraat mogen rijden en fietsers wel. Maar daar kunnen we dan nog wel over discussiëren :twisted:
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#20 Bericht door blackarmor »

idd :( . en autowegen en snelwegen zijn verboden voor alle traag verkeer ( alhoewel de gemiddelde snelheid met wat geluk 25km/u is de laatste tijd :? ) .
zullen rap inschuifbare spiegels van 101 cm op staan dan :twisted:
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#21 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: zo 10 mar 2019, 13:30 Hopelijk niet. We hebben veel te verliezen.
Op dit moment hebben we als driewieler een voordelige positie: we kunnen legaal kiezen of we op de weg of op het fietspad rijden. De enige beperking die we nu hebben, is dat we niet tegenrichting in een enkelrichtingstraat mogen rijden en fietsers wel. Maar daar kunnen we dan nog wel over discussiëren :twisted:
Helen, kan je toelichten waarom dit de enige beperking is? Ik denk dat er meerdere zijn (verbeter mij als ik het fout heb).

Wat mag je als berijder van een rijwiel met drie of vier wielen bij het zien van deze borden?
  1. Afbeelding
  2. Afbeelding
  3. Afbeeldingmet fietssymbool op de busstrook
  4. Afbeelding

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#22 Bericht door Helen »

Oei, het was de enige beperking van een velomobiel in vergelijking met een fietser waar ik me bewust van ben (en op mijn woonwerkroute helaas tegenkom)...

Over de borden: 1 en 2 zou ik weer moeten opzoeken en uitpluizen.
Bord 3 is een belangrijke voor me...

Het zou logisch zijn om deze 4 situaties ook van toepassing te laten zijn voor velomobielen. Wat het volgens de letter van de wet niet is, maar volgens de geest wel.
Wat moet je dan doen hier in België?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#23 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: ma 11 mar 2019, 17:34 Oei, het was de enige beperking van een velomobiel in vergelijking met een fietser waar ik me bewust van ben (en op mijn woonwerkroute helaas tegenkom)...

Over de borden: 1 en 2 zou ik weer moeten opzoeken en uitpluizen.
Bord 3 is een belangrijke voor me...

Het zou logisch zijn om deze 4 situaties ook van toepassing te laten zijn voor velomobielen. Wat het volgens de letter van de wet niet is, maar volgens de geest wel.
Wat moet je dan doen hier in België?
Logisch zou het volgens mij ook zijn. En voor mij mag dat zeker allemaal veranderen.
'De geest van de wet' vind ik als 'hoeder van de wet' iets verschrikkelijk. :? Voor mij is er alleen de 'letter van de wet' (ja ik ben er zo eentje :D ). De letter van de wet is de enige zekerheid die je hebt. Handelen op basis van de geest van de wet vind ik persoonlijk riskant en biedt je geen zekerheid. (verbeter mij als ik het fout heb)

Voorbeeld van Leuven: Je mag als fietser rijden in de voetgangerszone op de Oude Markt (fietssymbool afgebeeld op de borden).
  1. Je rijdt met de wagen, buiten de venstertijden, op de Grote Markt en veroorzaakt een ongeval met een voetganger? Ben jij als bestuurder van de wagen in fout of niet?
  2. Je rijdt hier met je velomobiel en veroorzaakt een ongeval. Ben jij als bestuurder van de velomobiel in fout of niet?
    Volgens 'de geest van de wet' mag je er rijden, maar ik vrees dat die geest weinig hulp zal bieden.
In beide gevallen mag er niet gereden worden. In het eerste geval zal de grote meerderheid mij snel bijtreden als ik zeg/vind dat de wagen in fout is. Bij het tweede niet, ondanks dat de velomobiel er ook niet mag rijden en precies dezelfde overtreding begaat.

(Voor de duidelijkheid ik weet dat er uitzonderingen zijn waarbij je, ongeacht het soort voertuig, toegang hebt tot een voetgangerszone. Er vanuit gegaan dat je er op dat moment niet aan voldoet)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#24 Bericht door Helen »

Ik probeer het te vermijden als ik kan, maar mijn eigen veiligheid primeert boven de letter van de wet.
Ik volg de fietsostrade Leuven Brussel, ook al gaat die een stuk over een enkelrichtingsstraat (waar er totaal geen alternatief is)

En in Brussel rij ik 5 km over de fietstoegelaten busstrook, omdat die voor mij veiliger is dan binnenstraten met geparkeerde auto's.

Ik zou liefst veilig én reglementair fietsen, maar als ik moet kiezen tussen de twee...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#25 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: ma 11 mar 2019, 21:41 Ik probeer het te vermijden als ik kan, maar mijn eigen veiligheid primeert boven de letter van de wet.
Ik volg de fietsostrade Leuven Brussel, ook al gaat die een stuk over een enkelrichtingsstraat (waar er totaal geen alternatief is)

En in Brussel rij ik 5 km over de fietstoegelaten busstrook, omdat die voor mij veiliger is dan binnenstraten met geparkeerde auto's.

Ik zou liefst veilig én reglementair fietsen, maar als ik moet kiezen tussen de twee...
Ik ben er van overtuigd dat deze route in uw geval ook de veiligste is. Ook omdat je hiermee niet onmiddellijk andere weggebruikers in gevaar brengt of hindert.
Mee aanschuiven in de file, in Brussel, lijkt mij niet verstandig (ter illustratie je filmpje op de busstrook en het Meiserplein/parking :D).
Ik zou je dan ook niet verbaliseren (zegt mijn boerenverstand), waarmee ik niet wil zeggen dat je het mag doen (letter van de wet).
Het lijkt me een hele beleving (avontuur) om met de fiets/velomobiel in Brussel te rijden!

PS: Er valt geen lijn te trekken in hoe er geverbaliseerd wordt. Iedere collega is vrij om voor zichzelf te beslissen of hij verbaliseert.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#26 Bericht door Obelix »

Bart86 schreef: di 12 mar 2019, 7:35 Het lijkt me een hele beleving (avontuur) om met de fiets/velomobiel in Brussel te rijden!

Valt reuzegoed mee. De facto vind ik het risico elders, bvb in de typische Vlaamse lintbebouwing, een pak groter. Vooral omdat de auto’s er sneller rijden, de fietspaden er naast huizen liggen en een VM vaak minder sympathiek bevonden wordt. In Brussel krijg ik enkel duimpjes en nieuwgierige vragen aan de stoplichten.

Ook ik neem dagelijks enkele 1-richtingstraten in Brussel. Dan is het wel extra opletten, zeker wanneer er dan nog straatjes op uitkomen waar de voorrang van rechts geldt en de auto u niet verwacht.

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#27 Bericht door Bart86 »

Obelix schreef: di 12 mar 2019, 8:26 Valt reuzegoed mee. De facto vind ik het risico elders, bvb in de typische Vlaamse lintbebouwing, een pak groter. Vooral omdat de auto’s er sneller rijden, de fietspaden er naast huizen liggen en een VM vaak minder sympathiek bevonden wordt. In Brussel krijg ik enkel duimpjes en nieuwgierige vragen aan de stoplichten.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Obelix schreef: di 12 mar 2019, 8:26 Ook ik neem dagelijks enkele 1-richtingstraten in Brussel. Dan is het wel extra opletten, zeker wanneer er dan nog straatjes op uitkomen waar de voorrang van rechts geldt en de auto u niet verwacht.
Zolang je daar al rekening mee houdt, beperk je zelf het risico. Ik las het ook al eerder op de site van Fietser.be (Brecht): "rij defensief in het verkeer, beschouw jezelf als onzichtbaar".

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#28 Bericht door Helen »

Hélemaal eens met Obelix. Lintbebouwing vind ik ook veel gevaarlijker dan in Brussel stapvoets tussen 2 aanschuivende bussen mikken. Die kunnen immers niet plots een meter uitwijken.

We zijn quasi-buren op het werk, maar Obelix kiest toch heel andere routes dan ik. Zelf vind ik de eenrichtingsstraten in Brussel een absolute no-go. (De eenrichtingsstraat op de F3 fietssnelweg vind ik geen probleem, er komen geen straten op uit)
Zo heeft iedere velomobilist ook zijn eigen stijl en smaak van wegkeuze.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#29 Bericht door Helen »

Bart86 schreef: di 12 mar 2019, 7:35PS: Er valt geen lijn te trekken in hoe er geverbaliseerd wordt. Iedere collega is vrij om voor zichzelf te beslissen of hij verbaliseert.
Ik kijk er echt naar uit om je toekomstige ervaringen als politie-velomobilist te horen!
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#30 Bericht door Bart86 »

Helen schreef: di 12 mar 2019, 13:17 Ik kijk er echt naar uit om je toekomstige ervaringen als politie-velomobilist te horen!
Ik zal er striping, een zwaailicht en een sirene op laten zetten :lol:

Plaats reactie