Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#1 Bericht door highway_patrol »

Heeft er iemand zicht op de impact van de nieuwe wegcode op rijwielen? Kunnen trikes en velomobielen volgens deze wegcode nog steeds op de rijbaan (dus niet verplicht op het fietspad)?
ex-WAW017
ex-WAW235

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#2 Bericht door rik »

Voor zover ik het begrepen heb is deze wegcode pas voor 2021. Ze moet nog door de gewesten goedgekeurd worden dus de tekst is nog niet definitief. Er zijn nog wat watertjes te doorzwemmen!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#3 Bericht door Jo2p »

Het zal ook aan de Europese regels moeten voldoen. Je kunt namelijk niet verlangen dat een buitenlandse bezoeker de wetgeving van België uit het hoofd kent. Dus als er een nieuwe code wordt geïmplementeerd zal deze ook nog eens logisch moeten zijn zodat dit op een "natuurlijke" manier wordt gevolgd. Maar ja, dat gezegd hebbende, wetgeving en de grappenmakers die dit bedenken zijn soms erg weerbarstig.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#4 Bericht door Cars10 »

Via een niewusbrief (in het Engels en Frans) heb ik volgede informatie gezien:
Les tricycles & quadricycles de moins d’1m de large sont désormais assimilés à des vélos
https://www.gracq.org/actualites-du-vel ... s-cycliste
Dus kan het beteken dat VM geen rijwieler meer zullen zijn ... en volgens op de fietspad moeten fietsen? [-X
Maar zo als @rik schrijf. Afwachten ...
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#5 Bericht door DennisTheMenace »

Maar dan kan ik wel binnenkort een ondersteuning tot 45 km/h inbouwen in mijn velomobiel?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#6 Bericht door Pauvre Mouton »

DennisTheMenace schreef: wo 22 aug 2018, 16:50 Maar dan kan ik wel binnenkort een ondersteuning tot 45 km/h inbouwen in mijn velomobiel?
En op het fietspad knallen ermee?
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#7 Bericht door DennisTheMenace »

Mogen speed pedelecs op het fietspad rijden?

De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#8 Bericht door Pauvre Mouton »

Die informatie heb ik precies gemist hihi
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#9 Bericht door Cars10 »

http://www.ademloos.be/nieuws/fietsbera ... t-fietspad
Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur.
De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook race-fietsers en ligfietsers. Die hebben dan de keus. Als de bestuurder zich houdt aan de maximumsnelheid van 25 km/uur mag die gebruikmaken van het (on)verplichte fietspad. Wie harder rijdt, moet gebruik maken van de hoofdrijbaan, mits daar geen geslotenverklaring geldt.
Bestaat op openbare wegen eigenlijk een minimum snelheid?
Dus als een tractor slecht 40 km/h rijd waar 70 km/h toegestaan is, dan mag die dat. Als ik in mijn DF op de zelfde straat 50 km/h rijd mag ik dat toch ook. Of niet?
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#10 Bericht door Lex »

Nee, er is géén minimum snelheid op de openbare weg.
Ja, ge moogt er fietsen met je rijwiel.
Ja, ge gaat bij sommige agenten evengoed de bon op voor het ophouden van het overige wegverkeer.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#11 Bericht door Peter J »

Lex schreef: vr 24 aug 2018, 15:19 Nee, er is géén minimum snelheid op de openbare weg.
Ja, ge gaat bij sommige agenten evengoed de bon op voor het ophouden van het overige wegverkeer.
Is er nog nieuws aangaande je zaak betreffende dat probleem met die agent ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#12 Bericht door Lex »

Heb een uitspraak in Beringen gehad. Maar daar waren we niet echt tevreden mee.
Bij de laatste wedstrijd zei nog een bekende ligfietser tegen mij "iets wat niét verboden is is toegelaten".
Zó simpel kan het soms zijn/klinken.
Dus nu ben ik aan het wachten om in Hasselt voor te komen. Andere rechters, andere uitspraak!?

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#13 Bericht door janV »

Cars10 schreef: vr 24 aug 2018, 13:52 http://www.ademloos.be/nieuws/fietsbera ... t-fietspad
Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen
Als het er komt zal dat hier bij ons 35 km / uur zijn. Eerst was gesteld 30 mr is (voorlopig) opgetrokken nr 35.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#14 Bericht door Beinsberger E »

Ik zou het eerder verantwoord vinden dat wie sneller dan 40 km/h rijdt niet op een fietspad thuis hoort en op de rijbaan zou moeten rijden om de eenvoudige reden dat veel fietspaden niet geschikt zijn om aan die snelheden te rijden ook al omdat daar de snelheden van de "gewone" fietsers voor de helft lager zijn en de fietspaden in veel gevallen te smal zijn om veilig voorbij te steken en ja ik zou voorstander zijn voor een maximum snelheid op fietspaden. Maar dan kom je op het punt wie gaat dat controleren en dan gaat het zoals op de weg, niemand houd zich aan de snelheidsbeperkingen en wie dat toch doet wordt als het ware van de weg gereden of krijgt boze gezichten en getoeter of flikkerende lichten in de achteruitkijkspiegel want dan ben een onozelaar die het verkeer ophoud. [-o<

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?

#15 Bericht door Jo2p »

Lex schreef: vr 24 aug 2018, 15:19 Nee, er is géén minimum snelheid op de openbare weg.
Snelwegen zijn ook openbare wegen, maar in NL geldt daar wel degelijk een minimum snelheid. Denk dat dit in België ook zo is.
Lex schreef: vr 24 aug 2018, 15:19 Ja, ge gaat bij sommige agenten evengoed de bon op voor het ophouden van het overige wegverkeer.
Uitgaande van de normale wegen met ongeveer 50km/u als grens zal de agent jou niet kunnen beboeten. Hooguit een aanwijzing geven dat je het fietspad op moet. Die aanwijzing is dan geldig voor dat moment en moet worden opgevolgd (althans in Nederland). Er zijn in het Nederlandse stelsel ook nog getrokken karren en handkarren die door de breedte niet anders kunnen dan op de openbare weg rijden. Je ziet het niet meer zoveel tot helemaal niet, maar het is nog niet uit de wetten verdwenen in Nederland. Zou mij niet verbazen als dat weer terug komt in het licht bezien van "groen" bezig zijn. Vooral karren getrokken door een paard zie ik nog wel eens rijden en dat gaat ook niet echt snel. En die combinatie heeft op al het verkeer impact met ophouden, zelfs velo's :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie